Hemma NAS med 4hd platser

Permalänk

Hemma NAS med 4hd platser

Köpte en WD Duo 20TB för ca 1 månad sedan, hittade den till ett oslagbart pris med studentrabatt. Men efter bara 2 veckor började den göra missljud såfort den gick idle, ett upprepande störande ljud som hördes konstant i rummet. Eftersom jag har datorn i vardagsrummet blir detta sjukt jobbigt när man kollar tv/film.

Reklamerade disken till WD och har en ny ersättningsdisk påväg. Dock började jag googla kring WD´s kabinett och att dom körs i en raid som gör att båda diskarna blir till 1. Ska villigt erkänna att jag inte kan ett smack om raid, så därför vet jag inte ens vad detta kallas
(Men antar det är RAID 0) Men iaf, läste på flera ställen att det inte går att ta ur diskarna ur kabinettet utan att förlora all data på dom. Så om kabinettet i framtiden skulle gå sönder, måste man byta detta hos WD annars är all information på diskarna förlorat.
Just det här att man inte kan plocka ur diskarna ur kabinettet för att komma åt infon i datorn känns lite osäkert.

Så tanken föll då på att skaffa min första NAS, och istället placera diskarna i denna. Återigen är jag inte speciellt insatt i NAS, men har googlat lite senaste dagarna för att få lite bättre koll. Tänkte mig en Synology eller Qnap med smidigt gränssnitt. Plats för 4 Diskar, med iaf minst 8-10TB per disk. Då jag har diskar i den storleken i min "speldator" och delar på nätverket idag.

Men låt säga såhär, om jag vill ha en NAS för att lagra "media" på. Mycket större filer. Alltså inga företagshemligheter, inga familjealbum

Vad är det rekommenderat att köra för "RAID" på en sådan NAS? Tänker om tex en av diskarna dör i framtiden, för det gör dom ju allihop tillslut. Vilket alternativ är smidigast då?

Och hur ser en NAS ut på nätverket? Blir det precis som när en vanlig dator delar filer?

"Namn på dator - Hårdisk - Mapp"?

Kan jag ta mina "gamla" diskar ifrån min stationära dator och flytta dom till nasen utan att förlora data?

Tack i förskott

Visa signatur

Monitor: ASUS SWIFT PG279Q 27" 2560x1440 @ 144hz G-SYNC Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING CPU: INTEL CORE i7-7700K RAM: VENGEANCE LPX RED DDR4 3200MHZ CL16 2x8GB GPU: EVGA GEFORCE RTX 3070 XC3 ULTRA HD: SAMSUNG SSD PRO 960 512GB PSU: CORSAIR RM850X 850W, 80+ GOLD Chassi: LIAN LI PC-O11DXL DYNAMIC XL

Permalänk
Inaktiv

Då din fråga är väldigt förenklad för ett rätt brett ämne kan jag rekommendera du utforskar det själv med att testa Freenas, unraid(kan testa innan köp), openmediavault, etc. Alla har fler olika sätt att hantera diskarna. Om du är ute efter maximal utnyttjad förvaring med lite säkerhet så är nog unraids pararitet bäst. Men som sagt. Grotta ner dig i det hela för det finns nog ingen bästa lösning då man alltid tummar på något.

Hur NASen visas är helt upp till dig vad du använder för protokoll. Vanligast är nog Samba. Då visas den precis som en vanlig windowsburk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon246659:

Då din fråga är väldigt förenklad för ett rätt brett ämne kan jag rekommendera du utforskar det själv med att testa Freenas, unraid(kan testa innan köp), openmediavault, etc. Alla har fler olika sätt att hantera diskarna. Om du är ute efter maximal utnyttjad förvaring med lite säkerhet så är nog unraids pararitet bäst. Men som sagt. Grotta ner dig i det hela för det finns nog ingen bästa lösning då man alltid tummar på något.

Hur NASen visas är helt upp till dig vad du använder för protokoll. Vanligast är nog Samba. Då visas den precis som en vanlig windowsburk.

Skickades från m.sweclockers.com

Var nog mest inne på en lösning som tex Synology, inte att bygga en själv. Kanske borde nämnt detta

Visa signatur

Monitor: ASUS SWIFT PG279Q 27" 2560x1440 @ 144hz G-SYNC Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING CPU: INTEL CORE i7-7700K RAM: VENGEANCE LPX RED DDR4 3200MHZ CL16 2x8GB GPU: EVGA GEFORCE RTX 3070 XC3 ULTRA HD: SAMSUNG SSD PRO 960 512GB PSU: CORSAIR RM850X 850W, 80+ GOLD Chassi: LIAN LI PC-O11DXL DYNAMIC XL

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lithium81:

Var nog mest inne på en lösning som tex Synology, inte att bygga en själv. Kanske borde nämnt detta

Då behöver du i princip inte tänka alls på olika raid. Har för mig att de har en wizard som tom frågar vad du vill göra med dina diskar och väljer därefter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp en Synology. Använd deras Raid kalkylator för att lista ut vilken NAS som passar dig.
https://www.synology.com/sv-se/support/RAID_calculator?hdds=8...

Enklast för dig är kanske använda Synologys enga hydridraid SHR eller SHR-2

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | Samsung 840 Pro +
Seagate Barracuda 4TB med Primocache | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lithium81:

Kan jag ta mina "gamla" diskar ifrån min stationära dator och flytta dom till nasen utan att förlora data?

Tack i förskott

Nix du kan inte flytta diskarna i datorn till NAS,en eller tvärtom, dvs med data på dessa intakt.
OBS att försök inte ens med det! då du kan förlora allt du har på diskarna...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Även med NAS/nätverkslagring så behöver man backup - har du inte ordnat det så är det dags att skaffa hem stora diskar och se till att det blir gjort (och verifiera detta) _innan_ du gör något alls med din nuvarande lösning.

När man meckar med diskar i NAS eller flytta till annan utrustning/server så skall man utgå att all data i dessa diskar försvinner bums så fort disken monteras in och RAID-systemet upptäcker disken och sedan börja synka denna mot redan befintliga diskarna i RAID - vilket innebär att allt som finns på sist instoppade disken skrivs över med ny data.

Permalänk

Tack för alla bra hjälpsamma svar!

Visa signatur

Monitor: ASUS SWIFT PG279Q 27" 2560x1440 @ 144hz G-SYNC Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING CPU: INTEL CORE i7-7700K RAM: VENGEANCE LPX RED DDR4 3200MHZ CL16 2x8GB GPU: EVGA GEFORCE RTX 3070 XC3 ULTRA HD: SAMSUNG SSD PRO 960 512GB PSU: CORSAIR RM850X 850W, 80+ GOLD Chassi: LIAN LI PC-O11DXL DYNAMIC XL

Permalänk
Inaktiv

Kan insticka att via unraids pararitet kan du plocka ur diskar hur du vill för att kopiera data. Dock ska man tydligen vara försiktig med när man stoppar tillbaka den med ändringar. Kan skrivas över!

Skickades från m.sweclockers.com