Min första rykande och gnistrande PSU.

Permalänk
Medlem

Min första rykande och gnistrande PSU.

Tänker egentligen bara höra om fler varit med om detta på högkvalitativa PSUér?

Det som hänt är att det de senaste dagarna luktat lite ozon/varm elektronik om sonens burk när han spelat. Eftersom han snart flyttar hemifrån tänkte jag kika lite på detta så en brand inte blir det första han får uppleva i sin nya lägenhet. Min initiala tanke var att GPU´n gick varm (Det är ju inte så att han sköter komponenterna som han borde...) och därför plockade jag ner burken, böt kylpasta på GPU och CPU.
Likabra att ge er specs:
Asus P67 Sabertooth, 16GB Ram, GTX 780, Corsair RM650x (köpt beggad här på swec, ålder okänd). Ingen OC på några komponenter!

Inga problem under arbetet, satte ihop burken och startade upp den utan problem. Tänkte kolla läget på temps så körde igång HWmonitor och OCCT.
CPU stresstest utan problem men med en antydan till ozondoft..
Gpu stresstest och plötsligt ett märkligt ljud, ungefär som en fläkt går mot något och därefter en omedelbar omstart. Efter omstart inga problem. Drar igång ett spel (monster hunter något något) och nu låter det som ett lågt smatterband från datorn. Ser till min fasa ljusblixtar mot väggen bakom psun. Ner på knä och mycket riktigt så firas det nyår inne i Psu´n med tillhörande vitaktig lätt stickande rök....
Av med elen, ut med psu´n, i med reserven (Corsair cx750m, jag vet, inte världens bästa men 62A på en rail borde räcka...)! Datorn funkar nu utmärkt utan vare sig fyverkerier, rök eller ozondoft.

Öppnade skalet på partypsu´n och tog några bilder. Skulle uppskatta om någon kan tala om vad delen som gått åt ****** är och om ni har någon idé om vad som gjort det. Känns inte som att specsen ovan borde vara några problem för den att driva.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Det är ett NTC på primärsidan, inrusningsskydd för ström när elektrolyterna laddas upp jag skulle tro att denna lätt kan ersätta den "NTC 5D-11" står då för 5ohm och 11mm i diameter

https://www.ebay.de/itm/NTC-Einschaltstrombegrenzer-Auswahl-T...

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Det är ett NTC på primärsidan, inrusningsskydd för ström när elektrolyterna laddas upp jag skulle tro att denna lätt kan ersätta den "NTC 5D-11" står då för 5ohm och 11mm i diameter

https://www.ebay.de/itm/NTC-Einschaltstrombegrenzer-Auswahl-T...

Tack för svar och ursäkta sent svar! Har "grävt" lite i PSU´n och hittat SCK 035 tryckt på Thermistorn. Vad jag kan utläsa så är denna 10mm, resten fattar jag inte ett smack av!
Min fråga blir om NTC 5D-11 fortfarande är ok eller om det är bättre att beställa en identisk? Tyvärr verkar den bara gå att få tag i från Kina, så med frakt, tull och moms kan jag lika gärna köpa ett nytt nätagg! Hittar inte bland alla eländiga charts/specs och förstår ännu mindre av det jag läser... Kanske finns det tom en modell som går att köpa i Sverige? Inte för att vara snål med 1 Euro för termistorn och 6 Euro i frakt!? WT*?

Och om någon nu skulle bli orolig så kommer jag inte fixa detta själv utan be om hjälp av en elektroningenjör på jobbet som är haj på detta. (Hoppas jag...). Behöver bara beställa rätt pryl!

Tacksam för svar!
// Henrik

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Tack för svar och ursäkta sent svar! Har "grävt" lite i PSU´n och hittat SCK 035 tryckt på Thermistorn. Vad jag kan utläsa så är denna 10mm, resten fattar jag inte ett smack av!
Min fråga blir om NTC 5D-11 fortfarande är ok eller om det är bättre att beställa en identisk? Tyvärr verkar den bara gå att få tag i från Kina, så med frakt, tull och moms kan jag lika gärna köpa ett nytt nätagg! Hittar inte bland alla eländiga charts/specs och förstår ännu mindre av det jag läser... Kanske finns det tom en modell som går att köpa i Sverige? Inte för att vara snål med 1 Euro för termistorn och 6 Euro i frakt!? WT*?

Och om någon nu skulle bli orolig så kommer jag inte fixa detta själv utan be om hjälp av en elektroningenjör på jobbet som är haj på detta. (Hoppas jag...). Behöver bara beställa rätt pryl!

Tacksam för svar!
// Henrik

Finns ju på elfa också:

https://www.elfa.se/sv/termistor-5ohm-57mm-epcos-b57237-s509/...

Att tänka på är att dessa ska bli varma, så att montera dem så de får bra kylning är dumt.

Kolla även att det inte är ett följdfel att den gått sönder. Vanligt problem var ju att fläkten börjar gå trögt/inte alls så det blir dålig kylning och nån av mos-fetarna gått.

Å andra sidan, inte dyrt att prova, pajar den nya så är det nytt kragg som gäller.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@NcLr:

NTC 5D-11 Lär funka

Frågan är väl egentligen varför den gick sönder...

Vet inte hur många moderkort jag bytt komponenter på (printers) som varit trasiga som vid tester visat sig ok efter reparation. Men som senare klappar ihop ändå.. (hundratals)
kan ju vara jag som är dålig reparatör..

Skulle säga att nära 25% fick bytas igen

Jag hade kastat nätdelen och köpt en ny, det är ju ingen ovanlig pryl direkt..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Finns ju på elfa också:

https://www.elfa.se/sv/termistor-5ohm-57mm-epcos-b57237-s509/...

Att tänka på är att dessa ska bli varma, så att montera dem så de får bra kylning är dumt.

Kolla även att det inte är ett följdfel att den gått sönder. Vanligt problem var ju att fläkten börjar gå trögt/inte alls så det blir dålig kylning och nån av mos-fetarna gått.

Å andra sidan, inte dyrt att prova, pajar den nya så är det nytt kragg som gäller.

Inga problem med trög fläkt eller dylikt. Tror skurken är den halvtaskiga grendosa som har allt kopplat med.. Att testa kostar ju peanuts och behöver ett nytt reservagg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@NcLr: Jag är lite fundersam varför du valt att öppna denna då RMx-serien har tio års garanti och inte har funnits på marknaden så länge ens. Således måste enheten ha garantitid kvar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@NcLr: Jag är lite fundersam varför du valt att öppna denna då RMx-serien har tio års garanti och inte har funnits på marknaden så länge ens. Således måste enheten ha garantitid kvar.

Hehe, bristande kunskap om garantitiden tills nu samt att den är köpt begagnad och saknar kvitto. Önskar jag hade ett bättre svar att ge dig... :/
"Corsair provides a non-transferable warranty to the purchaser of Corsair hardware product purchased from an authorized Corsair reseller."

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av NcLr:

Hehe, bristande kunskap om garantitiden tills nu samt att den är köpt begagnad och saknar kvitto. Önskar jag hade ett bättre svar att ge dig... :/
"Corsair provides a non-transferable warranty to the purchaser of Corsair hardware product purchased from an authorized Corsair reseller."

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, tråkigt.

Ta och kontrollmät ordentligt så att inget annat är kortslutet innan du börjar köpa på dig grejer. Tänker mig att mer kan ha pajat om det är en NTC som gått.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ja NTC motståndet kan du bara byta ut mot typ 5D-11 det betyder 5ohm när det är kallt sen blir det varmt då blir det nästan noll ohm, men som sakt alla komponenter kan gå sönder.

Sätt en 60W lampa i serie med lasten ett enkelt beprövat sätt när man skall testa saker
du kan nog gå upp på 100W med har du då kortslutning i agget så kommer lampan att lysa
med full styrka men helst skulle du starta agget med en Variac med.

Och eftersom att agget fungerade tidigare så tror jag detta kommer att lösa det, men ta en multimeter och mät diodbryggan och kolla alla mosfets osv för säkerhetsskull.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Jag ska nog inte göra någonting av det som föreslagits om jag vill behålla Livet. Men jag ska be ingenjörn att kolla detta. Tack för alla svar!! Uppskattas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Du får nog tyvärr att kontrollera övriga hårdvaran så inte något mer gick åt. Vad gäller PSU'n i sig så är det inte direkt något oersättligt. Finns från hyffsade budget-PSU'er till riktigt fina modeller.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova