Fidelio X2 + Modmic eller Sennheiser GSP 500?

Permalänk

Fidelio X2 + Modmic eller Sennheiser GSP 500?

Jag har idag en Blue Yeti som jag vill avveckla och kan inte bestämma mig för att köpa till en Modmic till mina Fidelio X2 eller köpa ett headset igen. Jag gillar öppna lurar och har således sneglat på både Sennheiser GSP 500 och ATH ADG1x.

Jag förstår givetvis att riktiga lurar som Fidelio X2 förmodligen är att föredra, men är skillnaden så pass stor? Är det någon som provat alla tre? Jag slipper nämligen gärna den extra sladden och bök som blir med en Modmic, men vill samtidigt slippa en så stor investering som möjligt.

GSP 500 är ju relativt billiga i jämförelse med ATH ADG1x.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Avstängd

Jag kör ibland med ett par Fidelio X2 och en V-moda BoomPro.
Då är det också bara en kabel, har funkat mycket bra.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2671684

GSP har jag inte provat med X2 är betydligt bättre än AKG-varianterna i alla fall.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Testpilot

Har själv en uppsjö av lurar i diverse olika prisklasser, men det jag använder idag primärt vid gaming är följande:

  • Sennheiser HD579 + Blue Yeti

  • Audio-Technica ATH-M50 + ModMic 4

Men om du gillar öppna hörlurar och gärna har micen inbyggd kan jag rekommendera Sennheiser G4ME One. Är öppna lurar och använder samma drivare som HD579 (vilket är riktigt bra!).

Gav bort mina G4ME One då dom bara blev liggandes, men ljudet är likvärdigt som mina HD579 och är nog dom enda "gaming" lurarna jag kunna haft i flera timmar utan att bli svettig eller fått obehag av 'bandet'.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Jag har kört med Fidelio X1/X2 under en lång tid. Både med V-Moda BoomPro och två varianter av ModMic (v2 och senaste) samt med Samson Meteor.
Fidelio hörlurarna är grymma och nog de bästa lurar jag någonsin haft. Kombinationen med en Mic känns som en otroligt bra combo. Jag var dock aldrig 100% nöjd med detta.
V-Moda BoomPro var helt OK som mic. Skönt med bara en kabel också. Däremot hade kontakten en tendens att börja glappa i Hörlurarna vilket var frustrerande. Kollar man recensioner på Amazon är det fler som gnäller på sladdens kvalite på BoomPro’n
ModMics ljudkvalité kom jag aldrig överens med. Det lät alltid lågt och brusigt trots att jag provade med USB adaptrar. Två kablar var också drygt men det går att lösa med att köpa kabelstrumpa/sleeving. Dock blir kabeln ganska styv.
Med Samson Meteor var jag nöjd. Dock tog denna upp bakgrundsljud och tangentbordet väldigt bra vilket var drygt för kompisar på Discord.
Jag älskar öppna hörlurar och får man en kombination likt ovanstående att fungera bra så är det en oslagbar combo. Tyvärr funkade det inte för mig. (Kräsen)
Samtidigt så har min flickvän flyttat hem till mig så jag var tvungen att byta till ett slutet Headset. Det blev Asus ROG Delta då de skulle ha bra ljudkvalité. Självklart inte lika bra ljud som Fidelio X2. Men ljudkvalitén är trots det rätt så bra och bästa jag hört i ett headset (provat flera olika headset, dock bara PC360 från Sennheiser).
Jag är nöjda med ROG Delta och har nu sålt mina Fidelio X2.
ROG Delta passar dock inte alla huvud och är inte lika lätta på huvudet som Fidelio X2. Jag gillar också enkelheten med att bara ha en enhet.

I din situation hade jag provat GSP 500 (prova minst 1 vecka med bara dessa, byt inte emellan förrän efteråt)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag kör ibland med ett par Fidelio X2 och en V-moda BoomPro.
Då är det också bara en kabel, har funkat mycket bra.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2671684

GSP har jag inte provat med X2 är betydligt bättre än AKG-varianterna i alla fall.

Ok, tack! Vad var det du inte gillade med AKG-lurarna?

Skrivet av Yatagarasu:

Har själv en uppsjö av lurar i diverse olika prisklasser, men det jag använder idag primärt vid gaming är följande:

  • Sennheiser HD579 + Blue Yeti

  • Audio-Technica ATH-M50 + ModMic 4

Men om du gillar öppna hörlurar och gärna har micen inbyggd kan jag rekommendera Sennheiser G4ME One. Är öppna lurar och använder samma drivare som HD579 (vilket är riktigt bra!).

Gav bort mina G4ME One då dom bara blev liggandes, men ljudet är likvärdigt som mina HD579 och är nog dom enda "gaming" lurarna jag kunna haft i flera timmar utan att bli svettig eller fått obehag av 'bandet'.

Har du haft chansen att prova Fidelio X2?

Sennheiser litar jag på, och om det inte vore att jag verkligen tycker om mina Fidelio, hade det nog blivit ett par Sennheisers med en motiveringen i stil med "De här är bra, inte bäst kanske, men definitivt bra nog för mig".

Vad jag förstår är GSP-modellerna (framför allt 500 och 600) en modellerna som ersatt och vidareutevklat game-serien med samma drivare men en uppdaterad konstruktion. Utseendet antar jag man vill tilltala gamers med, men är den enskilt största negativa punkten för mig.

Känner du att Modmicens konstruktion och kabel är något du tänker på eller rent utav är i vägen när du använder den kombon? Eller är det något man slutar tänka på?

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk

@ronz:

Tack!!

Jag tror du prickade in varenda ett av det scenarion jag ser framför mig kommer inträffa

V-moda Boompro har jag dock redan uteslutit av just den anledning du beskrev. Modmic är jag skeptiskt till dels för den extra sladden då förstås, men också de faktum att många verkar ha svårt att få till ljudet till 100%. Och i mina ögon ska de fungera till 110% för att det ska vara värt en extra sladd och grejer. Dock väger ju hörlurens kvalitet tungt också vilket gjort det hela svårare än kanske nödvändigt.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semireject:

@-ronz:

Tack!!

Jag tror du prickade in varenda ett av det scenarion jag ser framför mig kommer inträffa

V-moda Boompro har jag dock redan uteslutit av just den anledning du beskrev. Modmic är jag skeptiskt till dels för den extra sladden då förstås, men också de faktum att många verkar ha svårt att få till ljudet till 100%. Och i mina ögon ska de fungera till 110% för att det ska vara värt en extra sladd och grejer. Dock väger ju hörlurens kvalitet tungt också vilket gjort det hela svårare än kanske nödvändigt.

Det jag gjorde var att beställa hem några High End Headset som verkade intressant. Från butiker med 14 dagars faktura och Öppet Köp samt Fria returer. Viktigt att prova ett headset i taget, minst 3-4 dagar i rad.
Självklart finns det inget Headset som kommer ha lika bra ljud. Men det finns ett par som faktiskt låter OK och ännu bättre när örat har vant sig.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Kör X2 med vmoda och är nöjd med det.

Permalänk
Medlem

Har kört x2 med vmoda och kör hd700 med modmic4 nu. Båda fungerar. Bytte bort x2 enbart på grund utav hur enormt det är. Vet inte jag tycker någon av mikrofonerna rockar några direkta sockar men för discord duger det finfint =]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Semireject:

Ok, tack! Vad var det du inte gillade med AKG-lurarna?

Ljudet är en del sämre än exempelvis Fidelio-lurarna och Sennheisers G4ME One.

Sen är ju AKG väldig unik med sin passform, ingen av dom jag kände som provade tyckte dom satt bra på huvudet

"Vingarna" eller vad man ska kalla är lite av en relik från rätt många år tillbaka, vilket hörlurarna också faktiskt är. Det är äldre AKG-modeller som dom har tryckt på en mikrofon.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Testat alla tre, om det är någon skillnad mellan X2 och X2HR vet jag inte. Har själv X2HR.

Audio Technica ATH-ADG1x är enbart ett headset för fps-spel. Ljudkvalitén är högst medioker sett till sitt pris. Bra mick ska tilläggas. Har du större öron kan det bli trångt.

Sennheiser GSP 500: Ett v-format halvöppet headset (nån kanske vill kallar dom öppna). Mer bas än vad som anses neutralt och för känsliga öron kanske lite vass diskant. Använder själv glasögon framför skärmen. Då är GSP 500 ingen höjdare. Märklig design kan jag tycka. Sen har flera vittnat - jag själv inkluderad - att dom inte kommer upp i volym utan en förstärkare, mycket märkligt då dom enligt specifikationerna ska vara väldigt lättdriva. Dom levererar tillräckligt med volym för spelade, men det finns inget utrymme alls ovan det.

Fidelio X2HR: Mitt val utan tvekan när det kommer till komfort, ljudkvalitet och byggkvalitet. X2HR och ADG1x är snarlika i fps-spel, även om Audio Technica ATH-ADG1x möjligt drar det längsta strået pga sitt tunnare basregister. X2HR är överlag den bästa hörluren i mitt tycke av dom tre nämnda.

Lycka till

Permalänk
Keeper of Traditions

Modmic har ju trådlöst, så du slipper den extra sladden.

Kommer själv satsa på bra (riktiga) hörlurar, och en trådlös modmic.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Har kört med V-Moda i minst två års tid till mina X2 utan problem, använder lurarna dagligen och har även fått till mej att andra upplever micken som väldigt bra.