AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Så, 3700X installerad på mitt C6H.
Ingen enkel manöver, kanske inte helt moget än?

Med 3700X i så hittades inga SATA eller M.2-diskar.
Åter 2700X och uppdatera UEFI.
Efter lite omstarter och CMOS så fanns det diskar.
Efter ominstallation av Windows (W10 1903) och alla senaste drivrutinerna så har jag hunnit starta BFV där jag får färre FPS än tidigare, hmm.

Men körde överklockat och så, så jag får väl se vad det blir när jag fått rätt på allt.

Boostar 4400 iallafall.

Vilken bios version kör du nu med?

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag har ställt in mig på att vänta, kan göra annat roligt. Upptäckte att den senaste versionen av Cinebench R20, som kom häromdagen, är galet krävande(förmodligen pga AVX). Temperaturerna rusade i höjden.

Fick mig att experimentera med fast vcore och fast multipel, det högsta jag kunde köra var 1.39V i bios annars stänger 2700X av video och tangentbord. Över 1.4V stiger Tctl till över 90C under R20. Vid 1.39V Vcore droopar Vcore till 1.32V under full load med LL lvl 2 och temperaturerna är då under kontroll.

Den högsta frekvensen som var stabil var 4075MHz, allt över det så svartnar video och tangentbord. Som jämförelse fungerar R15 bra i hela 4150MHz med exakt samma inställningar!

Så vad vann jag på det?

Jo, tidigare med Auto vcore och offset sjönk 8x full load till 4.0GHz med PBO, boost fungerade som vanligt till 4.35GHz.

Nu med fast vcore på nämnda 1.39V och loadline lvl 2, så att den kan droopa till 1.32V, kan jag köra PBO med scalar 10(måste ha scalar 10 annars håller PBO inte frekvenserna under full load) så sjunker lägsta frekvens aldrig under 4025MHz vid 8x full load. Och boost fungerar som vanligt till 4.35GHz.

Jag vann alltså 25MHz som absolut lägsta all core boost OCH lägre temperaturer både i idle och load genom att sätta fast vcore(och tillåta droop). Och med PBO.

edit. Jo, jag vann en sak till, cpu power överskred aldrig 95W ens under Cinebench R20!

Jo det är nog bara att vänta. annat har jag också att göra, sätter nu träpanel på boden som jag minskat för att kunna bygga en till byggnad på tomten. tappade sugen när jag såg att träet som legat under plast(återanvänder gamla panelen) är infesterat av tvestjärtar. skojar inte det var flera hundra kanske tusen stycken. som träet var som en svart massa som rörde sig på undersidan.
sågade till lite finare bitar. resten får ligga utan plast. så kanske dom sticker dom små otygen. dom kanske äter trä? dom hade bajsat ned det rejält iallafall

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

balaced

@Ozzed: var hittar ni Windows balanced och Ryzen balanced?
Med vänlig hälsning Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

La allting på stock utan minnen tog ett avarage här på 5 timmar av lite spelande lite surfande osv...
Tycker fortfarande att detta är sjukt högt för att vara avarage

Permalänk
Medlem

Jays2Cents har gjort en överklockning video på 3900X och tar även upp att volten på alla områden är helt off.

1.35 V på ramminnen är 1.475 V inställd i Bios, Sedan som många reagerat på start Volten så han ställer denna till 1.32 V fast istället för 1.48 Volt som många reagerat på.

Sedan går han igenom en del andra ström matningar som är fel 12 inställningar och 1 korrekt så komiskt och Bios behövs verkligen ses över som många reagerat på med buggigt.

https://youtu.be/Ssuqhyqah2k

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

För er som inte Ryzen Balanced dyker upp för så finns den "C:\AMD\Chipset_Driver_Installer\AMD_Chipset_Drivers\Apps\RyzenPPKG" eller på liknande ställe för er. Installationsfilen alltså. Nu ska ju tydligen inte de med äldre versioner av Ryzen köra den men ifall ni med nyare inte får fram den så är det bara att köra msi-filen där så ska den dyka upp sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

La allting på stock utan minnen tog ett avarage här på 5 timmar av lite spelande lite surfande osv...
Tycker fortfarande att detta är sjukt högt för att vara avarage

https://i.ibb.co/hft8DT7/voltage.jpg

Problemet ligger i även om jag sätter vcore på 1.2v så requestar cores 1.47 sedan när jag kör load går det ner till 1.2v inte fan boostar det högre än 4.2Ghz för så mycket load. sätter jag därmot 4.4ghz på 1.225 volt fungerar allt skit bra därmot så fortsätter de core VID requesta 1.47 under idle skumt som fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag har ställt in mig på att vänta, kan göra annat roligt. Upptäckte att den senaste versionen av Cinebench R20, som kom häromdagen, är galet krävande(förmodligen pga AVX). Temperaturerna rusade i höjden.

Fick mig att experimentera med fast vcore och fast multipel, det högsta jag kunde köra var 1.39V i bios annars stänger 2700X av video och tangentbord. Över 1.4V stiger Tctl till över 90C under R20. Vid 1.39V Vcore droopar Vcore till 1.32V under full load med LL lvl 2 och temperaturerna är då under kontroll.

Den högsta frekvensen som var stabil var 4075MHz, allt över det så svartnar video och tangentbord. Som jämförelse fungerar R15 bra i hela 4150MHz med exakt samma inställningar!

Så vad vann jag på det?

Jo, tidigare med Auto vcore och offset sjönk 8x full load till 4.0GHz med PBO, boost fungerade som vanligt till 4.35GHz.

Nu med fast vcore på nämnda 1.39V och loadline lvl 2, så att den kan droopa till 1.32V, kan jag köra PBO med scalar 10(måste ha scalar 10 annars håller PBO inte frekvenserna under full load) så sjunker lägsta frekvens aldrig under 4025MHz vid 8x full load. Och boost fungerar som vanligt till 4.35GHz.

Jag vann alltså 25MHz som absolut lägsta all core boost OCH lägre temperaturer både i idle och load genom att sätta fast vcore(och tillåta droop). Och med PBO.

edit. Jo, jag vann en sak till, cpu power överskred aldrig 95W ens under Cinebench R20!

Fan det här låter ju häftigt! Jag fattar inte hur du fick till PBO med fast multipel eller har jag fattat det fel?

Jag ändrade i bioset till följande: PBO Advance - skalar 10 / Loadline mode/lvl 2 / fast volt på 1.32 och med en multipel på 42.00 så jag kommer upp i 4.2 GHz men jag har förlorat boosten. Det är väl mest det jag vill åt och undrar ifall det går...

Har en 3600:a på ett MSI X470 kort ifall det hjälper

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Har någon lyckats knipa en 3900X från Webbis? Känns som jag bör vara med på de 10 första de får in men de har tagit bort förväntat leveransdatum nu.

Jag beställde prick 15:00 så fort 3900x dök upp men har inte fått något ännu, bara det att dom tog bort förväntad leverans 19juli.

Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: RX 7900 XT, MBoard: ASUS Prime x670-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Intel 660P 1TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: LG OLED 55CX , Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

@Ozzed: var hittar ni Windows balanced och Ryzen balanced?
Med vänlig hälsning Paul

Tankat hem senaste? https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/x370

Sen ska den finnas under energialternativ i kontrollpanelen.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixan:

Jag beställde prick 15:00 så fort 3900x dök upp men har inte fått något ännu, bara det att dom tog bort förväntad leverans 19juli.

Leveranstiden skjuts fram hela tiden och lika från Tyskland där jag beställde ifrån.

10 Juli på moderkort och 3800X var det ifrån början och sedan nästa dag och nu är 18 Juli nästa estimate på min order från i måndags.

Känns inte som man kan lita på något förrens man får bekräftat leverans skickad just nu.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Tankat hem senaste? https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/x370

Sen ska den finnas under energialternativ i kontrollpanelen.

För mig (med b450i) så var jag tvungen att installera om chipsetdrivrutinen efter att jag satt i min 3700x för att det skulle dyka upp en option för power plan vid installationen. Alternativt om den inte är iklickad annars men har för mig jag klickade i allt när jag installerade dem första gången med min 2700x i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Leveranstiden skjuts fram hela tiden och lika från Tyskland där jag beställde ifrån.

10 Juli på moderkort och 3800X var det ifrån början och sedan nästa dag och nu är 18 Juli nästa estimate på min order från i måndags.

Känns inte som man kan lita på något förrens man får bekräftat leverans skickad just nu.

Kollar man runt på få som har väldigt osäkra datum så verkar det vara slutet av månaden som gäller

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

La allting på stock utan minnen tog ett avarage här på 5 timmar av lite spelande lite surfande osv...
Tycker fortfarande att detta är sjukt högt för att vara avarage

https://i.ibb.co/hft8DT7/voltage.jpg

står tidigare i tråden om varför vcore visar högt. det ska vara så... finns bara ett program som mäter rätt det är ryzen master vad jag har förstått

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Mina fläktkurvor jag ställt in i bios blev kass efter bios uppdateringen inför ryzen 3600x och musen går inte längre använda i BIOS så lyckas inte ställa in dom igen. Asus crosshair vi. Är det så för alla med det moderkortet?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Mina fläktkurvor jag ställt in i bios blev kass efter bios uppdateringen inför ryzen 3600x och musen går inte längre använda i BIOS så lyckas inte ställa in dom igen. Asus crosshair vi. Är det så för alla med det moderkortet?

har samma problem med musen i bios

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av emilakered:

Jag vet inte ens vilket spel vi pratar om här, hehe. Men 9600K är ju fortfarande en CPU som är snabbare i vissa titlar. Har du kollat GPU-load under tiden du lirar? Den lär väl inte ligga klistrad på 100 % heller direkt. Oavsett så tror jag inte du kommer se ett enormt lyft från 2700 till 3600, utan att ett nytt grafikkort skulle ge dig betydligt mer i de allra flesta spel.

-----

Halvrelaterat: Ska erkänna jag inte är inläst på alla dessa boost- och BIOS-problem det snackas om. Min erfarenhet från tidigare lanseringar säger dock att det ofta spelar mindre roll än vad många vill tro i början - ta det på rätt sätt! Alltså, att mycket justeras och ändras, fel rättas men att den generella prestandan är ish-samma. På vissa Youtube-klipp låter det dock som om det finns oändliga mänger extra att hämta.

Läser jag lite här, på Reddit och varstans verkar många förvänta sig 3-400 MHz extra eller mer för varenda SKU, bara med nya BIOS. Jag tror tyvärr inte det är rimligt, alltså stabil boost runt 4,3-4,4+ GHz med alla kärnor utan en massa tweak (om ens då). Strax över 4 GHz som många landar på nu när alla kärnor jobbar känns däremot väldigt rimligt, givetvis tweakbart och med utrymme för finslip. Vill man högre än så gäller manuellt pillande, med till exempel fast spänning och/eller frekvens.

Nej, om man ser på stackars Anandtechs omtester är det ingen stor skillnad även där 1-2%.
Det vi kommer att se är stabilare BIOS och förhoppningsvis en liten bost.
Så nej, jag tror inte att Ryzen kommer att gå förbi Intel i singelcore score, men för mig är det skit samma, AMD är close enough, de har bättre IO och de har lägre pris.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam

Cinabench uppmaning.

Skrivet av anon298854:

Eller om någon har den nya Ryzen 3000 och vill testa 🙂

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Fick mina grejor från Komplett idag. Minne, CPU och Mobo. Monterade ihop det, strulade en stund med BIOS innan jag fattade att jag var tvungen att slå på CSM för att den skulle hitta min, "tydligen gamla", Samsung EVO SSD.

Sedan bootade den in i Windows 10, spenderade några minuter på att konfigurera upp ny hårdvara och jag ytterligare 10 minuter på hur jag skulle återaktivera Windows. Sedan bara fungerade det. Inklusive min raid 1 data disk.

Väldigt imponerad av hur lätt det gick och med 11979 CPU poäng i 3DMark är jag nöjd med min uppgradering. (Från en Intel Core i7 950)

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Jays2Cents har gjort en överklockning video på 3900X och tar även upp att volten på alla områden är helt off.

1.35 V på ramminnen är 1.475 V inställd i Bios, Sedan som många reagerat på start Volten så han ställer denna till 1.32 V fast istället för 1.48 Volt som många reagerat på.

Sedan går han igenom en del andra ström matningar som är fel 12 inställningar och 1 korrekt så komiskt och Bios behövs verkligen ses över som många reagerat på med buggigt.

https://youtu.be/Ssuqhyqah2k

Jo, det var den videon som fick mig att experimentera med fast vcore. Vann som sagt +25MHz 100% all core boost, lägre temps och mycket lägre effektåtgång. Detta med 2700X.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Leveranstiden skjuts fram hela tiden och lika från Tyskland där jag beställde ifrån.

10 Juli på moderkort och 3800X var det ifrån början och sedan nästa dag och nu är 18 Juli nästa estimate på min order från i måndags.

Känns inte som man kan lita på något förrens man får bekräftat leverans skickad just nu.

Ja riktigt surt. mindfactory lär väl ha en massa orders att gå igenom också. Väldigt populär lansering!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av milk^:

Fan det här låter ju häftigt! Jag fattar inte hur du fick till PBO med fast multipel eller har jag fattat det fel?

Jag ändrade i bioset till följande: PBO Advance - skalar 10 / Loadline mode/lvl 2 / fast volt på 1.32 och med en multipel på 42.00 så jag kommer upp i 4.2 GHz men jag har förlorat boosten. Det är väl mest det jag vill åt och undrar ifall det går...

Har en 3600:a på ett MSI X470 kort ifall det hjälper

Om du bara ändrar multipeln till Auto så fungerar boost, du kan fortsätta köra fast volt drar mycket mindre ström.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

La allting på stock utan minnen tog ett avarage här på 5 timmar av lite spelande lite surfande osv...
Tycker fortfarande att detta är sjukt högt för att vara avarage

https://i.ibb.co/hft8DT7/voltage.jpg

Saxar in Robert Hallocks svar igen angående spänningar man kan se på en Zen2 cpu i stock läge

Skrivet av Robert Hallock, Senior Technical Marketing Manager at AMD:

The final word on idle voltages for 3rd Gen ryzen
Hi, everyone. I've spoken to many of you publicly or privately over the past 48H to better understand why you are seeing idle voltages the community considers to be high. Some of the back-and-forth was covered in this thread, but I wanted to submit my own post to bring more visibility to this topic. We have a final answer for you.

Understanding What's Going On

We have determined that many popular monitoring tools are quite aggressive in how they monitor the behavior of a core. Some of them wake every core in the system for 20ms, and do this as often as every 200ms. From the perspective of the processor firmware, this is interpreted as a workload that's asking for sustained performance from the core(s). The firmware is designed to respond to such a pattern by boosting: higher clocks, higher voltages.

The Effect of This Pattern

So, if you're sitting there staring at your monitoring tool, the tool is constantly instructing all the cores to wake up and boost. This will keep the clockspeeds high, and the corresponding voltages will be elevated to support that boost. This is a classic case of observer effect: you're expecting the tool to give valid data, but it's actually producing invalid data by virtue of how it's measuring.

What about Ryzen Balanced vs. Windows Balanced Plan?

By now, you may know that 3rd Gen Ryzen heralds the return of the Ryzen Balanced power plan (only for 3rd Gen CPUs; everyone else can use the regular ol' Windows plan). This plan specifically enables the 1ms clock selection we've been promoting as a result of CPPC2. This allows the CPU to respond more quickly to workloads, especially bursty workloads, which improves performance for you. In contrast, the default "Balanced" plan that comes with Windows is configured to a 15ms clock selection interval.

Some have noticed that switching to the Windows Balanced plan, instead of the Ryzen Balanced Plan, causes idle voltages to settle. This is because the default Balanced Plan, with 15ms intervals, comparatively instructs the processor to ignore 14 of 15 clock requests relative to the AMD plan.

So, if the monitoring tool is sitting there hammering the cores with boost requests, the default plan is just going to discard most of them. The core frequency and clock will settle to true idle values now and then. But if you run our performance-enhancing plan, the CPU is going to act on every single boost request interpreted from the monitoring tool. Voltages and clock, therefore, will go up. Observer effect in action!

Okay, Rob. Shhhhh. Just Tell Me How I See Voltages? I Just Wanna Check!

CPU-Z does an excellent job of showing you the current/true idle core voltage without observer effect. In my example image, I've configured a Ryzen 9 3900X with all the same things we would advise the public to use: Windows 10 May 2019 Update, the latest BIOS for the Crosshair VIII, and chipset driver 1.07.07 (incl. the AMD power plan). Yes, we're monitoring the behavior of the core, but we can see that idle voltage looks great. The tool is not compelling the firmware to boost when it's not needed.

Is There Anything Else I Need To Know?

Yes, actually. The Ryzen CPU depends heavily on a low-power state called cc6 sleep. In this sleep state, core clockspeeds and voltages are basically nil as the core is sleeping and gated. It is not possible to report out the state of the core in this sleep state without waking the core, probing the status, and killing the power savings of cc6. Therefore, MOST tools can only show you the last clock and voltage of the core before the core went to cc6. So if you were at full 4.5GHz+ boost @ 1.48V, then the core went to sleep, many tools might show the core(s) stuck at that value. The tool just doesn't know any better.

However, the latest version of AMD Ryzen Master can uniquely show you clocks and voltages in a cc6 state. No other tool can do it. Neat piece of info for the people looking to understand how their core behaves!

tl;dr: Observer effect bad. You can't always trust your tools. CPU-Z gives you the right idle voltage. We'll look at the rest. Thank you everyone for your reports and insight, which helped us get to the bottom of this once and for all.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

står tidigare i tråden om varför vcore visar högt. det ska vara så... finns bara ett program som mäter rätt det är ryzen master vad jag har förstått

Nej, CPUZ är den mest exakta detta enligt Robert Hallock från AMD. Men Ryzen Master är också bra, men den visar inte lika snabbt i realtid som CPUZ.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Mina fläktkurvor jag ställt in i bios blev kass efter bios uppdateringen inför ryzen 3600x och musen går inte längre använda i BIOS så lyckas inte ställa in dom igen. Asus crosshair vi. Är det så för alla med det moderkortet?

Ja, kända buggar, jag installerade AISuite III och ställer fläktkurvorna i Fan Expert IV - fungerar hur bra som helst.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av milk^:

Fan det här låter ju häftigt! Jag fattar inte hur du fick till PBO med fast multipel eller har jag fattat det fel?

Jag ändrade i bioset till följande: PBO Advance - skalar 10 / Loadline mode/lvl 2 / fast volt på 1.32 och med en multipel på 42.00 så jag kommer upp i 4.2 GHz men jag har förlorat boosten. Det är väl mest det jag vill åt och undrar ifall det går...

Har en 3600:a på ett MSI X470 kort ifall det hjälper

Ja, du fattade fel, jag använde fast mutipel för att hitta biosets/cpuns begränsningar. Sen satte jag fast vcore efter vad jag kommit fram till, och ställde tillbaka multipeln på Auto. Då ger multipel på Auto mig +25MHz bättre all core boost i full load än innan OCH mycket lägre effektåtgång. Med PBO.

Vill understryka att den nyaste versionen av Cinebench R20 är kanonbra för stabilitets test, den fullkomligt steker cpun.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ja, du fattade fel, jag använde fast mutipel för att hitta biosets/cpuns begränsningar. Sen satte jag fast vcore efter vad jag kommit fram till, och ställde tillbaka multipeln på Auto. Då ger multipel på Auto mig +25MHz bättre all core boost i full load än innan OCH mycket lägre effektåtgång. Med PBO.

då är jag med, antar att de andra inställningarna LL mode 2 och Skalar lämnade du orörda?

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Medlem
Skrivet av milk^:

då är jag med, antar att de andra inställningarna LL mode 2 och Skalar lämnade du orörda?

Japp, dom var bra, jag vill ha låg LL så cpun droopar ordentligt. Annars blir det för varmt vid 100% load. Och scalar måste man ha på max, annars sjunker frekvensen efter en kort stund.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Japp, dom var bra, jag vill ha låg LL så cpun droopar ordentligt. Annars blir det för varmt vid 100% load. Och scalar måste man ha på max, annars sjunker frekvensen efter en kort stund.

fett detta ska jag testa!

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Saxar in Robert Hallocks svar igen angående spänningar man kan se på en Zen2 cpu i stock läge

Han påstår att ryzen master är correct eller cpuz båda visar 1.47 vcore för mig

Skickades från m.sweclockers.com