Nvidia arbetar på lösning för blåskärmar med AMD Ryzen 3000-system

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag kör 3600x vega 56 på x370 än så länge ingen blåskärm i alla fall.

vi med gamla 370x chipsets som klarar oss. kör asus prime x370 pro med en ny 3700x

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

För min del med Radeon VII verkar det som att det beror på att bioset är låst till max 2400 Mhz på minneena för NDA Agesa.

Om du väljer Auto ist för D.O.C.P så funkar minnesfrekvenser över 2400mhz. dock är latenserna åt skogen så glöm inte att justera det också.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Skrivet av pv2b:

???

På vilket sätt får du fram att artikeln svartmålar Nvidia? Precis som du själv skriver så är Nvidia de enda som gått ut med att de arbetar på en lösning?

Är det negativt att arbeta på en lösning?

Skrivet av ClintBeastwood:

Jag har läst artikeln flera gånger och försökt att se den från olika infallsvinklar men jag kan verkligen inte se vart det kan uppfattas som att Nvidia svartmålas.

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag skrev så när man läser artikeln så kan det uppfattas positivt.

Det enda som jag tycker var negativt var rubrikvalet som börjar med "NVIDIA"
De är inte alla som läser vidare. Genom att bara läsa rubriken så uppfattar de flesta att det är NVIDIAS fel.

Rubriken borde vara:
-Många buggar med det nya ZEN2. Nvidia (de enda som) har börjat utreda problemen med sina kort
-Många buggar med det nya ZEN2. AMD tiger.

vad vet jag. finns olika sätt. Är ingen skribent

Borde ha skrivit rubriken istället för artikeln nu när jag tänker efter.

Permalänk
Medlem

Vilken "AGESA" har ni i bios?

Då en del har problem och en del inte så blir det det första som kan misstänkas.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Om du väljer Auto ist för D.O.C.P så funkar minnesfrekvenser över 2400mhz. dock är latenserna åt skogen så glöm inte att justera det också.

Är inte DOCP något som är specifikt för Asus?
Jag har Asrock och kör jag Auto så är det 2133 Mhz som gäller med CL15.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Känns ju tyvärr inte helt ovanligt att man behövt vänta på drivrutinsfixar betydligt längre när man varit AMDägare...

Edit: På grafikkortssidan dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Är inte DOCP något som är specifikt för Asus?
Jag har Asrock och kör jag Auto så är det 2133 Mhz som gäller med CL15.

Ok. antog att du satt med Asus som många andra här 2400mhz begränsningen sitter i AGESA 1.0.0.2. men som sagt jag fick det att lira i upp till 3600mhz genom att stänga av all överklockning och sen manuellt ställa in frekvens/latens för minnerna.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

Jag har fått whea bluescreen en gång, grafikkortet var olastat vid tillfället. Sitter på 2080 windforce och med ett msi b450i moderkort. Agesa 1.0.0.3a. Har haft en hel del blåskärmar med olika problem när jag ställde upp minnet till 3200c14 (xmp profil), när jag kört 2133 har det inte varit en enda blåskärm så svårt att veta vad felet är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Stoppade in ett 1050Gtx Ti i min 3600X. Ingen blåskärm ännu. Testade göra Forza 4.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Ok. antog att du satt med Asus som många andra här 2400mhz begränsningen sitter i AGESA 1.0.0.2. men som sagt jag fick det att lira i upp till 3600mhz genom att stänga av all överklockning och sen manuellt ställa in frekvens/latens för minnerna.

Fick du köra slappare timings än normalt?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd

Inte OK, tur att man inte beställde än.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Fick du köra slappare timings än normalt?

Har 3200mhz CL14 stickor och det funkade fint att lägga in värdena som står på stickorna. Vid 3600mhz körde jag dom med CL16

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

Trist detta. Har själv lösa planer på att bygga ny dator, men blir definitivt att avvakta ett litet tag åtminstone. Jag hoppas verkligen att det går att lösa snabbt för er som redan köpt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har köpt nya grejer, men dröjer väl någon vecka eller 2 innan jag får hem det. 570x gigabyte, 3700x samt ett msi 2070 super. Hoppas på att "sjukdomarna" är lösta då. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alltid problem så fort AMD släpper något nytt, det är väl sjävla f*n.

Inte konstigt att folk kör på Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korda:

Alltid problem så fort AMD släpper något nytt, det är väl sjävla f*n.

Inte konstigt att folk kör på Intel.

Jag har haft en del strul med Intel också vid launch. För att inte tala om efter launch nu med alla säkerhetsbrister. Men, nu verkar det ju dock vara något i nividias drivrutiner och PCIe4 som ställer till det. Då är det föga förvånande om de jobbar på det och AMD inte har så mycket att säga

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Händer med nya grejor, någon som minns Nvidias kraschfest när Windows Vista kom? Då tog det flera månader innan det var löst.

Hahaha, ja. Speciellt i opengl? Gällde att spara ofta.

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Medlem

är det x99 fiaskot på gång igen?

Permalänk

Sjukt att jag knappt har haft några buggar alls, inhandlat både ryzen gen1 och gen3 på release dagen samt att jag suttit både med kort från AMD & Nvidia.

Visa signatur

🖥️  NZXT H1 - Intel ARC 770 - i7 12700 - 16GB DDR5
🖱️ Superlight 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

är det x99 fiaskot på gång igen?

Knappast, grejorna fungerar riktigt bra, men det är rätt många småbuggar som nog kommer att ta ett par månader att ta bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av korda:

Alltid problem så fort AMD släpper något nytt, det är väl sjävla f*n.

Inte konstigt att folk kör på Intel.

Problem kommer senare med Intel..säkerhet som exempel.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Fick en blåskärm igår på min 3600X med 1050 Ti grafik. gdrv2.sys. Idag kör jag med min gamla GT710 och Radeon R5. Ingen blåskärm idag hittills i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korda:

Alltid problem så fort AMD släpper något nytt, det är väl sjävla f*n.

Inte konstigt att folk kör på Intel.

Är sjävla f*n att folk har så kort minne

Pentium FDIV: The processor bug that shook the world

Intel Skylake bug causes PCs to freeze during complex workloads

An Intel Atom C2000 bug is killing products from multiple manufacturers

Intel's Skylake and Kaby Lake CPUs have nasty hyper-threading bug

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är relaterat till vad som diskuteras här, men men...
Problemet verkar inte vara chipset relaterat då samma fel är rapporterat för båda X570 och X470.
AMD: Patch On The Way For Ryzen 3000 Customers Affected By 'Destiny 2' And Linux Boot Problems

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Och lägg till att Skylake i tidiga skeden hade problem tom med DDR4 i 2133Mhz.
Tror inte du hittar något 170 moderkort utan 10+ BIOS uppdateringar för att fixa alla möjliga fel.

Vad folk glömmer bort ibland är att både XMP och hela ekosystemet har designats för Intel de senaste 5+ åren. AMD har ju fått klösa tillbaka vad de kan, och det gör att saker är mindre testade. Dock misstänker jag att detta kan vara något PCI-E relaterat, för på X470 verkar det fungera för folk, och då tvingas du ner till 3.0. Artikeln tar upp detta med. Sen kan det ju naturligtvis vara designmiss med 570 i sig också... återstår att se.

Med tanke på hur bra AMD återhämtat sig från nära graven på några få år, får man acceptera lite problem. Viktiga är ju att de hittas och fixas. Och enda kritiken som jag hade gett, och håller med andra här... AMD, säg något ffs! Tystnad är Intels dumma sätt att lura kunder, gör inte samma skit.

Permalänk
Medlem

@Paddanx
PS!
Nu ska vi inte strö för mycket salt i såren

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!