AMD Radeon VII uppges gå i graven

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon VII uppges gå i graven

I februari 2019 släppte AMD det Vega-baserade grafikkortet Radeon VII, som är bolagets första produkt på 7 nanometer. Nu rapporterar franska Cowcotland att produktionen har upphört.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Administrativ avgift

Inte förvånande , kortet säljer knappt , dålig kylare. Antagligen kommer rev2 med partnertillverkarkort snart då

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Kanske kommer en ersättare från Navi-serien istället?

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Inte förvånande , kortet säljer knappt , dålig kylare. Antagligen kommer rev2 med partnertillverkarkort snart då

Jag tror inte de släpper något byggt på vega igen utan kommer det något med prestanda i den klassen eller högre från AMD bygger det nog på navi.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Förväntat. Kortet kändes som ett släpp för att testa 7nm produktion skarpt samt för att visa att man "kan". Väldigt svårmotiverat köp för de flesta, betala premium för 16gb dyrt hbm2 minne med noll fördelar för den stora massan.
Tyder det på att snabbare serier Navi är i antågande eller är det av rent ekonomiska skäl? Man kan väl hoppas på det första 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad har cowcotland för track record? Aldrig hört om sidan tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Kanske för att ryktena om flera Navi grafikkort är på ingång.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Vilken tur att jag hann köpa in de sista korten för mitt vattenkylda Quad Radeon VII bygge.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Hedersmedlem

Inte det minsta oväntat, det som var oväntat var att kortet ens kom ut.

Permalänk
Medlem

Ja, kortet fyller ju ingen vidare funktion just nu förutom att vara dyrt att tillverka...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Logiskt. Så som Radeon VII mottogs så har det inte varit en helt lyckad produkt för AMD. Tittar man på Navi så är det idel lovord och inte ens Jensen Huang som annars är stor i orden men liten på jorden har sagt något negativt alls om Navi, så det logiska där är väl att begrava misslyckade Vega och köra på lyckade Navi

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Inte det minsta oväntat, det som var oväntat var att kortet ens kom ut.

Om Navi hade kunnat släppas enligt amds tänkta planer så hade R VII aldrig kommit till oss vanliga konsumenter. De var tvungna att släppa något nytt så då blev det ett dåligt binnat proffskort som de troligtvis säljer till +-0 förtjäns.

Däremot är det ett väldigt bra kort (förutom kylaren, tvi blä usch) för många olika workloads även om det inte är ett kort för alla. Det bra är att man faktiskt har kunnat välja mellan att köpa ett Nvidia eller amd kort i samma prisklass och ungefärlig prestanda

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Tycker man hade gjort bättre i å aldrig släppa detta kort, navi var nära å prestanda skillnaden till 5700XT är för liten för ge kortet mening på marknaden. För de få som har nytta av kortet som bekräkningskort så var det kanske prisvärt å vettigt men som spelkort anser jag inte att de var värt besväret.
Tror dock de flesta som köpte ett var medvetna om situationen men det är lite intressant att det blev sånt liv av Super serien men inget om att AMD släpper ett nytt kort för nästan halva priset med så kort mellanrum.
Obs!! Jag utgår från Radeon 7 som spelkort inget annat, precis som det marknadsförts av AMD

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

inte ens Jensen Huang som annars är stor i orden men liten på jorden har sagt något negativt alls om Navi

Det kan i och för sig ha en del att göra med hur negativt hans kommentarer togs emot förra gången. Man kan ju anta att folk lär sig av sina misstag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westelindh!:

Förväntat. Kortet kändes som ett släpp för att testa 7nm produktion skarpt samt för att visa att man "kan". Väldigt svårmotiverat köp för de flesta, betala premium för 16gb dyrt hbm2 minne med noll fördelar för den stora massan.
Tyder det på att snabbare serier Navi är i antågande eller är det av rent ekonomiska skäl? Man kan väl hoppas på det första 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Det kändes mer som ett sätt för AMD att i någon mån markera position i premiumkortsegmentet. Inte första gången de gör liknande saker, ett annat sådant tillfälle var när dom lanserade processorn FX-9590 black edition till något fantasipris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kibatronic:

Vilken tur att jag hann köpa in de sista korten för mitt vattenkylda Quad Radeon VII bygge.

Vad använder du den burken till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Ja, kortet fyller ju ingen vidare funktion just nu förutom att vara dyrt att tillverka...

Sitter du och jobbar med DaVinci Resolve så var ett Radeon VII ett klart bättre köp än ett 2080Ti (runt 50% dyrare), eller ett Titan RTX 24Gb (runt 270% dyrare), då det presterade lika bra/bättre än dessa i detta.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av filbunke:

Sitter du och jobbar med DaVinci Resolve så var ett Radeon VII ett klart bättre köp än ett 2080Ti (runt 50% dyrare), eller ett Titan RTX 24Gb (runt 270% dyrare), då det presterade lika bra/bättre än dessa i detta.

Och exakt här har vi varför AMD släppte kortet , för content creators

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Si seniorrr. RX 5800 på G antagligen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Och exakt här har vi varför AMD släppte kortet , för content creators

Content creators, precis som miners, köper ju också kort

Permalänk
Avstängd

När End of Life för en High end AMD produkt händer så har dem ersatt den med en ny. Vilket är 5700XT, en betydligt mer effektiv och bättre krets än Radeon 7. Radeon 7 är dock mer ett kort för dem som arbetar med grafik. 16GB Vram kommer räcka länge. Stora Navi är nog inte allt för långt bort tror vi kan räkna med HBM2 även där och CA 300W TDP fast med prestanda som är högre än 2080Ti.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kibatronic:

Vilken tur att jag hann köpa in de sista korten för mitt vattenkylda Quad Radeon VII bygge.

bild bild bild sakna oss som kör multi gpu i forumet

Sedan tråkigt om AMD inte fortsätter med 16GB i sina toppmodeller då vi vill flytta fram gränserna för vad grafikkorten kan klara att visa. med 16GB videominne så har man mycket att jobba med som spelutvecklare.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Föga förvånande när navi presterar som det gör. Inte minst med power play.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Jag läste något om detta rykte men där talades om att Vega 56 och 64 skulle gå i graven medans Vega VII skulle leva kvar ett tag till.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av filbunke:

Content creators, precis som miners, köper ju också kort

tyvärr är radeon 7 inte värt det för minning , för dyrt kort mot vad du får

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Ingen som associerat med Apple och mac pro? God efterfrågan och bra marginaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Sitter du och jobbar med DaVinci Resolve så var ett Radeon VII ett klart bättre köp än ett 2080Ti (runt 50% dyrare), eller ett Titan RTX 24Gb (runt 270% dyrare), då det presterade lika bra/bättre än dessa i detta.

Självklart finns det smala och nichade områden som detta där det gör ovanligt bra ifrån sig, men det var inte kortets primära funktion eller vad det var tänkt för. Det var snarare en bieffekt av den äldre arkitekturen och det abnormt snabba HBM-minnet.

Vet inte hur 'Navi' presterar i DaVinci dock? Inte sett något om det ännu.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Ingen som associerat med Apple och mac pro? God efterfrågan och bra marginaler.

Radeon Pro Vega II Duo använder förvisso två Vega 20 kretsar, men det är en annan SKU med 64 CU till skillnad från Radeon VII som har 60, däremot borde den äta marginellt på tillgången av Radeon MI50 kort.

Det är dock nog pga. faktumet att RX 5700 XT bara ligger några procent bakom Radeon VII i de flesta spel fast med nästan halva priset.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Självklart finns det smala och nichade områden som detta där det gör ovanligt bra ifrån sig, men det var inte kortets primära funktion eller vad det var tänkt för. Det var snarare en bieffekt av den äldre arkitekturen och det abnormt snabba HBM-minnet.

Nja, jag skulle nog säga att det var precis det som kortet egentligen var gjort för. Radeon VII är ju egentligen bara ett Instinct MI50 som AMD strypt viss funktionalitet på, och Instinct-serien är särskilt riktad mot AI och GPGPU (som t.ex. DaVinci).

Att AMD ens lanserade det som ett spelkort är anmärkningsvärt, men de kände sig väl troligtvis pressade att lansera något bättre och hade inget annat. Kan de ersätta det med ett Navi-baserat kort så vill de nog göra det så snabbt som möjligt, med tanke på att Radeon VII är dyrt att tillverka och på många sätt konkurrerar med deras egna, betydligt dyrare, proffskort.

Permalänk
Medlem

Då har vi snart en rebrand av Vega för att passa in i bolagets nya "naming scheme"