Permalänk
Medlem

Ny dator stendöd

Hej,

Precis byggt ihop en mer eller mindre helt ny dator med följande:

  • Define c - ny

  • Ryzen 3700x - ny

  • B450 tomahawk - ny

  • Seasonic 750w+ - ny

  • Noctua D15 - ny

  • GTX 1060 6gb - gammal

  • LPX 2400mhz 16gb - gammal

  • SSD - gammal

Detta är endast min andra dator jag byggt så därav fullt möjligt att gjort något fel. Följde swec datorbygga guide slaviskt.

Jag har försökt flasha moderkortet via USB och gick precis så som det står att det ska. I med CPU+moderkortsmatning. I med USB och tryck på knappen. LED börjar blinka rött i ca 5 min sen slocknade den. Jag använde 7C02v18 från MSIs hemsida för bios.

När jag trycker på startknappen blinkar det blått någonstans samt att CPU led blinkar rött 1 gång, sedan händer ingenting. Bör jag testa att flasha om bios igen?

Tacksam för hjälp

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Gått igenom alla kablar så de sitter rätt?
I manualen finns det ev. Felsökningskoder, typ 3st röda blink betyder detta.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Administrativ avgift

@Oppna: Testa flasha om bios igen, förutsatt att alla kablar sitter i

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

du frågar om du ska flasha om bios igen?
men du kan inte ens starta datorn?

Kommer du in till uefi/bios?

har du otur kan du ha brickat moderkortet med flashningen.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Gått igenom alla kablar så de sitter rätt?
I manualen finns det ev. Felsökningskoder, typ 3st röda blink betyder detta.

Gått igenom alla kablar 2 gånger.

Värt att nämna är att det är bara första gången efter jag kopplat in datorn det blinkar till. Annars är det totalt stendött. Dubbelt kollat CPU, moderkort samt power knappen 5 gånger nu.

Har jag bränt brädan? Har distanser, kan inte se att något tar emot. Kan inte ens få LED för USB flashback att gå igång för att testa det.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hurrai:

du frågar om du ska flasha om bios igen?
men du kan inte ens starta datorn?

Kommer du in till uefi/bios?

har du otur kan du ha brickat moderkortet med flashningen.

Går att uppdatera bios utan CPU på vissa moderkort, precis som han beskriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Går att uppdatera bios utan CPU på vissa moderkort, precis som han beskriver.

Har nog lyckats bricka moderkortet precis som ni säger. Låter troligare än att jag bränt det, ingen rök eller lukt alls när det hände. Är det rycka batteriet, vänta en stund sen försöka flasha igen som gäller?

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla så du inte råkat böja till någon pinn på processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Har nog lyckats bricka moderkortet precis som ni säger. Låter troligare än att jag bränt det, ingen rök eller lukt alls när det hände. Är det rycka batteriet, vänta en stund sen försöka flasha igen som gäller?

nja, alltså, när du brickar moderkorten, så kan man säga att du bryter ryggraden, så att du inte längre kan använda dina ben.
-
inte helt 100 hur det funkar om man har dual bios.
man kan även bricka moderkortet om man försöker updatera till en äldre version, än den redan flashad, (hände mig engång på en laptop)
-
tror att ta bort batteriet endast hjälper att nollställa cmos. vilket jag har hört många ggr men vet knappt vad det betyder

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Hmm, du är tredje MSI 450kortsägeren här som har problem med bios uppdateringen som krävs för 3000-serien. Undrar om det kan vara något annat som spökar? Ibland kan det vara enkla saker som att man måste använda sig av usb2 stickor som inte är över 4 gb (har hänt mig, men det var ett par år sen).

Här är de andra två #17979903

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

nja, alltså, när du brickar moderkorten, så kan man säga att du bryter ryggraden, så att du inte längre kan använda dina ben.
-
inte helt 100 hur det funkar om man har dual bios.
man kan även bricka moderkortet om man försöker updatera till en äldre version, än den redan flashad, (hände mig engång på en laptop)
-
tror att ta bort batteriet endast hjälper att nollställa cmos. vilket jag har hört många ggr men vet knappt vad det betyder

Lite så det känns dock? Om jag kopplar ur datorn en stund (typ kollar igenom den) och sen kopplar in den får jag en blinkning annars är den helt död.

Skrivet av Bakwetu:

Hmm, du är tredje MSI 450kortsägeren här som har problem med bios uppdateringen som krävs för 3000-serien. Undrar om det kan vara något annat som spökar? Ibland kan det vara enkla saker som att man måste använda sig av usb2 stickor som inte är över 4 gb (har hänt mig, men det var ett par år sen).

Här är de andra två #17979903

För dem startar dock fläktarna osv, men dator är i princip helt död. Kan inte ens få igång USB flashback

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce