AMD Ryzen 9 3900X och 7 3700X "Matisse"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

Tror dom flesta vill att amd ska lyckas . Alltid köpt Intel men nu har utvecklingen stått stilla.

Skickades från m.sweclockers.com

Prisutvecklingen har inte stått stilla hos Intel

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Prisutvecklingen har inte stått stilla hos Intel

Nä där har den utvecklats...uppåt. köpte min i5 2500k för 1700kr. det kan vara bästa pris/prestanda cpun jag köpt faktiskt, den höll i väldigt många år(beror iofsig på intel också) och man fick många "gratis" mhz.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Nix, kan inte peka på någon specifik mening eller stycke utan det var mer hela inställningen till recensionen. Jag fick när jag läste det hela en känsla av att redaktionen VERKLIGEN ville att dessa CPU:er skulle vara så fantastiskt bra. Jag kan vara överkänslig men det var faktiskt en sak jag hängde upp mig på. Testet som sådant var helt i klass med Sweclockers överlägsna tester men texten rimmade lite illa i mina öron när det gäller bias. Inget jätteproblem men lite störande i alla fall för mig.

Jag håller inte med om någon form av fanboyism men sentimentet upplever jag också. Men det finns nog hos oss alla mer eller mindre, dels vill man ju alltid att en underdog ska vinna men sedan vill man ju ha bättre hårdvara och då är konkurrens viktigt. Jag är fortfarande besviken på klockfrekvenserna vid låga/fåtrådiga laster men överraskad positivt av IPC. Dessutom skeptisk till hela chiplet-grejen då latenser i kommunikation mellan trådar inte helt kan förutsägas eller undvikas. Alla recensenter jag sett har en lätt skönmålning av Ryzen 3-serien som jag upplever det, man är snabbt ut och påstår (dock inte swec och långt ifrån alla) att Der8auer har fel och det bara är buggar i FW som kommer fixas. Själv hade jag gärna sett en mer kritisk granskning och ifrågasättande av Cinebenchs betydelse för en processors prestanda vilket gett betydligt mer tyngd åt det som AMD verkligen lyckats bra med. Scriptet workload i Excel och CS:GO var två benchmarks som visade de nya propparnas verkliga potential, inte nya rekord i cinebench.

Jag tror utifrån forumets trådar om Ryzen 3 dock att många slutat logga in på forumet om Swec hade varit för kritiska, tror det är samma anledning som de flesta recensenter är väldigt försiktiga med att kritisera AMD, bland datorentusiaster är det helt enkelt ett för känsligt ämne.

Permalänk
Inaktiv

can i eat som carrots, not good today ??
ELLER VAD HÄNDER ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

Tror dom flesta vill att amd ska lyckas . Alltid köpt Intel men nu har utvecklingen stått stilla.

Vad menar du med att utvecklingen har stått stilla?
Nu med Comet Lake så kommer vi ju ha fått minst fyra refreshes på Skylake! Fyra!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Är det någon speciell text du tänker på? Läste igenom alla diagramtexterna för program och spel igen, och såg personligen ingen fanboyism där.

Jag hade ju lite samma känsla men upplevde att den precis som med mig kom från en plats av att heja på underdog snarare än att vara fanboy. Detta citat är dock lite symptomatiskt och undergräver trovärdigheten enligt mig

Citat:

Om det är något område som Intel har varit ytterst starka så är det enkeltrådade laster – något som gjort att de alltid legat i topp i Cinebench när endast en tråd används. Därför är det oerhört roligt att se AMD och Ryzen 3000-processorerna segla förbi och ta vinsten för första gången i detta test.

Problemet är att detta test är gjort med helt olika hastigheter på minnen och ingen passus för detta görs utan tillskrivs processorn som dessutom är dyrare än Intels motsvarighet, något som också känns som det aldrig tas upp för att officiella priser i dollar är annorlunda? Sedan är ju inte detta en dynamisk last utan en statisk, något som bättre lämpar sig för servrar än klienter. I princip, alla stora statiska laster man har tjänar på att läggas i en (eller flera) workerthread(s) på en server snarare än en klient.

AMD är lite väl optimistiska med sin single core boost och Intel är lite väl optimistiska med sin TDP.

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Jag antar att dessa "brister" med cinebench och minneshastigheter och det andra du tar upp är sådant som du påtalat vid alla andra testar som sweclockers gjort fast där Intels cpuer varit "bäst"? Annars låter det ju lite ihåligt att det just nu helt plötsligt är sådana allvarliga fel på testprogrammen och testerna. Men du har säkert varit aktiv och påtalat dessa "fel" så dina kommentarer om det finns tidigare år och tidigare tester?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Själv hade jag gärna sett en mer kritisk granskning och ifrågasättande av Cinebenchs betydelse för en processors prestanda vilket gett betydligt mer tyngd åt det som AMD verkligen lyckats bra med. Scriptet workload i Excel och CS:GO var två benchmarks som visade de nya propparnas verkliga potential, inte nya rekord i cinebench.

Varför är inte Cinibench relevant och visar inte processorernas potential? Enligt uppgift baseras Cinibench på animationsprogramvaran Cinema 4D, processorernas prestanda i denna tunga applikation borde väl då återspeglas (samt även kanske andra liknande tillämpningar)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Mordekai: Jag antar att dessa "brister" med cinebench och minneshastigheter och det andra du tar upp är sådant som du påtalat vid alla andra testar som sweclockers gjort fast där Intels cpuer varit "bäst"? Annars låter det ju lite ihåligt att det just nu helt plötsligt är sådana allvarliga fel på testprogrammen och testerna. Men du har säkert varit aktiv och påtalat dessa "fel" så dina kommentarer om det finns tidigare år och tidigare tester?

Nej det har jag inte det här är första gången på mycket länge en CPU-lansering varit intressant, i alla fall för mig. Det finns ju uppenbarligen ett glapp i kunskapen hos de flesta om hur mjukvara kan använda flera trådar och detta beror till stor del på kärnornas krig och hur detta lett till helt bisarra benchmarks som i sin tur spär på missupfattningen om att om det är bra i cinebench är det bra för allt utom spel. Faktum är att de flesta spel idag är extremt vältrådade men de jobbar med dynamiska laster i realtid som kräver konstant synkronisering mellan trådar. Alla användargränsnitt är beroende av antingen jobba helt enkeltrådat eller konstant synmkronisering mellan trådar. Stora statiska laster gör man inte så att datorn blir jätteseg, de gör man när man lämnar datorn för en stund för en kopp kaffe eller ännu hellre lägger på exempelvis en renderingsserver.

Jag tror inte att Sweclockers är biased för AMD eller Intel. Jag menar att vi alla lätt rycks med i marknadsföringshypen och kanske inte är kritiska nog. Man kan inte längre säga att det är bra att de är nästan lika bra som Intel, de har inte längre bättre pris/prestanda utan ligger även på pris mer i paritet med Intel.

Jag läste altså inte någon CPU-recension direkt tidigare men om Intel 9900K ställdes mot någon AMD med sämre hastigheter då hade jag självklart reagerat, 9900K är nästan ett år gammal och vid lansering fanns inte JEDEC SPD 3200MHz alltså omöjligt för Intel att ha den hastigheten i sina spec-sheets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Varför är inte Cinibench relevant och visar inte processorernas potential? Enligt uppgift baseras Cinibench på animationsprogramvaran Cinema 4D, processorernas prestanda i denna tunga applikation borde väl då återspeglas (samt även kanske andra liknande tillämpningar)?

Nja, nej, när man jobbar med att skapa animeringar renderar man inte, de flesta har ett workflow där rendering sker på annan dator eller server, själva modelleringen och sekvensbyggandet sker med all säkerhet i "realtid" för att användaren skall kunna jobba på, då kan man förvisso parallellisera en hel del men fortfarande helt styrt av huvudtråden som måste synkas konstant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nja, nej, när man jobbar med att skapa animeringar renderar man inte, de flesta har ett workflow där rendering sker på annan dator eller server, själva modelleringen och sekvensbyggandet sker med all säkerhet i "realtid" för att användaren skall kunna jobba på, då kan man förvisso parallellisera en hel del men fortfarande helt styrt av huvudtråden som måste synkas konstant.

För dom som arbetar på Disney stämmer det säkert, fast troligen (utan att vara i branschen) finns det troligen många som arbetar med mindre projekt och i mindre skala och som då troligen använder den egna arbetsstationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

För dom som arbetar på Disney stämmer det säkert, fast troligen (utan att vara i branschen) finns det troligen många som arbetar med mindre projekt och i mindre skala och som då troligen använder den egna arbetsstationen?

Helt klart är det så, men då går man på lunch, tar en fika eller går hem för dagen, men om UI har problem att orka med är det betydligt värre för produktiviteten. Nu tar väl många fler program idag hjälp av gpu compute för användargränssnittet men då är ju processorn inte den som kör flera kärnor. Det kan vara sånt som kollisionstester och liknande som behöver göras i realtid för att underlätta modelleringen. Dvs förhindra att objekt faller igenom ett annat osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Helt klart är det så, men då går man på lunch, tar en fika eller går hem för dagen, men om UI har problem att orka med är det betydligt värre för produktiviteten. Nu tar väl många fler program idag hjälp av gpu compute för användargränssnittet men då är ju processorn inte den som kör flera kärnor. Det kan vara sånt som kollisionstester och liknande som behöver göras i realtid för att underlätta modelleringen. Dvs förhindra att objekt faller igenom ett annat osv.

Jag hobbysnickrar I 3d, kan inte ta lunch eller gå hem för dagen när man sitter hemma

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Jag hobbysnickrar I 3d, kan inte ta lunch eller gå hem för dagen när man sitter hemma

Skickades från m.sweclockers.com

Menar du att du sitter framför datorn när den kör en rendering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag hade ju lite samma känsla men upplevde att den precis som med mig kom från en plats av att heja på underdog snarare än att vara fanboy. Detta citat är dock lite symptomatiskt och undergräver trovärdigheten enligt mig
Problemet är att detta test är gjort med helt olika hastigheter på minnen och ingen passus för detta görs utan tillskrivs processorn som dessutom är dyrare än Intels motsvarighet, något som också känns som det aldrig tas upp för att officiella priser i dollar är annorlunda? Sedan är ju inte detta en dynamisk last utan en statisk, något som bättre lämpar sig för servrar än klienter. I princip, alla stora statiska laster man har tjänar på att läggas i en (eller flera) workerthread(s) på en server snarare än en klient.

AMD är lite väl optimistiska med sin single core boost och Intel är lite väl optimistiska med sin TDP.

Ett litet fel när du rantar över Cinebench, i CB gör minneshastigheten ingen skillnad. Hela testet körs on-die.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ett litet fel när du rantar över Cinebench, i CB gör minneshastigheten ingen skillnad. Hela testet körs on-die.

Skickades från m.sweclockers.com

Wow, hade ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Menar du att du sitter framför datorn när den kör en rendering?

Han menar uppenbart att tiden det tar att utföra en rendering är av betydelse, och att det är en fördel om tiden är så kort som möjligt. Det var väl inte så svårt att läsa ut av inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Han menar uppenbart att tiden det tar att utföra en rendering är av betydelse, och att det är en fördel om tiden är så kort som möjligt. Det var väl inte så svårt att läsa ut av inlägget.

^this

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Den kostar €265 på mindfactory.de

Svenska handlare som tar ut överpriser och sedan gnäller om kemikalieskatter och copyswede? Trots att inget av det tas ut på tex processorer.

Om vi svenskar köper på Mindfactory.de tillkommer det någon extra kostnad utöver frakt?
tex moms, tull eller något annat påhittat?

Jag plockade ihop en korg på 3700x, Evo 970 256gb, ballistix 3000 32gb på Inet för 6800kr och får samma saker 900kr billigare på Mindfactory.

Permalänk
Medlem

Sverige har lite högre moms, gör ett par hundringar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindboggle:

Om vi svenskar köper på Mindfactory.de tillkommer det någon extra kostnad utöver frakt?
tex moms, tull eller något annat påhittat?

Jag plockade ihop en korg på 3700x, Evo 970 256gb, ballistix 3000 32gb på Inet för 6800kr och får samma saker 900kr billigare på Mindfactory.

Skrivet av the squonk:

Sverige har lite högre moms, gör ett par hundringar

Skickades från m.sweclockers.com

Samt att kostnad tillkommer för att dirigera försändelen via mellanhand, Mindfactory vill inte skicka till Sverige.

Permalänk
Medlem

Ang Blenders (och kanske Cinebenchs) vara eller icke vara så kanske det är bra för att jämföra CPU vs CPU rent syntetiskt, men det är inget man kör "på riktigt" såvida man inte har ett väldigt dåligt grafikkort. Det är mycket snabbare att köra enbart GPU eller i vissa fall CPU+GPU (verkar beror på scenens uppbyggnad, iaf i Blender).

Permalänk
Medlem

Det skulle vara intressant att testa prestandan med nya Noctua NH-U12A och jämföra den med Noctua NH-U14S och de två andra kylarna på sidan "Test: Prestanda med olika kylare".

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mordekai:

Stort tack! Ska kolla in det efter semestern när jag börjar testerna med Ryzen 3000 som potentiell "slavmaskin" för byggservermaskineriet.

Skrivet av dannesthlm:

Han menar uppenbart att tiden det tar att utföra en rendering är av betydelse, och att det är en fördel om tiden är så kort som möjligt. Det var väl inte så svårt att läsa ut av inlägget.

Om man prioriterar så kort tid som möjligt i rendering är det två saker man ska prioritera

  • Högsta möjliga enkeltrådprestanda på CPU, det då i princip allt förutom "final-render" skalar apa med CPU-kärnor och kan inte GPU-accelereras

  • Köpa in RTX kort från Nvidia, Volta/Turing är enormt starka på GPGPU och det är väsentligt snabbare att rendera på GPU. Kör man sedan ett program som är kapabel till att utnyttja RT-kärnorna hamnar GPU-rendering på en helt annan nivå jämfört med allt CPUer kan erbjuda

Skrivet av mill:

Ang Blenders (och kanske Cinebenchs) vara eller icke vara så kanske det är bra för att jämföra CPU vs CPU rent syntetiskt, men det är inget man kör "på riktigt" såvida man inte har ett väldigt dåligt grafikkort. Det är mycket snabbare att köra enbart GPU eller i vissa fall CPU+GPU (verkar beror på scenens uppbyggnad, iaf i Blender).

^
|
This

Visst kan man tänka sig att köra både GPU och CPU för maximal prestanda. Men det kräver i praktiken att CPU och GPU är ungefär lika kraftfulla, när GPU-delen är väsentligt snabbare ökar antalet scener där det går långsammare att använda både CPU och GPU rätt dramatiskt. Har man ett RTX2080/2080Ti blir det i praktiken rätt få fall där CPU-prestanda blir relevant för renderingsprestanda.

Och det är i program som Blender där RT-kärnorna inte används. Används RT-kärnorna är det helt meningslöst att använda CPU för att "hjälpa till".

Finns fortfarande massor med saker man jobbar med i renderingsprogram där CPU-prestanda är relevant. Men det är de saker som typiska skalar uselt med CPU-kärnor som modellering, vissa typer av fysiksimuleringar (t.ex. rök).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nä där har den utvecklats...uppåt. köpte min i5 2500k för 1700kr. det kan vara bästa pris/prestanda cpun jag köpt faktiskt, den höll i väldigt många år(beror iofsig på intel också) och man fick många "gratis" mhz.

Beror nog mer på svenska valutan och inflation. När sandy bridge lanserades var usd så billig som ~6kr . nu kostar den ~9.5kr

"1 700 kronor år 2011 motsvarar
1 793
kronor 2018"

Justerar man för vaultakurs och inflation är det ganska identiskt med en 9600k idag, som borde anses vara motsvarande modell?
1700 kr , justerat för 2019 dollarkurs/inflation = 2833kr
9600k kostar enl prisjakt 2689kr på proshop

Nog mest vi sura "gubbar" som vill hålla fast vid gamla prisnivåer Jag blir lika förbannad när en dricka kostar 20kr (minns de kostade 2kr i back som barn..). eller 50kr vid oslo central härom dagen:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Beror nog mer på svenska valutan och inflation. När sandy bridge lanserades var usd så billig som ~6kr . nu kostar den ~9.5kr

"1 700 kronor år 2011 motsvarar
1 793
kronor 2018"

Justerar man för vaultakurs och inflation är det ganska identiskt med en 9600k idag, som borde anses vara motsvarande modell?
1700 kr , justerat för 2019 dollarkurs/inflation = 2833kr
9600k kostar enl prisjakt 2689kr på proshop

Nog mest vi sura "gubbar" som vill hålla fast vid gamla prisnivåer Jag blir lika förbannad när en dricka kostar 20kr (minns de kostade 2kr i back som barn..). eller 50kr vid oslo central härom dagen:P

tror 9700k är motsvande model, eftersom 2500k var ett steg i från det värsta dom erbjöd på den tiden, 2600k.

ja många saker har rusat totallt i pris, dels på kronans fall och dels för att folk inte bryr sig om pris ökningar på vissa saker och bara fortsätter köpa. pizza idag kostar ca 100kr när jag var liten hade vi 24kr pizzor.

det var bättre förr, komihåg när jag köpte mitt ati radeon 9700 pro och det var super dyrt på hela 3999kr. köpa motsvarande idag om man vill ha det snabbaste på marknaden ligger på ca 20000 kr(tänker på OCat från fabrik 2080 ti).

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

tror 9700k är motsvande model, eftersom 2500k var ett steg i från det värsta dom erbjöd på den tiden, 2600k.

ja många saker har rusat totallt i pris, dels på kronans fall och dels för att folk inte bryr sig om pris ökningar på vissa saker och bara fortsätter köpa. pizza idag kostar ca 100kr när jag var liten hade vi 24kr pizzor.

det var bättre förr, komihåg när jag köpte mitt ati radeon 9700 pro och det var super dyrt på hela 3999kr. köpa motsvarande idag om man vill ha det snabbaste på marknaden ligger på ca 20000 kr(tänker på OCat från fabrik 2080 ti).

Hmm, hade för mig 2700k var toppmodell och räknade 2 steg nedåt.

Mycket var fan bättre Datorpriser var det inte!! har sparat en gammal prislista från min första dator (som mina föräldrar köpte till mig) då en 160MB HD kostade 16000kr jag fick nöja mig med 40MB. och 1 eller 2MB ram. Datorn klagade på lågt mine...

...och jag rensade och rensade hårddisken
(inget internet så gick ju inte bara att googla problemet.. ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Hmm, hade för mig 2700k var toppmodell och räknade 2 steg nedåt.

Mycket var fan bättre Datorpriser var det inte!! har sparat en gammal prislista från min första dator (som mina föräldrar köpte till mig) då en 160MB HD kostade 16000kr jag fick nöja mig med 40MB. och 1 eller 2MB ram. Datorn klagade på lågt mine...

...och jag rensade och rensade hårddisken

2700k kom väll lite senare, enligt internet släpptes 2500 och 2600 q1 -11 medan 2700 kom q4 -11.

tyckte commodore 64 kvar ganska bra prissatt, har gamla kalle tidningar där den säljs för 1999kr har jag för mig men pc på den tiden FYFAN vilka priser.

får se om vi är på väg dit igen. min första hade 120mb har jag för mig. var på gränsen att ha win 95 OCH köra duke nukem 3d på den

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det kan vara jag som läst slarvigt men jag hittar inte max frekvens för alla kärnor i recensionen.
Jag tolkar "maxfrekvens" som max frekvens på en kärna.
Var hittar man mer info om max frekvens på alla kärnor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det kan vara jag som läst slarvigt men jag hittar inte max frekvens för alla kärnor i recensionen.
Jag tolkar "maxfrekvens" som max frekvens på en kärna.
Var hittar man mer info om max frekvens på alla kärnor?

AMD gör precis som intel och specar inte all core boost längre, det är lite svårt att säga hur högt en 3900x boostar normalt då det hänger på temperatur väldigt mycket, låter man den kliva upp för långt kommer all core boost sjunka rejält, om jag kör min h150i på max fart (1600rpm) så landar jag på all core i tunga spel runt 4275MHz, kör jag radiatorn helt passiv och inte ändrar något annat så orkar den inte över 4GHz, i stresstest/tunga applikationer är denna effekt än mer synlig och just snabbheten i hur dessa processorer klockar ner & upp gör att det kan vara svårt att se med den mjukvara som finns, om avläsning sker var 100ms och ändring av frekvens kan ske va 1ms så förstår man att en hel del ändringar av frekvens maskeras inom detta intervall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::