Besviken på webhallen efter löfte om lev. :(

Permalänk
Medlem

Oavsett vad Webbhallen eller någon annan återförsäljare säger, så kan förseningar utöver deras kontroll ske. Dom skulle ha kunnat skickat paketet 5 minuter efter din beställning och varan hade fortfarande kunnat ta flera veckor innan den når fram till dig.
Personligen tycker jag att det är dumdristigt att chansa när tidsmarginalerna är så pass små och du hade möjlighet att köpa varan i butik istället.

Visst, det är dumt om någon i deras support garanterade att du skulle hinna få varan i tid, det vore rimligare av dom att säga något i stil med "det borde hinna fram, men vi kan inte garantera det, vi rekommenderar att du handlar i butik istället om du har möjlighet".
Med det sagt så ser jag det ändå som att det i slutändan ligger på ditt ansvar.
Hade det varit så att du beställt varan två veckor innan resan och paketet inte han levereras innan trots det, så hade jag stått på din sida.
Personligen så ser jag det som en bonus om jag får paket som jag beställt inom ett par dagar, men räknar alltid med att det kommer ta upp emot en vecka även när det står att en vara ska levereras inom 1-2 dagar. Ofta så tar det en dag eller två innan paketet ens skickas, sen kan det ta ett par dagar till, minst, innan paketet når fram.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Skickade mail till dem igår. Har de inte svarat vid lunch idag, kommer jag slå en pling. Läste på deras hemsida. lev.tid på 1-3 arbetsdagar. Kommer den inte idag så borde det gå att häva köp enligt deras hemsida. I och med att den beställdes måndagskväll borde tis-tor. räknas som 3 arbetsdagar?

Låter rimligt. Uppdatera gärna när du fått svar, är intresserad av konsumenträtt

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

paketet skickades tisdagmorgon. posten har fått information tisdag eftermiddag. mer än så står det inte.

Men om det gått till Postnord, så borde det vara deras problem och inte Webhallen. Dom kan ju inte göra mer än att skicka paketet.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Skickade mail till dem igår. Har de inte svarat vid lunch idag, kommer jag slå en pling. Läste på deras hemsida. lev.tid på 1-3 arbetsdagar. Kommer den inte idag så borde det gå att häva köp enligt deras hemsida. I och med att den beställdes måndagskväll borde tis-tor. räknas som 3 arbetsdagar?

Jag förstår din besvikelse, men det är Postmord vi har att göra med.
Det man kan argumentera kring är att det förvisso är jävligt dumt av Webhallen att skylta med 1-3 dagars leveranstid.

Men som tidigare nämnts i tråden:
https://www.postnord.se/storningsmeddelanden/mer-paket-an-van...

Jag har ett paket som förra veckan satt fast i 7 dagar(!) på en terminal...

Förvisso så chattade du med supporten, så visst, då kan man ju tycka att dom borde ha bättre kontakt med Postnord än vad dom uppenbarligen har, framförallt eftersom meddelandet ovan är postat på deras facebook för 8 dagar sedan.
Men det är nog lite mycket att förvänta sig att Webhallen kontinuerligt ska uppdatera sin hemsida med aktuell fraktinfo från Postnord?
Det känns som att det är samma sak varje år, högtider och sommar så skiter det ner sig hos Postnord, förmodligen pga som för alla, semester.

Hur som helst så tycker man ju att Webhallen bör kunna ta smällen för returen då dom varit dumma nog att lova en leveranstid åt Postnord...
Det enda Webhallen bör kunna lova är ju tid för utleverans från deras lager, resten är ju utom deras kontroll, och precis som vi i detta fall sett så är det förseningar hos Postnord.

Permalänk
Medlem

Lovade supporten verkligen? De brukar inte göra sådant eftersom de vet att de inte kan påverka distributörernas tider.

De kan säkerligen ha lovat att de på webhallen ska skicka iväg den i rimlig tid och att paketet BÖR komma fram i tid, men har svårt att tro att de skulle lova att paketet är framme inom 3 dagar.
Det är ju typ något av det första man lär sig med kundsupport att aldrig lova något som det egna företaget inte har någon som helt kontroll över.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag förstår din besvikelse, men det är Postmord vi har att göra med.
Det man kan argumentera kring är att det förvisso är jävligt dumt av Webhallen att skylta med 1-3 dagars leveranstid.

Men som tidigare nämnts i tråden:
https://www.postnord.se/storningsmeddelanden/mer-paket-an-van...

Jag har ett paket som förra veckan satt fast i 7 dagar(!) på en terminal...

Förvisso så chattade du med supporten, så visst, då kan man ju tycka att dom borde ha bättre kontakt med Postnord än vad dom uppenbarligen har, framförallt eftersom meddelandet ovan är postat på deras facebook för 8 dagar sedan.
Men det är nog lite mycket att förvänta sig att Webhallen kontinuerligt ska uppdatera sin hemsida med aktuell fraktinfo från Postnord?
Det känns som att det är samma sak varje år, högtider och sommar så skiter det ner sig hos Postnord, förmodligen pga som för alla, semester.

Hur som helst så tycker man ju att Webhallen bör kunna ta smällen för returen då dom varit dumma nog att lova en leveranstid åt Postnord...
Det enda Webhallen bör kunna lova är ju tid för utleverans från deras lager, resten är ju utom deras kontroll, och precis som vi i detta fall sett så är det förseningar hos Postnord.

Ja, kan inte annat än att hålla med. Bra svar förövrigt. Det jag har lärt mig av detta är att inte lyssna på återförsäljares lev.tid.
I efterhand är det väldigt logiskt att de inte borde kunna lova något å postmords vägnar. Men när någon lovar något försvinner individens förnuft - latheten tar över

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Sommaren är den perioden som Postnord oftast har störst problem att leverera paket i tid, och det är faktiskt utanför återförsäljarens kontroll när Postmord schabblar.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Jag har precis fått ett sms om att jag kan hämta ut paketet!
Där hade jag verkligen turen på min sida!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Kan flika in att jag beställde en bok från adlibris i onsdags - räknade inte med att den skulle komma denna vecka, men den kom bra mycket snabbare än webhallens leverans =/ tog en arbetsdag.

Att du är förhindrad att hämta ut paket de kommande 14 dagarna,
var av någon anledning inte ett problem här?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag har precis fått ett sms om att jag kan hämta ut paketet!
Där hade jag verkligen turen på min sida!

Wow, så då var det kanske lite krystat att gå i taket för att paketet trots allt dök upp inom utlovad leveranstid?

Permalänk
Medlem

Nu ska man väl inte beställa paket om man vet att man ska iväg, men om det ändå måste så kan man i de flesta fall ändra tiden som paketet ska ligga kvar hos ombudet där man ska hämta ut paketet.
Tyvärr tar posten en liten summa för detta, men det är fullt möjligt.

Företag kan även skicka begäran till posten om att paketet ska tillbaka till dom, då får postombudet en signal om att paketet inte får lämnas ut till mottagare utan ska tillbaka till avsändaren.

Har själv använt det sistnämnda när ett företag skickade mig en vara trots att jag sagt att jag inte ville ha paketet och den informationen fick de långt innan de ens hade skickat iväg paketet.
Kostnaden hamnar på företaget då.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz