Permalänk
Medlem

Bygga ny dator, hjälp!

Ska bygga en ny dator för ca 13 000 kr men har ingen aning vad för delar jag ska använd. Kommer använda datorn till att spela, men jag lyssnar o på musik.

Den första builden jag tänkte mig är den hära

Andra builden jag tänkte mig är den hära

Vilket av dom hära blir bäst? Om ingen av dom är nå bra kan ni förbättra något? Ram minnena e 3200 mhz. En sak till, om jag kör med x470 kort istället lär jag flasha den själv då?

Mvh aleex

Permalänk

Den första är bättre med tanke på att datorn är till spel. Ett alternativ är att ta ett billigare mobo och köra 3700x med 5700XT. Köper du från inet så kan man köpa flashningen för 200 spänn så slipper man det besväret.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@trikomannen: Kan man köra med MSI B450 TOMAHAWK eller borde jag köra med x470?

Permalänk
Medlem

@dwadw Lite mer info vore bra, vilka spel och vilken upplösning? Även vad du har för krav på datorn.

Permalänk
Medlem

@Muumin: Vilka spel som helst på 1080p. Vad för krav? Höga inställningar med bra fps eller nå antar jag. Jag vet inte riktigt, ska ju ha datorn för att spela, sedan brukar jag också ha chrome uppet för att lyssna på musik då jag använder youtube istället för spotify.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

@Muumin: Vilka spel som helst på 1080p. Vad för krav? Höga inställningar med bra fps eller nå antar jag. Jag vet inte riktigt, ska ju ha datorn för att spela, sedan brukar jag också ha chrome uppet för att lyssna på musik då jag använder youtube istället för spotify.

Okej, tänkte mer typ utseende, ska den ha RGB, ska den vara tyst, ska den vara kompakt?

Skulle du vilja ligga under budget eller maxa så mycket som möjligt för 13k?

Permalänk
Medlem

Skulle nog själv kört något sånt här:

Permalänk
Medlem

@Muumin: Jaha, rgb spelar ingen roll men kommer inte spendera mer pengar bara för att datorn ska lysa. Helst vill man ju att datorn ska vara tyst men det spelar ingen jättre stor roll, bara att den inte låter alldeles för mycket.

EDIT: glömde att berätta att jag kan nog gå lite över 13 000, max 14 000.

Permalänk
Medlem

@dwadw:

Prisvärd alternativ med val av bra komponenter:

Obs grafikkortet är bra, men de modeller som finns just nu har hass kylning och är högljuda.
Orkar du vänta till ca mitten av augusti, så kommer eftermarknadskylare släppas med mycket bättre ljud och värme nivåer till ca samma pris.

OBS 2 glöm inte CPU kylare om du ska överklocka.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@dwadw:

Prisvärd alternativ med val av bra komponenter:
https://komponentkoll.se/bild/SjLvr.png

Obs grafikkortet är bra, men de modeller som finns just nu har hass kylning och är högljuda.
Orkar du vänta till ca mitten av augusti, så kommer eftermarknadskylare släppas med mycket bättre ljud och värme nivåer till ca samma pris.

OBS 2 glöm inte CPU kylare om du ska överklocka.

Inte för att vara den..... men svårt att kalla det prisvärt när du lyckades göra en betydligt sämre speldator för högre pris än tidigare förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

@Muumin: Jaha, rgb spelar ingen roll men kommer inte spendera mer pengar bara för att datorn ska lysa. Helst vill man ju att datorn ska vara tyst men det spelar ingen jättre stor roll, bara att den inte låter alldeles för mycket.

EDIT: glömde att berätta att jag kan nog gå lite över 13 000, max 14 000.

Okej, finns ingen anledning att gå nå högre i pris om du planerar på att hålla dig i 1080p. Chassit jag föreslagit är ljuddämpat och stilrent.
Tycker du ska börja med kylaren som följer med processorn. Om du tycker den kyler dåligt eller låter mycket så kan du då byta mot en Noctua-kylare.
Moderkortet behöver en flashning innan du använder CPUn, allt detta kräver är att du laddar ned senaste BIOS-versionen på en USB-sticka och använder dig av BIOS Flashback funktionen.

Permalänk
Medlem

@Muumin: Kommer nog att köra med kylaren som följer med eftersom jag förmodligen inte kommer att överklocka. Men jag har ingen aning hur man flashar bios, måste jag ha en 1st eller 2nd gen ryzen för att kunna flasha? eller behövs det ens en cpu för att flasha bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

@Muumin: Kommer nog att köra med kylaren som följer med eftersom jag förmodligen inte kommer att överklocka. Men jag har ingen aning hur man flashar bios, måste jag ha en 1st eller 2nd gen ryzen för att kunna flasha? eller behövs det ens en cpu för att flasha bios?

Okej då är 3600x ett bra val då den har lite bättre kylare och redan är högre klockad från fabrik.
Inga problem kan assistera om det behövs och nej du behöver inte ha en processor för att använda den funktionen.

Det du gör är att ladda ned BIOS-filen härifrån https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-TOMAHAWK på en USB-sticka.
Den senaste som släpptes 06-24.

Sedan kan du följa denna guide: https://www.youtube.com/watch?v=iTkXunUAriE

TLDR: Du startar moderkortet med stickan inkopplad och använder flashback-knappen på moderkortet.

Permalänk
Medlem

@Muumin: Tack så mycket! Vet du om det gör något om man redan har saker på USB-stickan? För jag har windows 10 på min USB-sticka som jag tänkte använda till datorn.