Intryck av Ryzen 3000-serien från forumet – problem och förslag på lösningar

Permalänk
Melding Plague

Intryck av Ryzen 3000-serien från forumet – problem och förslag på lösningar

Lovorden för AMD:s senaste processorfamilj Ryzen 3000 har haglat tätt. Ny teknik kan dock föra med sig barnsjukdomar, och i forumet diskuteras lösningar och optimeringar friskt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ojj tur att jag sparar till Augusti eller September då lär alla buggar planas ut

Permalänk
Medlem

Bra med samlad info. Jag har sett att några som köpt MSI 450 kort och som inte har kunnat flasha biosen med en äldre processor redan, har haft problem med att flasha moderkorten med Ryzen 3000-processorer/utan processor.

Uppenbarligen är MSI.moderkorten kompatibla med Ryzen 3000 serien, men USB-flashning via knapp på moderkortet verkar ha problem för tillfället.

#17981292
#17980206

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr beställt en 3900X så det ser ut som att jag får vänta tills "bra" bios har kommit vare sig jag vill eller inte

Men jag önskar lycka till till er som redan är på banan!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Det verkar vara en del barnsjukdomar. Min flashning med en USB-sticka gick bra på ett MSI B450 Tomahawk.

När datorn bootar är det dock bara svart på skärmen... fram tills windows startar. Är det så för er också?

Annars fungerar allt prima vad det verkar. Inte hunnit spela mer än en timma dock.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

På Asus två senaste bios syns en blinkande underline från en cmd på skärmen i början, men sen blir det normalt. Inte så det har någon betydelse men det skvallrar om arten av beta bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Det här inlägget var faktiskt först med reddit-länken (om det spelar roll)
#17978553

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Bra med ev problem, buggtråd. Återkommer ifall jag har nåt strul med installationen av 3600 på ett Asus B450-i Strix m Gskill flare x minnen…

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

He he.. texten i artikeln var det mest diplomatiska jag någonsin läst.. Fantastiska omsvängningar för "this sucks" så att redaktionen inte skall få fler ilskna fanboys än nödvändigt över sig när de rapporterar om dessa felaktigheter

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

He he.. texten i artikeln var det mest diplomatiska jag någonsin läst.. Fantastiska omsvängningar för "this sucks" så att redaktionen inte skall få fler ilskna fanboys än nödvändigt över sig när de rapporterar om dessa felaktigheter

Jag tycker att den är enkel och tydlig vilket väll är syftet 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

He he.. texten i artikeln var det mest diplomatiska jag någonsin läst.. Fantastiska omsvängningar för "this sucks" så att redaktionen inte skall få fler ilskna fanboys än nödvändigt över sig när de rapporterar om dessa felaktigheter

.

Bra sätt att beskriva det på , det är tråkigt förståss men väntat , gick ju inte silkysmooth med ryzen vid första lanseringen heller

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Ofta lite barnsjukdommar när nytt av denna magnitud kommer antar jag plus att folk kanske skämts bort lite av alla Skylake++++ som kommit vilket gör att såna här problem inte uppstår där? Utan kommer vid större ändringar?

Är iaf glad att jag hela tiden planerat inköp till hösten. Dels på tok för mycket som ska göras under semestern iaf och det är ändå perfekt att skaffa ny dator till höstrusket

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Blir en 3600 på mitt B350M Mortar vid nästa lösning så jag hoppas fler saker lösts tills dess.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Tangentbord och mus funkar inte med 2406-BIOS på Strix B450-F Gaming-moderkort.

Enligt ASUS jobbar de på en lösning, de rekommenderar prova olika USB-portar, alternativt nedgradera BIOS.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming, NVMe: Samsung 970 EVO, CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 16GB 3600MHz, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

x470 och innan

är det även problem med de nya moderkorten med x570? Eller är det bara de gamla x470 etc - pga av anpassning till dessa nya 3000?
(anpassning - läs: bios update, etc etc)

Visa signatur

Hejdå

Permalänk
Medlem

3700X på ett Asus C6H inte helt utan bekymmer.
Minnesspänningen var underhållande, är inte helt 100 att det är löst med högre V i start men vi får se.
Men prestandamässigt är det nice.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Utan problem, inget att fixa 😁 Får bli en Ryzen i höst! Aldrig haft en AMD-prolle någonsin, och då har jag hållit på med datorer i över 30 år... Bättre sent än aldrig 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hm... efter att ha läst att vissa instruktioner inte genomförs börjar jag undra om mitt moderkort har det problemet. Jag uppdaterade BIOS till mitt Asrock AB350 ITX, även om jag är kvar på 2400G, och nu går fläktarna hela tiden, trots att jag både har testat att ställa in fläktarna på "Silent Mode" och testat med "Fan Tuning".

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Köpte MSI x570 gaming plus och ryzen 7 3700x
Hade radeon RX590 som jag fortsätter med

Har inga problem än. Allt fungerar bra förutom ett problem var att när jag installerade overdrive så slutade windows att startas. Så det blev ominstallation (tur nog var det helt nyinstallerat) å har fungerat riktigt bra för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare

Inte ett problem, men fått hjälp från SweClockers redaktionen att mäta latens mellan CPU-trådar i Ryzen 3000.

Den större L3-cachen verkar ökat latensen något mellan CPU-kärnor i samma CCX, men latensen mellan CCX är rejält minskad. Fördelen här är att Zen2 uppför sig betydligt mer som en monolitisk CPU jämfört med Zen/Zen+.

CPU

Mellan trådar samma kärna

Samma CCX

Mellan CCX

3600

16 ns

33 ns

80 ns

1600X

23 ns

25 ns

130 ns

8559U

21 ns

48 ns

-

Slutsatsen här kan ju lätt bli, Zen har lägre latens. Det är sant för sättet jag mätte latens här, men Zen och desktop Core har rätt olika policy mellan L2$/L3$. Zen (precis som Skylake X och Skylake SP) har en policy som är optimal för fallet att alla CPU-trådar gör oberoende arbete som inte kräver synkronisering medan desktop Core har en policy som är mer effektiv i fallet att trådarna måste synkroniseras.

Nackdelen med desktop Core-modellen är mindre effektiv cache-storlek (allt som ligger i L2$ ligger måste också ligga i L3$), men fördelen är att det räcker att kolla i L3$ för att avgöra om någon annan kärna använder en viss minnesadress.

Zen (och Skylake X/SP) har en policy där det som ligger i L2$ inte ligger i L3$, effektiv cache-storlek är därför L2$+L3$. Nackdelen är att man måste fråga alla kärnor om de har en RAM-plats i L2$ innan en kärna kan modifiera platsen första gången.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Vill inte verka fanboy på något sätt, men jag får Ryzningar...

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Bioset på mitt asus x470 moderkort är lite i betastadiet, men annars har det inte vart några problem hittils för min del

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NaaR:

Det verkar vara en del barnsjukdomar. Min flashning med en USB-sticka gick bra på ett MSI B450 Tomahawk.

När datorn bootar är det dock bara svart på skärmen... fram tills windows startar. Är det så för er också?

Annars fungerar allt prima vad det verkar. Inte hunnit spela mer än en timma dock.

För mig är det en del svarta skärmar, ser lite ut som om systemet försöker visa en fungerande bild vilket drar ut på starten. MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon Wifi (vilket jävla namn!) i mitt fall. Första gången jag startade undrade jag om moderkortet var defekt men sen hoppade bilden igång. Ger ett mindre bra intryck av MSI för mig, hoppas det är något de kan fixa.

Skrivet av the squonk:

På Asus två senaste bios syns en blinkande underline från en cmd på skärmen i början, men sen blir det normalt. Inte så det har någon betydelse men det skvallrar om arten av beta bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Sker detta i Windows eller vid postning/boot av systemet innan OS laddats? Jag ser något liknande med mitt MSI-moderkort i signaturen.

Skrivet av pejst:

Köpte MSI x570 gaming plus och ryzen 7 3700x
Hade radeon RX590 som jag fortsätter med

Har inga problem än. Allt fungerar bra förutom ett problem var att när jag installerade overdrive så slutade windows att startas. Så det blev ominstallation (tur nog var det helt nyinstallerat) å har fungerat riktigt bra för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Fungerar bra även här, bortsett från underligheterna vid bootning som nämnts ovan. Mitt första MSI-moderkort någonsin så lite svårt att ha något att jämföra med. Föredrar dock Asus UEFI över MSIs, rörigt och jävligt. Men vanesak kanske.

Vad är det för Overdrive du installerat? Är det PBO-relaterat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Sker detta i Windows eller vid postning/boot av systemet innan OS laddats? Jag ser något liknande med mitt MSI-moderkort i signaturen.

Det är precis vid boot!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Bra med samlad info. Jag har sett att några som köpt MSI 450 kort och som inte har kunnat flasha biosen med en äldre processor redan, har haft problem med att flasha moderkorten med Ryzen 3000-processorer/utan processor.

Uppenbarligen är MSI.moderkorten kompatibla med Ryzen 3000 serien, men USB-flashning via knapp på moderkortet verkar ha problem för tillfället.

#17981292
#17980206

Hade också problem med att flasha. Bytte pinne-minne och då fungerade det. Dock fastnar den under boot, med led status att CPU fallerade. Flashade om och tömde CMOS. Sen kickade den igång.
Problemet är nu att det händer samma sak ibland. Först verkade det bara hända när jag kopplade bort nätaggregatet. (Helt spänningslöst). Men nu även vid vanlig nedstängning.

Det verkar dock fungera varje gång OM jag INTE har några USB tillbehör anslutna. Och NEJ jag använder inte USB-flashporten alls. Har provat olika portar men samma sak.

När datorn väl är igång är allting 100%.

Hoppas på en ny BIOS som fixar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

Det är precis vid boot!

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som det är vad jag skymtar under boot med mitt MSI med. Fast jag har mest svarta skärmar. Hade varit intressant att se mer detaljer om post/bootprocessen med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Ojj tur att jag sparar till Augusti eller September då lär alla buggar planas ut

Fast buggar kommer alltid att finnas i sådana här produkter, även efter flertalet uppdateringar. Men jag tycker att du gör rätt som väntar en tid innan inköp för att de mest kritiska buggar som vi känner till idag förhoppningsvis har fixats 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

För mig är det en del svarta skärmar, ser lite ut som om systemet försöker visa en fungerande bild vilket drar ut på starten. MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon Wifi (vilket jävla namn!) i mitt fall. Första gången jag startade undrade jag om moderkortet var defekt men sen hoppade bilden igång. Ger ett mindre bra intryck av MSI för mig, hoppas det är något de kan fixa.

Sker detta i Windows eller vid postning/boot av systemet innan OS laddats? Jag ser något liknande med mitt MSI-moderkort i signaturen.

Fungerar bra även här, bortsett från underligheterna vid bootning som nämnts ovan. Mitt första MSI-moderkort någonsin så lite svårt att ha något att jämföra med. Föredrar dock Asus UEFI över MSIs, rörigt och jävligt. Men vanesak kanske.

Vad är det för Overdrive du installerat? Är det PBO-relaterat?

Ja. Precis samma sak. Antar att det är något med MSI-bios då, eftersom jag sitter på en Tomahawk och du på en X570. Lär väl lösas då!

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Hjälpsam

Angående konstigheter vid boot.
Testa att slå av splashscreen, om ni inte redan gjort så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NaaR:

Ja. Precis samma sak. Antar att det är något med MSI-bios då, eftersom jag sitter på en Tomahawk och du på en X570. Lär väl lösas då!

Jo får hoppas det.

Skrivet av Ratatosk:

Angående konstigheter vid boot.
Testa att slå av splashscreen, om ni inte redan gjort så.

Tack, blir att prova!