Testpilot: Logitech G502 Lightspeed – välbalanserad perfektion

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Logitech G502 Lightspeed – välbalanserad perfektion

Logitech rycker ut sladden ur en välkänd favorit och testpilot Björn "Deriveh" Höjing värmer upp musmattan för ännu ett mustest.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Fördelar

* Mycket bra prestanda

* Stabil prestanda

Visa signatur

| Phanteks Enthoo Pro M Tempered Glass SE | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Crucial MX500 2TB SSD | 2x8GB DDR4 3200MHz CL14 G.Skill Ripjaws V | AMD Ryzen 7 2700X 3,7GHz | AMD Wraith Prism | Asus ROG Strix RTX 2080 8GB OC |

Permalänk
Medlem

Bra test! Man blir faktiskt sugen på att uppgradera till den, men priset avskräcker då jag redan sitter på en fullt funktionell Logitech G403 Wireless samt 4st Steelseries Rival-möss av olika varianter. Så det finns inte mycket som motiverar ett köp för mig mer än "vill ha"-faktorn. Kanske kan bli ett köp på BF eller annan rea, vem vet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag kör med den trådade G502 enbart för den har världens bästa scrollhjul, som man kan frihjula.

I övrigt så passar inte min hand så bra på denna mus, vilket gör att många av knapparna är oanvändbara, dessutom kommer jag ofta åt knapparna över "aim" knappen på sidan vilket kan bli irriterande i spel innan man tar bort assignement för dessa.

De borde ha möss i olika storlekar Small medium big

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Administrativ avgift

@VillhaÜberPC: Det är faktiskt 2 separata fall i denna typ av recension , en mus kan prestera jätte bra men om den tappar kontakten var 5:e minut ? Ja du förstår.

OT: bra recension

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Bra recension! Går i tankarna kring ny mus (trådlöst) men är lite osäker ännu på vad som skall inhandlas. G pro verkar vara den som lockar mest i nuläget.. Men man skulle ju vilja prova en hel del av dem innan man bestämmer sig (g703,g603,gpro och nu denna haha!) sitter med en g403 som känns okey.. Något tung dock när man spelar quake, de flesta andra spel fungerar bättre då de inte är lika snabbt men denna sladd stör jag mig på enormt =p

Permalänk
Medlem
Skrivet av VillhaÜberPC:

Fördelar

* Mycket bra prestanda

* Stabil prestanda

Finns denna knapp om man vill rätta eller komma med förbättringar på artiklar:

Edit, den undre så klart, markerade fel.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Nackdel: Vikten
Löjligt tung mus.

Permalänk
Medlem

Den trådade G502 jag fortfarande äger men som ligger i en låda var helt klart bra. MEN den hade en defekt i det att scrollhjulet var rejält clunky när man kopplade ur freescroll. Den väsnades och krävde lite för mkt kraft och det var svårt att konsistent trycka ner middle mouse button. G900 som det blev istället har ett mkt distinktare och tystare scrollhjul, även om det inte är perfekt heller. Men freescroll i sig går ju inte att leva utan. Så min fråga är om det fortfarande är samma scrollhjul som på den trådade modellen?

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Nackdel: Vikten
Löjligt tung mus.

Detta är definitivt något som är välkänt och förvånande att det inte står med i testet.

Beroende på handstorlek så är G502:an lite väl "platt" på ett kilformat sätt så om man trycker på den blir det som att skjuta iväg en pil och den blir svår att kontrollera.

G403 har en mer rundad form och fungerar mycket bättre och är lättare och helt plötsligt behöver man inte kämpa för att hålla kvar musen.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av skreen:

Detta är definitivt något som är välkänt och förvånande att det inte står med i testet.

Beroende på handstorlek så är G502:an lite väl "platt" på ett kilformat sätt så om man trycker på den blir det som att skjuta iväg en pil och den blir svår att kontrollera.

G403 har en mer rundad form och fungerar mycket bättre och är lättare och helt plötsligt behöver man inte kämpa för att hålla kvar musen.

Även om det är välkänt så kan vi inte förvänta oss att författaren fångar upp precis allting, därtill är testpiloterna en personlig reflektion och det är möjligt att Deriveh inte upplevde den som speciellt tung, eller helt enkelt är van vid tyngre möss sedan tidigare.

Detta visar också varför kommentarsfältet är ett så bra tillägg, när användare kan dela med sig av egna reflektioner och läsaren får en bredare bild av produkten.

Permalänk
Testpilot

Bra recension, köpsuget blev rätt stort faktiskt!

Väntar nu bara på ett vettigt trådlöst tangentbord också från Logitech så är man hemma!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laine:

Även om det är välkänt så kan vi inte förvänta oss att författaren fångar upp precis allting, därtill är testpiloterna en personlig reflektion och det är möjligt att Deriveh inte upplevde den som speciellt tung, eller helt enkelt är van vid tyngre möss sedan tidigare.

Detta visar också varför kommentarsfältet är ett så bra tillägg, när användare kan dela med sig av egna reflektioner och läsaren får en bredare bild av produkten.

För att inte att inte köpa något bara baserat på en enda recension, särskilt på något så individuellt som en mus.

Alltid bra att läsa några olika recensioner, gärna av någon som faktiskt testat produkten och inte bara i bästa fall packat upp och kopplat in den och gjort ett ordbajsreferat av specarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Nackdel: Vikten
Löjligt tung mus.

Skrivet av skreen:

Detta är definitivt något som är välkänt och förvånande att det inte står med i testet.

Beroende på handstorlek så är G502:an lite väl "platt" på ett kilformat sätt så om man trycker på den blir det som att skjuta iväg en pil och den blir svår att kontrollera.

G403 har en mer rundad form och fungerar mycket bättre och är lättare och helt plötsligt behöver man inte kämpa för att hålla kvar musen.

Jag har alltid haft tyngre möss (120-130g) utan sladd. Nu köpte jag en G903 hero wireless då jag ville ha trådlöst men ändå en mus som passar mig. Jag provade G502 som var otroligt liten, mycket mindre än jag förväntade mig. Annars är designen på den rätt skön jämförelsevis med G903 ambidextrous version. Den väger dock ca 110g utan extra vikter eller laddpuck (för laddningsbara musmattan som jag inte har). så den kändes lättare, och utan sladd så kändes allt mer naturligt för just mig.

Men G502 har alltid fått bra resultat i reviews och tester så det förvånar mig inte ett dugg att den får guld. Dock "inga nackdelar" känns fel.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag äger en G502 (icke trådlös) men tycker helt klart att själva sidorna i gummi och plast samt botten är en klar nackdel.
Dessa ytor har en speciell textur som lätt samlar upp diverse skit och jag har ofta behövs ta bort och göra rent musen (mer än med andra möss).
Sedan så har texturen på sidorna som är lite mer av gummi tagit en del stryk och slitage som gör att den inte känns lika premium(ser inte så snyggt ut heller). Annars håller jag med om att det är en väldigt bra produkt, älskar frisläpp på scrollen.

Kör i dagsläget en G900 som jag inte ser något fel med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

Nackdel: Vikten
Löjligt tung mus.

Jag lägger till vikter i mina och har gjort det i evigheter. Det är inte alla som gillar fjäderlätta möss.

Vet inte hur fötterna är på denna men min senaste G502 spectrum glider absurt bra på min hårda musmatta. Helt underbart att den rör på sig så fort man bara tänker tanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Jag lägger till vikter i mina och har gjort det i evigheter. Det är inte alla som gillar fjäderlätta möss.

Vet inte hur fötterna är på denna men min senaste G502 spectrum glider absurt bra på min hårda musmatta. Helt underbart att den rör på sig så fort man bara tänker tanken.

Det är långt ifrån alla som gillar blytunga möss också.
Är man ute efter att en mus bara ska glida så är en lättare mus också bättre.
Vill man ha minimal friktion går det enkelt att lösa med hyperglides, lätt mus och en plastmatta eller shiden kai (inget jag gillar för jag vill ha glid + kontroll när jag spelar)

Men att G502 lightspeed inte har några nackdelar alls håller jag verkligen inte med om.
För det första är laddkabeln allt annat än vettig, ja den är bättre än tidigare reviews utav "laddkablar" till trådlösa möss. Men inget jag personligen skulle spela med alls.

Inte efter att man faktiskt använt möss med BRA kablar eller ännu bättre paracords.

Men jag förstår också att testpilot reviews är mer inriktade för personliga åsikter. Och oftast har de ju inte testat så stort omfång utav produkter de recenserar.

Permalänk
Medlem

Passform, scrollen, 3 knappar vid tummen och kompetent mjukvara även helt trådlös med Logitech PowerPlay.
Det va vissa irriterande moment för att installera den då jag körde med den äldre versionen av logitechs mjukvara att hitta musen och synka den till musmattan.

Bytte ifrån en Logitech G903 och formen är bättre, extra knappar (om man inte räknar att 903 och knappar på höger sida också, vilket jag aldrig blev van vid att använda) Samma mjukvara, och fungerar på powerplay mattan.

Jag personligen har lagt i fler vikter då jag tidigare ägde en ASUS ROG Spatha som va väldigt tung, den musen(asus) led av många problem och efter andra gången den havererade bytte jag helt enkelt in den.

Permalänk
Medlem

Fördel: Snygg design!?
Tack för dagens garv.
Bra jobbat med recensionen i övrigt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Köpte en men var tvungen att lämna tillbaka den efter en vecka eller så eftersom vänster musknapp inte fungerade ordentligt.

Det fysiska klicket hände före den registrerade ett musklick så den släppte när man höll ner knappen om jag inte ansträngde mig.
Den dubbelklickade ibland också men det var relativt ovanligt.

Inet sa att de inte kunde återskapa problemet så om någon köpte en begagnad från butiken i Malmö så var det nog min.

I övrigt var den trevlig, är fortfarande intresserad av en trådlös mus men vet inte om det blir en från Logitech.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Bra test!

Den är verkligen snygg. Snygg design var ordet! Jag har vanliga G502 proteus spectrum och den är så snygg. Det enda som är lite fult är sladden (svansen hehe) men denna åtgärdar ju det problemet så får väl bli en sådan någon gång

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har en G Pro idag men sugen på denna!
Jag spelar mkt fps med ganska hög sensitivitet vad är då bäst, Tung eller Lätt mus?:)

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem

Bra recension! Dock väldigt svårt att gå över till något när man hållit sig till Steelseries i många år.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | 3700X | 2080Ti | 32GB DDR4 | 2TB NVMe
ARCTIS PRO + GAMEDAC | RIVAL 650 | APEX M750 | 2 x PG279Q | PG32UQ | Valve Index

Permalänk
Medlem

Tack för kommentarerna och synpunkterna. Som skrevs ovan så är det här mina högst subjektiva synpunkter. Jag upplevde inga nackdelar med musen, sen har jag inte testat hur många möss som helst i mitt liv, 5-6st nu på sistone bara.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Mycket bra och välskriven recension! Har sedan länge en Logitech G602 som jag iofs är nöjd med men G502 Lightspeed verkar riktigt lovande, bra specifikationer och snyggt utseende. Kanske är dags för ett byte.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk

Jag har haft en G502 Proteus Core i flera år och har precis, för någon dag sedan, bytt över till G Pro.

Att slippa sladden är riktigt skönt och det funkar helt felfritt än så länge.
G502 - iaf den jag hade, vägde en hel del mer även utan vikterna i, och nu när jag har G Pro så föredrar jag den lägre vikten men båda funkar.

Det jag stört mig på med G502 är gummit på sidorna vid tummen och ring/lillfingret.
De ytorna blir så jävla smutsiga och är ett helvete att göra rent, för det är små, små mellanrum i gummit där smutsen gömmer sig. Jag har försökt ta en nål eller tandpetare för att få ut all skit men det är som sagt ett rent helvete.

@Ozzed du som har en Proteus Spectrum, har du inte upplevt samma sak? Kanske bara jag som är skitig om händerna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Jag har haft en G502 Proteus Core i flera år och har precis, för någon dag sedan, bytt över till G Pro.

Att slippa sladden är riktigt skönt och det funkar helt felfritt än så länge.
G502 - iaf den jag hade, vägde en hel del mer även utan vikterna i, och nu när jag har G Pro så föredrar jag den lägre vikten men båda funkar.

Det jag stört mig på med G502 är gummit på sidorna vid tummen och ring/lillfingret.
De ytorna blir så jävla smutsiga och är ett helvete att göra rent, för det är små, små mellanrum i gummit där smutsen gömmer sig. Jag har försökt ta en nål eller tandpetare för att få ut all skit men det är som sagt ett rent helvete.

@Ozzed du som har en Proteus Spectrum, har du inte upplevt samma sak? Kanske bara jag som är skitig om händerna...

Inte så farligt för min del, men så har jag också nojja på att vara ren om händerna när jag sitter vid datorn. Mitt problem är snarare att det fastnar hår under musen som kan vara knepigt att få bort, men det blir väl så när man har 3 katter och 2 kaniner som går lösa i lägenheten

Min lösning på det har varit att tillfälligt ta ett ark hushållspapper och lägga under musen och sen köra runt den i åttor en stund så försvinner det. Tryckluft funkar också OK. Är musen smutsig så brukar jag torka med en glasögonservett så håller den sig ren ett bra tag tack vare att man får en antistatbeläggning som gör att damm och grejer håller sig borta längre.

Jag uppskattar faktiskt gummit då det gör att man är mer stabil i Apex Legends. Min G500 som jag hade innan blev ganska hal rätt fort.

Ja, jag inser att man skulle kunna dra minst 50 sexskämt i min post men.. Jag är mogen vuxen och proper så jag låter bli

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Bra recension! Går i tankarna kring ny mus (trådlöst) men är lite osäker ännu på vad som skall inhandlas. G pro verkar vara den som lockar mest i nuläget.. Men man skulle ju vilja prova en hel del av dem innan man bestämmer sig (g703,g603,gpro och nu denna haha!) sitter med en g403 som känns okey.. Något tung dock när man spelar quake, de flesta andra spel fungerar bättre då de inte är lika snabbt men denna sladd stör jag mig på enormt =p

Jag skulle rekommendera att du går med en trådad mus om du bryr dig om vikt. G403 väger 87 gram de flesta trådlösa väger över 90 och många väger över hundra inklusive g502 som är känd för att vara en tung mus. Ifall man stör sig på sladden kan man alltid skaffa en mouse bungee. Men alla tycker olika och det är ditt val, så hoppas du hittar en mus som passar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isnialan:

Jag skulle rekommendera att du går med en trådad mus om du bryr dig om vikt. G403 väger 87 gram de flesta trådlösa väger över 90 och många väger över hundra inklusive g502 som är känd för att vara en tung mus. Ifall man stör sig på sladden kan man alltid skaffa en mouse bungee. Men alla tycker olika och det är ditt val, så hoppas du hittar en mus som passar.

Skickades från m.sweclockers.com

Så är det ju, därav ligger intresset mest på G pro som ligger på 80g. Har ej bungie men jag har kabeln upphängd i skärmen istället med ett "clips" som hjälper lite, men men. Time will tell! Än så länge kan man ju vänta då man ändå spelat med sladd sedan barnsfötter

Permalänk
Medlem

Logitech gör mig aldrig besviken.

Skickades från m.sweclockers.com