Navi Första rykten *navi Tråden*

Permalänk
Medlem

https://www.computerbase.de/2019-07/radeon-5700-xt-gpu-cooler...

https://twitter.com/ARCTIChannel/status/1148563279427624960?r...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Ingen DXR och ingen VRS. Hmm...

Jag skulle säga att man inte kan dra den slutsatsen, att Navi med Ryzen ger bättre prestanda än Intel+Navi.

https://i.gyazo.com/0422c3a398d8c5a668d7dbcc0d54859e.png

Varför då? I de allra flesta fall då 3700X presterar bättre än 9900k, så gör den det oavsett om man kör med 2070 eller 5700XT. (notera att jag jag råkat skriva 2700 istället för 2070 i vissa fall, men de är samma sak).

Det finns enbart ett fall, MHW i 1080p, då 5700XT presterar bättre med ryzen, men inte med 2070. Dock så kan man inte dra slutsatser baserat på ett fall (i såna fall så kan man dra en linje mellan två närliggande punkter på jordytan och dra slutsatsen att Jorden är platt!). Kräver mer data och många fler fall.

3700X verkar dock få bättre MIN resultat överlag. 5700XT verkar få bättre 1% low överlag jämfört med 2070, men sämre 0,1% överlag. Kan finnas en del arbete med drivern.

Tror du bara vill spräcka hål på min konfirmeringsbias oavsett om Nvidia har mindre optimala drivrutiner för multi thread aktivitet. Snyft snyft, vi får väl se var det här landar, vore ju bra för Nvidiakort-ägare om det finns lite mer optimering att göra i deras drivrutiner för gratis prestanda

Permalänk

Navi 20, när, var och hur? Framför allt kommer vi få se ray tracing?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yestomtom:

Navi 20, när, var och hur? Framför allt kommer vi få se ray tracing?

Strål Spårning kommer att komma självklart.
När vet vi ej nåt rykte om början på nästa år men vi vet ju inget

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

RDNA 2 har en ETA till Q2/Q3 2020, här finns ray traying i texturenheterna. Om Navi 20 har ray tracing är osagt och vore en trevlig överraskning. Är ens Navi 20 annonserat någon stanns? Tveksamt till att RDNA 2 = Navi 20

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

Tror du bara vill spräcka hål på min konfirmeringsbias oavsett om Nvidia har mindre optimala drivrutiner för multi thread aktivitet. Snyft snyft, vi får väl se var det här landar, vore ju bra för Nvidiakort-ägare om det finns lite mer optimering att göra i deras drivrutiner för gratis prestanda

Jag säger bara vilka slutsatser man kan dra av den data som länkats. Behöver inte betyda att något är sant/falskt. Samma sak påpekas av Robert Hallock (AMD) , så jag känner att jag det jag säger inte är kontroversiellt alls eller ens med onda avsikter.

Det har dock funnits en del spel (vid vissa tillfällen) där prestandan varit usel med Ryzen+NVIDIA. Saker jag kan komma på på rak arm är Rise of the Tomb Raider och Civlization VI. Där var prestandan mycket bättre om man hade Ryzen+AMD kort. Vad som hände var att spelkoden ändrades i patcher för att få bort beteendet, det var inte NVIDIA som fick gick in för att hjälpa här, utan AMD fick fixa det själva. Det AMD minst vill ha är ett narrativ där folk avråds från att köpa AMD GPU:er för att de redan har en Intel CPU. Sedan har det funnits fall då ryzen varit snabbare i vissa konfigurationer, oavsett om GPU kom från NVIDIA och AMD.

Sedan varför det dessa fall kan uppstå är helt klart intressant. Ryzen har ej likformiga latens mellan alla kärnor (som Intel), utan snabb inom CCX och (relativt) långsam utanför CCX. Så det kan vara så att NVIDIAs drivers går för brett ibland (och orsakar problem för de större CPU:erna såsom 3900X med många "statistiskt dåliga val" och på så sätt får sämre prestanda än 3700X som har bättre val. Om denna skillnad kommer från spellogik eller grafikdrivers kvarstår att utforskas). Här finns en bild som mäter latenser mellan olika kärnor.

Jag vill dock att den här tråden ska handla om Navi, tycker att vissa ställen (inte just här eller det som du skriver) handlar den om för mycket annat.

Skrivet av yestomtom:

Navi 20, när, var och hur? Framför allt kommer vi få se ray tracing?

#17947829
Navi21 existerar. "Början av 2020" , så de kommer nämna den under CES. RT? Allt tyder på det, från roadmaps till saker som nämnts av dem, till saker som läckts av andra.

Permalänk
Skrivet av Kraeshok:

RDNA 2 har en ETA till Q2/Q3 2020, här finns ray traying i texturenheterna. Om Navi 20 har ray tracing är osagt och vore en trevlig överraskning. Är ens Navi 20 annonserat någon stanns? Tveksamt till att RDNA 2 = Navi 20

Jag gick bara på ryktet (från Sweclockers):
"Mer konkret är det först med den stora kretsen av Navi, i ryktesväg mest känd som Navi 20, som den renodlade varianten av RDNA tas till marknaden. Denna väntas släppas först i början av år 2020 och det är också först då som AMD gör ett nytt försök att slåss mot Nvidia i det yppersta prestandasegmentet."

Är personligen inte superintresserad av det de kallar yppersta prestandasegmentet utan sitter lite mer ambivalent och suktar efter själva möjligheten att köra ray tracing men med en för solo gaming spelbar fps.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem

Skulle då tro att q2-q3 2020 är det realistiska området för låg eller mellansegmentet med den funktionen från AMD.

Skrivet av Radolov:

Jag säger bara vilka slutsatser man kan dra av den data som länkats. Behöver inte betyda att något är sant/falskt. Samma sak påpekas av Robert Hallock (AMD) , så jag känner att jag det jag säger inte är kontroversiellt alls eller ens med onda avsikter.

Det har dock funnits en del spel (vid vissa tillfällen) där prestandan varit usel med Ryzen+NVIDIA. Saker jag kan komma på på rak arm är Rise of the Tomb Raider och Civlization VI. Där var prestandan mycket bättre om man hade Ryzen+AMD kort. Vad som hände var att spelkoden ändrades i patcher för att få bort beteendet, det var inte NVIDIA som fick gick in för att hjälpa här, utan AMD fick fixa det själva. Det AMD minst vill ha är ett narrativ där folk avråds från att köpa AMD GPU:er för att de redan har en Intel CPU. Sedan har det funnits fall då ryzen varit snabbare i vissa konfigurationer, oavsett om GPU kom från NVIDIA och AMD.

Sedan varför det dessa fall kan uppstå är helt klart intressant. Ryzen har ej likformiga latens mellan alla kärnor (som Intel), utan snabb inom CCX och (relativt) långsam utanför CCX. Så det kan vara så att NVIDIAs drivers går för brett ibland (och orsakar problem för de större CPU:erna såsom 3900X med många "statistiskt dåliga val" och på så sätt får sämre prestanda än 3700X som har bättre val. Om denna skillnad kommer från spellogik eller grafikdrivers kvarstår att utforskas). Här finns en bild som mäter latenser mellan olika kärnor.

Jag vill dock att den här tråden ska handla om Navi, tycker att vissa ställen (inte just här eller det som du skriver) handlar den om för mycket annat.

#17947829
Navi21 existerar. "Början av 2020" , så de kommer nämna den under CES. RT? Allt tyder på det, från roadmaps till saker som nämnts av dem, till saker som läckts av andra.

Hoppas du läste att jag menade det hela lite skämtsamt. Personligen tycker jag att det spelar föga roll, bara roligt med lite tech-drama som underhållning

Permalänk
Medlem

https://www.tomshw.de/2019/07/11/un...erplaytables-fuer-die-r...
"Unrestrained: Radeon RX 5700 XT overclocked to over 2.2GHz. Break the limits with the new SoftPowerPlayTables for the RX 5700 and RX 5700 XT"
https://www.tomshw.de/wp-content/uploads/2019/07/Shadow-of-th...
https://www.tomshw.de/wp-content/uploads/2019/07/01-Power-Con... <--- Bilderna vägrar visas i forumet.

Citat:

The power and resulting power consumption for the entire graphics card and all of its rails is now also evident in the detail graphics. The relevant for the power supply spikes with 10 to 20 ms in length are about 300 to 320 watts, which is therefore also to be taken into account. Everything about it is not relevant, since it is way too short to trigger a shutdown."

AIB kort och 5800-5900 kommer bli intressanta framöver. Mycket data men bara testat i ett spel, överklockningen är gjord med EKW nya block för 5700.

Permalänk
Medlem

RIS testas mot vanlig upplösning och mot DLSS. AMD kan komma att lägga till stöd i DX11 för framtiden.

Med endast en 2% prestandaförlust på Navi så ser resultatet (enligt recensenten) till mestadels bättre ut än DLSS (4k med en resolution scale på 0,7x istället för 1440p-->4k) och skulle hamnat på samma prestanda som DLSS. Jag tycker att det är säkert att säga att DLSS bör slängas i soptunnan så länge, om NVIDIA inte förbättrar inferensen markant till senare kort.

Skrivet av Kraeshok:

Hoppas du läste att jag menade det hela lite skämtsamt. Personligen tycker jag att det spelar föga roll, bara roligt med lite tech-drama som underhållning

De e luuuugnt.

Permalänk
Medlem

@Radolov: Var riktigt bra genomgång av Hardware Unboxed. (Y)

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Avstängd

2k billigare än 2080 med samma/bättre prestanda.
Blir en uppgradering i vinter

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

AIB-kort, de flesta, på mitten av augusti. AMD officielt tittar på x264 prestandan i sin encoder och hur den fungerar eftersom HEVC/H.265 är helt strålande...

Permalänk

Sitter ganska bra på mitt Vega64 just nu, men ska bli spännande att se Navi20 i början på nästa år, om det är då de släpps. Blir kanske en uppgradering lagom till Cyberpunk 2077...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

https://www.youtube.com/watch?v=QZyHBAEJTC8&feature=youtu.be&...

AIB-kort, de flesta, på mitten av augusti. AMD officielt tittar på x264 prestandan i sin encoder och hur den fungerar eftersom HEVC/H.265 är helt strålande...

Jag tyckte vissa andra bitar var mer intressanta. Ska sammanfatta dem.

Deras presentationsplan: Lova mindre, leverera mer än förväntat. Prata inte om tekniker som kanske aldrig får spridning.

Jag fick reda på att DX12 introducerat en del för rörelseuppskattning för några dagar sedan, där de använder den hårdvara som finns i video codecen för accelerera beräkningarna. Lustigt nog så har Navi en ny video codec och ett patent för att klara av just denna biten som publicerades i samma tidsperiod som andra patent till Navi. Om den finns i Navi10 vet jag inte, men den kommer nog finnas i senare versioner av Navi iallafall.

Mycket hänger på Navi. Då den är spridd till konsoler, mobiler, molntjänster och kommer flera announcements senare.

Namngivning ska bli mer konsekvent:
För 5700
5 = generation
7 = prestanda i generationen (så jag antar 5700XT mot 2070 , 5800 mot 2080, 5900 ställs mot 2080 ti? (9 är större än 8ti, det här är marknadsföring))
00 eller 50 som sista siffror "depending upon what we'll do with it". Alltså användningsområde.
XT avgör att det är en bra binning, utan betyder "ok" binning.

Kommer ni ihåg listan från sapphire?

Alla sa att det fanns på tok för många kort i den. Men om alla 50 kort går bort så blir det 10 kvar, vilket kanske inte är helt orimligt. Om 50 korten är till laptop, compute, RT eller något annat kvarstår att se. Att allting inte verkar vara på samma marknad är det viktigaste (så de som undrar över hur de ska segmentera 20 olika kort, de delar upp två olika saker i 10 delar).

Det kommer kort med fler CU. Ok, han sa det inte rakt ut, men hans ansiktsuttryck sa att de kommer att slåss vid high-end. Har även sett andra tillfällen där AMD representanter säger "Allt jag kan säga är att Navi är skalbar, det kan gå både upp eller ner" för att sedan garva. Ni har en approximativ lista, gå och fundera lite på var ni vill lägga er.

Permalänk
Medlem
Permalänk

SoftPowerPlayTables Unlock Navi

För att citera Gunde, "Ingenting är OMÖJLIGT".

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem

Navi 14 hittar ut i compubench (gfx1012). Kortet har 24CU (12 dubbla CU) , 4GB VRAM och en maximal klockhastighet på 1900Mhz.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Inte helt oväntat när man får nästan samma prestanda i spel med Navi 5700xt fast för typ 3000kr mindre.
Sedan är ju Radeon VII egentligen ett modifierat Radeon Instinct MI50 (hittar inget pris på denna, men lillebror till mi50 kostar $2000), så de förlorar nog pengar på Radeon VII.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Såg ju interjuven med scott säger ju han att Radeon kommer vara med i alla klasser o tävla så lär nog dyka upp bättre kort med Navi i framtiden kanske dyker upp bättre kort tidigare än vad vi tror. tror dock jag investera i ett 5700XT.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Avstängd

verkar som om Navi kan undervolta som en gud. och är betydligt effektivare om AMD inte hade buffat upp volten på korten.

Wait for Vega var inte så värt det, Navi å andra sidan värkar vara Helt klart värt det. Kollade just överklocknings modden för 5700, å herre jävlar vad partner korten kan komma att pusha! 2,2ghz och nästan RTX 2080 prestanda.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

https://www.youtube.com/watch?v=czHvAhG4xTc

verkar som om Navi kan undervolta som en gud. och är betydligt effektivare om AMD inte hade buffat upp volten på korten.

Wait for Vega var inte så värt det, Navi å andra sidan värkar vara Helt klart värt det. Kollade just överklocknings modden för 5700, å herre jävlar vad partner korten kan komma att pusha! 2,2ghz och nästan RTX 2080 prestanda.

Sååå bra! Blir fan att sitta på händerna till mid-aug om inte ett riktigt trevligt/tyst 2080 kommer ned till sub 6500 (euroköp då inte från Sverige troligen)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

verkar som om Navi kan undervolta som en gud. och är betydligt effektivare om AMD inte hade buffat upp volten på korten.

Den intressanta frågan är ju varför volten är satt så högt på korten? Det var ju samma sak med Vega. Man förstår ju att dom uppenbarligen sätter en hög volt för att få tillräcklig bra "yield" för ett visst prestandakrav, men det känns som att den grundläggande anledningen ändå måste vara GPU-arkitekturen självt, och hur prestanda skalar med volt/ström. Uppenbarligen finns det mycket potential i arkitekturen då "powerlimit" höjs, och volten sänks, men det är ju inte så slutanvändaren ska behöva hålla på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NaturMackan:

Den intressanta frågan är ju varför volten är satt så högt på korten? Det var ju samma sak med Vega. Man förstår ju att dom uppenbarligen sätter en hög volt för att få tillräcklig bra "yield" för ett visst prestandakrav, men det känns som att den grundläggande anledningen ändå måste vara GPU-arkitekturen självt, och hur prestanda skalar med volt/ström. Uppenbarligen finns det mycket potential i arkitekturen då "powerlimit" höjs, och volten sänks, men det är ju inte så slutanvändaren ska behöva hålla på.

Sen verkar det som om Navi överklockar som en GuD med bättre kylning, en Tysk har lyckats klocka den upp till 2.2ghz med en eftermarknads Artic Cooler tripple fan. Så när partner korten kommer kanske vi får se 2100mhz på dem biffigare korten.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Beställde ett sapphire 5700XT har en Raijintek Morpheus II på mitt 970 som jag tänkte flytta över

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

https://twitter.com/KOMACHI_ENSAKA/status/1150447180072681473

Citat:

After all, Navi 14 is close (C1). In addition, it seems that Navi 12 (7360: 00) is already in motion, and Navi 12 will be able to be seen around the beginning of next year.

Enligt Compubench "läckan" och datamining av Komachi så ser det ungefär ut så här:
Navi 10 = GFX1010, upp till 40 CU (?) - Radeon 5700-serien
Navi 14, = GFX1012, upp till 24 CU mobile och budget segmentet - sannolikt
Navi 12 = GFX1011, oklart

Permalänk
Inaktiv

Är det någon som vet när partnerkorten kommer? Väntar med att köpa ett RX 5700 XT tills bättre kylare finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon311079:

Är det någon som vet när partnerkorten kommer? Väntar med att köpa ett RX 5700 XT tills bättre kylare finns.

det som Sägs är augusti.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.