Fick importavgift för paket från Storbrittanien fast brexit inte har skett ännu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snejk:

Vad jag menade var att om man vill hämta ut sitt paket som man enligt konstens alla regler inte behöver betala moms och deklarationsavgift för så måste man ändå göra det för att avsändaren råkat använda en lapp på paketet som inte behövs.
Hur rimligt är det att man som kund ska behöva tala om för försäljare hur man fraktar saker? Och om man inte gör det behöva betala postnords straffavgifter?

Hur rimligt är det att postnord skall gå igenom och kontrollera att alla paket har rätt lapp på?

Det är upp till säljaren att göra det korrekt, och som andra så tycker jag det är det något konstigt att beloppet är i dollar. Varför skulle en säljare i Storbritannien sitta och räkna om till dollar? Och att det också är ett rätt så jämt pris i dollar.

Är priset i dollar, $8.90, vad du betalade i kronor? Eller betalade du £8.90 i kronor?

Permalänk
Medlem

Postnord har en kundombudsman som kan ompröva beslut. Saken är ju den att speditionsavgiften betalar Postnord i regel inte tillbaka medan du kan få tillbaka moms och tull från Tullverket i efterhand.

Skaffa ordentligt underlag, skicka in till kundtjänst, hjälper inte det skicka till kundombudsmannen och som alternativ kanske möjligen kontakta Tullverket (de borde kunna släppa paketet i sitt system om du ger tullid och underlag).

Permalänk
Medlem

Ser ut som att avsändaren skickat detta med fel blanketter enligt tidigare inlägg, egentligen skulle avsändaren använt en säkerhetsblankett. Eftersom avsändaren använde en C22 så gick den in i den kanalen hos Postnord och då är det ur deras perspektiv rimligt att det tas ett arvode även om det känns surt för dig. Det är avsändaren som gjort fel så du bör begära kompensation om du orkar med besväret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Hur rimligt är det att postnord skall gå igenom och kontrollera att alla paket har rätt lapp på? ...

Med tanke på att det är deras jobb? Väldigt rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frezzad:

...Eftersom avsändaren använde en C22 så gick den in i den kanalen hos Postnord och då är det ur deras perspektiv rimligt att det tas ett arvode även om det känns surt för dig. Det är avsändaren som gjort fel så du bör begära kompensation om du orkar med besväret.

Att ta ut ett arvode av avsändaren ja, men det är jag som får betala det. De kan förklara det hur de vill men att jag ska betala för ett fel någon annan har gjort är orimligt.

Jag ska kontakta ebay om återbetalning och så får postnord skicka tillbaka paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snejk:

Med tanke på att det är deras jobb? Väldigt rimligt.

Du måste ju själv förstå att det inte hade varit hållbart för Postnord att gå igenom alla paket och se om det sitter rätt märkningar på dem. Det är avsändarens fel inte Postnords.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snejk:

Med tanke på att det är deras jobb? Väldigt rimligt.

Det är inte deras jobb att fixa saker om den som skickade har gjort fel.

Har sändaren frankerat för lite, eller för mycket för den delen, så är de inte deras jobb att fixa det.
Har sändaren skrivit fel på tulldeklarationen, använt fel tulldeklaration, eller satt på en av misstag, så är det inte deras jobb att fixa det.

Hur mycket betalade du för det du beställde? Var det $8.90 eller £8.90, omräknat till SEK?

Skrivet av Snejk:

Att ta ut ett arvode av avsändaren ja, men det är jag som får betala det. De kan förklara det hur de vill men att jag ska betala för ett fel någon annan har gjort är orimligt.

Jag ska kontakta ebay om återbetalning och så får postnord skicka tillbaka paketet.

Du skall inget. Du kan välja att betala och sedan kräva in pengarna av säljaren. Eller så väljer du att inte betala och paketet skickas tillbaka till säljaren, sen kan du hoppas att denne vill skicka om det (mindre troligt), om du inte kan köpa det från någon annan säljare.

Permalänk
Medlem

Ser inte bilden/bilderna du länkat till men är det bara framsidan du ser, och som inte har någon CN22?
Be att få se andra sidan, där sitter säkert en CN22 påklistrad.
Sök även på returadressen, den går säkert till nån P2P tjänst eller liknande.

Hade samma situation häromveckan och fick bråka lite innan jag såg bilden på CN22, då de enligt den sista medarbetaren (krävdes två mail) bara lägger upp ena bilden. Han bifogade bild 2 och då var det solklart.
Jag tog redan innan första svaret kontakt med säljaren på eBay, men när jag efter nån dryg vecka äntligen fick bekräftelse på CN22 och inget hänt från säljarens sida så klagade jag officiellt via eBay och nått dygn efter fick jag en refund. Hota med neutralt/negativt betyg så brukar det hända grejer.

Permalänk

Jag som i grunden är internationell speditör och logistiker jobbar med 80 transportörer världen över.

1. Vart är de fullständiga tullhandlingarna ifall det är från Kina? De ska finnas både digitalt och med godset.
2. Hade det varit från Kina så är de tvungna att ange sin lokala valuta, där är det specat i dollar. (Detta är ett måste)
3. Kina är kända för att bara använda proforma fakturor.... alla vet om det.
4. Bilden påvisar ingen korrekt tullhandlingsinformation. Kräv att få ta del av underliggande tullunderlag. (Förstår inte hur det där systemet inte kan äta två slag inom tullhandlingar. Proforma (Gift, return, temporary import etc) och sedan Commercial Invoice (Försäljning).

Ta kontakt med butiken/säljaren och förklara vad som har hänt. Löser det inte sig så be Postnord att retunera paketet och begär ersättning.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Ser inte bilden/bilderna du länkat till men är det bara framsidan du ser, och som inte har någon CN22?

Bilden TS länkat visar klart och tydligt en CN22.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Länka gärna till Ebay auktionen, blir lättare att bedöma vad som gått snett i just ditt fall.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv

Det kan stå att varan skickas från Storbritannien men sen när man går in på säljarens omdömen så brukar det stå att säljaren är från Kina eller USA

Permalänk
Medlem

Råkade ut för samma sak här #17976454
Efter kontakt med PostNord så kom försändelsen utan några som helst inbetalningar till PostNord från min sida. Dock så hann PostNord skicka ut en påminnelse via SMS innan försändelsen kom hem till mig så jag fick gnälla lite till på PostNord.

Verkar som om det är sommararbetare som är i farten eller att PostNord anställt analfabeter.

Som jag förstod på henne(PostNord kundtjänst) så ser dom inte om försändelsen kommer från ett EU land om spårningsnumret inte är spårbart för PostNord i deras system. Alltså verkar min teori angående analfabeter ha ett visst värde.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Råkade ut för detta för snart ett år sedan när jag köpte Nintendo 8-bitspel märkta UKV och från dessa två säljare varav till ett av köpen fick jag i efterhand ett inbetalningskort från Postnord som dök upp två månader senare.
https://www.ebay.co.uk/usr/tina24520c21r?_trksid=p2057872.m27...
https://www.ebay.co.uk/usr/rhodes0811?_trksid=p2057872.m2749....

De skickar inte heller från någon ö utan från Storbritanniens fastland:
Newport: https://goo.gl/maps/B5xcWm7r8UDH3sTV9
Hemel Hempstead: https://goo.gl/maps/zDGDwijypDKfjJCv7

Eftersom jag redan hämtat ut paketen så behövde jag inte betala Postnordavgiften utan kunde ignorera brevet.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Det kan stå att varan skickas från Storbritannien men sen när man går in på säljarens omdömen så brukar det stå att säljaren är från Kina eller USA

Och om så är fallet har du rätt att begära ersättning då varan inte överensstämmer med vad som skrivits på Ebay annonsen, eller skicka tillbaka den och få återbetalning.

Det är säljarens uppgift att se till att all info på den sidan stämmer. Skickas det från ett annat land, och du valt den säljaren pga det står från UK, är det fel beskrivning.

TS: Postnord kan inte gå igenom alla paket, det är orimligt. Vad man dock kan tycka är att om du bestrider det, och har rätt (dvs det har gått från UK), så ska de kunna rätta till det.

Med det sagt så är många köp från Kina väldigt förvirrande, och de tar alla knep de kan för att skicka det tvärs över världen för att det ska se ut att komma från EU. Tekniskt sett måste det packas om, dvs inte bara "gå via" utan tas upp, packas och stämplas/frankeras om helt för att det ska anses komma från EU.

Dock ska ju moms tas ut av de som packar om då, vilket är var en del fusk också görs så klart.

Jag har det som regel numera att om jag handlar på Ebay, oavsett "var", räknar jag med tull mm, för det är tyvärr så satans mycket fiffel att även lagliga, korrekta riskerar hamna där.

Jag fick paket från Australien för nått år sedan som jag valde att skicka så de packade om det när de kom till EU. Betalade moms mm till de som packade om då, så postnord inte bråkade eller försenade det.

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr råkat ut för detta ett antal gånger. Folk som är stationerade i Kina och utger sig för att vara i UK, alternativt UK-baserade säljare som kör nån typ av dropshipping.

Skickade supportärende till EBay som ordnade refund åt mig. Dock har dom velat ha ett trackingnummer varje gång som visar färdväg.
Har nu slutat beställa varor med priser som typiskt indikterar Kinaursprung där då det bara verkar innebära strul.
(Den klassiska: verkar det för bra för att vara sant så är det nog så).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kontaktade säljaren och de gav mig en återbetalning när jag förklarade vad som hänt.

Permalänk
Medlem

Komiskt.
Mitt senaste paket ifrån kina fick jag hem direkt utan postnord avgifter osv. Blev förvånad när det låg i brevlådan

Permalänk
Medlem

Blev själv förvånad nu när jag fick en en inbetalning på 9 +75 kr från EU bara för den har en CN22
Skumt då den kom med Royal Mail och ser ut som den kommer från england.
Får betala och se vad fasiken det är då jag väntar in två paket så får man kanske vända sig till säljaren (ebay)

Kan vara så enkelt att den personen inte betalar in någon moms eller liknande i england utan lägger det på köparen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

Blev själv förvånad nu när jag fick en en inbetalning på 9 +75 kr från EU bara för den har en CN22
Skumt då den kom med Royal Mail och ser ut som den kommer från england.
Får betala och se vad fasiken det är då jag väntar in två paket så får man kanske vända sig till säljaren (ebay)

Kan vara så enkelt att den personen inte betalar in någon moms eller liknande i england utan lägger det på köparen.

Kontakta Postnord, det är först om varan ursprungligen skickats från land utanför EU och bara transiterar inom EU som det ska bli moms i mottagarlandet.

Skaffa underlag från säljaren och skicka in. Speditionsavgiften kan du inte få tillbaka om du betalar in den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

det är först om varan ursprungligen skickats från land utanför EU och bara transiterar inom EU som det ska bli moms i mottagarlandet.

Men man kan väl skicka inom EU utan att ta ut moms i ursprungliga landet och då ska moms betalas i mottagarlandet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Men man kan väl skicka inom EU utan att ta ut moms i ursprungliga landet och då ska moms betalas i mottagarlandet?

Nej det kan man inte till privatpersoner. Är det ett företag så ska företaget redovisa det själv, det är ingen import och ingen deklaration ska göras.

Permalänk
Medlem

Jag har bråkat om detta med Postnord när det gäller en försändelse som skickades från Tyska Amazon (dock tredjeparts försäljare) från deras lager i Tyskland och tydligen är det så numera hos Postnord att de tar ut moms plus avgift även från försändelser med ursprung inom EU om de är försedda med CN22. Detta då de då automatiskt betraktar det som en artikel skickad INTE i enlighet med artikel 9 och 10 enligt EEC (European Economic Community) dvs som om förändelsen hade ursprung utanför EU och sedan mellanlandat i ett EU land som inte är slutdestinationen och därför ska förtullas först på slutdestinationen i detta fall Sverige.

Försändelser inom EU ska bara ha den nedre delen av CN22 deklarationen den så kallade säkerhetsdeklarationen där avsändaren intygar att innehållet inte är förbjudet. Innehåller försändelsen hela deklarationen med tullvärden angivna så råkar man som mottagare ut för artikel 9 och 10 och får betala moms oavsett om försändelsen aldrig skickades utanför EU.

Det är bara att betala och sedan klaga hos avsändaren för deras misstag.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version