AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Follow up på det här. Måste vara något buggat..

Så snart min spänning går under säg 1,35 V under load (CPU-Z-mätt) så tappar jag prestanda. Det spelar ingen roll vilken metod som används. Minus-offsett, minskad LLC, minskad PBO scalar.. Oavsett vad, så snart VCORE blir för låg tappas prestanda, trots att frekvenserna till synes ligger rätt/högt.

It makes no sense! Förutom det, kan inte sätta fast VCORE. Alternativet finns helt enkelt inte.

Rent tekniskt ska man under inga omständigheter köra fast vcore tillsammans med XFR/PB, det kan skapa riktigt elaka situationer, att det ens går är inte bra heller då detta är spärrat på Zen och Zen+, enda gången man låser till manuell vcore är vid fast multipel klockning, annars kör man en liten negativ offset voltage till vcore för XFR/PBO klockning. Om XFR/PB algoritmen känner av för låg spänning så kommer klocks justeras neråt för att bibehålla stabilitet om spänningen blir för låg för att just bibehålla stabilitet enligt chip kvalité. En svag undervoltning kan ofta ge större utrymme för boost men tar man i för mycket så kan clocks se bra ut medans prestanda lider satan pga snabba svängningar i frekvens som maskeras av avläsningsprogrammen. Kör man Ryzen balanced med senaste chipset drivarn reagerar clockändring efter interna timern, denna timer jobbar för snabbt för i stort sett all HW avläsnings program

Det som exempelvis Jay gjorde i sin senaste video var att köra helt manuell klockning med fast vcore, det ska man inte blanda ihop med offset & XFR

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av the squonk:

Scalar skall vara på det högsta värdet, dvs 10x, för att inte prestanda skall dippa under last.

Det är klart att du måste ha vcore någonstans, Asus har väl bara som vanligt varit duktiga på att gömma saker, antagligen någon dropdown du måste välja "manual" i för att vcore skall ploppa upp.

Jo, så är det ju (om scalar), men ett lågt värde där kan vara en "bakväg" för att få ned VCORE med PBO enligt vissa på Asus-forumet. Alltså, det vi snackar om här är ju metoder för att motarbeta saker som inte funkar bra.

"Manual" borde dyka upp utan PBO aktivt, men det gör den inte..

Skrivet av tellus82:

Rent tekniskt ska man under inga omständigheter köra fast vcore tillsammans med XFR/PB, det kan skapa riktigt elaka situationer, att det ens går är inte bra heller då detta är spärrat på Zen och Zen+, enda gången man låser till manuell vcore är vid fast multipel klockning, annars kör man en liten negativ offset voltage till vcore för XFR/PBO klockning.

Det som exempelvis Jay gjorde i sin senaste video var att köra helt manuell klockning med fast vcore, det ska man inte blanda ihop med offset & XFR

Ja, nej, alltså det här är ju jag som testat runt för att se vad som kan strula. Manual finns inte valbart vare sig med eller utan PBO, så något har uppenbart gått sönder. Offset fungerar som det ska vad jag kan se, förutom då att om spänningen blir för låg försvinner massa prestanda ut i etern.

Det har jag aldrig upplevt innan. Måste vara någon ny effekt med Ryzen 3000, för samma mobo med samma BIOS beter sig helt korrekt med 2600X.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jo, så är det ju (om scalar), men ett lågt värde där kan vara en "bakväg" för att få ned VCORE med PBO enligt vissa på Asus-forumet. Alltså, det vi snackar om här är ju metoder för att motarbeta saker som inte funkar bra.

"Manual" borde dyka upp utan PBO aktivt, men det gör den inte..

Ja, nej, alltså det här är ju jag som testat runt för att se vad som kan strula. Manual finns inte valbart vare sig med eller utan PBO, så något har uppenbart gått sönder. Offset fungerar som det ska vad jag kan se, förutom då att om spänningen blir för låg försvinner massa prestanda ut i etern. Det har jag aldrig upplevt innan.

Du kan nog hitta manuell vcore under AMD CBS eller PBS i uefi också, kommer inte ihåg i vilken sektion det är gömt...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av emilakered:

Ploppat i min Ryzen 5 3600 nu! Körde några sjukt snabba tester före och efter, närmare bestämt Cinebench R15, R20 och en kort bench i Cities: Skylines för det råkar vara vad jag spelar just nu. Allt annat är identiskt, från BIOS-, PBO- och RAM-inställningar (3266 MHz, 16-15-15-36) till Windows-version och grafikdrivrutiner. Kör Ryzen-planen i för power så att allt ska vara optimalt med nya processorn.

R5 2600X

R5 3600

i5-8400

R5 2600X

R5 3600

R20 Multi

3011

3571

2338

185 W

140 W

R20 Single

424

479

422

100 W

85 W

R15 Multi

1347

1562

961

185 W

140 W

R15 Single

171

191

176

100 W

85 W

Cities: Skylines

35/24

39/27

190 W

175 W

Idle

85 W

72 W

Effektmätningarna är vid väggen, med ett Geforce GTX 1080 Ti i burken.

Med facit i hand, det är ett rätt fint hopp! Upp 19 procent i R20 med alla kärnor och 13 procent med ensam tråd, trots markant lägre effektuttag. Typ samma för R15, upp 16 procent med alla kärnor och 12 procent med ensam tråd. Även här rejält lägre effektuttag.

Sist ut, Cities: Skylines och min fina stad som dödar CPU lite. Upp 11 % i medelvärde och cirka 13 % i lägstavärde är inte fy skam. Också här en sänkning av effekt samtidigt, även om det blir lite klurigt typ GTX 1080 Ti-kortet suger en del.

Kort och gott, rätt nöjd! ~10-15 % extra prestanda till ett markant lägre effektuttag (vilket märks direkt på tystare kylare) är verkligen inte fy skam. Är det värt mellanskillnaden när jag säljer 2600X? Det återstår väl att se, men antagligen inte.

saknar ditt inlägg här.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1550764-cinebench-r20-...
Men givetvis stort tack för delgivande av resultatet!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Börjar hitta fram till en 24/7 OC som jag är riktigt nöjd med.

Har processorn på 4,3GHz med 1,232v och LLC 3 (av 6). Stängt av C6 i BIOS samt kör hög prestanda i Windows, testat stabilitet med CPU-Z, CB15, och ASUS Realbench.

Allt flyter perfekt, spel som tidigare hade någon form av mikrolagg med 2700X såsom Ghost Recon Wildlands och Witcher 3 är nu 100% borta.

Håller för nuvarande på med DDR4 klockning, har Flare X 3200MHz CL14 minnen som jag kör i 3600MHz CL14 med 1,45v. Har använt Ryzen DRAM Calculator v 1.5.1 och det fungerar hittills, ska köra några rundor memtest ikväll.

Mvh

Fett med fett! Jag har samma minnen som du och jag har fått ner dem till 3600MHz CL14 men när jag kör SoTR eller APEX Legends så kraschar spelen/datorn, händer ibland även när jag kör XMP profile - misstänker att det är MSI bios:et som är struligt. Du får gärna återkomma med resultat efter din memtest så ska jag försöka mig på det igen. Störande att det kraschar faktiskt... Hände under 2 matcher när det bara var min squad och en annan kvar...

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av tellus82:

Du kan nog hitta manuell vcore under AMD CBS eller PBS i uefi också, kommer inte ihåg i vilken sektion det är gömt...

Bra tips, ska leta där. Kan mycket väl vara någon liten bugg också, såklart.

Ska testa byta profil i Windows i testssyfte, för att bli av med de snabba svängningarna. Då borde jag allra minst hinna se frekvenstappen, tänker jag. Om det nu är det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Rent tekniskt ska man under inga omständigheter köra fast vcore tillsammans med XFR/PB, det kan skapa riktigt elaka situationer, att det ens går är inte bra heller då detta är spärrat på Zen och Zen+, enda gången man låser till manuell vcore är vid fast multipel klockning, annars kör man en liten negativ offset voltage till vcore för XFR/PBO klockning. Om XFR/PB algoritmen känner av för låg spänning så kommer klocks justeras neråt för att bibehålla stabilitet om spänningen blir för låg för att just biebhålla stabilitet enligt chip kvalité

Det som exempelvis Jay gjorde i sin senaste video var att köra helt manuell klockning med fast vcore, det ska man inte blanda ihop med offset & XFR

Offset har inget med fast vcore att göra, går inte ens att välja i samband med varandra. Men både PBO och normal boost fungerar i bios 2406 med fast vcore. Ja, helt fast är den inte eftersom den droopar med lvl2.

För att PBO skall fungera på detta sätt måste man sätta scalar på 10x, annars klockar den ner precis som du beskriver. Men på 10x gör den inte det.

Det märkliga är att ALLA benchmarks prestera bättre på det här sättet, mkt nära en fast överklock i prestanda men med bibehållen single core boost. Och temps är betydligt lägre än om PBO får sköta Vcore helt själv.

Av allt att döma är det stabilt också, kan vara att det inte fungerat på tidigare bios men på 2406 ser det ut som att det gör det.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

https://www.youtube.com/watch?v=5zxIAvPFtPk&feature=youtu.be&...

Det finns tydligen två konfigurationer gällande x570, 11 watt och 15 watt. 15 watt ger möjlighet till mer resurstilldelning och routing rörande pci-e trafik t.ex. ett pci-e instickskort, raid-kontroller, som tar hand om upp till 16 diskar

Hmm, det är en smula intressant då AMD och andra källor ganska kraftig envisas med att det finns en sku & att den körs i upp till peak 15w och under normal belastning 11w, tror nog snarare att ASUS kör lite ful pr här då det är identiska chip rakt av som man bara väljer att konfigurera på olika sätt...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Offset har inget med fast vcore att göra, går inte ens att välja i samband med varandra. Men både PBO och normal boost fungerar i bios 2406 med fast vcore. Ja, helt fast är den inte eftersom den droopar med lvl2.

För att PBO skall fungera måste man sätta scalar på 10x, annars klockar den ner precis som du beskriver. Men på 10x gör den inte det.

Det märkliga är att ALLA benchmarks prestera bättre på det här sättet, mkt nära en fast överklock i prestanda men med bibehållen single core boost. Och temps är betydligt lägre än om PBO får sköta Vcore helt själv.

Av allt att döma är det stabilt också, kan vara att det inte fungerat på tidigare bios men på 2406 ser det ut som att det gör det.

Jo men jag hoppas att du menar att det är negativ offset du kör, manuellt satt & fast vcore är nämligen en dödssynd att köra med XFR/PB, negativ offset däremot är precis det man ska tweaka XFR/PB med för att få lite mer utrymme i boost området för effekt & temp

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av teanox:

Har dock en 360MM raidator som kyler jävligt bra, kör inte luft ^^

Ah, det förklarar ju de fina temperaturerna!
Får jag tag i AiO-kylaren via MSIs kampanj blir det nog faktiskt att iallafall prova den. Lättare att rika fläktar över moderkortet när det inte sitter en dubbeltornskylare ivägen.

Något jag faktiskt funderat på, varför sätter man inte ett fläktfäste över pumpen för att blåsa rakt över moderkortet? Någon lär ju ha kollat och ratat lösningen antagligen.

Skrivet av the squonk:

Jag har två 140mm fläktar i taket på lådan som blåser rätt ner på VRM och minnen.

Men nu såg jag, holy shit vad mycket bättre Geekbench blev när jag tvingade ner tempsen med fast vcore, Vet inte om jag ens har sett så bra på 2700X(och allt tack vare JayZ:s video där han spyr galla över höga spänningar på X570):

https://browser.geekbench.com/v4/cpu/13850429

https://1.bp.blogspot.com/-rSRlHsrhsW4/XSeBjuRqjbI/AAAAAAAA4Z4/iFfE0bYhIXUPpoEEltIblAeO7mx1MftdQCLcBGAs/s1600/Geekbench190711.png

Kanske skulle göra så med. Har två av tre paneler avplockade på min FD R5 för ventilation, kanske bättre att öka trycket och pressa ut varma luften bakåt istället.

Snygga siffror!

Permalänk
Relik 📜

Ni får passa på att spana när Jonas bygger R5 3600-data!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ni får passa på att spana när Jonas bygger R5 3600-data!
https://www.youtube.com/watch?v=jyN1sHJ-wTs

Den bilden...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ungefär samma sits här - slog till direkt på 3800X men får vänta till augusti-oktober, och efter att ha sett alal resultaten som postas här så känner jag att 3900X är det jag hellre vill ha! Så antingen avbeställer jag min 3800X för €405 och hoppar in i kön på 3900X, eller väntar kvar i nuvarande kö fram till augusti-oktober.

Vem hade anat att 7nm skulle vara så här attraktivt!

Trevligt! Är det en 3700X eller 3800X?

tror det är 3700x eftersom 3800x verkar lika sällsynt som 3900x.

hur kan det ta till OKTOBER verkar ju helt vansinnigt, då får du säkert en 3950x snabbare, i värsta fall.

preliminärt för 3900x är slutet på juli.

3700x verkar flöda nu, letar sig även ut till onlinebutikernas fysiska butiker.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Jo men jag hoppas att du menar att det är negativ offset du kör, manuellt satt & fast vcore är nämligen en dödssynd att köra med XFR/PB, negativ offset däremot är precis det man ska tweaka XFR/PB med för att få lite mer utrymme i boost området för effekt & temp

Jag har ALLTID kört med negativ offset, det fungerar bra. Men nu kör jag med FAST vcore och PBO, det presterar bättre. Och är svalare. Dödssynd eller inte så levererar det. Men scalar måste vara på 10x annars lirar det inte. Lägsta all core boost vid 100% last gick att få upp med +25MHz och det med lägre temps, single core boost till 4.35GHz fungerar som vanligt.

Hur förklarar du min Geekbench?

https://browser.geekbench.com/v4/cpu/13850429

Jag har aldrig fått så bra resultat.

Och Windows Balanced justerar klockfrekvenserna precis som det ska 2000-4350MHz allt efter last.

edit. Är det en NDA-grej jag upptäckt

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag har ALLTID kört med negativ offset, det fungerar bra. Men nu kör jag med FAST vcore och PBO, det presterar bättre. Och är svalare. Dödssynd eller inte så levererar det. Men scalar måste vara på 10x annars lirar det inte. Lägsta all core boost vid 100% last gick att få upp med +25MHz och det med lägre temps, single core boost till 4.35GHz fungerar som vanligt.

Hur förklarar du min Geekbench?

https://browser.geekbench.com/v4/cpu/13850429

Jag har aldrig fått så bra resultat.

Och Windows Balanced justerar klockfrekvenserna precis som det ska 2000-4350MHz allt efter last.

Fast du missar det uppenbara, en helt låst/fast manuell vcore har tidigare tillsammans med XFR/PB/PBO dödat chip, bara en vänlig info.
Sen så kan det också vara så att det är en ren uefi bugg då man under inga omständigheter ska kunna köra just manuell fast vcore med XFR/PB/PBO, buggen kan vara att den ändå kör en offset som siktar in sig på det värde du sätter, alltså en offset fortfarande.

Kan inte säga det på mer sätt än att vid låst fast vcore (vcore som alltid ligger på exakt samma värde oavsett vad din cpu gör) skall aldrig kombineras med XFR/PB/PBO, en fast vcore körs endast med manuell multipel klockning. Som Jay gjorde i sin senaste video exempelvis.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv

Såg denna poppa upp på Reddit, de gillar Sweclockers energitest: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cbyaba/havent_seen_this...

När jag ändå håller på och länkar tyckte jag denna video var rätt sevärd med faktiskt:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av emilakered:

Ni får passa på att spana när Jonas bygger R5 3600-data!
https://www.youtube.com/watch?v=jyN1sHJ-wTs

Perfekt när man byggt klart men inte riktigt fått nog.
Blir att kika!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Fast du missar det uppenbara, en helt låst/fast manuell vcore har tidigare tillsammans med XFR/PB/PBO dödat chip, bara en vänlig info.
Sen så kan det också vara så att det är en ren uefi bugg då man under inga omständigheter ska kunna köra just manuell fast vcore med XFR/PB/PBO, buggen kan vara att den ändå kör en offset som siktar in sig på det värde du sätter, alltså en offset fortfarande.

Jag inser inte hur den skulle kunna döda chips om både spänningar och temps är lägre. Sen kan det vara som du säger att det är en bugg i bioset, men det är fast vcore jag har valt och absolut ingen offset. Kör jag med offset ligger spänningarna normalt mycket högre även med -0.0875V som jag alltid har kört. Mer offset än det så fryser Windows. Och det var anledningen att jag ens provade detta, att jag tyckte att spänningarna var för höga och alstrade för mycket värme och dom gick inte att sänka mer mha offset utan att Windows frös.

Givetvis började jag med fast multipel, började på 42x och jobbade mig neråt till det var stabilt och svalt, sen slog jag bara på Auto igen (utom för Vcore) och allt bara fungerade.

Det kanske inte skall göra det, men det gör det, och det är ett sätt att sänka tempsen med bibehållen frekvensskalning. Som du säger är troligen inte Vcore helt fast som den är fast i ett Intel-bios. PBO har fortfarande någon slags kontroll över den, men spänningarna gick att sänka MER än vad som var möjligt med offset.

Det viktiga här som jag ser det är att Vcore droopar ordentligt så att inte processorn blir överhettad under last, och det gör den, den droopar ner till 1.32V vid 100% full load. Betydligt lägre än vad den droopar med Auto, därav lägre temperaturer. Och det var jag ville uppnå, hade inte temperaturer blivit lägre hade jag inte sett någon fördel.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

@anon5930: Ska byta inblås / utblås fläktar senare, kör ett Factal design Celsius S36 atm, ska köpa in samma fläktar jag har på mitt 1080ti då jag böt fläkt från blower, kör med 2x https://www.inet.se/produkt/6308860/noctua-nf-f12-ippc-3000-1...

Ska sätta in 2x i fram och 3x på kylaren, funderar på att sätta en bak som inblås med och kanske en i botten... Blir en otrolig skillnad med bättre fläktar ^^

första prio för mig är dock nya ram minnen nästa lön, blir 32GB 8x4

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag inser inte hur den skulle kunna döda chips om både spänningar och temps är lägre. Sen kan det vara som du säger att det är en bugg i bioset, men det är fast vcore jag har valt och absolut ingen offset. Kör jag med offset ligger spänningarna normalt mycket högre även med -0.0875V som jag alltid har kört. Mer offset än det så fryser Windows. Och det var anledningen att jag ens provade detta, att jag tyckte att spänningarna var för höga och alstrade för mycket värme och dom gick inte att sänka mer mha offset utan att Windows frös.

Givetvis började jag med fast multipel, började på 42x och jobbade mig neråt till det var stabilt och svalt, sen slog jag bara på Auto igen (utom för Vcore) och allt bara fungerade.

Det kanske inte skall göra det, men det gör det, och det är ett sätt att sänka tempsen med bibehållen frekvensskalning. Som du säger är troligen inte Vcore helt fast som den är fast i ett Intel-bios. PBO har fortfarande någon slags kontroll över den, men spänningarna gick att sänka MER än vad som var möjligt med offset.

Jo, helt fast vcore är även på amd helt fast, den rör sig jävlar inte oavsett xD Sätter man 1,425V exempelvis så ligger den där oavsett vad som händer, det som kan fluktuera lite är voltage droop pga strömuttag. Om du har väldigt varierande riktig vcore med manuell/fast vcore så har bordet buggat ur rejält för just vcore. då kan det vara att det dom benämner som manuell är en offset som riktar in sig på det värde du sätter, eller så är det bara buggat överlag.

Och jo, helt fast manuell vcore tilsammans med XFR/PB/PBO har faktiskt avlivat Zen och Zen+ chip så det är inte något jag kan rekomendera, sen om ditt bord har döpt en typ av offset till manuell så är det såklart en annan femma

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@the squonk: Hittade det Satte den helt enkelt till 1800MHz blankt.

@milk^: Jag återkommer efter natten, ska köra i några timmar.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av emilakered:

Hm, oklart faktiskt! Vet att jag gjorde för HTPC:n när jag byggde om den, men osäker på om jag även gjorde för desktop.

EDIT: Ha, du har rätt. Hittade! #17369859

Vilken service! Tack och bock! Jag tyckte väl minnas något sådant. Det ser ut bli ett betydligt hopp för en annan när man byter. Det visste jag ju iofs redan, men kul att få ytterligare en ursäkt att köpa nytt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Jag har två 140mm fläktar i taket på lådan som blåser rätt ner på VRM och minnen.

Men nu såg jag, holy shit vad mycket bättre Geekbench blev när jag tvingade ner tempsen med fast vcore, Vet inte om jag ens har sett så bra på 2700X(och allt tack vare JayZ:s video där han spyr galla över höga spänningar på X570):

https://browser.geekbench.com/v4/cpu/13850429

https://1.bp.blogspot.com/-rSRlHsrhsW4/XSeBjuRqjbI/AAAAAAAA4Z4/iFfE0bYhIXUPpoEEltIblAeO7mx1MftdQCLcBGAs/s1600/Geekbench190711.png

Vilken video ?

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

3900X finns i lager hos AMD online, och priserna är riktigt bra, dom visas i Euro.

Ett tips för er som inte vill vänta i all evighet.

https://explore.amd.com/webmail/659533/101053157/a6c72b5e8e6d...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

3900X finns i lager hos AMD online, och priserna är riktigt bra, dom visas i Euro.

Ett tips för er som inte vill vänta i all evighet.

https://explore.amd.com/webmail/659533/101053157/a6c72b5e8e6d...

Mvh

Tror VAT (moms) tillkommer

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Jo, helt fast vcore är även på amd helt fast, den rör sig jävlar inte oavsett xD Sätter man 1,425V exempelvis så ligger den där oavsett vad som händer, det som kan fluktuera lite är voltage droop pga strömuttag. Om du har väldigt varierande riktig vcore med manuell/fast vcore så har bordet buggat ur rejält för just vcore. då kan det vara att det dom benämner som manuell är en offset som riktar in sig på det värde du sätter, eller så är det bara buggat överlag.

Och jo, helt fast manuell vcore tilsammans med XFR/PB/PBO har faktiskt avlivat Zen och Zen+ chip så det är inte något jag kan rekomendera, sen om ditt bord har döpt en typ av offset till manuell så är det såklart en annan femma

Hur buggat det än är så är det en bra feature, jag har alltså satt 1.39V i bios, CPUZ rapporterar 1.363-1.373V i idle vid normal surf. Robert Hallock har själv sagt att CPUZ är att lita på. Vid full load i Cinebench R20 med AVX droopar det till 1.32V. Och det är det.

Jag har alltså satt LL på lägsta dvs Lvl 2, så det skall droopa och inte ligga bergfast som du säger. Det beter sig som det är inställt i mina ögon.

Jag minns inte exakt vad det droopade till med offset, men det var betydligt högre än 1.32V och det blev också varmare. Men det är ju också något som anses buggat, att Auto-spänningarna är alldeles för höga.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@the squonk: Hittade det Satte den helt enkelt till 1800MHz blankt.

@milk^: Jag återkommer efter natten, ska köra i några timmar.

Mvh

Bra där, är en del nya features att vänja sig vid!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Hur buggat det än är så är det en bra feature, jag har alltså satt 1.39V i bios, CPUZ rapporterar 1.363-1.373V i idle vid normal surf. Robert Hallock har själv sagt att CPUZ är att lita på. Vid full load i Cinebench R20 med AVX droopar det till 1.32V. Och det är det.

Jag har alltså satt LL på lägsta dvs Lvl 2, så det skall droopa och inte ligga bergfast som du säger. Det beter sig som det är inställt i mina ögon.

Jag minns inte exakt vad det droopade till med offset, men det var betydligt högre än 1.32V och det blev också varmare.

Ja, jag skulle vara extremt försiktig med detta då en fast/manuell vcore går direkt emot hur XFR/PB/PBO är designat och tidigare har det orsakat riktigt elaka spikar på vcore för vissa boost scenarion, vilket i sin tur avlivat chip på löpande band tills det vart totalt förhindrat på Zen och Zen+, sätter man manuell vcore där så avaktiveras XFR/PB/PBO och manuell multipel aktiveras, förutsatt att bordet/bios reagerar som det ska.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag har ALLTID kört med negativ offset, det fungerar bra. Men nu kör jag med FAST vcore och PBO, det presterar bättre. Och är svalare. Dödssynd eller inte så levererar det. Men scalar måste vara på 10x annars lirar det inte. Lägsta all core boost vid 100% last gick att få upp med +25MHz och det med lägre temps, single core boost till 4.35GHz fungerar som vanligt.

Hur förklarar du min Geekbench?

https://browser.geekbench.com/v4/cpu/13850429

Jag har aldrig fått så bra resultat.

Och Windows Balanced justerar klockfrekvenserna precis som det ska 2000-4350MHz allt efter last.

edit. Är det en NDA-grej jag upptäckt

Jag testade precis att ställa scalar på 10X och köra -0,2 offset, min cpu klockar högre då i cinebench r20 med ca 100mhz men ändå tappar jag 23% prestanda på detta vilket är helt sjukt.
Kanske bara Asus bios som buggar ur.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@tellus82: Stämmer, men blir fortfarande nästan samma pris med frakt som att köpa i Sverige, 6422 kr för en 3900X.

Jag har köpt från företag (Sennheiser) som använt Digital River som ÅF förut, dom är pålitliga och väldigt stora, så det är inga tvivel om att produkten kommer dyka upp osv, dom är även hyfsat snabba på att skicka.

AMD står ju som försäljare så är även bra garantier och sannolikt inga problem om det blir något krångel

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED