Vad programmerar du på just nu? (Jobb/Hobby)

Permalänk
Medlem

Sitter just nu och skriver kod till strömförsörjningssystemet till primärspegeln i världens största teleskop, ELT.

Det är ett realtidssystem (PLC/TwinCAT), mer specifikt med programmeringsspråket IEC61131-3 Structured Text.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andromeda:

Sitter just nu och skriver kod till strömförsörjningssystemet till primärspegeln i världens största teleskop, ELT.

Nu får du nog berätta lite mer, låter ju skitspännade Är det strömförsörjningen till sensorer och sådant eller för att positionera spegeln? Hur får man ett sånt jobb? Sitter du på plats i Chile eller kommer du få åka dit och "ratta lite" senare?

Edit: hittade just din blogg

Permalänk
Skrivet av Andromeda:

Sitter just nu och skriver kod till strömförsörjningssystemet till primärspegeln i världens största teleskop, ELT.

http://cdn.eso.org/images/screen/eso1716a.jpg

Det är ett realtidssystem (PLC/TwinCAT), mer specifikt med programmeringsspråket IEC61131-3 Structured Text.

Hah, ja kom igen nu va. Jag vill också veta mer om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevvarMicke:

Schysst vädersida! Hur mycket jag än ogillar att ge bort min platsinformation så gjorde jag ett undantag med din sida, och det var ju ett trevligt resultat man fick (förutom just att vädret är skit just nu, vart är sommaren...).
Förstår dig, det är skönt att kunna fokusera på ett projekt. Får tänka på det positiva, du gör progress på flertal projekt och blir bättre och bättre på det du gör.

Hehe. Du är som mig på den biten också alltså Elgiganten vill gärna veta min position, som ett exempel. Jag vägrar! Tack för kritiken för övrigt Ska dock finslipa den en aning och göra den mer robust.

Ja, men exakt. Det gäller även andra också. Tack igen

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Programmerar en blinkande lysdiod på en Arduino.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Relativt ny i programmeringsvärlden sjävlärd.. dock hållit på med Game maker studio cirka 5 år .. men först nu gett mig på arudino och c# .. mitt projekt är automatisera kaffebryggare hemma, den ska måtta och starta efter angivna mått

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Nu får du nog berätta lite mer, låter ju skitspännade Är det strömförsörjningen till sensorer och sådant eller för att positionera spegeln? Hur får man ett sånt jobb? Sitter du på plats i Chile eller kommer du få åka dit och "ratta lite" senare?

Edit: hittade just din blogg

Det är strömförsörjning för olika kontrollmoduler som sitter under varje primärspegel-segment. I princip är det 132st skåp som sitter under primärspegeln, där varje skåp i sig självt ska övervakas (ett 50-tal sensorer i varje) och strömmen ut till självaste segmenten övervakas.

Håll ögonen öppna här:
https://recruitment.eso.org/

Skrev en tråd på astronet om en resa jag gjorde till Chile:
http://astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?f=29&t=17977

Annars görs allt jobb här på ESOs huvudkontor i München/Tyskland.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

Jag bidrar så gott jag kan till XQEMU, en lågnivåemulator baserad på qemu med Xbox som målmaskin. Där är det C som gäller.
Egna projekt är främst YAXF, ett frontend till ovan nämnda emulator skriven i C++ med Qt samt NevolutionX, en dashboard att köra på den fysiska konsolen skriven i C++ med en FOSS-verktygskedja.
Progress? Framsteg görs, sakta men säkert. Största hindret just nu är att mitt Xbox inte vill visa bild från hemskrivna program, behöver debugga detta på något vis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Sitter just nu och letar några få buggar i ett embedded-lösning framtagit tillsammans med NDA och NDA. Programmerat grunden i C och korta snuttar i ASM på en Cortex-kärna. Det är bra när system kan ligga ute på externt test i NDA år och man kan få verklig feedback från skarpa situationer. Nackdelen är att systemet används i en miljö där direkt livsfara kan uppstå om något går fel.
Eftersom branschen i sig är ljusskygg kan jag inte säga mer än så här. Men det har varit en väldig upplevelse att få designa elektronik, programmera systemet och sedan följa med hela kedjan till slutanvändare.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DevvarMicke:

Jo, jobbar man med att programmera hemsidor så är det nästan alltid javascript inblandat, vilket jag tycker är synd. Är inte speciellt glad i det nämligen.
Låter rätt avancerat det du håller på med, innefattar det AI/Deep Learning?

Hemsidor och hemsidor, det är mycket som är webbaserat idag även för lokal användning. Jag hade haft nytta av lite mer javascriptkompetens på jobbet då vår egen interna simulator i princip helt är byggd i JS exempelvis. På andra ställen på mitt företag, som ju är riktat mot industrin, används också väldigt mycket JS för användargränssnitt, dashboards och så vidare.

Annars är problemet jag jobbar med rätt avancerat men bryter man ned det i lagom stora bitar så blir det inte så svårt egentligen, förutom att knyta ihop allt förstås. Det är ett ganska roligt jobb dock, förutom för oförstående kunder, projektledare och säljare som inte inser att nyutveckling tar tid och nya "smarta" funktioner påkomna i elfte timmen, men ändå tydligen med i offerten från början, innebär fördröjningar.

Permalänk
Medlem

Sitter i Unreal Engine och kodar spel på jobbet just nu. Sitter och fixar lite dismemberment på vår karaktär så man kan splitta den i delar. Hittills har det gått rätt smärtfritt gör någon enkelt teknik där man bara splittar karaktären vid deras skeletalmesh-joints. Har en konstig bugg just nu dock där de avsplittade delarna inte får fysik så de flyger bara i luften, får kolla på det.

Nästa projekt (grej) längre fram blir väl att sitta mer med ragdoll för karaktärer. Längre fram nästa projekt hoppas jag på att jobba på något eget spel jag designat själv.

Permalänk
Medlem

Skulle nog inte säga programmera, men jag nöter css grid till en liten hemsida där jag skall regga fiskefångster.

Riktigt smidigt när man fått kläm på det.

Backend blir en annan historia, men det lutar åt Python (vore kul att få till det i F# eller Clojure, men då lär det ta bra mycket längre tid).

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Utvecklar system för "fraud management" inom telecom, är vad jag brukar säga.. Konkret innebär det att vi siftar igenom mängder av metadata för mobila nätverk för att identifiera misstänkta aktörer. För vår största kund i dagsläget rör det sig om ca 30M+ användare, ~650M samtal/SMS, 200ish GB, per dag. Data flödar kontinuerligt, fraudsters anpassar sig snabbt till våra strategier, och allt som allt blir det lite cat-and-mouse att förtrycka dessa så snabbt och pålitligt som möjligt.

Använder Rust för grovgöran och en hel del bash/awk för att klistra saker samman.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Har haft ett projekt på is några år som blev snubblande nära klart. Ville göra något med IoT, så tänkte fixa en egen "Vad tyckte du om besöket"-enhet med knappar som postade till en MySQL-db, men som också var kopplat till en hemsida (med motsvarande digitala knappar) och en adminvy där man kunde se resultatet snyggt uppritat med chartJS eller liknande. I drömmarna skulle det 3D-printas ett passande hölje för alltihop också.

Fastnade i programspråket Lua (för IoT-enheten) då den inte riktigt ville svälja de bibliotek jag behövde. Jobbade som lärare då och hade föreslagit det som gymnasiearbete för några elever. När de inte nappade ville jag testa om det var möjligt att göra på 50-60 timmar, vilket jag nästan tror skulle gå om man bråkat lite mer med Lua.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare

Hemma

Försöker rätt mycket att inte använda teknik jag jobbar med för privata projekt då det är ett roligt (och som bieffekt effektivt) sätt att inte helt snöa in på en specifik teknik.

Körde under många år filosofin att välja ett till två programspråk i början av året som jag hört/läst om, sedan så långt som praktiskt möjligt göra alla hemmaprojekt i det språket. Gav mig bl.a. på saker som Project Euler och Advent of Code, lagom nivå när man lär sig ett nytt språk.

Tror det primära jag lärt mig av språktestade är att de flesta populära språk har fördelar och nackdelar, de flesta språk är egentligen i det stora hela rätt redundanta. Självklart ska alla som vill göra ett eget språk få försöka, men som enskild utvecklare tror jag det har ett högre värde att vara riktigt bra i något/några enstaka språk (vilka är mindre viktigt, styrs ju i praktiken ofta av externa faktorer).

Känner att jag för tillfället testat nog med språk, det slutande tillföra speciellt mycket efter man fått hyfsad kläm på en bra bit över tio olika programspråk. Känner att allt som behöver göras kan lösas med: JS (det är webbens assembler och går inte att undvika 2019), Go (mitt favoritspråk just nu), R ("data-mining"), C++ och BASH (enbart som klister).

Håller specifikt på med ett hemmasnickrat övervakningssystem av elförbrukning, ute/inne temperatur, luftfuktighet, etc. Som databas används Influxdb körandes på en NUC, det är enda PC-komponenten i systemet. Kändes inte som RPi var helt optimal som databasserver, men hade garanterat fungera för detta om man bara anslutit en disk via USB.

Centralpunkten i hela systemet är en program som heter Mosquitto, det är en MQTT-broker (MQTT = Message Queuing Telemetry Transport, ett protokoll för att publicera och prenumerera på händelser).

Använder primärt Arduino-system (ESP8266 samt ESP32) för att mäta saker, undantaget är inhämtning av husets totala elförbrukning. Köpte denna utrustning för att mäta elförbrukning, visade sig att det trådlösa protokollet var frekvensmodulerad över 433 MHz medan de flesta enkla mottagare för Arduino använder sig av amplitudmodulering.

Gick att lösa med en USB-dongel för DAB-radio + en RPi3.

Tack vare lysande stöd för att använda C-bibliotek i Go (t.ex. WiringPi) är allt som jag utvecklat för RPI enheterna skrivet i just Go. Python är helt OK, men Go är långt mer effekt och gillar statiskt typade språk mycket mer än dynamiskt typade. På flera sätt känns Go som ett statiskt typat Python, skillnaden är att Go är långt mer lämpad att effektivt utnyttja de 4 relativt svaga CPU-kärnorna i en RPi3.

På Arduino-systemen kör en väldigt nedskalad variant av C++. Kan nog mer beskrivas som C med lite småsaker från C++ påklistrat. Men det är ju helt rätt teknik för en mikrokontroller tycker jag.

Kvar att göra på övervakningssystemet är någon form av webbaserad applikation för att se status. Användning av MQTT för det trivialt att få in "live-data" i JS-koden som körs på enheten då det finns flera websocket-baserade bibliotek för detta. Har tyvärr icke-existerande CSS-kunskaper, så här finns ju något nytt att lära sig
Till skillnad från många andra tycker jag JS är ett helt OK språk, kanske för att jag inte försöker programmera JS som en dålig variant av Java/C#. Tycker faktiskt prototyp-baserad OOP är bättre än sättet Java/C#/C++ m.fl. angriper OOP (skriver i princip aldrig OO i C++, styrkan i C++ är lågnivåfinesser samt generisk programmering, tycker OO-delarna är rätt mediokra).

Jobb

Jobbar primärt som arkitekt på en OS-kärna, så majoriteten av all kod skrivs i C. Men blir också en del C++ då alla unit-tester är skrivna i C++ (baserat på Google Test/Mock).

Mycket av automatisering, t.ex. av testing och skapande av releaser, är en kombination av Python och BASH. Men då vi allt mer använder Jenkins lär det krypa in Groovy med tiden. Har för tillfället minimal erfarenhet av Groovy, så har ingen åsikt om det språket än.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jobbar primärt som arkitekt på en OS-kärna, så majoriteten av all kod skrivs i C.

Jag är inte helt med på implikationen av en logisk härledning att OS-utveckling innebär C, men kul. Kan du berätta något mer? Om detta OS utvecklas för någon särskilt hårdvara, för ett särskilt ändamål, etc.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Datavetare
Skrivet av gibbon_:

Jag är inte helt med på implikationen av en logisk härledning att OS-utveckling innebär C, men kul. Kan du berätta något mer? Om detta OS utvecklas för någon särskilt hårdvara, för ett särskilt ändamål, etc.

Även om det finns OS som använder andra språk än C som primärspråk känner i alla fall inte jag till något OS som har någon större spridning där huvudspråket är något annat än C. OBS: pratar bara om OS-kärnan här.

Windows och Linux är ju princip C-only. MacOS är nästan bara C, men där tillåts även en delmängd av C++.

I mitt fall handlar det om ett RTOS som heter VxWorks

Även om det knappast är huvudanvändningen för OSet, kan nämnas att OS:et används i de robotar som utforskade Mars.

Likt MacOS är det tillåtet att använda C++ i kärnan (då "hela" C++, specifikt C++14 i senaste release), men alla grundläggande delar av kärnan är skriven i C, samt en minimal mängd ren assembler.

Rust är på pappret ett språk som bör fungera bra i en OS-kärna. Får se om vi går den vägen. Alla språk som kräver någon form av "runtime", vilket inkluderar alla med garbage collector, är mindre lämpade för många huvudfunktioner i en OS-kärna (och omöjliga att använda i RTOS med hårda realtidskrav).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Vilken rolig tråd

Arbetar just med min blogg i SQL, PHP, jQuery, HTML5 och CSS3. Vet inte hur många gånger jag har byggt upp en blogg för att sedan börjat om från början när den väl har varit typ helt klar. Den här gången har dock varit förståelig, då jag gjorde om hela källkoden från grunden, så att webbsidan laddar mycket snabbare.

Det här gjorde jag också förr tills jag kom ur denna eviga loop, blev aldrig nöjd. Skönt o veta att jag inte är ensam

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem

Hemma
Pillar på Unreal Engine som pratar MQTT mot home assistant/node-red/etc. Tanken är att göra något liknande det här fast med Unreal och WebGL.

Än så länge kan jag skicka och ta emot data och påverka spelvärlden utifrån vad som skickas in. Kan via min telefon skicka MQTT till ett objekt som ändrar färg beroende på vad för RGB värde jag skickar. Tänkte att det är ett bra första test och kan återanvändas för att återspegla färgen på RGB-belysning senare.

Koden kan dock bara köras som en applikation på windows, behöver bygga om MQTT biblioteket för att få det att fungera med WebGL. Har inte jobbat så mycket med Unreal innan så det är en utmaning att bygga plugin.

Jobbet
Inget spännande, lite shell och lite python men mest dokumentation innan semestern.