Permalänk
Medlem

Råd med uppgradering?

Hej!

Kliar i fingrarna och funderar på att uppgradera datorn något. Men söker råd.

Här är min setup;

CPU: i7 8700k med Evo 212.
GPU: Asus 1080 TI Turbo
Mobo: Asus Prime z370-p
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance
PSU: RM 750w
SSD: Samsung Evo 840, 250gb
HDD: Random 1 TB för att spara bilder osv.

Chassi: Fractal Design R4.

Spontant känner jag att det som kanske har behov är min SSD, kylningen och chassit (Chassit har börjat bli gammalt och köpdes maj 2013)

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@FBGKimpan Vad är det som den inte klarar av? Någon komponent som går 100%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

@FBGKimpan Vad är det som den inte klarar av? Någon komponent som går 100%?

Inget direkt, strugglar väl med att få max settings i en del spel (144hz / 1440p / gsync skärm). Utan det är att jag är köpsugen.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Finns inget att göra på den setupen mer än om du vill maxa grafik så är det en 2080ti med det är bara mer ögongodis och dyr investering

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem

Vad ska du uppgradera den där fina datorn för? Köp en SSD om du ser ett riktigt klipp.

Sparsamhet är en dygd. Om pengarna brinner i din ficka så borde du ta och fundera på varför! Sök hjälp för ditt shoppingberoende om du inte kan sluta bränna pengar.

Permalänk
Medlem

Kylning, SSD och en noggrann städning av chassi skulle jag säga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Instämmer såklart med tidigare inlägg.
Tänkte dock tillägga att du kan ju se det som en kul grej att köpa ny fet kylning och försöka överklocka din processor så högt du kan, kanske även ger dig en märkbar boost i spel. Vad jag vet är 8700k riktigt bra för överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

Kylning, SSD och en noggrann städning av chassi skulle jag säga

Skickades från m.sweclockers.com

Tips på kylning? Chassit är över 6 år gammalt och ljudisoleringen har börjat lossna.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@FBGKimpan: Vill du fortsätta med tornkylare (och dessutom överklocka) så rekommenderar i princip alla tvåtornskylare: NH-D15, Dark Rock Pro 4 m.m.
Vill du satsa på AIO så rekommenderar jag allt över 240mm, helst över 280! De flesta av samma storlek är likvärdiga, det som skiljer mest är det estetiska och vilken generation av pump som sitter i. Youtube är din vän i detta val.

Ska du prompt ha nytt chassi utan att fästa ljuddämpningen på nytt så rekommenderar jag vilket som helst av Fractal Designs nyare efter R4. Jag har själv ett Define S. Den är i storlek ungefär som en R4 och den duger utmärkt då det man tummat på mest i det chassit är lagringsplatser (Det finns utrymme för två 2.5" och två 3.5"), vilket jag inte har något större behov utav. Kika ut en burk du gillar och kika på lite reviews är mitt tips här

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den där behöver du inte göra så mycket med alls.
Det du kan göra är som de andra föreslår, kylning och en SSD.

Någon av dessa två passar om du har låga minnen, H5an passar en lättare överklockning medans R1an är mer om du tänkte försöka sträcka på 8700an.
Webhallen: Cryorig R1 Ultimate 769:-
Webhallen: Cryorig H5 399:-

Sen kanske några R3-fläktar för att öka ventilationen i chassit?
Inet: FD R3 140mm 99:-

När det kommer till SSD, hur mycket plats behöver du? Tänker på att du sitter på en 250GB idag, är den maxad och att du egentligen vill ha 34 andra spel installerade, eller hur ser det ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

@FBGKimpan: Vill du fortsätta med tornkylare (och dessutom överklocka) så rekommenderar i princip alla tvåtornskylare: NH-D15, Dark Rock Pro 4 m.m.
Vill du satsa på AIO så rekommenderar jag allt över 240mm, helst över 280! De flesta av samma storlek är likvärdiga, det som skiljer mest är det estetiska och vilken generation av pump som sitter i. Youtube är din vän i detta val.

Ska du prompt ha nytt chassi utan att fästa ljuddämpningen på nytt så rekommenderar jag vilket som helst av Fractal Designs nyare efter R4. Jag har själv ett Define S. Den är i storlek ungefär som en R4 och den duger utmärkt då det man tummat på mest i det chassit är lagringsplatser (Det finns utrymme för två 2.5" och två 3.5"), vilket jag inte har något större behov utav. Kika ut en burk du gillar och kika på lite reviews är mitt tips här

Tack för tipsen. Jag vet inte riktigt vad för kylare jag vill köpa, funderar på AIO (H115i eller H150i, verkar som skillnaden mellan de två inte är så stora dock).

Anledningen till chassi är att jag har haft det i över 6 år, med katter, under skrivbordet och använt som fotstöd, 2 av chassifötterna har gått sönder. Det är äckligt och jag har försökt med riktigt grovstädning, utan att få det nice igen.

Jag funderar på att köpa nytt chassi och få upp det på bordet istället, dock verkar det vara R6 eller Define S som blir alternativen.

Skrivet av Icecrystal:

Den där behöver du inte göra så mycket med alls.
Det du kan göra är som de andra föreslår, kylning och en SSD.

Någon av dessa två passar om du har låga minnen, H5an passar en lättare överklockning medans R1an är mer om du tänkte försöka sträcka på 8700an.
Webhallen: Cryorig R1 Ultimate 769:-
Webhallen: Cryorig H5 399:-

Sen kanske några R3-fläktar för att öka ventilationen i chassit?
Inet: FD R3 140mm 99:-

När det kommer till SSD, hur mycket plats behöver du? Tänker på att du sitter på en 250GB idag, är den maxad och att du egentligen vill ha 34 andra spel installerade, eller hur ser det ut?

Tack för tipsen! Behöver egentligen inte mer utrymme, klarar mig på min 250GB, tänkte om det fanns någon prestanda boost (dock verkar det inte som det blir någon märkvärdig i spel just nu).

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

När jag tog upp chassit på skrivbordet för att testa hur det såg ut, råkade jag dra sönder min Display port kabel. Kul liv, antagligen någon som säger att chassit blir onödigt att köpa idag.

Hur som helst, köpte en nh-d15 och ska testa på att klocka för första gången får duga för tillfället. Köper kanske nya chassi fläktar (för jag får aldrig mina helt rena) och ssd blir nästa köp det dyker upp något bra erbjudanden.

Tack för alla råd!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Köp bättre högtalare. Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Köp bättre högtalare. Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.

Har ett system för cirka 20 - 25k så det duger för en lägenhet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro