Kylning av litet rum med nätverksutrustning, mm.

Permalänk
Medlem

Kylning av litet rum med nätverksutrustning, mm.

Hej
Jag har ett problem med värme i ett litet rum på ca 1x1,5m där jag har nätverksutrustning, NAS & någon mindre server.
Vintern håller sig temperaturen bra, men nu på sommaren kan det vara 40C. Men även dagar när det bara är runt 17C ute, så kan detta rum ligga på över 30C.
Den enda kylning som rummet har idag är en 120mm fläkt som sitter i en ventilation & matar ut luft utomhus.
Jag har funderat på att sätta en liten AC där inne, men tänkte även att det kanske finns bättre sätt att kyla rummet på då där är lite ont om utrymme.

Någon som har erfarenhet att kyla ett sådant litet rum?
Kanske bättre att dra in luft & sedan mata den varma luften in i annat rum, vind eller grund?

Permalänk

Kan du fläkta in tillräckligt med uteluft på något sätt så blir det ju samma temp som ute (kanske lite varmare)
Alternativt om du kan flytta ut luften till närliggande rum så borde det bli samma temp som i huset.

Annars är det väl bara en AC som kan kyla det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Tar jag luft från rummen bredvid kan jag säkert få den till att hålla runt 30C. Om jag kan få rätt luftflöde.
Så får kanske bli AC ändå.

Permalänk
Medlem

Låter som en garderob. Glöm inte till-lufts hål(naturligtvis utöver frånluftshål) om Du skall kyla med en mobil/portabel AC. Tänk på att en AC låter när kompressorn är igång och glöm inte att kolla hur luftkonditioneringsenheten hanterar kondensvatten.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.