AMD förtydligar: "PCI Express 4.0 kommer inte till 300- och 400-seriens moderkort"

Permalänk
Medlem

34:30 in i videon

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jättedåligt av AMD. De kan lika gärna låsa Ryzen 3000-serien till X570.

För att man inte kan använda 100% av all ny teknologi? Är du seriös?

Skrivet av Maximo:

x570 hade varit helt värdelös med PCI express 4 på x470, varför skulle det vara sarkasm?

Det hade inte varit några bekymmer alls för AMD att t.ex. tvinga tillverkare att ha PCI express 4 avstängt från fabrik men tillgängligt att aktivera i Bios med tillhörande varningstexter. Det är inget annat än nonsens att låsa en Ryzen 3000 funktion till x570.

Eller så kan inte AMD garantera något och därför håller sin egen rygg? Istället för att fokusera på att AMD gör något så kanske folk borde ställa sig frågan... varför?

Skrivet av the squonk:

Sanningen är att AMD gör en Intel, stänger av funktioner för att kunna skapa en artificiell produkttrappa. Självklart förstår man varför, ingen större mening att köpa X570 om X470 fungerar lika bra(vilket det gör).

Det är alltså krasst och fult gjort, för det finns inga tekniska anledningar. Men det finns fler bakomliggande orsaker, som att AMD sitter på ett tvingande kontrakt med Globalfoundries på 12/14nm wafers. Alltså måste man prångla ut ett antal chipsets och I/O-dies för att slutföra kontraktet. X470 är Asmedia så det gynnar inte AMD alls om det säljs för många sådana.

Oavsett om det är fult, det berör inte mig förrän det kommer ett grafikkort som är markant snabbare än 1080Ti till ett bra pris, och som behöver PCIE 4.0 för att fungera optimalt. Jag tror inte att det händer under 2020 i alla fall, så det känns inte akut. Jag tänker inte köpa Big Ampere på 7nm för 15-20.000Kr för ett kort.

Det där var väldigt fin spekulation framförd som "Bondförnuft" måste jag säga.

Skrivet av Maximo:

@Yatagarasu: Det handlar inte om vad AMD garanterar utan vad dom låser.

Dessa två behöver inte vara separata saker. Om AMD inte kan garantera att det fungerar så slipper man all backlash om man bara låser det. Hur tror du rubrikerna hade sett ut om folks moderkort slutade fungera när de aktiverade PCI-E 4.0 i bios? Rubrikerna hade varit enorma.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Kolla in ttl video på dessa cpur . Visar något konstigt i slutet med en pci-e 4 på ett x570 och ett x470 har samma hastighet på 470 kortet närmare 5gb data i sekunden . Hur förklarar det då

En del moderkort i 300- och 400-serien har redan fått stöd för PCIe 4.0, men som det står i denna nyhetsartikel så kommer AMD stänga av den funktionaliteten i kommande AGESA (som moderkortstillverkarna bakar in i sina BIOS).

Permalänk

Well i'll eat my hat!

PCI-E 4 på X470 och det verkar fungera, frågan är hur pass stabilt det är? Och ifall där kan bli korruption av filer etc. *

Verkade bra iaf!

Som sagt har inga problem med att det låses bort egentligen då det inte är alls nödvändigt(precis som att klocka ryzen 3900x bl.a huehue)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

För att man inte kan använda 100% av all ny teknologi? Är du seriös?

Jag är helt seriös.
AMD har inga problem med att någon ovetandes person går och köper ett Asus Prime B450M-K och parar det med en 3900x.
Enligt cpu-listan så ska ju 3900x vara supportad, och läser man så är ju alla B450 korten klara för att överklocka.

Kunden kommer hem med grejerna och det fungerar inte alls bra tillsammans.

AMD låter detta ämne vara...

sedan:
Asus går ut med att deras moderkort B450/X470 moderkort stödjer PCIE4.0, och AMD blir sura och det ryktas om att AMD har skickat ut ett "warning letter" till Asus om detta, och nu tänker AMD se till att denna funktion tas bort, trots att Asus själva garanterar denna funktion.

Då kan AMD lika gärna vara ärliga mot oss och säga att "vi vill att ni köper x570 moderkort när ni har en ryzen 3000".

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Mycket dålig, efter floppen med 3000 serien borde AMD ge allt de kan till sina användare!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Skrivet av Haziza:

Mycket dålig, efter floppen med 3000 serien borde AMD ge allt de kan till sina användare!

Flopp?

Hade det varit en flopp så hade det funnits en uppsjö med olika processorer på butikshyllorna eller hur. Är väl snarare en succé denna 3000-serie. När de får upp klockfrekvensen ytterligare samt ökar IPC än mer (IPS) så kommer det bli braksuccé.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonkenPonken:

Flopp?

Hade det varit en flopp så hade det funnits en uppsjö med olika processorer på butikshyllorna eller hur. Är väl snarare en succé denna 3000-serie. När de får upp klockfrekvensen ytterligare samt ökar IPC än mer (IPS) så kommer det bli braksuccé.

Skönt man beställde ett GIGABYTE X570 I AORUS PRO WIFI.
Kan va kul att pilla med nya prylar 🙂

Permalänk
Skrivet av anon298854:

Skönt man beställde ett GIGABYTE X570 I AORUS PRO WIFI.
Kan va kul att pilla med nya prylar 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag är helt seriös.
AMD har inga problem med att någon ovetandes person går och köper ett Asus Prime B450M-K och parar det med en 3900x.
Enligt cpu-listan så ska ju 3900x vara supportad, och läser man så är ju alla B450 korten klara för att överklocka.

Kunden kommer hem med grejerna och det fungerar inte alls bra tillsammans.

AMD låter detta ämne vara...

sedan:
Asus går ut med att deras moderkort B450/X470 moderkort stödjer PCIE4.0, och AMD blir sura och det ryktas om att AMD har skickat ut ett "warning letter" till Asus om detta, och nu tänker AMD se till att denna funktion tas bort, trots att Asus själva garanterar denna funktion.

Då kan AMD lika gärna vara ärliga mot oss och säga att "vi vill att ni köper x570 moderkort när ni har en ryzen 3000".

Nu tycker ju jag att PCIe 4.0 inte precis är huvudpoängen med Ryzen 3000, men en gömd funktion för att aktivera PCIe 4.0 på tidigare moderkort hade varit en fin bonus.

Det är dock bara just en bonus. AMD lovade inget alls om PCIe 4.0 på tidigare brädor och med tanke på de tekniska krav som ställs på PCIe 4.0 hade det varit vansinne att göra det.

Kika till exempel på risers för PCIe 3.0. Risers är egentligen så gott som alltid utanför spec men med hyfsad tillverkning fungerar de väldigt ofta ändå. Ska AMD ge officiellt stöd för risers med PCIe 3.0 då också? Det finns ju flera fall som fungerar i praktiken, så då måste det ju vara en "artificiell begränsning" att några risers inte fungerar eller tvingar ner hastigheten till PCIe 2.0, eller hur?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Nu tycker ju jag att PCIe 4.0 inte precis är huvudpoängen med Ryzen 3000, men en gömd funktion för att aktivera PCIe 4.0 på tidigare moderkort hade varit en fin bonus.

Det är dock bara just en bonus. AMD lovade inget alls om PCIe 4.0 på tidigare brädor och med tanke på de tekniska krav som ställs på PCIe 4.0 hade det varit vansinne att göra det.

Kika till exempel på risers för PCIe 3.0. Risers är egentligen så gott som alltid utanför spec men med hyfsad tillverkning fungerar de väldigt ofta ändå. Ska AMD ge officiellt stöd för risers med PCIe 3.0 då också? Det finns ju flera fall som fungerar i praktiken, så då måste det ju vara en "artificiell begränsning" att några risers inte fungerar eller tvingar ner hastigheten till PCIe 2.0, eller hur?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har riserkablar med detta att göra?
Försöker du använda en PCIE3.0 riserkabel så fungerar såklart inte en PCIE4 enhet på denna, då PCIE4 är väldigt känslig för maxlängd på ledningar till exempel.
Tror maxlängd är strax under 18cm för en PCIE4 bana, men 3M ska ha PCIE4.0 certifierad riserkabel, men de kostar runt 1000kr vad jag förstått.
Så försöker du använda en 20cm lång PCIE3.0 riserkabel så fungerar det då såklart inte.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Vad har riserkablar med detta att göra?
Försöker du använda en PCIE3.0 riserkabel så fungerar såklart inte en PCIE4 enhet på denna, då PCIE4 är väldigt känslig för maxlängd på ledningar till exempel.
Tror maxlängd är strax under 18cm för en PCIE4 bana, men 3M ska ha PCIE4.0 certifierad riserkabel, men de kostar runt 1000kr vad jag förstått.
Så försöker du använda en 20cm lång PCIE3.0 riserkabel så fungerar det då såklart inte.

Nej, jag menar verkligen PCIe 3.0 riserkabel för PCIe 3.0. Det har mindre med längden att göra, det är saker som impedans och EMF som ställer till det (vilka såklart är beroende av längden, men längden i sig är inte problemet). Kommer inte ihåg detaljerna men kan leta upp dem om du verkligen är intresserad.

Det är exakt samma sorts problem. När du går utanför spec kan bussen mycket väl fortfarande fungera, men det beror på korten i båda ändar med avseende på marginaler om så är fallet.

Klarar du en parameter 1% utanför spec? I de flesta fall ja. Bör det gå att hamna där av misstag? Absolut inte.

Därför är det dumt att säga att korten klarar PCIe 4.0 när de inte strikt klarar spec. Att skylla det på bedrägeri är att totalt ignorera den press som ingenjörer har på sig att göra kunderna nöjda, och jag är ganska säker på att några ingenjörer på AMD redan har slörpat i sig mer än rekommenderad dos koffein för att få alla kort ur 400-serien att fungera bra med övriga problem som Ryzen 3000 drog med sig (till exempel få plats med all mikrokod).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Mycket dålig, efter floppen med 3000 serien borde AMD ge allt de kan till sina användare!

Man måste verkligen överdriva om man ska kalla 3000-serien en flopp.

Skrivet av CubaCola:

Jag är helt seriös.
AMD har inga problem med att någon ovetandes person går och köper ett Asus Prime B450M-K och parar det med en 3900x.
Enligt cpu-listan så ska ju 3900x vara supportad, och läser man så är ju alla B450 korten klara för att överklocka.

Kunden kommer hem med grejerna och det fungerar inte alls bra tillsammans.

AMD låter detta ämne vara...

sedan:
Asus går ut med att deras moderkort B450/X470 moderkort stödjer PCIE4.0, och AMD blir sura och det ryktas om att AMD har skickat ut ett "warning letter" till Asus om detta, och nu tänker AMD se till att denna funktion tas bort, trots att Asus själva garanterar denna funktion.

Då kan AMD lika gärna vara ärliga mot oss och säga att "vi vill att ni köper x570 moderkort när ni har en ryzen 3000".

Att jämföra överklockning med PCI-E 4.0 är verkligen att ta men om vi ska göra detta så går det till så här. AMD garanterar att man kan överklocka på alla moderkort (förutom A320.. där har de stängt av överklockning). AMD kan inte garantera att PCI-E 4.0 fungerar på alla moderkort och därför stänger de av denna funktion. Lite äpplen och päron här eftersom du jämför något AMD garanterar ska fungera med något de inte kan garantera.. och därför har man valt att stänga av ena och tillåta den andra.

Att dessutom kalla det för bedrägeri är ju ett rent känsloargument. AMD har inte lovat att det ska fungera för moderkort utanför X570 chipsetet och därför kan det inte räknas som bedrägeri eftersom AMD levererar ju vad de lovat.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Man måste verkligen överdriva om man ska kalla 3000-serien en flopp.

Att jämföra överklockning med PCI-E 4.0 är verkligen att ta men om vi ska göra detta så går det till så här. AMD garanterar att man kan överklocka på alla moderkort (förutom A320.. där har de stängt av överklockning). AMD kan inte garantera att PCI-E 4.0 fungerar på alla moderkort och därför stänger de av denna funktion. Lite äpplen och päron här eftersom du jämför något AMD garanterar ska fungera med något de inte kan garantera.. och därför har man valt att stänga av ena och tillåta den andra.

Att dessutom kalla det för bedrägeri är ju ett rent känsloargument. AMD har inte lovat att det ska fungera för moderkort utanför X570 chipsetet och därför kan det inte räknas som bedrägeri eftersom AMD levererar ju vad de lovat.

Jag förstår inte? Var har jag skrivit att det är bedrägeri?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Att jämföra överklockning med PCI-E 4.0 är verkligen att ta men om vi ska göra detta så går det till så här. AMD garanterar att man kan överklocka på alla moderkort (förutom A320.. där har de stängt av överklockning). AMD kan inte garantera att PCI-E 4.0 fungerar på alla moderkort och därför stänger de av denna funktion. Lite äpplen och päron här eftersom du jämför något AMD garanterar ska fungera med något de inte kan garantera.. och därför har man valt att stänga av ena och tillåta den andra.

Nja, AMD garanterar att man har möjligheten att överklocka, men de garanterar inte hur högt man kan överklocka, eller ens att man kan överklocka någonting. Överklockning fungerar även olika bra på olika moderkort och kan göra datorn ostabil, precis som PCIe 4.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag förstår inte? Var har jag skrivit att det är bedrägeri?

Skickades från m.sweclockers.com

Att vilseleda kunder för egen ekonomisk vinst är bedrägeri.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Att vilseleda kunder för egen ekonomisk vinst är bedrägeri.

Alltså, det där är din egna tolkning.

Jag är för övrigt ganska säker på att Asus själva vet om de har designat dessa moderkort enligt PCIE 4.0 specifikationer, och jag har väldigt svårt att tro att de går ut med att deras moderkort stödjer 4.0 om de inte gör det.
Detta skulle skada deras varumärke.

Men nu vill AMD att det ska vara specifikt för x570 plattformen, så då får det väl vara så.

Edit: kan tillägga att Intel gjorde något liknande när 6th gen kom ut, och det gick att överklocka icke-k cpu:er på Z170 moderkorten.
Då gick de ut med ny opcode för att förhindra detta, lika illa där tycker jag.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nja, AMD garanterar att man har möjligheten att överklocka, men de garanterar inte hur högt man kan överklocka, eller ens att man kan överklocka någonting. Överklockning fungerar även olika bra på olika moderkort och kan göra datorn ostabil, precis som PCIe 4.0.

Hur mycket man kan överklocka är fullständigt irrelevant till diskussionen utan bara att MAN KAN överklocka är det väsentliga här. PCI-E 4.0 är inte heller något som "kan fungera lite grann" utan antingen fungerar det eller så fungerar det inte med risk för skador på moderkort. Med andra ord.. AMD försöker antagligen hålla sin rygg fri. Samma orsak varför de inte tillåter överklockning på A320 trots att alla Ryzen har upplåst multipel.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Alltså, det där är din egna tolkning.

Jag är för övrigt ganska säker på att Asus själva vet om de har designat dessa moderkort enligt PCIE 4.0 specifikationer, och jag har väldigt svårt att tro att de går ut med att deras moderkort stödjer 4.0 om de inte gör det.
Detta skulle skada deras varumärke.

Men nu vill AMD att det ska vara specifikt för x570 plattformen, så då får det väl vara så.

Edit: kan tillägga att Intel gjorde något liknande när 6th gen kom ut, och det gick att överklocka icke-k cpu:er på Z170 moderkorten.
Då gick de ut med ny opcode för att förhindra detta, lika illa där tycker jag.

Det är min tolkning av ditt resonemang. Om AMD skulle ha sagt att Ryzen 3000 ska fungera på 400-serien med PCIe 4.0 men ändrar sig efter lansering genom att avsiktligt spärra funktionen skulle det ju vara att vilseleda kunderna, inte sant?

Mig veterligen har AMD aldrig sagt det, utan det är på sin höjd vad tredjepartstillverkare har antytt i icke produktionsfärdiga versioner av mjukvaran, men du får det att låta som PCIe 4.0 är en funktion som har stängts av enbart för att sälja mer av X570.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Det är min tolkning av ditt resonemang. Om AMD skulle ha sagt att Ryzen 3000 ska fungera på 400-serien med PCIe 4.0 men ändrar sig efter lansering genom att avsiktligt spärra funktionen skulle det ju vara att vilseleda kunderna, inte sant?

Mig veterligen har AMD aldrig sagt det, utan det är på sin höjd vad tredjepartstillverkare har antytt i icke produktionsfärdiga versioner av mjukvaran, men du får det att låta som PCIe 4.0 är en funktion som har stängts av enbart för att sälja mer av X570.

Skickades från m.sweclockers.com

I Januari skrev Tomshardware följande :

"Update: We spoke with AMD representatives, who confirmed that 300- and 400-series AM4 motherboards can support PCIe 4.0. AMD will not lock the out feature, instead it will be up to motherboard vendors to validate and qualify the faster standard on its motherboards on a case-by-case basis. Motherboard vendors that do support the feature will enable it through BIOS updates, but those updates will come at the discretion of the vendor. As mentioned below, support could be limited to slots based upon board, switch, and mux layouts."

https://www.tomshardware.com/news/amd-ryzen-pcie-4.0-motherbo...

Men som vi vet så ändrade sig AMD .

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

I Januari skrev Tomshardware följande :

"Update: We spoke with AMD representatives, who confirmed that 300- and 400-series AM4 motherboards can support PCIe 4.0. AMD will not lock the out feature, instead it will be up to motherboard vendors to validate and qualify the faster standard on its motherboards on a case-by-case basis. Motherboard vendors that do support the feature will enable it through BIOS updates, but those updates will come at the discretion of the vendor. As mentioned below, support could be limited to slots based upon board, switch, and mux layouts."

https://www.tomshardware.com/news/amd-ryzen-pcie-4.0-motherbo...

Men som vi vet så ändrade sig AMD .

Ja, det där var vad jag mindes också, och tex Asus har uppenbarligen validerat och till och med släppt en lista på kompatibla moderkort. Misstänker att dom är mindre glada hos Asus idag, när AMD bestämt säger att det är spärrat.

Kan förklara varför inte Asus nyligen läckta Beta Bios är på AGESA 1.0.0.3, för att PCIE 4.0 är spärrat i nyare AGESA. Dom funderar troligen just nu på hur dom skall gå vidare. Jag tror inte att dom har något val och nästa bios på nedladdningssidan kommer att vara utan PCIE 4.0.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Hur mycket man kan överklocka är fullständigt irrelevant till diskussionen utan bara att MAN KAN överklocka är det väsentliga här. PCI-E 4.0 är inte heller något som "kan fungera lite grann" utan antingen fungerar det eller så fungerar det inte med risk för skador på moderkort. Med andra ord.. AMD försöker antagligen hålla sin rygg fri. Samma orsak varför de inte tillåter överklockning på A320 trots att alla Ryzen har upplåst multipel.

PCIe 4.0 kan visst "fungera lite grann", det finns ju t.o.m. en tabell i artikeln som visar precis det. Vissa moderkort klarar x16 på PCIe-porten när man kör 4.0, andra klarar bara x8, och vissa fungerar det inte alls på. I stort sett alla klarar att köra 4.0 på M.2-porten.

Jag har heller inte sett några rapporter på att det skulle vara skadligt för moderkortet, det är ju processorn som sköter den kommunikationen medan moderkortet bara står för ledningsbanorna. Vad jag vet så är det samma signalspänningar för PCIe 4.0 som tidigare PCIe-versioner, signalerna skickas bara med högre frekvens, så påverkan på moderkortet bör vara försumbar.

Överklockning kan ju däremot helt klart vara skadligt för både moderkortet, processorn och minnena om man drar på för höga spänningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

PCIe 4.0 kan visst "fungera lite grann", det finns ju t.o.m. en tabell i artikeln som visar precis det. Vissa moderkort klarar x16 på PCIe-porten när man kör 4.0, andra klarar bara x8, och vissa fungerar det inte alls på. I stort sett alla klarar att köra 4.0 på M.2-porten.

Jag har heller inte sett några rapporter på att det skulle vara skadligt för moderkortet, det är ju processorn som sköter den kommunikationen medan moderkortet bara står för ledningsbanorna. Vad jag vet så är det samma signalspänningar för PCIe 4.0 som tidigare PCIe-versioner, signalerna skickas bara med högre frekvens, så påverkan på moderkortet bör vara försumbar.

Överklockning kan ju däremot helt klart vara skadligt för både moderkortet, processorn och minnena om man drar på för höga spänningar.

PCIE bussen har dessutom kraftfull felkorrektion, det som händer om signalen är lite för dålig är inte i första hand att den blir korrupt, utan det är att hastigheten går ner men signalen behåller sin integritet.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

I Januari skrev Tomshardware följande :

"Update: We spoke with AMD representatives, who confirmed that 300- and 400-series AM4 motherboards can support PCIe 4.0. AMD will not lock the out feature, instead it will be up to motherboard vendors to validate and qualify the faster standard on its motherboards on a case-by-case basis. Motherboard vendors that do support the feature will enable it through BIOS updates, but those updates will come at the discretion of the vendor. As mentioned below, support could be limited to slots based upon board, switch, and mux layouts."

https://www.tomshardware.com/news/amd-ryzen-pcie-4.0-motherbo...

Men som vi vet så ändrade sig AMD .

Notera dock att det inte är ett direkt citat från AMD, det är tolkningen som Tom's Hardware gjorde av svaret de fick från AMD. Jag är personligen mer än lite skeptisk mot Tom's Hardware numera, sensationalism åt alla möjliga håll.

Men detaljer åsido, är det rätt tolkat att du ser det som att AMD har vilselett dig angående stödet för PCIe 4.0 på 300- och 400-serien?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Notera dock att det inte är ett direkt citat från AMD, det är tolkningen som Tom's Hardware gjorde av svaret de fick från AMD. Jag är personligen mer än lite skeptisk mot Tom's Hardware numera, sensationalism åt alla möjliga håll.

Men detaljer åsido, är det rätt tolkat att du ser det som att AMD har vilselett dig angående stödet för PCIe 4.0 på 300- och 400-serien?

Då måste även Asus ha gjort samma "tolkning" som Tomshardware.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Notera dock att det inte är ett direkt citat från AMD, det är tolkningen som Tom's Hardware gjorde av svaret de fick från AMD. Jag är personligen mer än lite skeptisk mot Tom's Hardware numera, sensationalism åt alla möjliga håll.

Men detaljer åsido, är det rätt tolkat att du ser det som att AMD har vilselett dig angående stödet för PCIe 4.0 på 300- och 400-serien?

Nej det är inte rätt tolkat. Jag har redan PCIE 4.0 stöd på mitt moderkort. Men tycker det är synd om de som inte får det.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Nej det är inte rätt tolkat. Jag har redan PCIE 4.0 stöd på mitt moderkort. Men tycker det är synd om de som inte får det.

Det stödet lär försvinna i en bios om du inte köpt 570.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det stödet lär försvinna i en bios om du inte köpt 570.

Skickades från m.sweclockers.com

Även om jag inte hade köpt ett x570, så finns det ingen anledning till att uppgradera mitt Asus-kort.

Min 3600 klockar 4.2GHz allcore med aktuellt bios stock (4275 med pbo+oc). Agesa 1.0.0.3a/b verkar inte göra någon större skillnad i tester.
Cpu-volten som aktuell bios ger verkar vara helt normalt om man läser Robert Hallocks inlägg på reddit.
Minnet klockar utan problem 3200MHz utan att ha gjort något.
Så det verkar inte finnas någon anledning till att uppgradera bioset på moderkortet även om Asus släpper ett nytt.

Nu ska ju min 3600 på ett x570, och min gamla 2700 ska tillbaka på detta B450 så för mig är det ett ickeproblem.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Detta med PCI4 visade sig var en giimik utan dess like även för SSD kolla Random / 4K för samsung 970 evo plus

Väldigt bra förklarat hur pci funkar med ryzen , bland dom bättre faktist

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Detta med PCI4 visade sig var en giimik utan dess like även för SSD kolla Random / 4K för samsung 970 evo plus

Väldigt bra förklarat hur pci funkar med ryzen , bland dom bättre faktist

https://www.youtube.com/watch?v=Ffxkvf4KOt0

Random på nvme diskar handlar nästan uteslutande om kontrollern på disken & minneschippen, inte vilken pci-e som körs, det gäller de flesta ssd's, det som verkligen påverkas är sekventiella läs/skrivningar av större filer, då kommer en gen4 disk väl till pass, att raida dom verkar väl en smula korkat dock när själva anslutningen för en disk inte är i närheten av att mättas med dagens diskar.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::