Är det säkert att flytta datorn mellan föräldrar?

Permalänk

Är det säkert att flytta datorn mellan föräldrar?

Hej,

Är en liten jobbig grabb på 16 år som flyttar mellan mina skilda föräldrar varje vecka.

Blev rätt sugen på att spela igenom Assassin’s Creed spelen som jag har på min dator så tänkte min fråga är då om det är säkert att flytta sin dator mellan föräldrarna varje vecka nu några veckor framöver (medan jag spelar AC)
Dom bor i samma ort med endast typ 3-5 minuter bilresa.

Tänkte ta med bara datorn och koppla upp den till TVn och spela med en kontroll. Har ett gammalt trådlöst tangentbord och mus också.

Men ja, kommer detta skada datorn eller är det safe?

Tack!

Permalänk
Medlem

Så länge det görs försiktigt så är det inga problem, se till att datorn ligger ner på sidan så kylaren och på CPUn pekar uppåt. Var försiktig om det regnar också.

Har flyttat datorer flertalet gånger utan några komplikationer, så länge man inte tappar något och kör försiktigt så finns det ingenting som ska ta skada.

Permalänk
Medlem

Om den fraktas försiktigt och inte har en tung cpu kylare så borde det vara lugnt. Det bäste vore dock om du kunde ha en dator hos varje förälder

Permalänk
Medlem

Finns faktiskt många bra poänger i Linus video ang ämnet:

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det är ingen fara om du tar det lugnt och har den liggande som mezzlock skrev. Så har i alla fall jag fraktat mina datorer till lan/flyttar osv och det har gått fint.
Har du ett riktigt stor och tungt grafikkort kan det vara värt att plocka ur det och frakta i en anistatpåse om du vill vara riktigt försiktig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Tack för tipsen allihop och ja jag får väll säga till farsan att inte köra som en biltjuv denna gången;

Btw kortet eller liknande lär inte vara för tungt då jag har ett 1060 och standard Intel kylaren.

Men tack för alla svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_To_Computers:

Tack för tipsen allihop och ja jag får väll säga till farsan att inte köra som en biltjuv denna gången;

Btw kortet eller liknande lär inte vara för tungt då jag har ett 1060 och standard Intel kylaren.

Men tack för alla svar

Skickades från m.sweclockers.com

Nu blir det nog inga problem med det eftersom det är en så kort tur och det är sommar. Men det kan vara bra att låta datorn stå en stund för att komma upp i samma temperatur som rummet är. Om du ex haft datorn ute i -20 grader och tar in den till +22 så kan det bildas kondens i datorn vilket inte är positivt när du startar upp den.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Är inga proböem alls. Lägg datorn med kylaren uppåt och grafikkorten på längden i färdriktningen så att moderkortet inte böjs vid start och stopp. Så har jag gjort massvis av gånger när jag åkt flera mil och aldrig haft problem. Men var ändå försiktig och spänn gärna fast den med säkerhetsbältet

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch