Intel 9900k för spel eller ska man köra på ett Ryzen 3900x?

Permalänk
Medlem

Intel 9900k för spel eller ska man köra på ett Ryzen 3900x?

Då var det dax att uppgradera. Jag spelar för det mesta på datorn och vill självklart ha ut så mycket kräm som möjligt i spel. Spelar för det mesta FPS spel så att få 20-30 fps extra i 1440p väger stort för mig. Sitter just nu på ett 2080Ti.
Men sen är ju frågan om hur länge det kommer hålla med ett 9900k. Kommer spelen få bättre stöd för flertrådat? Kommer köpa Cyberpunk 2077 när det kommer, så vill även framtidssäkra för det.

Sen har vi även 9900k som ligger på mycket bättre pris just nu och som eventuellt kommer att gå ner i pris i dagarna om man kollar runt lite.

Vad har ni för tankar och funderingar?

Jag vill inte ha några fanboys som svarar utan jag vill få ut mest för pengarna som håller så länge som möjligt.

Tack på förhand.

Mvh nino

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

@nino: Jag skulle säga Ryzen 3000 serien för att den är ny och ger bra prestanda. Men mitt råd till dig är att kolla massor med jämförelser och själv bedöma vilken cpu du vill skaffa. Det jag har set själv vinner ibland Ryzen och ibland 9900K

Permalänk
Medlem

Ärligt talat tror jag inte det spelar så stor roll vilken du väljer, bägge är väldigt bra. 9900 är trots allt 8-kärnig och även om t ex Battlefield använder sig av fler än 4 kärnor är det idag inte så många spel som gör det.

Jag sitter själv på 9900K och 1080ti med custom vattenkylning och är rätt nöjd med det, men hade jag fått välja idag mellan 9900-system och ett 3900-system hade jag nog valt det sistnämnda. Inte för den rena spelprestandan, men för att det finns så mycket annat att göra med datorn och där tycker jag Ryzen har en fördel.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

@nino: Vad är framtidssäkert för dig? Om 20 eller så fps är mycket för dig, kommer du byta processor igen om 1-2 år för att få några fps mer i CS GO?

Är du intresserad av PCI-e 4.0?

Spel kommer kunna utnyttja mer trådar framöver, speciellt med tanke på hur nästa generations konsoler ser ut, men det är inte direkt ont om cores hos 9900K. Du kommer antagligen billigare undan med Intel i detta fallet och det kommer ge dig mest fps för pengarna i Sverige, du behöver inte köpa lika dyra moderkort och minneshastigheten är viktig men inte lika vad jag sett från alla test som släppts under senaste dagarna.

Nackdelen är att du får färre kärnor vilket inte bör påverka ditt användningsområde, du får antagligen en mindre framtidssäker platform då eventuellt AMDs nästa också kommer funka på samma moderkort, men det går inte att förutspå idag, du kommer missa PCIe 4, vilket inte gör dig något om du inte prioriterar snabba hårddiskar.

Värt att notera är också om intels säkerhetspatchar kommer påverka resultaten medan AMD prestanda antagligen kommer öka med framtida patchar, min ryzen 2700 går bättre idag än vid release och boostar upp 200mhz högre efter bios uppdateringar, finns en chans att det blir liknande för 3000 serien.

Permalänk
Medlem

@sarlucic:

När det gäller flertrådade spel så tror jag det kommer dröja länge innan det kommer stödja många kärnor. Vet att jag hade samma tankar för några år sedan när jag köpte en CPU minns inte vilken det var tyvärr men det visade sig att den flertrådade förblev sämre tills det kom nya cpuer.

Jag kommer inte bara köpa en ny CPU i framtiden utan det brukar oftast bli ett nytt moderkort så man får med alla nya tekniker etc. Det som kommer med 570x just nu tycker jag inte är så revolutionerande och känner inte riktigt att det är värt att lägga nästan 4000:- på ett sådant kort

Prisskillnaden idag på det jag har tänkt att köra på isåfall:

ASUS ROG Strix Z390-F GAMING + Intel Core i9-9900K = ca 7800:-

ASUS ROG STRIX X570-F GAMING + AMD Ryzen 9 3900X 3.9 GHz 70MB = ca 9400:-

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Inaktiv

Kör på Intel 9900k, den blir nog lite billigare framöver om du kan vänta.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid på väldigt mkt mer skit i bakgrunden än en vanlig benchmark uppsättning. Så jag uppskattar när t.ex LinusTechTips testar 9900k vs 3900x medans de streamar (känns som en rimlig simulering av allt skräp jag har på i bakgrunden) och då ligger t.om 3700x jämsides med 9900k, och 3900x ligger snäppet före...

Permalänk
Medlem

Med ett 2080 Ti hade jag tagit en 9900k, om inte alla tester visar sig vara felaktiga nu när nya biosversioner kommit som ökat på klocken.

Permalänk
Skrivet av nino:

@sarlucic:

När det gäller flertrådade spel så tror jag det kommer dröja länge innan det kommer stödja många kärnor. Vet att jag hade samma tankar för några år sedan när jag köpte en CPU minns inte vilken det var tyvärr men det visade sig att den flertrådade förblev sämre tills det kom nya cpuer.

Jag kommer inte bara köpa en ny CPU i framtiden utan det brukar oftast bli ett nytt moderkort så man får med alla nya tekniker etc. Det som kommer med 570x just nu tycker jag inte är så revolutionerande och känner inte riktigt att det är värt att lägga nästan 4000:- på ett sådant kort

Prisskillnaden idag på det jag har tänkt att köra på isåfall:

ASUS ROG Strix Z390-F GAMING + Intel Core i9-9900K = ca 7800:-

ASUS ROG STRIX X570-F GAMING + AMD Ryzen 9 3900X 3.9 GHz 70MB = ca 9400:-

Tänk på att du, i AMD fallet, inte nödvändigtvis måste ha ett dyrt moderkort från 500-serien heller, såvida du inte abolsut vill ha PCI-E 4.0 eller extra överklockningsmöjligheter.

Det skall funka riktigt bra med äldre genereationers moderkort med, bara de ligger i B eller X klassen. Tex. B450 eller X470

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-3900x-3700x-test...

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11

Permalänk
Medlem

Ska man köpa idag Ryzen alla dagar men snart kommer 10serien får hoppas deras 10/20 kan tävla mot 3900X iallafall.

7700k inte snabbars än en i3 i 10seien. AMD har gjort så vi fått bra prestanda utveckling de senaste 2 åren👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

https://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2019/07/Intel_Comet_Lake_leak.jpgSka man köpa idag Ryzen alla dagar men snart kommer 10serien.

7700k inte snabbars än en i3 i 10seien. AMD har gjort så vi fått bra prestanda utveckling de senaste 2 åren👍

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter själv och ska uppgradera efter sommaren och undrar om det finns någon bra info om 10 serien. Rykten etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lybo:

Sitter själv och ska uppgradera efter sommaren och undrar om det finns någon bra info om 10 serien. Rykten etc?

Det pratas om att Intel släpt infon om 10serien nu för att försöka få Intel fantaster att vänta med köp. Sedan om det stämmer med 3 modeller med 10/20 kärnor/trådar för nämnda priser så kommer det bli mycket intressant modeller för många.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Om du "bara" spelar och spelar de spelen som finns idag så är 9900K rätt givet. Går inte veta exakt hur framtidens spel kommer se ut men trenden går ju åt fler trådar (om än långsamt).

Men om 20 bildrutor per sekund extra är viktigt för dig så lär du ju byta hela rasket igen om 1-2 år så egentligen spelar det inte så stor roll vad du tar.

Antingen 9900K som är tried and true eller 3900X som förmodligen bara blir bättre och bättre med framtidens spel. Båda är kraftfulla processorer.

Om du bestämmer dig för 9900K kan det dock vara idé att vänta för det sägs att Intel kommer sänka priset som svar på Ryzen, alternativt köp en 9900KS när den kommer, den bör ju vara marginellt snabbare än 9900K och om marginella skillnader är viktigt för dig så kanske det rent av är en 9900KS du skall ha.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 9700k för 2 månader sedan då jag inte orkade vänta på amd och ångrar mig inte överhuvudtaget. Tror min 9700k på 5.0 ghz är bättre för de flesta spelen än amd.

Så om du är som jag och behöver bara prestanda när du spelar så bör intel vara ett bra val speciellt om priset sänks annars är ju amd bättre rent generellt men utanför spel hade jag klarat mig alldeles utmärkt till och med på min gamla 2500k.