Permalänk
Medlem
Skrivet av Eklund89:

Hur stort intresse finns det nu för att köpa i princip oanvända Oculus Rift begagnat tro?

Många ser knappt Rift S som en uppgradering så det är nog inga problem. Men visst, priset kanske sjunkit något. Kanske.

Permalänk
Avstängd

Tänkte fråga här angående Oculus Go, köp & filstorlekar:

1. Om man köper Oculus GO från officiella hemsidan som går på €219 är det inklusive moms? Den skickas från Nederländerna eller Polen om jag minns rätt? Eller blir det tullavgift så man kan lika gärna köpa från svensk återförsäljare?

2. Storleken på vissa Oculus-klipp förvirrar mig: ett klipp kan ha storleken 1920p på 8.4 GB medan samma klipp i 4K (2160p?) istället bara är 7.4 GB. Hur går det ihop som? Är 2300p förresten större då än "4K"? Oculus Go verkar inte kunna köra sånna 60fps-filer?

3. Jag har läst på vissa sidor att vissa appar eller viss omvandling av filer kan få 5K filer att spelas upp i 60fps på Oculus Go? Är detta möjligt må tro? Kmr ej ihåg dock vart jag läste det nu...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tänkte fråga här angående Oculus Go, köp & filstorlekar:

1. Om man köper Oculus GO från officiella hemsidan som går på €219 är det inklusive moms? Den skickas från Nederländerna eller Polen om jag minns rätt? Eller blir det tullavgift så man kan lika gärna köpa från svensk återförsäljare?

Har ingen erfarenhet av oculus go så kan tyvärr inte svara på fråga 2 och 3 men priset på oculus.com är inkl både frakt och moms/tull. Inga extra avgifter tillkommer. Så var det när jag köpte Rift från dom och ser iaf inte varför det skulle ha ändrats. Så deras prylar brukar bli billigast att beställa direkt från deras sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gudizuzt:

Är det värt att köpa Oculus Rift idag?

Om du vill köpa just ett oculus headset så är det nog bra tillfälle nu. Det har precis kommit en "sidegrade" i Rift S och nu borde ju både den och vanliga Rift finnas att välja på tills den gamla tar slut beroende på vilken av dom man tycker har bäst fördelar. (bättre tracking vs enklare setup osv)

Rift 2 kommer dröja.

Det är om du även är intresserad av andra tillverkares headset som jag är lite för dåligt insatt för att kunna ge ett bra svar men det ska ju komma ett nytt från HTC nu snart med t ex.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Det där ser riktigt lovande ut faktiskt, ska bli intressant att testa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Om du vill köpa just ett oculus headset så är det nog bra tillfälle nu. Det har precis kommit en "sidegrade" i Rift S och nu borde ju både den och vanliga Rift finnas att välja på tills den gamla tar slut beroende på vilken av dom man tycker har bäst fördelar. (bättre tracking vs enklare setup osv)

Rift 2 kommer dröja.

Det är om du även är intresserad av andra tillverkares headset som jag är lite för dåligt insatt för att kunna ge ett bra svar men det ska ju komma ett nytt från HTC nu snart med t ex.

Skickades från m.sweclockers.com

Har ju dock hört de lägger krokben för Rift genom att sluta sälja kameror ex för att fokusera på Rift S?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har ju dock hört de lägger krokben för Rift genom att sluta sälja kameror ex för att fokusera på Rift S?

Hade inte hört det men låter ju lite onödigt. Men köper man en Rift nu så får man väl isåfall se till att köpa extra sensor nu med om man är ute efter det.

Jag hade kanske ändå satsat på Rift S och hoppats att trackingen är duglig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Har ju dock hört de lägger krokben för Rift genom att sluta sälja kameror ex för att fokusera på Rift S?

Inget jag hört något om, dock verkar Rift fortfarande vara slut hos Oculus. Sensorerna går att köpa iallafall. Har du någon form av källa för detta?

Oculus borde vara lite tydligare med vad planern är. Nu har jag inte kollat av tillgången men om Rift verkligen är på väg eller har slutat tillverkats så bör de vara tydligare med detta.

Permalänk
Medlem

Har ni hittat några bra kablar och USB-hub i Sverige/Europa som fungerar ihop med Oculus Rift?
Med nya USB C gen 3.1 så ska det finnas tillräckligt med effekt för att driva headset och 3 sensorer på bara en port. Hade varit trevligt att kunna minska på antalet kablar från och öka stabiliteten. Behöver absolut minst 5m från datorn till vardagsrummet. Så vissa sensorer kommer ändå behöva extra förlängning efter hubben.

Permalänk
Inaktiv

Skulle bara spela lite VR en stund nu ikväll men slutade med en timme. Oculus ville att jag uppdaterade drivrutiner innan den accepterade att starta något spel. Nu vet jag inte om jag inbillar mig men upplevde en rejäl bildförbättring i de spel jag testade efteråt. Beat Saber, Space Pirate Trainer och sist Pavlov VR som verkar ha fått en uppdatering. Skjutbanan var riktigt trevlig faktiskt.

Någon mer som märkt någon skillnad i och med uppdateringen?

Permalänk
Medlem

Känns som att det strular en del när grabben ska starta efter uppdateringar, fick köra en repair i förrgår, och idag funkar inte VR spelen som ligger på Steam. Tycker det är ofta sånt här! :/
Nåt tips när just spelen i steam inte funkar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swennis:

Känns som att det strular en del när grabben ska starta efter uppdateringar, fick köra en repair i förrgår, och idag funkar inte VR spelen som ligger på Steam. Tycker det är ofta sånt här! :/
Nåt tips när just spelen i steam inte funkar?

Skickades från m.sweclockers.com

Plocka fram virtuella skrivbordet och starta spelen direkt från Steam får exempelvis Beat Saber att fungera för mig. Väldigt varierande resultat med Steam-spelen via Occulus, ibland startar de utan problem, ibland startar de inte alls eller så startar de men Oculus får inte tag i spelet utan den startas ändå på vanliga skärmen.

Vore bra om detta fixas, rätt störande när man vill spela en snabbis och det bara krånglar.

Permalänk
Medlem

Jag köper nästan alltid spelen på Oculus just för att det krånglar mindre och flyter ibland även bättre där. Hade tänkt köpa det mesta på Steam egentligen för att det ska funka om jag byter till annat märke på headset nån gång men smidigheten går före.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Squallie:

Jag köper nästan alltid spelen på Oculus just för att det krånglar mindre och flyter ibland även bättre där. Hade tänkt köpa det mesta på Steam egentligen för att det ska funka om jag byter till annat märke på headset nån gång men smidigheten går före.

Skickades från m.sweclockers.com

För mig så blir det att fundera lite extra på Oculus-versionen, men av anledningen att jag funderar på en Oculus Quest. Nu åker jag troligen på att köpa om spelet för Oculus då min är köpt på Steam. Mycket beror dock på tidiga recensioner och då hur smidig och bra upplevelsen är med Quest. Förhandstittarna ser lovande ut men jag känner att det är lite väl lyxigt att lägga förmodligen 5000-6000kr på en liknande produkt jag redan har för troligen ett fåtal spel. Att slippa sladdar, sensorer och en massa mjukvara som måste startas (på rätt sätt) för en snabb spelsession är värt en hel del faktiskt... men ja. Får se.
Att kunna demonstrera VR kommer den nog bli underbar för. Oculus Go finns förstås redan men Quest ger en mer Rift-liknande VR-upplevelse trots allt.

Lite störande att inte Steam fattar att jag har en Rift ansluten och startar Oculus-versionen av spel. Varenda gång måste jag välja vilken version av spelet jag vill spela. Och inte är det så mycket bättre med de spel som använder samma objekt i steam för att starta "2D"-versionen av spelet som VR-versionen.

Permalänk
Medlem

Någon som vet något om hur länge till man kommer kunna beställa extra sensorer nu när riggen är end of life? Har bara haft mitt en vecka och känner att de två som följde med räcker till det lilla utrymmet jag kan spela i nu. Tänker på sikt se till att ha en större spelyta och då ger nog 3 sensorer bättre upplevelse (?)

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av twonkey:

Någon som vet något om hur länge till man kommer kunna beställa extra sensorer nu när riggen är end of life? Har bara haft mitt en vecka och känner att de två som följde med räcker till det lilla utrymmet jag kan spela i nu. Tänker på sikt se till att ha en större spelyta och då ger nog 3 sensorer bättre upplevelse (?)

Jag tror inte att någon kan svara på det, men du lär nog hitta dem begagnade åtminstone i nåt år framåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twonkey:

Någon som vet något om hur länge till man kommer kunna beställa extra sensorer nu när riggen är end of life? Har bara haft mitt en vecka och känner att de två som följde med räcker till det lilla utrymmet jag kan spela i nu. Tänker på sikt se till att ha en större spelyta och då ger nog 3 sensorer bättre upplevelse (?)

Jag kör tre sensorer sedan förra året och upplever det fungera bättre än med två på mina ca 3x3m spelyta. Fortfarande inte perfekt men kan vara någon kalibreringsgrej jag inte lyckats få till. Jag har ingen aning om hur länge de säljs dock. Tror du att du kan behöva en i framtiden är det nog inte en dum ide att planera in ett köp inom kort, annars hoppas de finns kvar en längre tid eller inte skjuter iväg i pris.

Permalänk
Inaktiv

HTC försöker locka med två månader gratis Viveport, kanske värt en titt för någon.

https://www.roadtovr.com/viveport-infinity-rift-s-index-promo...

Permalänk
Medlem

Blade and Sorcery… grabben vill ha det i present när han fyller år... ser ut att kräva sin plats? Han har ca 2*3 meter att röra sig på... räcker det?

Permalänk
Medlem

Marvelsppelet vill inte starta, står nåt om hardware issue, men han har kraven vad som gäller på spelet, nån mer som varit med om det?? Har uppd grafikkorts drivisar, och alla andra spel funkar....
Faen vad VR kan krångla... varit många turer nu i frustrationspotten!

Permalänk
Medlem

Jag har bara en HDMI på mitt grafikkort och jag skulle vilja ha både TVn+Riften inkopplade samtidigt. Finns det någon bra adapter? Jag har displayport och DVI-uttag ledigt. I TVn behöver jag ljud men i rift kör jag vanliga hörlurar så endast bilden är egentligen ett krav på den.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa Oculus Rift S. Men verkar inte finnas i lager i de vanliga svenska butikerna vad jag sett. Så undrar om man kanske ska köpa från deras egna hemsida istället ifall de inte kommer i lager snart i svenska butiker. 🤔

Permalänk
Skrivet av Joste:

Funderar på att köpa Oculus Rift S. Men verkar inte finnas i lager i de vanliga svenska butikerna vad jag sett. Så undrar om man kanske ska köpa från deras egna hemsida istället ifall de inte kommer i lager snart i svenska butiker. 🤔

Visst kan du det https://www.oculus.com/rift-s/

Köpte min Rift (ej S) därifrån, skickades från Nederländerna har jag för mig och tog inte särskilt lång tid att komma, 3-4 dagar om jag kommer ihåg rätt.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag har bara en HDMI på mitt grafikkort och jag skulle vilja ha både TVn+Riften inkopplade samtidigt. Finns det någon bra adapter? Jag har displayport och DVI-uttag ledigt. I TVn behöver jag ljud men i rift kör jag vanliga hörlurar så endast bilden är egentligen ett krav på den.

Jag köpte en DP -> HDMI adapter för att använda med riften av samma anledning men råkade köpa en för klen(?) adapter så det funkade inte. Jag har bara 1080p TV så den funkade för den så det löste sig ändå.

Vet inte om det bara räcker att se till att man köper en som klarar 4k annars?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joste:

Funderar på att köpa Oculus Rift S. Men verkar inte finnas i lager i de vanliga svenska butikerna vad jag sett. Så undrar om man kanske ska köpa från deras egna hemsida istället ifall de inte kommer i lager snart i svenska butiker. 🤔

Priserna på oculus.com är inkl svensk moms och frakt också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag köpte en DP -> HDMI adapter för att använda med riften av samma anledning men råkade köpa en för klen(?) adapter så det funkade inte. Jag har bara 1080p TV så den funkade för den så det löste sig ändå.

Vet inte om det bara räcker att se till att man köper en som klarar 4k annars?

Skickades från m.sweclockers.com

Man gör nog bäst i att försöka köra riften via hdmi (och sedan adapter på skärmen man vill ha i). Hade sjukt med problem då min enda hdmi-port gick sönder på grafikkortet. Slutade med att jag bytte det helt. Efter att ha krånglat runt med säkert 10 olika adaptrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag köpte en DP -> HDMI adapter för att använda med riften av samma anledning men råkade köpa en för klen(?) adapter så det funkade inte. Jag har bara 1080p TV så den funkade för den så det löste sig ändå.

Vet inte om det bara räcker att se till att man köper en som klarar 4k annars?

Skickades från m.sweclockers.com

Fick du ljud i tvn?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joste:

Funderar på att köpa Oculus Rift S. Men verkar inte finnas i lager i de vanliga svenska butikerna vad jag sett. Så undrar om man kanske ska köpa från deras egna hemsida istället ifall de inte kommer i lager snart i svenska butiker. 🤔

Väldigt smidigt att köpa ifrån deras egna hemsida iaf. Beställde min Rift S på en söndag, och hade den på torsdagen.
(Ska väl nämnas att jag hade fått den redan på onsdagen, men ändrade så att paketet gick till ett utlämningsställe, så tog en extra dag)

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweets589:

Visst kan du det https://www.oculus.com/rift-s/

Köpte min Rift (ej S) därifrån, skickades från Nederländerna har jag för mig och tog inte särskilt lång tid att komma, 3-4 dagar om jag kommer ihåg rätt.

Okej tack för svaret. Alltid bra att höra lite info innan man köper något