Formatera disk utan vanlig inkoppling?

Permalänk
Medlem

Formatera disk utan vanlig inkoppling?

Har en 2 TB 3,5 SATA-hårddisk liggandes. Tror den är tom men inte säker. Går det koppla in den till datorn via USB adapter? Vad finns det för alternativ? Ett plus om det går se hälsan på disken.

Permalänk
Medlem

Kort svar, ja. Sedan vilken "adapter" och hur beror ju på. Kolla på hdd dockningsstation eller liknande så är det ofta små dockor med sata till usb 3 eller liknande.
Kopplat via USB brukar diskar inte kunna leverera S.M.A.R.T. data dock då det är en del av sata standarden om jag förstår det hela rätt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

eSATA gäller för direkt åtkomst till disken, USB omvandlar inte hela bussen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det enklaste är väl att ansluta den internt i datorn med sata men utan att montera fast den ? Du behöver ju bara ha den liggande utanför ett par minuter om du specifikt ska kolla att den är tömd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Har en 2 TB 3,5 SATA-hårddisk liggandes. Tror den är tom men inte säker. Går det koppla in den till datorn via USB adapter? Vad finns det för alternativ? Ett plus om det går se hälsan på disken.

Köpte nyligen en Deltaco USB 3.0 till SATA adapter då jag hade ett par diskar som jag ville rensa samt snabbt kunna flytta filer emellan. Har funkat fint!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Det finns ett gäng personer i forumet som köper externa hårddiskar o bryter ut den interna disken från dem (shuckar).

Om du frågar snällt kan du säkert få tag i ett gäng externa lagringschassin.

Jag har tyvärr redan slängt mina pga platsbrist i lägenheten.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!