Intryck av Ryzen 3000-serien från forumet – problem och förslag på lösningar

Permalänk
Medlem

Ok.. lite update med Asus B450-i Strix och Ryzen 3600. Hade ett himla sjå att få den att komma igång. Fick Svappa processor några gånger. (Asus plankan har småbråkat tidigare också främst med minnena (Gskill Flare X 3200 CL14 minnen).
Fick tillslut igång den men den tvärvägrar fungera med minnena I 3200 och cas 14.. Men fungerar utmärkt Cas 16 3600mhz.. nåja. Boostar inte till 4200 det jag testar. Endast 4100. Volttalet pendlar mellan 1.37 och 1.42 (kör på auto just nu pga den inte ville vara med om att jag satte specific spanning eller undervoltade nåt överhuvudtaget).
Kört lite prime och tempsen ligger mellan 53-58c I prime. (vattenkylning coolermaster ML240 2x120 med bytta fläktar till noctuas senaste 120mm superfläktar). Ska bråka vidare med denna men är snorförbannad på ASUS och deras skit! De är urkassa på att fixa till bios ordentligt och efter denna planka när jag pensionerat den så blir det Inga fler från den skitfirman.

Edit. Nu börjar den tuffa på i 4200 vid boost. Ska testa om det finns klockmarginal på denna. återkommer.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Hur är det med chipset-fläktarna på X570-moderkorten? Låter de mycket? Detta är en potentiell deal-breaker för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Du satte väl i sata-kabeln i moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej jag bytte bara ut en befintlig hårddisk till en större

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Ok.. lite update med Asus B450-i Strix och Ryzen 3600. Hade ett himla sjå att få den att komma igång. Fick Svappa processor några gånger. (Asus plankan har småbråkat tidigare också främst med minnena (Gskill Flare X 3200 CL14 minnen).
Fick tillslut igång den men den tvärvägrar fungera med minnena I 3200 och cas 14.. Men fungerar utmärkt Cas 16 3600mhz.. nåja. Boostar inte till 4200 det jag testar. Endast 4100. Volttalet pendlar mellan 1.37 och 1.42 (kör på auto just nu pga den inte ville vara med om att jag satte specific spanning eller undervoltade nåt överhuvudtaget).
Kört lite prime och tempsen ligger mellan 53-58c I prime. (vattenkylning coolermaster ML240 2x120 med bytta fläktar till noctuas senaste 120mm superfläktar). Ska bråka vidare med denna men är snorförbannad på ASUS och deras skit! De är urkassa på att fixa till bios ordentligt och efter denna planka när jag pensionerat den så blir det Inga fler från den skitfirman.

Edit. Nu börjar den tuffa på i 4200 vid boost. Ska testa om det finns klockmarginal på denna. återkommer.

Läs mitt inlägg en sida bak i tråden. En förklaring till varför volten pendlar så mycket och inte är korrekt.

Däremot att minnen bråkar känns ju lite nyare, då allrahelst asus är kända för att ha bäst minnessupport.
Däremot är jag nog villigt att hålla med om att Asus för AMD är mer eller mindre skräp. I.a.f när det kommer till supporten och bugfixar.
Bara läsa deras forum, redan långt innan denna release, så har det varit extremt mycket problem med bios som aldrig åtgärdats.

Men samma visa tycks kunna hittas hos de flesta på AMD sidan desvärre. När det gäller intel så har de mycket bättre support. Nästan så man blir lite konspiratorisk.

Själv har jag ögonen på gigabyte, som visseligen inte heller har varit felfria. Men de flesta tycks vara nöjda hittils. Så kanske fick de till ett bra bios till slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

PBO är inget man laddar ner, det finns i bios, så frågan är vad du har laddat ner?

Jasså, kul att man fick veta det
Gjorde so. Jag skrev. Var från amd åtminstone.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Läs mitt inlägg en sida bak i tråden. En förklaring till varför volten pendlar så mycket och inte är korrekt.

Däremot att minnen bråkar känns ju lite nyare, då allrahelst asus är kända för att ha bäst minnessupport.
Däremot är jag nog villigt att hålla med om att Asus för AMD är mer eller mindre skräp. I.a.f när det kommer till supporten och bugfixar.
Bara läsa deras forum, redan långt innan denna release, så har det varit extremt mycket problem med bios som aldrig åtgärdats.

Men samma visa tycks kunna hittas hos de flesta på AMD sidan desvärre. När det gäller intel så har de mycket bättre support. Nästan så man blir lite konspiratorisk.

Själv har jag ögonen på gigabyte, som visseligen inte heller har varit felfria. Men de flesta tycks vara nöjda hittils. Så kanske fick de till ett bra bios till slut.

Jo håller med om att Asus är nästintill skräp I vissa lägen när det gäller amd.. tyvärr hade de det enda vettiga alternativet som passade mig I o m Mini ITX system jag plockade ihop ett år sen tillsammans med en ryzen 5 2600.... Nåja. Eländigt buggigt bios iallafall.
Klocka.. Nepp. Hur jag än bär mig åt går det inte alls. Jo kan sätta 42x och 1.4v då funkar det. Lustigt nog rapporterar då bade hw monitor och ryzen master 1.1v på cpu.. hmmm.. Asus aura.. vågar jag inte ens installera eftersom det strulat till systemet nå hiskeligt tidigare.

Nåja. Processorn är bra.. mkt bra skulle jag vilja saga. Helt klart bästa "budget" valet när man ska bygga "billigt". Ska bara para ihop den här framöver med en 5700xt som det tydligen finns powerplay mod till nu som gör att du får upp kortet till radeon 7 prestanda och lite över kanske..

Så… kan rekommendera ryzen 5 3600.. biosen kommer nog rätas ut framöver (förutom då asus kanske). Och prestandan är glänsande bra för priset. Helst om du även gör lite annat än spelar.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk

Fungerar Bra

Min 3900X på Asus Crosshair VIII med GSkill F4-3600C15-8GTZ 15-15-15-1T har fungerat utmärkt efter att jag bytte bios från 0502 till 0702. Det är en stor skillnad på kapacitet mot min 1800X t.ex. winrar-test ligger på 28k mot 13kl, Handbrake tar en tredjedel av tiden trots att det inte går att använda VCE ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Hur är det med chipset-fläktarna på X570-moderkorten? Låter de mycket? Detta är en potentiell deal-breaker för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

DU MÅSTE SKRIVA STÖRRE SÅ DE HÖR DIG!!

Skämt åsido så är jag också intresserad, även om problemet med de gamla sådana små attack-fläktarna var inte när de var nya, det var ~1 år+ senare.

Går de varma för er också? jag såg ju innan att nästan alla recensioner hade utelämnat temperatur, och de få som inte gjort det var väldigt varma.

Permalänk

Ljudnivå

På Asus Crosshair VIII Hero är fläkten så tyst så jag kan inte höra den med chassiet stängt. Temperaturen På processorn 3900X ligger under 50 grader vid normal skrivbordsanvändning.

Permalänk
Relik 📜

Det här kan vara nämnvärt! Tydligen så ska man absolut inte slå av CCD:er i Ryzen Master just nu, för de går inte att slå igång igen. Eventuellt (?) kan CMOS-reset räcka, annars ominstallation.
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/ccnmm2/psa_do_not_disab...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Har själv aldrig haft några problem. Senaste gången jag inte körde med Nvidia i min burk, var när ATI fanns.
Och en AMD CPU har jag aldrig ägt.
Har heller aldrig stött på några sånna här stora problem, och då har jag vart med på en hel del CPU generationer.

Folk snackar om Intel säkerhets hål, men har aldrig egentligen förstått hur det skulle kunna påverka??
Är tok nöjd med Nvidia och Intel.
Sen kan jag tycka att det inte gör något om Nvidia från lite konkurrens. Sätt till priser då framförallt.

Missat vad tråden handlar om?

Permalänk
Medlem

@filbunke: Nope! Förstår bara inte varför man väljer dessa problem med AMD?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

@filbunke: Nope! Förstår bara inte varför man väljer dessa problem med AMD?

Blåögd på mer än ett sätt....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

@filbunke: Nope! Förstår bara inte varför man väljer dessa problem med AMD?

hmm... vad jag har läst hittills i tråden, så hellre dem än allt som drabbat intel på senaste tiden. Hellre saker som går att fixa utan större konsekvenser...

Och Intel och sänkta priser? Var inte orolig, så länge de säljer tillräckligt många processor till de som vägrar byta så kommer det aldrig bli några ordentliga sänkningar.

Permalänk
Medlem

Detta verkar ju vara snällt av amd för de med äldre moderkort och problem eller som bara inte kan flasha med usb:
https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-100#faq-Short-Term-P...

AMD will offer affected and qualified users (as described below) an AMD Athlon 200GE Processor, including thermal solution, for short-term use ("boot kit") to perform the BIOS update on their motherboard.

This short-term processor loan or boot kit is offered through AMD warranty services and is available only for qualified users that:

Have made a valid purchase of a 3rd Gen Ryzen™ Desktop Processor and;
Are unable to boot that processor because the user’s current X470/B450 BIOS must be upgraded first.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Detta verkar ju vara snällt av amd för de med äldre moderkort och problem eller som bara inte kan flasha med usb:
https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-100#faq-Short-Term-P...

AMD will offer affected and qualified users (as described below) an AMD Athlon 200GE Processor, including thermal solution, for short-term use ("boot kit") to perform the BIOS update on their motherboard.

This short-term processor loan or boot kit is offered through AMD warranty services and is available only for qualified users that:

Have made a valid purchase of a 3rd Gen Ryzen™ Desktop Processor and;
Are unable to boot that processor because the user’s current X470/B450 BIOS must be upgraded first.

Dom gjorde samma sak med 2000-serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@filbunke:

Sänkta priser på Intel har jag aldrig pratat om. Nvidia däremot.
Har inga problem att betala för kvalité.

Vad exakt är det som har drabbat Intel, som påverkar mig som konsument?
Jag har då inte råkat ut för något iallafall.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Skrivet av JBE:

DU MÅSTE SKRIVA STÖRRE SÅ DE HÖR DIG!!

Skämt åsido så är jag också intresserad, även om problemet med de gamla sådana små attack-fläktarna var inte när de var nya, det var ~1 år+ senare.

Går de varma för er också? jag såg ju innan att nästan alla recensioner hade utelämnat temperatur, och de få som inte gjort det var väldigt varma.

Kör med ett ASUS ROG X570 GAMING-F och jag hör ingen ökad volym eller irriterande ljud osv. dock så har jag inga PCIex 4.0 enhet så fläkten kanske inte behöver gå på max heller ligger på ca 800RPM på idle om jag ser rätt i HWmonitor.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Corsair Vengeance RBG DDR5 32gb (2x16gb) 6000Mhz
Gigabyte X670 GAMIMG X AX
Sapphire RX 7900XTX

Permalänk
Skrivet av LPG:

Blir en 3600 på mitt B350M Mortar vid nästa lösning så jag hoppas fler saker lösts tills dess.

Skickades från m.sweclockers.com

Installerade ny bios (E7A37AMS.1MM) och en 3600X på mitt B350M Mortar idag, gick smärtfritt och allt verkar fungera.

Visa signatur

Pappas: 5900X,16GB, GTX 3070, M.2 1TB Gen4, PG278Q.
Barn 1: 4790K, 24GB, GTX 1080Ti, SSD 1TB, 24" IPS.
Barn 2: MSI Laptop i5-7300HQ, 8GB, GTX 1050, HDD 1TB, SSD 128GB.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 7900XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

@filbunke:

Sänkta priser på Intel har jag aldrig pratat om. Nvidia däremot.
Har inga problem att betala för kvalité.

Vad exakt är det som har drabbat Intel, som påverkar mig som konsument?
Jag har då inte råkat ut för något iallafall.

Jag har kört med AMD sedan K6 tiden och ATI sedan 9600. Jag har varit skonad från problem som konsument i alla fall. Så du ska aldrig dra slutsats att alla ska ha problem. Nu sitter jag inte på Ryzen 3000 än men inte alla har problem där heller. Är man ekonomiskt oberoende så kan man absolut resonera som du. Men jag vill då aldrig överbetala nånting så mycket tjänar jag inte.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Någon annan som har märkt att CPU:n väldigt sällan sänker volt Windows? I BIOS ligger den på 0,9v konstant, i Windows idle 1,45v. Kör med AMD Ryzen Balanced i Energy Settings. Jag kollar i Ryzen Master och där står det att cores är i sleep state men ändå är det hög voltage.

3700X med Gigabyte Aorus X570 Xtreme

Har även märkt att mina minnen rapporteras som CL16 men i BIOS är dom inställda på CL15, någon annan som sett något liknande? 3600mhz 15-15-15 ska gälla med det blir 16-15-15 i Windows, väldigt skumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Har även märkt att mina minnen rapporteras som CL16 men i BIOS är dom inställda på CL15, någon annan som sett något liknande? 3600mhz 15-15-15 ska gälla med det blir 16-15-15 i Windows, väldigt skumt.

Har samma problem med CL. På Mitt Asus CH7 kan jag inte använda udda cas. 15 blir 16, 17 blir 18 osv, men jämna så som 16 fungerar bra.

Du måste inaktivera gear down mode så bör det fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Någon annan som har märkt att CPU:n väldigt sällan sänker volt Windows? I BIOS ligger den på 0,9v konstant, i Windows idle 1,45v. Kör med AMD Ryzen Balanced i Energy Settings. Jag kollar i Ryzen Master och där står det att cores är i sleep state men ändå är det hög voltage.

3700X med Gigabyte Aorus X570 Xtreme

Har även märkt att mina minnen rapporteras som CL16 men i BIOS är dom inställda på CL15, någon annan som sett något liknande? 3600mhz 15-15-15 ska gälla med det blir 16-15-15 i Windows, väldigt skumt.

Kolla AMD Reddit, det SKA visa högt i idle. CPUZ visar den verkliga spänningen.
Stäng av Gear Down Mode i bios så ska udda cas fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Kolla AMD Reddit, det SKA visa högt i idle. CPUZ visar den verkliga spänningen.
Stäng av Gear Down Mode i bios så ska udda cas fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för infon, även CPU-Z visar 1.450, endast om jag stänger av precis allting kan det ibland dippa ner ytters kort (core 0 står på 4,3 i princip konstant). Det är ju inget som gör systemet ostabilt eller så, bara att det är väldigt annorlunda från vad jag är van vid.

Edit:
Längst ner i Reddit-tråden så tipsades det om att man skulle ändra VCore från Auto till Normal och nu visar CPU-Z låga volt till mycket större del än tidigare.

Permalänk
Medlem

@igelkotte: Bra svar. Nej du har helt rätt. Man ska aldrig över betala något. Jag är inte heller ekonomiskt oberoende, men det blir ofta så att jag gärna lägger på en slant på produkter för att undvika problem.

Anledningen till att jag har valt Intel dom senaste åren, är väl för att det alltid funkat bra för mig samt topp prestanda. Ibland kan det klia lite i mina fingrar gällande AMD GPU pga priserna på Nvidias kort.

Jag skulle gärna vilja ha ett 2080ti men med 3 barn och familj, så vet jag roligare saker jag kan göra.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

@filbunke: Nope! Förstår bara inte varför man väljer dessa problem med AMD?

Funderar... Varför man väljer dessa problem med Intel.. Som ex...

Intel's Skylake and Kaby Lake CPUs have nasty hyper-threading bug

An Intel Atom C2000 bug is killing products from multiple manufacturers

Intel Skylake bug causes PCs to freeze during complex workloads

Pentium FDIV: The processor bug that shook the world

Det är ändå bara ett axplock från dom senste 5-åren, 30-år skulle fylla många sidor.

Är rätt svårt att indvika oavsett om det är Intel, AMD eller för den delen ViaTech om man är bland dom första att investera i nytt!

Påminner mig om en händelse som jag råkade ut för för ett antal år sedan.

Jag och en bekant hade införskaffat en ny mobil av samma märke och modell, jag hade redan haft min på service två gånger på grund av buggar i telefonbok, Wap, kalender m.m.

Bekanten säger at han inte har märkt av någon bugg, jag frågar då om han inte haft problem med telefonboken. Han säger bestämt Nej!

10-minuter senare så ska han ringa, tar fram ett litet bläddrblock och bläddrar. tar fram telefonen och slår in nummret han har hittat i blocket...

Ridå... Hans syn på telefonbok var inte samma som min

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Känns som att Asus inte är lika bra på moderkort som de än gång varit. Mitt nuvarande moderkort är t.ex. det absolut sämsta jag någonsin ägt. Blir nog Gigabyte nästa gång, deras bättre VRM:er ser otroligt lockande ut.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Känns som att Asus inte är lika bra på moderkort som de än gång varit. Mitt nuvarande moderkort är t.ex. det absolut sämsta jag någonsin ägt. Blir nog Gigabyte nästa gång, deras bättre VRM:er ser otroligt lockande ut.

Nu har jag visserligen bara kollat på B450 korten och lite X470 och klingar det stora varningsklockar på just Gigabyte angående VRM.
MSI/Asrock verkar har stabilaste korten där även de billigare varianterna kan klara 12c och enkelt 8c. Asus superpopulära ROG Strix billigaste varianten ligger dock lite efter och kommer inte gå med 12c, men kanske 8c. Och till sista Gigabyte som ligger efter och inte rekommenderas alls i de youtubeklipp jag kollar iallafall.
Jag hade bestämt mig för MSI tomahawk, men nu verkar det vara seriösa BIOS problem än så länge så får väl vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Längst ner i Reddit-tråden så tipsades det om att man skulle ändra VCore från Auto till Normal och nu visar CPU-Z låga volt till mycket större del än tidigare.

Du har Gigabyte ser jag, det är dom som kallar det "normal". För oss andra heter det minus(-) offset

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Nu har jag visserligen bara kollat på B450 korten och lite X470 och klingar det stora varningsklockar på just Gigabyte angående VRM.
MSI/Asrock verkar har stabilaste korten där även de billigare varianterna kan klara 12c och enkelt 8c. Asus superpopulära ROG Strix billigaste varianten ligger dock lite efter och kommer inte gå med 12c, men kanske 8c. Och till sista Gigabyte som ligger efter och inte rekommenderas alls i de youtubeklipp jag kollar iallafall.
Jag hade bestämt mig för MSI tomahawk, men nu verkar det vara seriösa BIOS problem än så länge så får väl vänta.

Gigabyte har spottat upp sig rejält med X570, tidigare var det bara toppkortet Gaming 7 som hade en kraftfull VRM.

Asus nya kort har rejäl overkill VRM redan på billigaste X570-P som nästan saknar funktioner helt, primitiv men kraftfull.

Å andra sidan verkar det bara vara 3900X/3950X som är någon potentiell utmaning för moderkorts VRM.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||