Intryck av Ryzen 3000-serien från forumet – problem och förslag på lösningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Något som råkat ut för detta? Verkar som att PCIe-kontrollen i de nya processorerna orsakar datakorruption på NVMe-SSD:er (som sitter i sloten som får PCIe-lanes direkt från CPU). Låter inte bra. Har en 3600 på väg men väntar nog med att stoppa i den innan det här är utrett. Hoppas verkligen att det kan lösas med mjukvara och att det inte är någon hårdvarubugg. Känns som att den här lanseringen är lite väl ruschad.

#17984909

Det är drivare från Samsung som orsakar issues tillsammans med Zen2, även Nvidia har hintat att det är problemet i deras fall också, rent drivarrelaterat.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av carll:

Skojar du eller?
Den burken jag använder nu har haft problem med precis alla komponenter någon gång. Utbytt på garantin. Inget av det har varit AMD.

Får jag inte ha egna preferenser när jag väljer komponenter till min egen dator eller?
Låt säga att man köper 3 Volvo i rad och alla jävlas, då går man rimligtvis över till något annat även om andra tillverkare kan krångla.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Låter ju verkligen lite underligt att det är så olika resultat för olika användare, kan det vara olika hårdvaru revisioner av moderkortet måntro? Du packade alltså upp filen inuti zip filen & sen döpte om den & flyttade den till en fat32 sticka & stoppade den i rätt usb port? i så fall är det riktigt skumt beteende då detta fungerat för väldigt många på detta bord.

Bara en korkad fråga som kan verka taskig men det är bara för att utesluta, har du provat att boota med bara ett minne eller kollat att du kör dom i rätt ramslots?

Jajemän, fattar inte riktigt heller att de skiljer så mycket. Jag personligen har en teori om att det beror på ram minnena. Jag har testat både med ram, med 1 sticka, utan något ram alls, med/utan gpu samt med/utan diskar. Samma sak för mig varje gång, cpu debug lyser röd och fin :).

Testat att clear cmos och flasha 18. cleara cmos och flasha 17 sen 18, men icke sa nicke!

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

#17984909

Det är drivare från Samsung som orsakar issues tillsammans med Zen2, även Nvidia har hintat att det är problemet i deras fall också, rent drivarrelaterat.

Ah, missade det, tack. Det verkar ju halvlovande. Folk verkar rapportera samma problem med Intel-SSD:er, men det kanske är samma sak där (eller senaste Windows-uppdateringen ...). Något verkar muppigt med PCIe på Zen 2 i alla fall, undrar om AMD missat att kommunicera någon förändring från Zen+? Om det ger så allvarliga följder så borde ju AMD ha pushat tillverkare att släppa nya drivrutiner i samband med launch kan man tycka. Eller så är det något man helt missat i QC.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Bara som ett tips till alla med en Samsung NVME disk, kör inte samsungs egna pci-e drivare, det rapporteras samma WHEA fel som det gjorts med nvidia gpu'er med skillnaden att whea felen med samsung drivarn ger korrupt data, kör Microsoft Standard NVM Express drivarn istället.

Skulle du kunna förklara hur man byter?

Står dock "Driver Provider: Microsoft" för mig i enhetshanteraren på disken.

Får fortfarande WHEA errors i hwinfo för PCI/PCIe errors.

Visa signatur

🖥️  NZXT H1 - Intel ARC 770 - i7 12700 - 16GB DDR5
🖱️ Superlight 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mistybisty:

Skulle du kunna förklara hur man byter?

Står dock "Driver Provider: Microsoft" för mig i enhetshanteraren på disken.

Får fortfarande WHEA errors i hwinfo för PCI/PCIe errors.

Det är under Lagringsstyrenheter man hittar Samsung NVMe Controller med Samungs drivrutin. Inte säker på vilken ordning man ska göra det, men jag avinstallerade först Samsung NVM Express Driver från Kontrollpanelen, startade om datorn och avinstallerade enheten i Enhetshanteraren. Nu används Microsoft's standarddrivrutin istället. Får hoppas på att detta löser problemet för 3600:an dyker förhoppningsvis upp i veckan. Tänker köra en full backup innan jag byter dock Får se om nVidia lyckas pusha ut någon ny drivrutin också som löser deras WHEA-problem ...

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag kör med Microsofts standard driver och har samma problem med korruption, tack för varningen, verkar ha lyckats återställa filerna utan en hård crash iaf.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att Windows patchen som kom förra veckan också orsakar sfc fel som bara kan lösas genom en online dism följt av ännu en sfc, enda gången du faktiskt kan få korrupta filer via whea error är om du har whea error och kör fel drivare, kör man standard drivare ska det enligt uppgift inte ske. Fixen för Windows patchen är följande;

Börja med fräsch omstart, kör sen cmd med eleverade rättigheter (admin) och kör;
SFC /ScanNow
Fortsätt sedan med nedanstående direkt efter
dism.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
Kör sedan SFC igen för att validera "fixen"/Reparera ordentligt
SFC /ScanNow

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Glöm inte att Windows patchen som kom förra veckan också orsakar sfc fel som bara kan lösas genom en online dism följt av ännu en sfc, enda gången du faktiskt kan få korrupta filer via whea error är om du har whea error och kör fel drivare, kör man standard drivare ska det enligt uppgift inte ske. Fixen för Windows patchen är följande;

Börja med fräsch omstart, kör sen cmd med eleverade rättigheter (admin) och kör;
SFC /ScanNow
Fortsätt sedan med nedanstående direkt efter
dism.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
Kör sedan SFC igen för att validera "fixen"/Reparera ordentligt
SFC /ScanNow

Skickades från m.sweclockers.com

Jag fick korrupta filer igen vid andra körningen, men nu har jag kört enligt ditt inlägg så får vi se om det säkerställer saker och ting

Tack för ditt engagemang i denna tråden och andra!

Permalänk
Medlem

Tänk också på att validera stabilitet hos minnesklockning om ni gjort detta på er burk, det kan orsaka korrupt data även det men samtidigt upplevas/vara stabilt nog att inte ge blåskärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Tänk också på att validera stabilitet hos minnesklockning om ni gjort detta på er burk, det kan orsaka korrupt data även det men samtidigt upplevas/vara stabilt nog att inte ge blåskärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur gör man det för att vara säker nog? Behöver man köra test i flera dagar eller räcker 20 minuter?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Både Steam och Battle.net klienten tvingar upp min CPU i 4,3ghz 1.4v konstant och vägrar låta den gå lägre, kan vara värt för er som också märkt av högre idle temperaturer än vad det borde vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Ja, jag tror det. Om man kollar på MSI subredditen så är det fullt av trådar med folk som antingen lyckas posta 10% av gångerna eller aldrig. Jag har inte försökt så många gånger att bara starta om, känns onödigt att ens försöka hålla på ett så ostabilt system. Funderar på om jag ska försöka lämna tillbaka 450 brädan och bara köpa en x570... Vilken bräda sitter du på?

Jag har ju verkligen spanat in MSI tomahawk som det kort jag tänker skaffa till nytt bygge, men vågar inte slå till riktigt ännu - om ingen har ett alternativ till annat moderkort (max 1500:-..kollar primärt på B450 serien då x470 inte har något jag behöver...lägger hellre de moderkortspengarna på en uppgradering från 3700x istället för 3600x))

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hur gör man det för att vara säker nog? Behöver man köra test i flera dagar eller räcker 20 minuter?

Bör testas under ganska lång tid, minst ett par timmar och gärna en natt till ett dygn för slutgiltig test. För att ungefär ratta in stabilitet så kan man köra kortare tester, när man till slut tror det är stabilt så kan man köra långtest

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ClintBeastwood:

Det här inlägget var faktiskt först med reddit-länken (om det spelar roll)
#17978553

Det spelar roll! Försökte leta upp de första inläggen men tråden är väldigt populär och så försökte jag även leta runt i andra trådar, så det var som upplagt för någon miss. Har justerat det nu i efterhand iallafall

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Jag har ju verkligen spanat in MSI tomahawk som det kort jag tänker skaffa till nytt bygge, men vågar inte slå till riktigt ännu - om ingen har ett alternativ till annat moderkort (max 1500:-..kollar primärt på B450 serien då x470 inte har något jag behöver...lägger hellre de moderkortspengarna på en uppgradering från 3700x istället för 3600x))

MSI gaming pro carbon för under 1600kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Jag har ju verkligen spanat in MSI tomahawk som det kort jag tänker skaffa till nytt bygge, men vågar inte slå till riktigt ännu - om ingen har ett alternativ till annat moderkort (max 1500:-..kollar primärt på B450 serien då x470 inte har något jag behöver...lägger hellre de moderkortspengarna på en uppgradering från 3700x istället för 3600x))

Vänta till i slutet av veckan skulle jag säga. Är ny bios på ingång, men inget släppt än. MSI representant sa "tidigast fredag" förra veckan, så borde vara när som nu då. Beroende på hur det ser ut på diverse forum efter v19 är släppt hade jag tagit ett beslut, men som det ser ut just nu är det ett riktigt lotteri och jag kan inte rekommendera någon att köpa ett b450 tomahawk (eller något annat msi moderkort från 450/470 just nu)

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Ploppade i min 3700X för ett par timmar sen, kör BIOS revision 5007. (Specs i signaturen)
Liksom för många andra vägrar DOCP fungera för mig, trycker jag upp minnena i 3200MHz försöker maskinen POSTa ett par gånger, för att sedan säga att ändringarna misslyckades och har återställts till default, så för tillfället får dom puttra på i 2400.

Hade även ett mycket konstigt problem där den vägrade POSTa efter att man pillat i UEFI och krävde en manuell omstart först, men läste ett tips om att det löser sig om man stänger av splashscreenen, vilket det också gjorde (Va??).

Förutom det verkar allting fungera klockrent så här långt, har ju som sagt dock visserligen inte hunnit testa så mycket än.

Speciellt Asus verkar ha lite att dona med vad gäller att få deras X470 och B450-kort helt kompatibla med Zen 2

Edit:

Tydligen är det jag som inte kan läsa, höjde spänningen på minnet från 1.2V till 1.35V, nu verkar 3200MHz fungera problemfritt, ska låta Memtest86 tugga på under natten för att säkerställa det.

Edit igen:

Japp, inte ett fel efter 13 timmars körning.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hur gör man det för att vara säker nog? Behöver man köra test i flera dagar eller räcker 20 minuter?

20 min är för lite.
2 timmar ska räcka enligt min erfarenhet av klockning and shit.

Vissa säger 24h.
Men klarar du 2h är det en väldigt liten chans att det failar efter 24h.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Jajemän, fattar inte riktigt heller att de skiljer så mycket. Jag personligen har en teori om att det beror på ram minnena. Jag har testat både med ram, med 1 sticka, utan något ram alls, med/utan gpu samt med/utan diskar. Samma sak för mig varje gång, cpu debug lyser röd och fin :).

Testat att clear cmos och ’flasha 18. cleara cmos och flasha 17 sen 18, men icke sa nicke!

Jag lider med dig. Min går iaf vidare ifrån Ez debug steg 1, ungefär var tredje gång.
Kör en vanlig reset 1 eller två gånger sen går den vidare. Jävligt irriterande så nu får den vara igång tills ny bios dyker upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Pro Carbon är väl knappast bättre biosmässigt. Alla MSI har väl strul nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

20 min är för lite.
2 timmar ska räcka enligt min erfarenhet av klockning and shit.

Vissa säger 24h.
Men klarar du 2h är det en väldigt liten chans att det failar efter 24h.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok får sätta det över natten. Är inte så noga egentligen datorn används mest för Surf, film och spel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tjena jag har stora problem med att få 32 GB att fungera i en modern dator 2019.

Moderkortet jag har är ett Aorus X470 Ultra Gaming X470 tillsammans med en Ryzen 3900x.

Är otroligt besviken på nu känner jag på moderkort/AMD. Den postar inte med 4x8 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz. 2x8 går bra. Tänkte men vad bra, dessa minnen är kompatibla så köpte ett par till från Inet i fredags. Stoppar i, postar såklart inte. Dom nya minnena ensamma funkar.

Köpte tidigare 2x HyperX Predator LED 16 GB 3200 MHz. Hade problem med dom också. En sticka postade, två, nix! Kontaktade Gigabyte då jag inte fick igång dessa, fick en beta-BIOS F41a att prova. Funkade inte.

Alltså seriöst, ska det vara så här problematiskt med RAM-minnen på AMD-system?! Har ett par Ryzen-platformar ytterligare men har inte haft så här stora problem (har dock inte testat med 32 GB eller 4 moduler tidigare...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Tjena jag har stora problem med att få 32 GB att fungera i en modern dator 2019.

Moderkortet jag har är ett Aorus X470 Ultra Gaming X470 tillsammans med en Ryzen 3900x.

Är otroligt besviken på nu känner jag på moderkort/AMD. Den postar inte med 4x8 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz. 2x8 går bra. Tänkte men vad bra, dessa minnen är kompatibla så köpte ett par till från Inet i fredags. Stoppar i, postar såklart inte. Dom nya minnena ensamma funkar.

Köpte tidigare 2x HyperX Predator LED 16 GB 3200 MHz. Hade problem med dom också. En sticka postade, två, nix! Kontaktade Gigabyte då jag inte fick igång dessa, fick en beta-BIOS F41a att prova. Funkade inte.

Alltså seriöst, ska det vara så här problematiskt med RAM-minnen på AMD-system?! Har ett par Ryzen-platformar ytterligare men har inte haft så här stora problem (har dock inte testat med 32 GB eller 4 moduler tidigare...)

Kan finnas många anledningar, men om Gigabyte har samma problem som andra tillverkare med för låg VBOOT DRAM Voltage så kanske det visar sig extra tydligt vid mer minne, prova att leta upp den inställningen(som ställer minnesspänning vid boot) i bios när du har två stickor i och sätt den på 1.35V.

En annan anledning kan vara att moderkort/processor klarar 3000MHz med dina två minnen, men bara tex 2933MHz med fyra, då postar det inte eftersom du redan har satt 3000MHz i bios när du har två i. Bara för att få det att posta kan du gå in i bios med två stickor och sätta det manuellt på 2133MHz sen provar du med fyra. Om det fungerar är det bara att arbeta sig uppåt sedan.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iRonNuke:

Tjena jag har stora problem med att få 32 GB att fungera i en modern dator 2019.

Moderkortet jag har är ett Aorus X470 Ultra Gaming X470 tillsammans med en Ryzen 3900x.

Är otroligt besviken på nu känner jag på moderkort/AMD. Den postar inte med 4x8 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz. 2x8 går bra. Tänkte men vad bra, dessa minnen är kompatibla så köpte ett par till från Inet i fredags. Stoppar i, postar såklart inte. Dom nya minnena ensamma funkar.

Köpte tidigare 2x HyperX Predator LED 16 GB 3200 MHz. Hade problem med dom också. En sticka postade, två, nix! Kontaktade Gigabyte då jag inte fick igång dessa, fick en beta-BIOS F41a att prova. Funkade inte.

Alltså seriöst, ska det vara så här problematiskt med RAM-minnen på AMD-system?! Har ett par Ryzen-platformar ytterligare men har inte haft så här stora problem (har dock inte testat med 32 GB eller 4 moduler tidigare...)

När du uppgraderade bioset följde dessa instruktioner?

1. If you are using Q-Flash Utility to update BIOS, make sure you have updated BIOS to F31 before F40
2. Before update BIOS to F40, you have to install EC FW Update Tool (B19.0517.1 or later version) to avoid 4DIMM DDR compatibility on 3rd Gen AMD Ryzen™ CPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av robko:

När du uppgraderade bioset följde dessa instruktioner?

1. If you are using Q-Flash Utility to update BIOS, make sure you have updated BIOS to F31 before F40
2. Before update BIOS to F40, you have to install EC FW Update Tool (B19.0517.1 or later version) to avoid 4DIMM DDR compatibility on 3rd Gen AMD Ryzen™ CPU

Bra påminnelse, där står det ju i klartext att man kan få problem med 4 stickor om man inte gör exakt som dom skriver!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Bra påminnelse, där står det ju i klartext att man kan få problem med 4 stickor om man inte gör exakt som dom skriver!

Egentligen så står det motsatsen, men jag gissar att de skrivit fel och menade incompatibility

Riktigt illa om det krävs att man använder ett Windows-program för att moderkortet ska fungera korrekt dock, då vet jag en moderkortstillverkare jag ska undvika i alla fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Egentligen så står det motsatsen, men jag gissar att de skrivit fel och menade incompatibility

Riktigt illa om det krävs att man använder ett Windows-program för att moderkortet ska fungera korrekt dock, då vet jag en moderkortstillverkare jag ska undvika i alla fall.

Gigabyte tycker jag är dem som man har haft minst problem med, även innan nyaste bioset igår.

Min 3600 har inte haft några som helst problem med B450 Aorus Pro. Även mina skitminnen LPX 3000 CL 16 kan köras i 3200 och 3400 CL utan problem eller höjning av volt. Och detta innan nyaste bioset.

I min ögon lägger Gigabyte ner mer jobb på att få allt fixat än Asus eller MSI. Asus har ju varit hemska hittills och det är inte så att man kan börja tänka i konspirationsbanor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Egentligen så står det motsatsen, men jag gissar att de skrivit fel och menade incompatibility

Riktigt illa om det krävs att man använder ett Windows-program för att moderkortet ska fungera korrekt dock, då vet jag en moderkortstillverkare jag ska undvika i alla fall.

Vad programmet gör är detta

It’s for updating the embedded controller firmware

Så det är bara en update tool och inget du behöver köra hela tiden för att saker ska fungera.

Permalänk
Medlem

Baserat på svaren här så verkar det vara som de flesta problemen är i kombination med X470 chipset, kan någon bekräfta det?
Ska hämta en 3900x idag med ett X570 kort men vore gött om man ska förbereda sig på flera timmar av felsökning och BIOS uppdateringar eller om det troligen kommer gå bra.