G2A föreslår verktyg för utvecklare – kan låsa utvalda nycklar från att säljas

G2A föreslår verktyg för utvecklare – kan låsa utvalda nycklar från att säljas

I ett försök att förbättra ryktet tillkommer nu fler åtgärder från spelbutiken G2A. Om tillräckligt många utvecklare registrerar sig ska en lösning för att låsa utvalda nycklar tas fram.

Läs hela artikeln här

Låter som en bra idé, och visst är det ett problem att folk säljer nycklar som är menat att ges till influencers i hopp om gratis marknadsföring och/eller giveaways, men ändå är det större problemet nycklar som köpts med stulna kreditkort.
Dom skulle ju dock kunna utveckla idén och låta utvecklare/utgivare lägga till nycklar där pengarna har dragits tillbaka, och banna samt polisanmäla säljare som säljer dessa nycklar.
Då börjar vi komma till en vettig lösning som kan få bukt med problemet, åtminstone på G2A.

Nackdelen är dock att folk kommer flytta vidare till konkurrenter istället och sälja sina stulna nycklar där.

Förstår fortfarande inte varför spelutvecklarna bara låser nycklar som är köpta med stulna kort? De måste väl kunna spåra kort till nyckel?

Skickades från m.sweclockers.com

Factorio developern skrev nyligen i deras blog post att de tog upp G2A på deras deal och att de hade kontaktat de med information om stulna nycklar. Får se hur G2A svarar på det och om de håller vad de lovat! Source: https://factorio.com/blog/post/fff-303

Skrivet av talonmas:

Förstår fortfarande inte varför spelutvecklarna bara låser nycklar som är köpta med stulna kort? De måste väl kunna spåra kort till nyckel?

Skickades från m.sweclockers.com

Många gånger stulna kreditkort som används. Därmed så hjälper det inte att spärra kortet.

Ganska uppenbart att speltillverkarna inte vill lösa detta problemet.

Skrivet av talonmas:

Förstår fortfarande inte varför spelutvecklarna bara låser nycklar som är köpta med stulna kort? De måste väl kunna spåra kort till nyckel?

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror på vart nyckeln är såld.
Har spelet köpts på Steam t.ex. så har utvecklaren ingen direkt tillgång till vilken nyckel som sålts eller vilket kreditkort som använts. I just Steams fall så antar jag att dom själva låser nyckeln när pengarna har dragits tillbaks, men andra mindre återförsäljare så är det svårare, framförallt om spelet köpts i en butik.
Sedan kan det ju ta ett tag innan någon upptäcker att deras kreditkortsuppgifter är på vift när dom ser att pengar dragits som dom inte har godkänt, därefter måste dom kontakta sin bank som spärrar kortet och sedan drar tillbaks pengarna. Det kan ta flera dagar eller veckor, ibland månader, vilket betyder att nyckeln mycket väl redan kan ha sålts till en "ovetande" person på sidor som G2A exempelvis, som i sin tur blir drabbad medans personen som använde det stulna kreditkortet får sina pengar oavsett.

Skrivet av talonmas:

Förstår fortfarande inte varför spelutvecklarna bara låser nycklar som är köpta med stulna kort? De måste väl kunna spåra kort till nyckel?

Skickades från m.sweclockers.com

Fast måste de det? Nycklar köps ju sällan direkt från utvecklaren, utan via en butik, vilken i sin tur ju inte har någon anledning att dela med sig av information om transaktioner med utvecklaren. Ja, förutom detta då.

Jag köpte en nyckel billigare från ett annat land, eftersom prissättningen är annorlunda där. Det är nog ett större ställe skon klämmer på, att konsumenter hittar vägar att kringgå godtyckliga regionbegränsningar, mer än att G2A hjälper till med häleri.

Skrivet av Sveklockarn:

Jag köpte en nyckel billigare från ett annat land, eftersom prissättningen är annorlunda där. Det är nog ett större ställe skon klämmer på, att konsumenter hittar vägar att kringgå godtyckliga regionbegränsningar, mer än att G2A hjälper till med häleri.

Visst är det så det är ju ett smidigt sätt att tvätta pengar. Eller som typ alla dessa företags "bulk" nycklar som säljs som egentligen inte får säljas

Om man inte piratkopierar spel är man en tjyv. Punktslut.

Skickades från m.sweclockers.com

Så länge priserna är det samma, annars hittar man andra ställen att köpa från!

Skrivet av talonmas:

Förstår fortfarande inte varför spelutvecklarna bara låser nycklar som är köpta med stulna kort? De måste väl kunna spåra kort till nyckel?

Kort sammanfattning.

Spelutvecklarna är bekväma och använder steam.
Steam tar 30% men har full kontroll, de säljer inte nycklar fritt och tar smällen för alla bedrägerier.

Spelutvecklarna är snåla och löser ut 10000 nycklar gratis från steam.
Sedan gnäller de när de måste ta ansvar för att de inte kan kontrollera bedrägerier och stulna kort i sin webshop.

Spelutvecklarna klagar på att nycklarna som kostat dom pengar pga av berägerier hamnar på G2A.
Klart dom klagar, men det är väl knappast G2A's fel - de är ju tjuvar och banditer och kan inte tacka nej till pengar bara för att de är lite smutsiga.

Egentligen är ju problemet att man byggt sin verksamhet på steamnycklar och inte kan eller har rätt att spärra nycklar och banna konton i efterhand. Nycklarna som tagits ut gratis har inget skydd av Valve/steam och de har inget intresse av att hjälpa 3e parts hantering av nycklar.

En fungerade nyckelhantering hade haft verifiering av vem som köpt nyckeln, när, till vilket pris gärna som publika / hemliga nycklar och en public ledger som bitcoin.
Steam gillar läget att nycklar är ett nummer utan spårbarhet och folk i allmänhet gillar att de inte kan bli bannade för att ha köpt fulnycklar till sitt steamkonto.

Är ju perfekt med ett sånt verktyg, kan ju utvecklarna bara lägga upp alla nycklar de har där så kan ju ingen handla med deras nycklar på G2A?

Skrivet av Sveklockarn:

Jag köpte en nyckel billigare från ett annat land, eftersom prissättningen är annorlunda där. Det är nog ett större ställe skon klämmer på, att konsumenter hittar vägar att kringgå godtyckliga regionbegränsningar, mer än att G2A hjälper till med häleri.

Det är därför speltillverkarna vädjar till folk att piratkopiera spelen istället för att köpa det från G2A eftersom dom förlorar mindre pengar då.

https://www.bbc.com/news/technology-48908726

Skrivet av r3mpuh:

Om man inte piratkopierar spel är man en tjyv. Punktslut.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man inte piratkopierar? Hur tänker du där

Skrivet av talonmas:

Förstår fortfarande inte varför spelutvecklarna bara låser nycklar som är köpta med stulna kort? De måste väl kunna spåra kort till nyckel?

Skickades från m.sweclockers.com

För att en hel del köper nycklarna i "god tro" av diverse sites.
Hur ser man skillnad på ett legitimt site med bra priser och ett halvlömskt site som säljer pirat nycklar?
Tror de flesta skulle ha problem med att avgöra det om det inte gäller någon storspelare som G2A.
Inte populärt om spelskaparen då skulle blocka dig. Tror t.o.m. att Valve först försökte med det.

vem bryr sig...
det är billigare så

jag kommer alltid köpa billigaste sketchiest alternativet

Skrivet av Doctor9:

vem bryr sig...
det är billigare så

jag kommer alltid köpa billigaste sketchiest alternativet

vad bra, då kan vi alla andra ta efter dig också så kommer det inte finnas några spelutvecklare längre, eller du kanske vill jobba utan betalt?

tänk lite längre nästa gång

g2a rakt av skadar utvecklarna mer änn om du bara piratat spelet

Skrivet av Laggzor:

vad bra, då kan vi alla andra ta efter dig också så kommer det inte finnas några spelutvecklare längre, eller du kanske vill jobba utan betalt?

tänk lite längre nästa gång

g2a rakt av skadar utvecklarna mer änn om du bara piratat spelet

tror nog företags ledningen som EA har skadar spelutvecklarna hårdare än några G2a mm!

Sen är det för mycket skräp spel ute som verkligen ger inte samma känsla som förr!

Skrivet av crew seven:

Visst är det så det är ju ett smidigt sätt att tvätta pengar. Eller som typ alla dessa företags "bulk" nycklar som säljs som egentligen inte får säljas

Bulknycklar som egentligen inte får säljas? Vad är det?

Skrivet av mikgus:

Det är därför speltillverkarna vädjar till folk att piratkopiera spelen istället för att köpa det från G2A eftersom dom förlorar mindre pengar då.

https://www.bbc.com/news/technology-48908726

Det kanske de skulle ha tänkt på innan de sålde beta-tester till överpris? Grundproblemet är alla dessa indieutvecklare som försöker lura på folk flashspel för AAA-priser.

Skrivet av Sveklockarn:

Bulknycklar som egentligen inte får säljas? Vad är det?

Bulknycklar säljs till typ företag, ett företag som behöver massa win 10 nycklar dom köper flertalet nycklar till olika enheter sen används dom inte, då är det nån smartskalle till it-nisse som tror att han kan sälja överblivna nycklar. Vilket inte MS tillåter.

Den här tråden är fylld av idioter som inte fattar hur mycket G2A kostar alla.
Inte bara spelutvecklarna utan alla som drabbas av stulna kreditkort som blir skinnande för denna sortens marknad finns.
G2A är dessutom alla kriminellas dröm när det kommer till att tvätta pengar.
Alla som på nåt sätt försvarar G2A försvarar riktig kriminalitet som droghandel, människohandel, vapenhandel.
Idioter.

Skrivet av Doctor9:

vem bryr sig...
det är billigare så

jag kommer alltid köpa billigaste sketchiest alternativet

Med andra ord - du stöder medvetet kriminalitet, och är därmed medskyldig (åtminstone moraliskt) och en del av problemet.

Skrivet av Agamemnon_71:

Den här tråden är fylld av idioter som inte fattar hur mycket G2A kostar alla.
Inte bara spelutvecklarna utan alla som drabbas av stulna kreditkort som blir skinnande för denna sortens marknad finns.
G2A är dessutom alla kriminellas dröm när det kommer till att tvätta pengar.
Alla som på nåt sätt försvarar G2A försvarar riktig kriminalitet som droghandel, människohandel, vapenhandel.
Idioter.

Källa på att detta stämmer?

Skrivet av Sveklockarn:

Det kanske de skulle ha tänkt på innan de sålde beta-tester till överpris? Grundproblemet är alla dessa indieutvecklare som försöker lura på folk flashspel för AAA-priser.

Vad jobbar du med? Om någon tycker att du tar för bra betalt och du har lurat dem, tycker du då att det skulle vara ok om du inte får betalt men att det ändå använder sig av vad du gjort? Du skulle ju ha gett dem en fri uppvisning av det nu är du gör.

Skrivet av crew seven:

Bulknycklar säljs till typ företag, ett företag som behöver massa win 10 nycklar dom köper flertalet nycklar till olika enheter sen används dom inte, då är det nån smartskalle till it-nisse som tror att han kan sälja överblivna nycklar. Vilket inte MS tillåter.

Vad skulle volymlicenser för spel fylla för funktion menar du?

Skrivet av filbunke:

Vad jobbar du med? Om någon tycker att du tar för bra betalt och du har lurat dem, tycker du då att det skulle vara ok om du inte får betalt men att det ändå använder sig av vad du gjort? Du skulle ju ha gett dem en fri uppvisning av det nu är du gör.

Ditt svar är precis som att jag hade skrivit "folk blir påkörda för att de har hörlurar och går ut i gatan utan att se sig för" och du svarade "tycker du att det är rätt att köra på fotgängare?".

Då det inte är tillåtet att sälja aktiveringsnycklar från giveaways enligt G2As egna villkor låter det lite ihåligt att kräva att 100 studios ansluter sig för att införa en funktion för att hålla kolla på att dessa inte säljs...

Skrivet av Petterk:

Då det inte är tillåtet att sälja aktiveringsnycklar från giveaways enligt G2As egna villkor låter det lite ihåligt att kräva att 100 studios ansluter sig för att införa en funktion för att hålla kolla på att dessa inte säljs...

Hmm.
Hur kan G2A kontrollera att det är giveaway-nycklar?
Jag tänker att någon form av "joined forces" behövs om det ska bli möjligt att kontrollera nyckeltyper.
Eller?
Tänker mig att det är mer ihåligt att säga till sina användare att inte sälja giveawaynycklar utan att försöka kontrollera detta (som i nuläget) jämfört med om man försöker upprätta en kontroll för detta.

Med det sagt är inte riktigt G2A stället för mig heller i nuläget

Skrivet av Söderbäck:

Hmm.
Hur kan G2A kontrollera att det är giveaway-nycklar?
Jag tänker att någon form av "joined forces" behövs om det ska bli möjligt att kontrollera nyckeltyper.
Eller?
Tänker mig att det är mer ihåligt att säga till sina användare att inte sälja giveawaynycklar utan att försöka kontrollera detta (som i nuläget) jämfört med om man försöker upprätta en kontroll för detta.

Med det sagt är inte riktigt G2A stället för mig heller i nuläget

Problemet är snarare att G2A säger att de inte tänker utveckla funktionen innan de får massor kredd av att 100+ utgivare ansluter sig. Det är såklart inget som kommer hända och de kommer vända det till att det är spelutvecklarnas fel.

I nuläget kan de begära in bevis på köp av aktiveringskoderna och menar att det därför inte går att sälja, men det funkar ju inte heller för de. Det är flera år som giveway-nycklar varit förbjudna på G2A redan.