Öppen fiber - hur vet jag om jag behöver gräva?

Permalänk

Öppen fiber - hur vet jag om jag behöver gräva?

Hej,

Jag har ett nybyggt hus och när de schaktade och gjöt plattan för huset så var det ett grönt rör (ganska grovt, typ 50mm?) som gick in på tomten mot huset. Jag har bilder på detta men sen på senare bilder är röret borta. Jag vill tro att markentreprenören kopplade det till husets "elskåp" men det finns inget grönt rör i elskåpet. Det finns andra rör, med mindre dimension (typ 20-25mm) men jag vet inte om de kopplat ihop fiberns rör på tomten med husets tomma rör.

Det är Skanova som byggt Telias nät, Öppen Fiber. Nu har jag kampanjpris på att beställa fiber men det är låååång leveranstid (6mån+) och Telia skickar då en underleverantör som kollar om det behöver grävas på tomten och lägger upp en plan för det. Denne underleverantör kommer ca 4 veckor innan leverans, dvs om ca 5mån. Då kan jag inte längre häva köpet av fibern (distansköpslagen ger mig 14 dagar).

Frågan är: kan jag på något sätt kontrollera om fiberröret är "kopplat" redan nu? Helst själv såklart men annars kanske jag kan kontakta en underleverantör av Telias fiber på egen hand och be dem kolla redan nu?
Jag kollar även med markentreprenören som hävdar att de kopplat ihop det men det ser inte så ut i elskåpet, inget är markerat i alla fall. Men även om de hävdar att det är gjort så spelar det inte så stor roll om fibern ändå inte kan "blåsas" hela vägen från centralen in i huset. Då måste Telia ändå gräva, även om markentreprenören tror sig gjort rätt.

Permalänk
Skrivet av MikeeSouth:

Hej,

Jag har ett nybyggt hus och när de schaktade och gjöt plattan för huset så var det ett grönt rör (ganska grovt, typ 50mm?) som gick in på tomten mot huset. Jag har bilder på detta men sen på senare bilder är röret borta. Jag vill tro att markentreprenören kopplade det till husets "elskåp" men det finns inget grönt rör i elskåpet. Det finns andra rör, med mindre dimension (typ 20-25mm) men jag vet inte om de kopplat ihop fiberns rör på tomten med husets tomma rör.

Det är Skanova som byggt Telias nät, Öppen Fiber. Nu har jag kampanjpris på att beställa fiber men det är låååång leveranstid (6mån+) och Telia skickar då en underleverantör som kollar om det behöver grävas på tomten och lägger upp en plan för det. Denne underleverantör kommer ca 4 veckor innan leverans, dvs om ca 5mån. Då kan jag inte längre häva köpet av fibern (distansköpslagen ger mig 14 dagar).

Frågan är: kan jag på något sätt kontrollera om fiberröret är "kopplat" redan nu? Helst själv såklart men annars kanske jag kan kontakta en underleverantör av Telias fiber på egen hand och be dem kolla redan nu?
Jag kollar även med markentreprenören som hävdar att de kopplat ihop det men det ser inte så ut i elskåpet, inget är markerat i alla fall. Men även om de hävdar att det är gjort så spelar det inte så stor roll om fibern ändå inte kan "blåsas" hela vägen från centralen in i huset. Då måste Telia ändå gräva, även om markentreprenören tror sig gjort rätt.

50mm rör använder man aldrig hela vägen från fiberskåpet på gatam. Däremot har man troligtvis inuti det gröna 50 röret dragit ett mindre rör. Vanlig dimension på fiberrör är 25mm så det skulle kunna vara det du ser i elskåpet.
Kan du visa en bild på rören i skåpet så kan vi göra en bedömning.

Men att kontrollera att det röret faktiskt går hela vägen till Skanovas skåp, där de blåser i fibern ifrån, kan du inte kontrollera själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk

Mm, tyckte också 50mm lät grovt för fibern. På bilden är skåpet till vänster mitt (skåpet sitter på utsidan). Ett av de ljusa rören (25-30mm i diameter) går till mediacentralen inomhus, jag gissar att det är det längst till vänster. Det gula grövre röret och de två bredvid tror jag kommer från marken, eller kan de möjligen gå till något inne i huset? Det är ett Smålandsvillan-hus så röret "EV FIBER" är markerat från fabrik och inget som på något garanterar att Skanovas fiberrör från tomtgräns är draget till det röret.

Sen vet jag att garagets ström kommer upp från marken till jordfelsbrytaren genom ett svart rör. Det röret och de sladdarna syns inte så det finns ju fler rör än de som syns. Men de tre som kommer upp (gult + två ljusare) är tomma.

Vår trädgård är anlagd så allt är nergrävt men grannen som anlägger trädgård nu har tydligt det gröna röret fram till elskåpet. Flera personer har sagt att det gröna röret är fibern. I det gröna röret går en ... dragfjäder? Det känns ungefär som en 7mm grov nylon-dragfjäder eller så. Alternativt är det fiber men att det skulle ligga oskyddat och ihoprullat så där känns konstigt? Jag ANTAR att även mitt gröna rör är draget som hos grannen men det är alltså det jag är osäker på.

Redan nu, innan det gröna röret är inkopplat i grannens skåp så ser det skåpet identiskt ut med mitt, dvs det kommer upp två 25mm-rör (isch) och ett gult 50mm-rör (isch). Han har precis samma rör och sladdar som jag har i mitt skåp. Om den vita sladden från det gröna röret är fibern som nu dras in i grannens skåp så har jag inte samma hos mig. Men om det bara är en dragfjäder som de sen drar loss så kan det mycket väl redan vara inkopplat hos mig också.

Sist men inte minst, i röret bakom "EV FIBER" kommer det ut två vita sladdar: en TP-sladd och en som ser ut som fiber. Jag gissar att detta är något som Smålandsivllan sätter dit? Det är dock lite konstigt för den andra änden av den fibern hittar jag inte i vår mediacentral. Antar som sagt att det är Smålandsvillan som lagt dit denna fiber men jag har inte fått svar från dem ännu.

Permalänk
Skrivet av MikeeSouth:

Mm, tyckte också 50mm lät grovt för fibern. På bilden är skåpet till vänster mitt (skåpet sitter på utsidan). Ett av de ljusa rören (25-30mm i diameter) går till mediacentralen inomhus, jag gissar att det är det längst till vänster. Det gula grövre röret och de två bredvid tror jag kommer från marken, eller kan de möjligen gå till något inne i huset? Det är ett Smålandsvillan-hus så röret "EV FIBER" är markerat från fabrik och inget som på något garanterar att Skanovas fiberrör från tomtgräns är draget till det röret.

Sen vet jag att garagets ström kommer upp från marken till jordfelsbrytaren genom ett svart rör. Det röret och de sladdarna syns inte så det finns ju fler rör än de som syns. Men de tre som kommer upp (gult + två ljusare) är tomma.

Vår trädgård är anlagd så allt är nergrävt men grannen som anlägger trädgård nu har tydligt det gröna röret fram till elskåpet. Flera personer har sagt att det gröna röret är fibern. I det gröna röret går en ... dragfjäder? Det känns ungefär som en 7mm grov nylon-dragfjäder eller så. Alternativt är det fiber men att det skulle ligga oskyddat och ihoprullat så där känns konstigt? Jag ANTAR att även mitt gröna rör är draget som hos grannen men det är alltså det jag är osäker på.

Redan nu, innan det gröna röret är inkopplat i grannens skåp så ser det skåpet identiskt ut med mitt, dvs det kommer upp två 25mm-rör (isch) och ett gult 50mm-rör (isch). Han har precis samma rör och sladdar som jag har i mitt skåp. Om den vita sladden från det gröna röret är fibern som nu dras in i grannens skåp så har jag inte samma hos mig. Men om det bara är en dragfjäder som de sen drar loss så kan det mycket väl redan vara inkopplat hos mig också.

Sist men inte minst, i röret bakom "EV FIBER" kommer det ut två vita sladdar: en TP-sladd och en som ser ut som fiber. Jag gissar att detta är något som Smålandsivllan sätter dit? Det är dock lite konstigt för den andra änden av den fibern hittar jag inte i vår mediacentral. Antar som sagt att det är Smålandsvillan som lagt dit denna fiber men jag har inte fått svar från dem ännu.
https://i.ibb.co/H7HfKtM/IMG-20190713-141104-1.jpg

Det vita som kommer upp ur det gröna röret ser ut som en 7/3,5mm fiberduct. Det är i så fall ingen dragfjäder utan ett ihåligt rör som går hela vägen från skanovas skåp, som man sedan blåser fibern i

Troligtvis är det vita röret upplett i elskåpet, därefter skarvat mot ett fiberrör som ligger i "EV FIBER" VP-röret, som troligtvis går hela vägen till någon mediacentral i huset?

Skanova kan alltså blåsa i fiberkabeln hela vägen från skåpet på gatan till din mediacentral om det ser ut hos dig som på bilderna.

Blev lite rörigt, du får fråga mer om det är oklart

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk

@dalledalle: Tack för info. Du har nog helt rätt. Det är dock så att det gröna röret med fiberduct är hos grannen. Den ducten kommer de nog dra upp i hans elskåp genom röret "EV FIBER" och sen vidare in till mediacentralen inne i huset via ett flex-rör. Hans lösning ser alltså helt perfekt ut och jag förstår den hela vägen. Problemet är att mitt "EV FIBER"-rör är tomt och jag har inget grönt rör synligt under elskåpet. Under elskåpet har jag stenplattor och en trapp av stora granit-block. Någon halvmeter under stenblocken gissar jag att det ligger ett okopplat grönt rör, kanske till och med en linda av fiberduct som markentreprenören grävt ner. Då blir det tråkigt att börja lyfta bort block och leta upp den ducten. Telia kan gräva men bara "grovåterställa" så jag antar att det kommer kosta en slant att ordna till stenarna efter att de grävt upp ducten.

Som jag ser det är enda hoppet att de på något sätt kopplat ihop rören innan Skanova blåste ut ducten? Då kanske Skanova såg röret på grannens tomt och blåste ut Duct till honom. Hos mig såg de inget rör och då blåste de inte ut ducten... Kan det vara så? Men då borde de väl knackat på och frågat om de kunde få blåsa in den hela vägen till huset?

Notera att varken jag eller grannen beställt fiber ännu men de andra på gatan har fiber och vi kan beställa via Öppen Fiber. Anledningen till att grannarna har det är att deras hus var byggda när nätet byggdes ut och då hoppade de på första kampanjen. Vi missade första kampanjen men nu kan vi "efterbeställa" som det så fint heter. Men jag är redigt orolig att markentreprenören klantat sig och missat att koppla in fiber-röret/ducten och därmed måste jag gräva upp på tomten. Jag antar att om grannen fått duct utblåst till honom så borde jag också fått det. Vi har haft samma husleverantör och husen byggdes samtidigt.

I skåpet utomhus kommer det ut en TP-sladd och något jag trodde var fiber men som jag inser nu att det är koaxial-kabel för gamla hederliga TV-kontakter (se bild). Det går alltså färdig TP- och koaxial-sladd från mediacentralen inomhus till elskåpet på utsidan. Men någon fiberduct ser jag inte.

Antar att jag inte kan ringa Skanova som privatperson och fråga eller kanske be dem komma ut och kika?

Permalänk
Medlem

@MikeeSouth:
Skanova själva lägger ingen fiber, de använder sig oftast av Eltel. Du kanske kan fråga de som byggde huset då de ev står som huvudentreprenör och vet vilka som varit där och gjort diverse jobb. Kolla med dem om de vet vem som ansvarade för den delen. Ev kolla med Eltel om de känner till något.
Det är lite svårt för oss att spekulera i hur det är, kan vara din granne bör ju dock ha samma lösning som du har, eller tvärtom. Så ev kan de ha missat något i ditt hus om det saknas saker. Någonstans runt ditt hus bör du ju ha en fiberkabel/rör för att blåsa det i.

Om det inte var någon typ av "tillval" vid byggandet.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Kommer det ut något från röret som det står ev. fiber på? Nätverkskabeln och coax borde gå till din mediacentral. Hur ser det ut i mediacentralen då? Du kan inte skruva bort någon plåt i elskåpet och se om den finns där bakom? Likaså i mediacentralen.

Permalänk

Verkar som du blandar ihop saker. Du har inte beställt fiber. Då har inte Skanova förlagt någon kanalisation eller blåst fiber. Varför skulle dom knacka på och dra fram ett fiberrör till någon som inte beställt? Byggsättet är att man släpper av en fiberslang/duct vid varje fastighetsgräns. Om någon sedan beställer så kollar man förutsättningarna därifrån. Skanova är Telias nätbolag, eller numera är det en del av Telia. Du beställer tjänster av Telia. Skanova har inget med dig som privatperson att göra.

Utgångspunkten är att man tar sig vidare från den avsläppta punkten och det är du som kund som tillhandahåller kanalisation. Om du inte har kanalisation så kan entreprenören tillse att gräva fram fiberducten till fasadmätarskåpet. Om det inte finns förbindelse mellan fasadmätarskåp och mediacentral, eller från mediacentral och till rörutsläpp vid fasad, så gräver man fram till fasad och sedan sätter man fiberuttag och utrustning innanför yttervägg.

I gamla installationer kan man ibland använda teleröret om det finns och är av bra kvalitet.

När du beställer fiber så kommer en representant att titta på förutsättningarna. Det är din uppgift att se till att det gröna röret finns framme i båda ändar om det nu är tomt och ingen duct har dragits igenom. Om det gröna röret inte går att nyttja för att markentreprenören slarvat bort det, så blir det dennes problem att ta fram röret i bägge ändar, annars blir det grävning.

Så ett tips är att du ser till att ha koll på det där gröna röret innan någon ens kommer ut och tittar. Dom kommer inte leta upp det åt dig.

När det gäller att någon ska komma o kolla i förväg så fungerar det inte så. I huvudsak använder Skanova en utförare och det är Transtema. I vissa fall/delar använder man Eltel. Man kan inte ringa till dom. Innan du beställt så finns inget ärende och dessa företag kan inte åka ut och kolla upp sådana saker. Då skulle dom få lägga all tid på att åka ut och kolla hos folk som funderar. Dessutom så verkar det i ditt fall vara så att det är ditt egna gröna rör som är problemet. Och det ligger inte på deras bord överhuvudtaget. Det dom kan ta fram uppgifter på är var fiberducten finns avsläppt vid fastighetsgräns, samt vilken färg röret har.

Så du får nog sparka på markentreprenören för att reda ut detta.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Rekordmedlem

Om den som ev grävt har skött sig ordentligt enligt alla rekommendationer så borde arbetet vara anmält till Ledningskollen, de kanske kan bringa ljus i frågan om du frågar om de har uppgifter om nån fibergrävning på din fastighet.
De kan i alla fall inte säga nått "sämre" än att de inte har några uppgifter om det....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Sen egentligen, vad är det du funderar på eller gör dig osäker?
Det är väl bara beställa? Du "måste" ju ändå ha fiber.

Hittar dem eller du fiberröret, kanon! Hittar de det inte, så gräver de nytt från gatan och fram.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om den som ev grävt har skött sig ordentligt enligt alla rekommendationer så borde arbetet vara anmält till Ledningskollen, de kanske kan bringa ljus i frågan om du frågar om de har uppgifter om nån fibergrävning på din fastighet.
De kan i alla fall inte säga nått "sämre" än att de inte har några uppgifter om det....

Ledningskollen hanterar bara nätägare. Interna nät på privata fastigheter finns inte med i detta register.
Däremot när fiber är installerad så kommer fiberns läge att inmätas och kommer då finnas tillgänglig i Ledningskollen genom att Geomatikk har dessa uppgifter. Men innan installation av själva fibern är utförd så finns ingenting där.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk

Tack för alla svar. Jag har redan beställt öppen fiber. Men jag vill inte hamna i en situation där vi i vinter ska gräva upp tomten för att markentreprenören missat att dra fram fiber-röret. Grannen har en duct och huset är byggt samtidigt och under samma förutsättningar, därför antar jag att jag också borde ha en duct. Att jag inte har det verkar peka på ett av följande alternativ:
1) Ducten finns där men den ligger bakom/under nån plåt i elskåpet.
2) Ducten räckte inte (?) eller att det av annan anledning bara fanns ett tomt grönt rör till min fastighet. Men det gröna röret är draget fram till mitt elskåp.
3) Markentreprenören har missat det gröna röret (med eller utan duct) och det ligger nu en halvmeter under både marksten och eventuellt stentrappen.

Om någon inte håller med om ovan tre alternativ får ni gärna säga till.

Om det är 1 eller 2 antar jag att allt är lugnt. För visst är det så att om ducten inte finns men det gröna röret finns så kan de blåsa ut ducten eller fiber utan duct? Om det är alternativ 3 måste vi gräva upp och visst kan Telia göra det men jag vill då säkerställa redan nu att markentreprenören tar detta på garanti och kan stå "redo" att återställa tomten. Än bättre vore att det jobbet gjordes nu så att jag inte får väntetid och strul om Telia kommer och vill koppla in fibern när det är kallt och kanske tjäle i marken.

Jag vet att jag haft ett 50mm grönt rör så nära som 1m från husgrunden och jag har i offert och avtal att "Fiber 50mm (slät insida)" ska vara framdraget till huset så jag är ganska trygg i att jag får detta på garanti men jag vill ändå försöka strömlinjeforma processen så mycket som möjligt. Tack för hjälpen, jag tar detta vidare mot markentreprenören.

Permalänk
Medlem

Vet du om de som redan har Öppen fiber i området också hade grön slang? Grönt brukar nämligen de lokala stadsnäten använda, och inte Telia, som kör med Orange slang. Den gröna gissar jag att det lokala energibolaget/stadsnätet har förberett med tillsammans med elservisen.

Permalänk

Har arbetat med fiber och även med nyproduktion av hus.

Kan mycket väl vara så att det gula 50mm röret du ser i skåpet är gröna röret för fiber, bara det att dem skarvat sista biten med ett gult rör. (Har varit med om det några gånger)

Har du inget rör förberett för fiber så kommer dem garanterat plöja ner fibern i gräsmattan, snabbt och smärtfritt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MikeeSouth:

Tack för alla svar. Jag har redan beställt öppen fiber. Men jag vill inte hamna i en situation där vi i vinter ska gräva upp tomten för att markentreprenören missat att dra fram fiber-röret. Grannen har en duct och huset är byggt samtidigt och under samma förutsättningar, därför antar jag att jag också borde ha en duct. Att jag inte har det verkar peka på ett av följande alternativ:
1) Ducten finns där men den ligger bakom/under nån plåt i elskåpet.
2) Ducten räckte inte (?) eller att det av annan anledning bara fanns ett tomt grönt rör till min fastighet. Men det gröna röret är draget fram till mitt elskåp.
3) Markentreprenören har missat det gröna röret (med eller utan duct) och det ligger nu en halvmeter under både marksten och eventuellt stentrappen.

Om någon inte håller med om ovan tre alternativ får ni gärna säga till.

Om det är 1 eller 2 antar jag att allt är lugnt. För visst är det så att om ducten inte finns men det gröna röret finns så kan de blåsa ut ducten eller fiber utan duct? Om det är alternativ 3 måste vi gräva upp och visst kan Telia göra det men jag vill då säkerställa redan nu att markentreprenören tar detta på garanti och kan stå "redo" att återställa tomten. Än bättre vore att det jobbet gjordes nu så att jag inte får väntetid och strul om Telia kommer och vill koppla in fibern när det är kallt och kanske tjäle i marken.

Jag vet att jag haft ett 50mm grönt rör så nära som 1m från husgrunden och jag har i offert och avtal att "Fiber 50mm (slät insida)" ska vara framdraget till huset så jag är ganska trygg i att jag får detta på garanti men jag vill ändå försöka strömlinjeforma processen så mycket som möjligt. Tack för hjälpen, jag tar detta vidare mot markentreprenören.

Har du inga uppgifter alls om det ? Vad har du fått för uppgifter om vart huset ansluts mot omvärlden avseende V/A och El ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Alternativet för fibern är att dra fram den till en annan punkt på huset och sedan sätta medieomvandlaren på insidan av väggen. Men det är inte lika roligt eftersom du har en mediecentral.

Eftersom du har avtal om att ha ett rör fram så får du prata med den parten om röret och be de plocka fram dem om du inte känner att du kan hitta det själv. De som gräver fiber kommer inte leta upp röret åt dig, de vill att du pekar på det.

Men eftersom det har sett ut som hos din granne så borde det finnas en duct för fiber redan på din tomt, frågan är bara var. Om de som grävde fibern tidigare inte ångrat sig och tagit bort den