AMD Radeon VII uppges gå i graven

Permalänk
Inaktiv

Om jag tillåts spekulera vilt så tror jag att Radeon VII endast var till för att bana väg för 7nm tekniken alternativt någonting som krävdes för att uppfylla något löfte till investerare.
Det verkade aldrig vara avsett för någon privatperson att köpa då det lanserades till ett skyhögt pris med tveksam prestanda och kylning.

Radeon VII toppar årets sämsta köp inom konsumenthårdvara för mig. Som tur är ser Navi betydligt intressantare ut och är faktiskt prisvärda nog att slåss med Nvidia på allvar i sin prestandaklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nja, jag skulle nog säga att det var precis det som kortet egentligen var gjort för. Radeon VII är ju egentligen bara ett Instinct MI50 som AMD strypt viss funktionalitet på, och Instinct-serien är särskilt riktad mot AI och GPGPU (som t.ex. DaVinci).

Att AMD ens lanserade det som ett spelkort är anmärkningsvärt, men de kände sig väl troligtvis pressade att lansera något bättre och hade inget annat. Kan de ersätta det med ett Navi-baserat kort så vill de nog göra det så snabbt som möjligt, med tanke på att Radeon VII är dyrt att tillverka och på många sätt konkurrerar med deras egna, betydligt dyrare, proffskort.

Precis, effektiviteten i Content Creation kommer ju från arvet via Vega20, en bieffekt så att säga. Oturligt placerad produkt av AMD då den då den konkurrerar bitvis med deras Pro-segment, något de gärna vill undvika. De är ju på väg att ta det steget, dvs separera segmenten mer framöver.

Jo, detta var ju en ren placeholder på 7nm, förstår inte varför den släpptes ÖHT egentligen. 'Navi' är ju betydligt mer kostnadseffektivt än detta för just spelande.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Med tanke på hur bra navi 5700xt presterar med moddade powertables så hade AMD kunnat släppa ett gaming kort som nästan presterar som 2080ti

Permalänk
Medlem

Den 23:e lanserar Nvidia 2080 Super. 2060/2070 Super var en respons på AMD:s RX 5700/XT så 2080 Super släpps kanske för att AMD snart kommer ut med något vassare än 5700XT?

Tycker det är jättebra att AMD pressar både Intel och Nvidia på cpu och gpu områden men det känns ändå som att 5700-serien kommer vara kortlivat då den inte har Raytracing. När nya konsoler släpps nästa år kommer Raytracing vara standard och vi kan räkna med att Nvidia bör ha RTX 2.0 kort ute 1:a eller senast 2:a kvartalet och AMD kommer ha det i den "fullständiga" RDNA designen som lanseras nån gång 2020.

Permalänk
Medlem

Jaha, det var väl lite väl snabbt det gick i graven. Synd att man bara köpte ett Köpte ett direkt vid launch då jag var sugen på hur det presterade. Använder det i min miningrigg och det tuggar på bra som sjutton.

Permalänk
Medlem

Varför säljer man det inte billigare då?

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Inaktiv

Detta må ha varit det grafikkort som jag sett gå i graven snabbast, wow. Det varade i endast fem månader, skulle gärna vilja se en prissänkning på nuvarande som finns att köpa. Som man sett så presterar det hyfsat bra bland deras nya RX 5700 XT

Permalänk
Medlem

Fick mitt Radeon VII nedsatt 1000:- eftersom det var ett returex. För runt 6000:- så var det en acceptabel deal.

Permalänk
Medlem

Det ryktas ju att AMD knappt gjorde någon förtjänst på dessa, eller att de rent av gick back?

Så det var kanske inte jättekonstigt att kortet inte blev långvarigt. Kanske kan hoppas på en comeback i high end inom ett halvår eller så?

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Med tanke på hur bra navi 5700xt presterar med moddade powertables så hade AMD kunnat släppa ett gaming kort som nästan presterar som 2080ti

https://www.youtube.com/watch?v=LjHV9LPxzTs för de som inte sett. Tror AMD ville prissätta kortet där den stora massan köper utan att få ett priskrig med Nvidia som ingen av spelarna vill. Där av så satte AMD en begränsning som stoppar den stora skaran från skryta om sitt 5700XT som presterar som 2070super (ca +11%i prestanda med endast ca 20w extra) Men de som hänger här kommer inte tacka nej till gratis prestanda

Vi får hoppas att AMD inte gjort någon begränsning även på Ryzen 3000 då man pratar om 4,6Ghz som ska vara en rimlig ökning men där man sällan ser mer än 4,2-4,3GHz som visar sig vara "lagom" prestanda mot Intel.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Måste ändå säga att som spelare med högupplöst skärm så känns inte Radeon VII som ett kasst köp. Alternativet var ett 2080 som kostade minst lika mycket och inte nödvändigtvis snabbare i höga upplösningar. Visst nu har 5700XT släppts till trevligare pris, men det är också slöare... Tror mest på att de vill fasa ut Vega som de har låg marginal på och sälja Navi med hög marginal istället, och kanske har vi ett RX 5800 på g

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

bild bild bild sakna oss som kör multi gpu i forumet

Sedan tråkigt om AMD inte fortsätter med 16GB i sina toppmodeller då vi vill flytta fram gränserna för vad grafikkorten kan klara att visa. med 16GB videominne så har man mycket att jobba med som spelutvecklare.

Här kommer en liten teaser, ska försöka komma ihåg att fotografera och lägga upp ett galleri (brukar annars hänge mig och glömma bort det i farten).

Moderkort och CPU (Asus P9X79 WS samt Xeon E5-2650 v2)

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

När End of Life för en High end AMD produkt händer så har dem ersatt den med en ny. Vilket är 5700XT, en betydligt mer effektiv och bättre krets än Radeon 7. Radeon 7 är dock mer ett kort för dem som arbetar med grafik. 16GB Vram kommer räcka länge. Stora Navi är nog inte allt för långt bort tror vi kan räkna med HBM2 även där och CA 300W TDP fast med prestanda som är högre än 2080Ti.

Man kan ju alltid drömma