AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Skrivet av jmeistr:

https://i.imgur.com/JgNDs5T.jpg?1
Ett paket från webhallen dök upp

Vad var det då berätta, berätta

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Jag har fått WHEA blue screen en gång och annan krash en gång när jag slog på xmp profilen på mina 3200c14. Allt annat är på auto än så länge. Ska testa mer i helgen med timings enligt dram calculator, dock är ju inte denna helt uppdaterat för zen2 ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Skaparen har lovat en ny version, känns som att han inte kan släppa den riktigt förrän AGESA versioner har börjat stabilisera sig. Men generellt verkar det som att samma timings som fungerade på Ryzen 2000 också fungerar på Ryzen 3000, men att man kan klocka högre och tom tighta till vissa timings för att IMC är betydligt bättre.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Skaparen har lovat en ny version, känns som att han inte kan släppa den riktigt förrän AGESA versioner har börjat stabilisera sig. Men generellt verkar det som att samma timings som fungerade på Ryzen 2000 också fungerar på Ryzen 3000, men att man kan klocka högre och tom tighta till vissa timings för att IMC är betydligt bättre.

Precis det jag tänkte testa, ska köra zen+ timings rakt av, blir att testa både 3200c14 och även lanske 3600c15/16 och hoppas det fixar eventuella problem jag ser. Annars får jag leva med 2133 några veckor då jag inte har så mycket tid till tweekande just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

@hakd: min allcore boostar till 4200 nu, så ja.. 3600 räcker gott. Om man får 100mhz extra med x så är det inte värt det. Köpte balistix micron e minnen från Netonnet på 3200mhz CL 16. Drog upp till 3400 utan att ändra spänning eller något annat. Riktigt bra budget setup 😁

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alfs:

Jag spanar lite på Corsair Force Series MP600 1TB. Den verkar dock dyr. Har en NVMe i min andra dator. Vill dock inte flytta över den till den nya än.

Väldigt dyr. Den var billigare i Sverige i början av veckan, typ 500kr dyrare än MP510s 960GB-modell. Beror lite på hur man ser det... är ju bland det bästa man kan få tag i SSD-väg idag, även om jag är osäker på hur bra MP600 nu verkligen är. Den benchar bra men frågan är hur den håller.

Ofta ganska smidigt, iallafall var det så med Samsung, att klona befintligt system när man köpt sin NVMe. Så det är ju något man inte måste fixa omedelbart. Och med många nyare moderkort har man ju dessutom ofta minst två NVMe-platser också.

Jag minns när jag bytte NVMe-enhet i min laptop för typ två år sedan. Bara en port, ingen läsare så fick klona över till en extern ansluten disk via Acronis mjukvara, byta NVMe i systemet och byta tillbaks. Lutar lite åt att köpa en extern NVMe-box. Finns tydligen sådanna idag som faktiskt klarar M.2 enheter med PCIe. De flesta/alla som funnits tidigare har varit M.2 SATA. Så mycket smidigare att hantera lagring externt, speciellt när det sitter en massa komponenter ivägen i chassit.

Skrivet av Jonas79:

Whea errors med Nvidia grafikkort på Ryzen 3000 serien är det många här också som åkt på detta med bluescreen som följd ?

Minnen som ej håller korrekt hastighet eller för hög spänning på ramminnen som manuellt måste justeras ?

Pbo som ej funkar korrekt eller inte alls och därför bättre med manuella inställningar som Jays2Cents säger i sin video pga av alla felvärden på spänningar i dagens Bios.

Skulle vilja höra från användare här som äger och testat vad ni tycker fungerat bäst och problem ni stött på.

Känns som detta skulle hjälpa många av oss som ej fått produkten ännu.

Jag fick många WHEA-errors igår. Upptäckte även instabilitet med minnena så fick backa till 2933MHz CL15 med dåliga timings. Mina minnen är dock skit och byts ut tidigast vid lön men troligen i augusti.

Inväntar drivare från Nvidia med. Blir intressant att se om det går att klämma ur mer från grafikkortet. Men framförallt stabilitet. Har haft en BSOD och det var igår morse sedan dess har det varit lugnt.

MSI kör AGESA 1.0.0.3A, om de inte släppt något nytt under natten, ska ta en titt under dagen. Detta med X570 då, verkar fungera bra så här långt men systemet är för färskt för att jag ska ha hunnit upptäcka allt.

Upplever allt som allt att systemet fungerar bra. Men förbättringspotentioal finns helt klart. Speciellt allt relaterat till BIOS/UEFI på moderkort och Nvidias drivare är väl det jag hoppas på förbättringar snarast.

Nu är det extremt drygt att vänta på produkter med oklar leverans, speciellt 3900X vilken vad jag förstått fortfarande är den som är svårast att få tag i bortsett möjligen 3800X då, men att vänta lite skadar inte. Vill man ha det värsta man kan få tag i så är det inte 3900X utan 3950X man bör snegla på. 3900X får bara behålla förstaplatsen till september trots allt.

Men får man tag i CPU och redan har kompatibelt moderkort eller köper nytt? Systemet fungerar fortfarande riktigt bra redan idag trots en del tveksamheter.

Skrivet av Mocka:

Nu är man på semester men följer ändå tråden så gott jag kan. Dock är det stundtals lite bekymmersam läsning, bland annat diskussionen angående 3800X och dess värde. Jag kan gärna vara testperson då jag har lika svårt att motivera 3900X framför 3700X och de extra 2000kr därtill som ni har gällande 3800X mot 3700X. Det enda man verkar få om man köper en 3900X är fyra extra kärnor?

Sen verkar diskussionen om minnen tagit en annan sväng än i början då man trodde att låg CL var bra bara minnet är tillräckligt snabbt (i mitt fall OC). Nu pratas det om att en vanlig 3600 CL16 räcker? Ska jag lämna tillbaka mina 3200 CL14 då?

Sist men inte minst att BIOS uppgraderingar prioriteras till de som kör X570. Iofs inte så konstigt kanske men klart det är lite synd för en själv som sitter på X470. Sen pratas det lite om att X570 + AIO inte går hand i hand då man borde ha en tornkylare som kyler VRM och bra chassifläktar som blåser på chipset och allmän god ventilation då VRM plus chipset genererar mängder med värme.

Men som sagt, jag går gärna emot strömmen och kör på 3800X (såvida inget oförutsett inträffar som att leveransen aldrig sker) så får jag återkomma med resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Fyra extra kärnor, dubblerad L3-cache och extra värme att hantera är vad 3900X erbjuder över modellerna under. 3600(X) och 3700X är nog det självklara valet för de absolut flesta. Förhållandevis billiga och snabba processorer med och ingen CCX som kan komplicera saker framöver eventuellt. Att ha allt på samma chiplet bör bara vara en fördel.

Bör inte vara något fel med de minnena du har, speciellt om de kan klockas.

Med tanke på vad vi betalar för X570-moderkorten så bör verkligen tillverkarnas fokus vara högt. Många modeller är dyrare än 3900X till och med. Men jag förväntar mig att de vårdar befintliga kunder och snarast uppdaterar äldre modeller. En irriterad kund byter säkert tillverkare vid nästa köp. Och konkurrenter finns det ganksa många av.

Jag kör en Noctua NH-D14 till mitt system och jag är osäker på om tornkylare verkligen är rätt väg. Den blockerar också VRM och ingen luft kommer ner till moderkortet. Kanske jag kan förskjuta 140mm-fläkten mellan tornen lite mer, nu när jag tänker efter. En AIO förflyttar förstås luftrörelserna helt men öppnar också upp området runt CPU-sockeln mer.

Permalänk
Medlem

Min vrm är 42c med torn med 3900x så ganska lungt

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag inte e helt ute o cyklar blir det mellan 15w-30w förloster dvs värme med hela 200A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ja det beror ju helt enkelt på vad man gör med datorn. Är det endast för spel så kommer 8c/16t räcka gott och väl, lär väl inte se optimal användning av fler cores i spel förrän efter lanseringen av PS5 och Project Scarlett (förmodligen några år efter i t.ex. näst-nästkommande titel av Battlefield). Skillnaden mellan 3700X och 3800X är ju förmodligen som max 100-200 MHz under diverse belastningar av kärnorna - @tellus82 har en fin graf även med en spekulativ 3800X på sida 210 i denna tråd.

Fortfarande 19:e augusti - 9:e oktober på min 3800X order. Ska kaaanske vänta till nästa vecka och se vad som händer, kanske skickas redan den 18:e som några andra ÅF hävdar. Är lite intresserad av den faktiska prestandan så blir att hålla ögonen öppna efter diverse benchmarks!

hoppas du får din snart.

sådär då, göra lite bacup på vissa saker och uppdatera mobot. sen in med win10, kör med win7 nu så detta kommer bli en stor omställning för mig men jag har semester så jag kan skynda långsamt

EDIT: vart ligger chipleten undet ihsen, lägga riskornet "åt det hållet" kanske?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://i.imgur.com/44mf03z.jpg
hoppas du får din snart.

sådär då, göra lite bacup på vissa saker och uppdatera mobot. sen in med win10, kör med win7 nu så detta kommer bli en stor omställning för mig men jag har semester så jag kan skynda långsamt

EDIT: vart ligger chipleten undet ihsen, lägga riskornet "åt det hållet" kanske?

Haha nej det skall vara jämt fördelat över hela ytan så klart så mitten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Well well well... Verkar som att Intel "gör en AMD" trots allt och börjar "limma ihop" dies à la Zen

https://www.tomshardware.com/news/intel-packaging-co-emib-odi...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Hjälpsam

Vad hände med allt prat om att Zens nya design, skulle ge upphov till en våldsamt stor latens?
Tycker att det varit lite tyst om detta på senare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@the squonk: Tack för bra svar! Lutar åt 3600 CL16, så får man se hur det blir när det är dags att handla.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Haha nej det skall vara jämt fördelat över hela ytan så klart så mitten

Skickades från m.sweclockers.com

Måste försöka. Mitt gamla x370 är långsamt på att uppdatera.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://i.imgur.com/44mf03z.jpg
hoppas du får din snart.

sådär då, göra lite bacup på vissa saker och uppdatera mobot. sen in med win10, kör med win7 nu så detta kommer bli en stor omställning för mig men jag har semester så jag kan skynda långsamt

EDIT: vart ligger chipleten undet ihsen, lägga riskornet "åt det hållet" kanske?

Trevligt!

Det ska nog funka bra med ett lite, lite större riskorn i mitten och låta kylaren sprida ut pastan själv

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av 3rk0:

Det är nyaste versionen gjirt flera gånger samma test samma resultat kanske bug vet ej

Skickades från m.sweclockers.com

Ja fast 2½ gånger högre write verkar otroligt.
Misstänker en bugg, skumt som sagt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://i.imgur.com/44mf03z.jpg
hoppas du får din snart.

sådär då, göra lite bacup på vissa saker och uppdatera mobot. sen in med win10, kör med win7 nu så detta kommer bli en stor omställning för mig men jag har semester så jag kan skynda långsamt

EDIT: vart ligger chipleten undet ihsen, lägga riskornet "åt det hållet" kanske?

Icte publicerade en bild om vart chiplet ligger på nya Ryzen

Skrivet av Icte:

Ja, inte hela världen om det är endast 100 MHz eller 200 över 3700X. Men IMC kvalité kan väl ändå skilja sig åt som i slutändan kan betyda avsevärt bättre chans att få lägre DRAM timings med en 3800X?

Hittade för övrigt en Ryzen 5 3600 die shot på Reddit:
http://i.imgur.com/Ww6hH91.jpg
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cbybkt/ryzen_5_3600_mat...

Permalänk
Medlem

Någon som vet än varför 3600x har 95w tdp men 3700x har 65w?
Båda verkar landa på runt 4.2 ghz all core ändå, annars hade det kanske varit en vettig förklaring.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Icte publicerade en bild om vart chiplet ligger på nya Ryzen

tack men man ska tydligen inte bry sig om det utan applicera på mitten endå

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja fast 2½ gånger högre write verkar otroligt.
Misstänker en bugg, skumt som sagt.

3800 Mhz CL16

Som refrence

Håller på testar stabiliteten inga errors så far

Permalänk
Hjälpsam

Kan ju även vara den lägre Write värdet som är buggat.
Grymt fina värden jämfört med min gamla härk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kan ju även vara den lägre Write värdet som är buggat.

Allt är möjligt har jo testat flera gånger gick ner till 3200 CL14 ännu lägre blev det haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

3800 Mhz CL16

https://i.ibb.co/K5bKk7G/3800.png

Som refrence

https://i.ibb.co/vcw824d/Skumt.jpg

Håller på testar stabiliteten inga errors så far
https://i.ibb.co/gMv92Zn/ram.jpg

Härligt att se denna typ av performance med 4 stickor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

@Devist: Samma för mig, men fungerar om jag har inte har några USB-tillbehör anslutna. Kör in tangentbord och mus efter boot. Sen fungerar det bra. Kör med en 3600. Hoppas på ny BIOS snart som löser detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Härligt att se denna typ av performance med 4 stickor

Skickades från m.sweclockers.com

Jag inte ens testat hur högt de kan gå är uppe i 60% genom mem test np så far mycket pill inte använt Dram calc väntar på den nya versionen kommer säkert kunna dra till det mycket, Nya ryzen är helt magisk när det kommer till minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeister:

Tackar!

Det är en 3700X. Planen är nog att slänga in en 3950X när de har sjunkit lite i pris

Första intrycket är att Asus 2406 bios på CH7 inte var någon höjdare, mina b-die 2x16GB stickor ville inte gå högre än 2133MHz. Jag ska prova lösningen som några av er nämnde.

Skrivet av JonkenPonken:

Vad var det då berätta, berätta

Det har jag ju redan berättat

Fick fö mina 2x16GB stickor att köra i 3200MHz 14-14-14-34 Behövde bara höja dram bootvoltage till 1.4v. Ska prova högre hastigheter senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

Det har jag ju redan berättat

Fick fö mina 2x16GB stickor att köra i 3200MHz 14-14-14-34 Behövde bara höja dram bootvoltage till 1.4v. Ska prova högre hastigheter senare.

Vad har du för stickor och moderkort?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Vad har du för stickor och moderkort?

F4-3200C14D-32GTZR och ett Crosshair VII Hero WIFI

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ah, det förklarar ju de fina temperaturerna!
Får jag tag i AiO-kylaren via MSIs kampanj blir det nog faktiskt att iallafall prova den. Lättare att rika fläktar över moderkortet när det inte sitter en dubbeltornskylare ivägen.

Något jag faktiskt funderat på, varför sätter man inte ett fläktfäste över pumpen för att blåsa rakt över moderkortet? Någon lär ju ha kollat och ratat lösningen antagligen.

Kanske skulle göra så med. Har två av tre paneler avplockade på min FD R5 för ventilation, kanske bättre att öka trycket och pressa ut varma luften bakåt istället.

Snygga siffror!

https://www.techpowerup.com/review/cryorig-a40/

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Inaktiv

Snyggt, den där vinkeln skulle nog vara perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag har ställt in mig på att vänta, kan göra annat roligt. Upptäckte att den senaste versionen av Cinebench R20, som kom häromdagen, är galet krävande(förmodligen pga AVX). Temperaturerna rusade i höjden.

Fick mig att experimentera med fast vcore och fast multipel, det högsta jag kunde köra var 1.39V i bios annars stänger 2700X av video och tangentbord. Över 1.4V stiger Tctl till över 90C under R20. Vid 1.39V Vcore droopar Vcore till 1.32V under full load med LL lvl 2 och temperaturerna är då under kontroll.

Den högsta frekvensen som var stabil var 4075MHz, allt över det så svartnar video och tangentbord. Som jämförelse fungerar R15 bra i hela 4150MHz med exakt samma inställningar!

Så vad vann jag på det?

Jo, tidigare med Auto vcore och offset sjönk 8x full load till 4.0GHz med PBO, boost fungerade som vanligt till 4.35GHz.

Nu med fast vcore på nämnda 1.39V och loadline lvl 2, så att den kan droopa till 1.32V, kan jag köra PBO med scalar 10(måste ha scalar 10 annars håller PBO inte frekvenserna under full load) så sjunker lägsta frekvens aldrig under 4025MHz vid 8x full load. Och boost fungerar som vanligt till 4.35GHz.

Jag vann alltså 25MHz som absolut lägsta all core boost OCH lägre temperaturer både i idle och load genom att sätta fast vcore(och tillåta droop). Och med PBO.

edit. Jo, jag vann en sak till, cpu power överskred aldrig 95W ens under Cinebench R20!

Hallå igen! Jag undrar vilket moderkort och bios du kör för en vän har också en 2700X men han får inte upp samma alternativ i BiOS:et som jag/vi får. Han har ett MSI 450 Tomahawk

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Fyra extra kärnor, dubblerad L3-cache och extra värme att hantera är vad 3900X erbjuder över modellerna under. 3600(X) och 3700X är nog det självklara valet för de absolut flesta. Förhållandevis billiga och snabba processorer med och ingen CCX som kan komplicera saker framöver eventuellt. Att ha allt på samma chiplet bör bara vara en fördel.

Hur resonerar du nu med "som kan komplicera saker framöver eventuellt" var tar du denna spådom ifrån?

Jag velar fram och tillbaka mellan 3700X och 3900X. Som de är prissatta nu får du nästan precis samma pris per kärna 488kr på 3700X och 491kr för 3900X. Med 3900X får du högre boost. Vilket ger i hyfsat många speltester ca 5-10% högre fps, oftare i 1% och 0.1% lows, än max, jag tar hellre det, då detta medför jämnare upplevelse och inte enorma hopp och dippar i fps. Sen har den som du säger dubbla L3-cache, och från detta gör jag nu en gissning att den då har 3 kärnor för varje CCX, och då det är 2 chiplets så borde värmefördelningen vara bättre.

Med samma last, säg ett spel som kräver 100% av 3700x för 100Fps, och därefter flaskhalsar GPUN. I teorin så skulle 3900X i samma situation inte kräva mera ström än 3700X, give or take par watt. Men givetvis har du då en GPU som inte flaskhalsar utan det är Cpun och 3900X producerar mera frames, klart den då drar mera ström. More performance more Powah!

Så ja, lutar själv mer och mer åt 3900X

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10