Test: Ryzen 9 3900X och Core i9-9900K i överklockat läge

Permalänk
Skrivet av tozz:

https://youtu.be/Ssuqhyqah2k?t=508

Du förstår inte hur 3900X fungerar, lyssna på videon så blir det tydligare.

Der8auer har testat skiten ur dem (hade över 10st) så han borde förstå?
Men det stämmer...jag förstår inte hur Ryzen2 "fungerar", det enda jag vet att överklocka dem på det sättet "som i den gamla skolan" är meningslöst. Också boost speeden som AMD skyltar med är totalt orealistiska.

Hade faktisk den videon på kön.
...så jag återkommer när jag tittat på den.
-------------------------------------------------

Nu när jag har tittat på den...så är det fullt med bortförklaringar, BIOS fungerar inte, Överklockningen fungerar inte men hans grafer visade hur fantastiska +10% förbättringar man får. Det måste ha varit en av de sämsta av hans videor.

Dessa recensioner har varit (inklusive SC) helt regisserade av AMD. Vi får väl återkomma senare när vanliga människor får sina processorer när de har fått sina ZEN2.

-------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Då förtydligar jag: hur mycket tid använder du till det totalt sett?

Går väl i perioder. Jag misstänker vart du vill komma, men i slutändan så är en tidbesparing en mer märkbar skillnad enligt mig än en procentuellt liten skillnad som också endast sker vid redan exceptionellt hög fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av Oaktree:

Vad är det som är så svårt att förstå? 4,7GHz gäller boost på 1-2kärnor i stock!
Kanske ska stämma intel när du ändå håller på?
Är precis likadant på intels 16-Core i9-7960X.
2,8Ghz base 4,2Ghz boost här gäller boost också 1-2 kärnor.
Sen ligger den bara på 3,6Ghz ALL CORE.
Kolla denna länk: https://en.wikichip.org/wiki/intel/core_i9/i9-7960x
På Frequencies så ser du hur det fungerar med belastning på antal kärnor.

jag har lite svårt med dessa boost då jag har alltid kört mina all core.
Har testat litet med min 9600k men har lite dåliga verktyg på att följa frekvenserna över tid.

Men om intel kan köra 1-2 core boost hela tiden men zen2 max 1sek....räknas det också?
Sen vad är nyttan om hastigheten är 4700Mhz om processorn körs 5-20% för att sjunka betydligt när den körs i 100%???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Oavsett dessa tester så lär det bli en 3900x då jag både spelar och jobbar i tunggrodda 2d-filer i AutoCAD/draftsight och ritprogrammet geo som kräver en massa cpu kraft för att inte lagga när man lägger 7-8 dwg:er ovanpå varann. Att kalla det "syntetiska tester" låter som folk som håller på i forskningslabb men jag skulle tro att många av oss här på forumet kommer i kontakt med en del i 2d-program och att förringa användningsområdet genom namnvalet känns fel i mina ögon.

Skickades från m.sweclockers.com

Autocad är helt enkeltrådat en 9900K ger betydligt bättre prestanda än en 3900x.
https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-...

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Kan ha och göra med att i både 1440p och 4K så agerar GPUn flaskhals. Inte CPUn.. med andra ord. Skillnaden mellan Ryzen och Intels processorer blir noll eller inom felmarginalen. Precis som i 1080P.

Precis vad jag försökte påpeka. Jag kör minst 1440. Och där blir bottlenecken GPU. Min flickvän kör överklockad i3:a o plockade ut i stort sett identiska fps i de flesta spel innan jag bytte från 1080-1080ti. Imponerande hur lite pengar so. Krävs på cpu i dagsläget för att plocka ut väldigt respektabla siffror.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Der8auer har testat skiten ur dem (hade över 10st) så han borde förstå?
Men det stämmer...jag förstår inte hur Ryzen2 "fungerar", det enda jag vet att överklocka dem på det sättet "som i den gamla skolan" är meningslöst. Också boost speeden som AMD skyltar med är totalt orealistiska.

Hade faktisk den videon på kön.
...så jag återkommer när jag tittat på den.

Der8auer vet precis, finns mycket lite till inget alls att klocka. Ryzen handlar om att få till så låga spänningar, temps och bra IF/minnes-frekvens samt timings som möjligt. Klockandet av frekvens är i stort sett till 100% redan gjort från fabrik.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett en uppdaterad version av denna
https://www.cgdirector.com/best-pc-for-cad-autocad-solidworks...

"high core clock wins every time"
Nu när AMD lyckats gå om Intel i IPC så skulle det verkligen vara intressant och se om det fortfarande stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Hade gärna sett en uppdaterad version av denna
https://www.cgdirector.com/best-pc-for-cad-autocad-solidworks...

"high core clock wins every time"
Nu när AMD lyckats gå om Intel i IPC så skulle det verkligen vara intressant och se om det fortfarande stämmer.

Om det är så enkeltrådat som det sägs i denna tråd så behöver man knappt testa för att veta att 9900K är lämpligast för dom programmen. Bra att veta för dom som kör sånt på sin dator!

Samma sak gäller vissa musikprogram som Fruity Loops(Aviciis favvo program), som också är enkeltrådat. Köp en 9900K och tänk inte mer på saken.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Har inget emot AMD egentligen, men är mer intresserad av prestandan än prisvärdheten. Och överklockning är jag fortfarande inte heller intresserad av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Om det är så enkeltrådat som det sägs i denna tråd så behöver man knappt testa för att veta att 9900K är lämpligast för dom programmen. Bra att veta för dom som kör sånt på sin dator!

Samma sak gäller vissa musikprogram som Fruity Loops(Aviciis favvo program), som också är enkeltrådat. Köp en 9900K och tänk inte mer på saken.

tror och hoppas någon Ryzen kan slå en 9900K, trots allt är majoriteten av all programvara enkeltrådad. Ryzen slog ju 9900K i cs:go, dock ej med jämförbara minnen.

Permalänk

AMD. De första som underklockar sina processorer när man överklockar dem
Kan någon förklara åt mig vad STOCK hastigheterna är för ZEN2?

en intressant test:
3600x vs 9600KF 250$ battle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

https://i.imgur.com/QfroQd2.jpg

AMD. De första som underklockar sina processorer när man överklockar dem

Kan någon förklara åt mig vad STOCK hastigheterna är för ZEN2?

För 3900X är 3.9GHz "stock", det är basfrekvensen, upp till 4.6GHz är boost men det är ingen fast siffra eftersom det beror på ström, temperatur, värme i den aktuella riggen.

Om du har en bra rigg, som i testet, så boostar den ofta upp till eller nära 4.6 GHz. Då är 4.3GHz i praktiken underklockning, eftersom det inte boostar och som du ser presterar det sämre. Men det presterar givetvis bättre än om man hade haft basfrekvensen som fast klock utan boost. Jämfört med basfrekvensen är det 400MHz överklock.

Inte så svårt egentligen.

Skillnaden mot en "vanlig" processor är att Ryzen själv räknar ut hur den skall klocka, det är inga "fasta" klockfrekvenser. Tyvärr gör den det så bra så det finns inget övrigt utrymme.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Tack @anon12433 och @Yoshman för ni klargör en hel del saker i denna tråd.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

jag har lite svårt med dessa boost då jag har alltid kört mina all core.
Har testat litet med min 9600k men har lite dåliga verktyg på att följa frekvenserna över tid.

Men om intel kan köra 1-2 core boost hela tiden men zen2 max 1sek....räknas det också?
Sen vad är nyttan om hastigheten är 4700Mhz om processorn körs 5-20% för att sjunka betydligt när den körs i 100%???

Du pratar troligen om överklockning då du säjer att du kör all core, detta betyder också att din CPU drar mer energi och kräver en kylare som klarar av att hålla CPU på rimliga temperaturer.
Men om vi kollar på en CPU i stock utförande så är det en annan sak.
Boost algorithmer gör så att proccesorn kan köras i högre frekvenser när det behövs och går ner i frekvens när den inte har något krävande arbete igång.
Detta gör CPUn atomatiskt och beror på förbrukning, temperatur och TDP, hur mycket den kan boosta.
Detta görs för att minska CPU energiförbrukningen och hålla CPUn på rimliga temperatur nivåer, speciellt på CPUer med flera kärnor.
Skulle inte vara energieffekttivt att köra en CPU på max frekvens hela tiden t.ex.

"Intel® Turbo Boost Technology is a way to automatically run the processor core faster than the marked frequency. The processor must be working in the power, temperature, and specification limits of the thermal design power (TDP). This results in increased performance of both single and multi-threaded applications."
Saxat från: https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/000030893/processors.html

Här en video som förklarar lite utav de:

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Är väl sant för många, men faktum är att testen i 720p visar vilken av cpu'erna som kommer flaska först när det väl händer.

Ja eller så kan man se på det som så att när dessa börjar bli till åren så kommer amd att åldras bättre pga fler kärnor, vilket är mer sannolikt. Går vi tillbaka om 5 år o tittar på 2024 års titlar blir jag förvånad om 9900k hänger med 3900x

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Lite det jag frågat efter, samma minnen, samma så långt som möjligt, vältrådade cpu-intensiva spel och några applikationer som inte var rendering. SMT avstängt ger en rejäl prestandaökning i vissa spel med högre lägstanivå. Att HT/SMT kan ställa till det är ju väl känt men förklarar också varför 9700K är så grymt stabil på mycket höga lägsta framerates. Överklockning ger väldigt lite i båda lägren och kostnaden i form av energiförbrukning och därmed kostnad, ljudnivå och slitage gör det till ett dåligt val. Testet i Adobe premiere verkar bara vara rendering och inte när man sitter och scrubbar/editerar så det skiljer sig inte mycket från annan rendering, skalar bra med flera cores.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Singel core prestanda är fortsatt kung i Wow.

Såvitt jag vet nyttjar wow mer än 1-2 kärnor numera så quad core-prestanda är väl snarare kung? Kräver dock DX12 tror jag, kanske det som är haken. Dvs utan manuell OC kommer ju både AMD och Intel ligga under sin maximala boost pga fler än två kärnor belastas och därmed tappar ju Intel lite för mainstream-användare som inte OC:ar.

Kör man DX11 stämmer det kanske än iofs. Men utanför W7 vad är vitsen? DX12-optimeringarna som gör att iaf 4 kärnor nyttjas ska ju ge uppåt 25% fps boost vill jag minnas? Så är ju skevt att stanna kvar vid DX11, speciellt om man kör manuell all core OC.

Vid 1-2 kärnor är det ju däremot inte mkt man tjänar i OC på varken AMD eller Intel iaf eftersom de boostar typ så högt man kan OCa iaf. Från 4,7ghz till 4,8-5ghz typ på 9900k vid 1-2 kärnor är ju knappt någon OC alls liksom. När fler kärnor nyttjas ger OC desto mer för Intel dock. Så jag förstår inte varför alla är så låsta vid Singeltråd och Intel? Intel med OC tjänar ju inget där typ? Är ju all core load OC på riktigt ger ngt.

(4,7 var single core boost på 9900k va? Annars bortse från det sista stycket för jag talar ur nattmössan bara om det var fel )

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Autocad är helt enkeltrådat en 9900K ger betydligt bättre prestanda än en 3900x.
https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-...

Enligt din länk så är det mesta singeltrådat i AutoCAD men inte allt tydligen. Dom skrev att bland annat rendering i programmet använder fler kärnor men det mesta som sagt använder enbart 1 kärna.

Om nu autodesk klarar av vissa operationer med fler kärnor så tror jag det bara är en tidsfråga innan dom ser till att kunna använda sej av det i de andra falken med. Det har börjat ploppa upp en hel del andra likvärdiga program och konkurrensen är hård inom de olika ritprogrammen så jag tror helt enkelt inte autodesk kommer ha råd att inte följa med. Jag vet inte hur det är med tex teklas program osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Ja eller så kan man se på det som så att när dessa börjar bli till åren så kommer amd att åldras bättre pga fler kärnor, vilket är mer sannolikt. Går vi tillbaka om 5 år o tittar på 2024 års titlar blir jag förvånad om 9900k hänger med 3900x

Skickades från m.sweclockers.com

Min Ryzen 1700 är i alla fall inte bättre i dag än vad det var när den kom ut.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av marcusOCZ:

Min Ryzen 1700 är i alla fall inte bättre i dag än vad det var när den kom ut.

Men inte sämre, min är fortfarande skitbra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Men inte sämre, min är fortfarande skitbra.

Min också, till det den används till, vilket definitivt inte är spel.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Der8auer har testat skiten ur dem (hade över 10st) så han borde förstå?
Men det stämmer...jag förstår inte hur Ryzen2 "fungerar", det enda jag vet att överklocka dem på det sättet "som i den gamla skolan" är meningslöst. Också boost speeden som AMD skyltar med är totalt orealistiska.

Hade faktisk den videon på kön.
...så jag återkommer när jag tittat på den.
-------------------------------------------------

Nu när jag har tittat på den...så är det fullt med bortförklaringar, BIOS fungerar inte, Överklockningen fungerar inte men hans grafer visade hur fantastiska +10% förbättringar man får. Det måste ha varit en av de sämsta av hans videor.

Dessa recensioner har varit (inklusive SC) helt regisserade av AMD. Vi får väl återkomma senare när vanliga människor får sina processorer när de har fått sina ZEN2.

-------------------------------------------------

Jag tror inte du lyssnade ordentligt, det var inte bortförklaringar, det var förklaringar. Först går han igenom alla fel i BIOS defaults, men det är bara för att sparka på ASUS som valt helt sjuka defaults, sen handlar det om hur lite (men ändå till viss del) det faktiskt går att klocka dom olika delarna (infinity fabric samt chiplets). Det intressanta med 3900X är att ett chiplet inte kan ha två cores på olika speed, vilket han gör ett långt utlägg om.
Jag håller med om att det vore bättre om AMD skyltade med all core och single core separat, ju mer korrekt information man kan få från tillverkar ju bättre. Men å andra sidan ser jag inte att Intel skyltar med att man måste stänga av HT för att mitigera MDS på sina SKU's heller
Att man inte vinner något på att överklocka minnen har ju varit klart ett bra tag, så länge man inte kommer upp runt 4800+, vilket inte är helt lätt, jag tycker det är skönt, köpte ett par 3600 CL15 stickor och så slipper jag tänka på det något mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Min Ryzen 1700 är i alla fall inte bättre i dag än vad det var när den kom ut.

kanske inte, men den kanske är bättre relativt t.ex 7700k i modernare titlar än titlar som fanns vid launch

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

"intel krossar amd"

wow, verkar vara en del som spelar i 720p med 2080Ti på 240hz skärmar här på forumet. /s

för oss andra så vågar jag påstå att ingen kommer se någon skillnad.

En del av oss spelar saker som inte är förprogrammerade testslingor där balansen mellan CPU/GPU behov skiftar beroende på ett antal faktorer, bland annat hur många andra spelare man interagerar med. I de fallen så börjar CPUn helt plötsligt flaska oftare, även vid högre upplösningar och då är Intel det bättre valet eftersom deras enkeltrådsprestanda fortfarande är ganska överlägsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Ja eller så kan man se på det som så att när dessa börjar bli till åren så kommer amd att åldras bättre pga fler kärnor, vilket är mer sannolikt. Går vi tillbaka om 5 år o tittar på 2024 års titlar blir jag förvånad om 9900k hänger med 3900x

Skickades från m.sweclockers.com

Ska nog inte räkna med det. Finns fortfarande ganska mycket som inte går att paralellisera. En i5-760 höll ju jämna steg med allt AMD hade fram till Ryzen, trots att AMD hade fler kärnor och högre frekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Min också, till det den används till, vilket definitivt inte är spel.

Det handlar ju bara om att spel ska optimeras för fler kärnor vilket jag absolut tror att vi kommer se. Intels processorer ligger på max load där AMD har massor med headroom kvar redan idag. Många reviewers nämner dessutom att de upplever gameplay mer "smooth" med ryzen pga färre dippar än med intel så även om avg och max fps ligger något efter så upplevs ett jämnare flyt. Med handen på hjärtat är det nog få som märker skillnad på 130 eller 136 fps i ett spel men om den ena dippar ner mot 1% low oftare är det mer märkbart.

jag kommer definitivt att satsa på en zen 2 till hösten även om jag idag inte får det "bästa" för spel. Jag byter inte prylar så ofta och tror att zen 2 kommer åldras bättre.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av marcusOCZ:

Min också, till det den används till, vilket definitivt inte är spel.

Min används till spel, ser dock att du även har en 9900k och jag kan förstå att du föredrar den.
Jag uppgraderar kanske till en 3700x till hösten, har ingen brådska.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Inte helt rättvist att jämföra dom sida vid sida även om corecount är den samma. 9900k vid 5ghz är fullständigt överlägsen 1700 vid 3.8 ghz av förklarliga skäl i dom spel jag spelar. Men 1700 är ett billigt monster på encoding av x264.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av marcusOCZ:

@Ratatosk: Inte helt rättvist att jämföra dom sida vid sida även om corecount är den samma. 9900k vid 5ghz är fullständigt överlägsen 1700 vid 3.8 ghz av förklarliga skäl i dom spel jag spelar. Men 1700 är ett billigt monster på encoding av x264.

Förstår det, 9900k slår ju även Ryzen 3000 i spel om än ganska knappt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@htbtoma: Blir svårt att ta en younoober seriöst när dom säger att gameplay är mer smooth när dom använder det ena eller det andra.
Råa benchmarks och fakta respekterar jag. Smooth gameplay eller inte hade lätt fångats upp av benchmarks om dom vet vad dom gör.

Jag säger younoobs, för ibland är det precis vad vissa reviewers är på Youtube. Vet att jag drar många över en kant, vilket jag definitivt inte vill göra, men det är så många dåliga influencers som förstör för dom som är bra.

Lyssnade precis på Wendel och Eposvox när dom snackar om Zen 2 i en ganska ny video och en bit in där så snackar dom om energieffektivitet jämförelsesvis mot i9 och Eposvox klagar på att hans UPS på 1500w piper när han använder sin i9. Det är såna saker som gör dom så dumma att det blir skrattretande.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz