Sharp PC-4500 på kontoret – het bärbar dator anno 1987

Sharp PC-4500 på kontoret – het bärbar dator anno 1987

Oftast är det nya grejer som ramlar in på kontoret, men i bland står det överraskningar i hallen. Som en bärbar dator från Sharp, tillverkad 1987.

Läs hela artikeln här

Kasst att Sweclockers inte har gamla saker som disketter pft.

Nu inser jag att den Toshiba T1600 jag fick låna av min farsa för att spela Tetris & World Tour Golf med var rena monstret egentligen.

Är det ingen som har lite godis till datorn ?? skulle vara roligt och se när dom kör ingång den med dos

But Can It Run Crysis?

Skickades från m.sweclockers.com

Varför jämfördes inte Emils ålder med datorn?

Frida beskrev den ju som en fossil och det skvallrar mycket om hur jag tror hon ser på flera i redaktionen

Amiga 500 körde man då, var rena monstret jämfört med en PC i multimedia. Full färg, äkta multitasking, ljudkort med 4-kanalig 8-bitars sampler. Men den var förstås inte bärbar.

Om någon undrar hur vi hade det på yngre bronsåldern är det bara att fråga

Är glad att man inte föddes då världen fortfarande var svart-vit. Eller gud förbjude, ännu tidigare, då den fortfarande var 2-dimensionell.

Kul, jag ser fram emot de obligatoriska överklocknings- och Cinebench-resultaten.

Skrivet av DerpMcDerp:

Är glad att man inte föddes då världen fortfarande var svart-vit. Eller gud förbjude, ännu tidigare, då den fortfarande var 2-dimensionell.

Amiga hade 3D spel gjorda med vektorgrafik, men jag minns inte exakt när dom dök upp tror inte det var1987.

Har inte hittat vad ett sånt här monster kosta när den släpptes.
Runt 20-30.000 tusen?

1:24 - Jonas "Fan är de inte klara snart?!"

Skrivet av Mangee75:

Har inte hittat vad ett sånt här monster kosta när den släpptes.
Runt 20-30.000 tusen?

Oklar vad det är för källa men den här snubben (som verkar ha koll på läget när det gäller gamla burkar) påstår att den gick för $5899 år 1987. Vilket borde motsvara runt 38k med dåvarande kurs.

Skrivet av jompenleet:

1:24 - Jonas "Fan är de inte klara snart?!"

Haha, ja, @Kenneth är där och smyger också! Får bli så när vi inte har studio, filma lite varstans. Har experimenterat dels här, dels i sommarpryl-klippet och i Super-klippet. Tycker det går att få rätt bra med kort skärpedjup och hyfsat smarta vinklar.

Personligen tycker jag inte det stör så mycket heller egentligen, att folk går runt eller bakom. Blir lite mer levande. "Tricket" är mest att de som faktiskt står framför kameran inte tittar vad det är som händer/rör sig utan bara rullar vidare.

Skrivet av Xerbee:

Oklar vad det är för källa men den här snubben (som verkar ha koll på läget när det gäller gamla burkar) påstår att den gick för $5899 år 1987. Vilket borde motsvara runt 38k med dåvarande kurs.

Häftigt
Tack för länken

Skrivet av the squonk:

Amiga hade 3D spel gjorda med vektorgrafik, men jag minns inte exakt när dom dök upp tror inte det var1987.

Haha - menade den VERKLIGA världen.

Hej!
Jag har exakt en sån där. Disketterna är på 720 kB så man måste tejpa för ena hålet för att de ska fungera med de vanligare, nyare 1,4 MB-diskarna. Dessutom går det inte att skriva dem med en "modern" USB-floppyenhet utan en äkta retrodator behövs. Jag har den tillhörande systemdisketten med DOS 5 på i fall ni skulle vilja ha en sådan.

Skrivet av the squonk:

Elite

Skrivet av Xerbee:

Sen får vi inte glömma att inflationsjustera de 38 000kr som den kostade 1987, det ger en prislapp (med dagens pengar) på ~74 700kr.

Kostar att ligga på topp

mvh

Nja...

Hehe, inte bara jag som noterade det alltså

Tack för att musiken försvann. Va lite mycket disco i början.

MEN VILKEN DISPLAY!

Skrivet av Retro Puter:

Hej!
Jag har exakt en sån där. Disketterna är på 720 kB så man måste tejpa för ena hålet för att de ska fungera med de vanligare, nyare 1,4 MB-diskarna. Dessutom går det inte att skriva dem med en "modern" USB-floppyenhet utan en äkta retrodator behövs. Jag har den tillhörande systemdisketten med DOS 5 på i fall ni skulle vilja ha en sådan.

Fantastiskt! 😄

Fan blev ju lite sugen att leka med min gamla "portabla" leksak när jag åker hem till päronen i veckan

Skrivet av {SWEC}Rool82:

Hehe, inte bara jag som noterade det alltså

Kanske var därför de inte hittade några disketter

OMG, kommer ihåg den från olika datortidningar när jag var liten grabb.... herregud, nu pratar vi gamla grejer!
Känns som att åka i en tidsmaskin att se den burken.

Vadå alla nördar har väl disketter? Jag har även oöppnade förpackningar

Skrivet av SectionX2:

Elite

Hunter

Skrivet av {SWEC}Rool82:

Fan blev ju lite sugen att leka med min gamla "portabla" leksak när jag åker hem till päronen i veckan

https://i.imgur.com/xiUupFZ.jpg

P70 eller P75?