Nintendo Switch Lite är officiell – släpps 20 september

Permalänk
Medlem

Såg ju intressant ut tills man upptäckte att Nintendo såklart blockat användningen av dockingsfunktion på Lite:n. Varför inte släppa en ny docka som inte skrapar skärmen och som är kompatibel med både Lite och uppkommande Pro-modellen ist för att aktivt gimpa sina produkter? Hoppas Pro:n också har D-pad.

Permalänk
Medlem

Har väntat på en billigare Switch åt min gamle far så att han kan fortsätta plonka lite Zelda och Mario på den. Vanliga Switch och ett spel är ju så gott som 4000;- nytt. Tråkigt att det inte går att koppla Lite till TV annars hade det garanterat varit ett köp.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

ehh köp vanliga switch då ? denna är ju vitsen att den ska va portabel..

Har haft vanliga Switch sedan releasedagen. Den är dock frekvensbegränsad, vilket var min poäng.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem

Nu under sommarsemestern har jag spelat en hel del med min sambos lillebror på hans switch. Måste säga det funkar jädrans bra. Förstår att det finns en marknad för nedbantad version, men hoppas att den upphottade versionen som det ryktades om kommer snart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Eftersom den inte har Joy cons måste den ha stöd för bluetooth hörlurar. Då kanske det blir köp

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle ett par trådlösa hörlurar verkligen störa ut kontrollerna och att det är anledningen till att den inte stödjer BT-lurar? Det uppges i alla fall att Lite har stöd för BT så förhoppningsvis slipper vi 3.5mm.

The Switch Lite will support external Joy-Con controllers, the Switch Pro Controller, and the Poké Ball Plus, and has built-in gyro controls. It also supports Wi-Fi, Bluetooth, and NFC, according to a hands-on report from The Verge.

Helt vansinnigt att en bärbar produkt lanserad år 2017 inte har stöd för trådlösa hörlurar.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

När man går och väntar på att Nintendo ska släppa en kraftfullare Switch så händer detta!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Ingen tvekan om att Wii U har lägre upplösning, oftast lägre framerate och inte riktigt samma bildkvalitet.
Ser nästan ut som spelet primärt var utvecklat för switch med Wii U som en eftertanke, snarare än tvärtom.

Jag har som sagt båda versionerna, skillnaderna är verkligen minimala. Det kan vara någon framedrops i Wii U versionen när man möter på många fiender :

Det är något klarare bild på Swtichen men det är knappast något man tänker på när man spelar.

Men självklart, du får tro vad du vill, spelar egentligen mindre roll, läs fakta istället : https://www.usgamer.net/articles/zelda-breath-of-the-wild-was...

Citat:

Regarding the Nintendo Switch version, it was spring last year when we made a firm decision to also release on that platform," Breath of the Wild producer Eiji Aonuma told Eurogamer.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Jimmy:

Jo så är det ju, jag hade troligen varit nöjd om det iallafall fanns ett par Mario och Zelda spel till. Så som läget är nu har de inte ens ett unikt Zelda spel till konsolen(som jag känner till).

Tvåan är ju på gång men det lär ta ett par år till.

Jag tycker att många indietitlar gör sig bra på Switchen eftersom den är portabel. Dead Cells och Hollow Knight som två exempel av väldigt många. Just att jag kan ligga i soffan och lira för att sedan låta barnen titta på TV så kan jag lita vidare med enhet är guld.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autodidact:

Har haft vanliga Switch sedan releasedagen. Den är dock frekvensbegränsad, vilket var min poäng.

Denna kommer med högsta sannolikhet vara lika begränsad som sin storebror då syftet bara att ha den handhållen. Skillnad med lite versionen är att du inte kommer kunna docka den för att boosta frekvenserna som i vanliga Switchen. Så förstår inte vilken frekvensbegränsning du menar?

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk

Kontrollerna är små nog som de är idag, dessa tappar dessutom 10% av storleken. Sjukt oergonomiskt. Nej tack. Släppet tyder dock på en välmående plattform, och det är alltid roligt när det går bra för Nintendo, de får gärna överleva både Sony och MS för min del.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk

Jag släpper inte min 3DS förrän alla gamla Pokemon spel m.m kommer till Switch. Skulle de släppa virtual console och ocarina of time som finns till 3DS köper jag en direkt.

Samt en pro när den kommer för usch vad jag inte pallade med den dåliga prestandan när jag ägde en Switch.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Citat:

Alla spel kommer dock inte vara kompatibla med Switch Lite då vissa titlar förlitar sig på de löstagbara kontrollerna, exempelvis Nintendos egna titel 1-2 Switch.

Eh, videon säger ju specifikt att 1-2 Switch kommer funka. Bara att löstagbara Joy-Cons inte längre inkluderas i köpet, men det är enda skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Såg ju intressant ut tills man upptäckte att Nintendo såklart blockat användningen av dockingsfunktion på Lite:n. Varför inte släppa en ny docka som inte skrapar skärmen och som är kompatibel med både Lite och uppkommande Pro-modellen ist för att aktivt gimpa sina produkter? Hoppas Pro:n också har D-pad.

Om D-pad finns eller inte beror helt på om Joy-Conen är löstagbara. De måste kunna fungera som separata kontroller, och då krävs 4 separata knappar där D-paden annars brukar vara. Så nej, pro-versionen, om den lanseras, kommer inte att ha D-pad, såvida den inte skippar modulariteten likt Lite.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paontuus:

Denna kommer med högsta sannolikhet vara lika begränsad som sin storebror då syftet bara att ha den handhållen. Skillnad med lite versionen är att du inte kommer kunna docka den för att boosta frekvenserna som i vanliga Switchen. Så förstår inte vilken frekvensbegränsning du menar?

Jo, det har jag koll på. Jag har inte påstått något sådant heller (syftade inte ens på Lite-versionen).

Som jag skrev i mitt första inlägg i tråden skulle jag helt enkelt vilja ha en stationär variant av Switch som helt saknar den frekvensbegränsning som den vanliga Switch-konsolen och sannolikt även Lite-versionen har. En helt stationär version hade inte behövt offra prestanda i syftet att hålla värmeutveckling, ljudnivå samt batteritid i schack. En sådan version hade även varit mycket billigare då man slipper betala för en skärm som man ändå aldrig använder om man som jag aldrig använder Switch i portabelt läge.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Om D-pad finns eller inte beror helt på om Joy-Conen är löstagbara. De måste kunna fungera som separata kontroller, och då krävs 4 separata knappar där D-paden annars brukar vara. Så nej, pro-versionen, om den lanseras, kommer inte att ha D-pad, såvida den inte skippar modulariteten likt Lite.

En D-pad ger fortfarande 4st inputs. Frågan är om Nintendo prioriterar en optimal användarupplevelse för dom som använder en joycon eller för dom som använder båda joycons.

Permalänk
Medlem

Nintendo kan sluta vara det ”gulliga” företaget där ”titlar är allt”. Att strömma den bildkvalitén till en TV ska inte man behöva en docka för 1000:- för, att sen bita bort den funktionen helt är ännu roligare.

Nej, bra titlar eller ej, men de får skylla sig själva om kunderna behandlar de som med Wii U.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Zelda: Breath of the Wild
Mario Odyssey
Smash Ultimate
Splatoon 2
Mario Maker 2
Xenoblade 2
Super Mario Party
Cadence of Hyrule
Yoshis Crafted World
Mario + Rabbits
Golf Story
Mario Tennis Aces
Kirby Star Allies

Nu blev det mer än 6. Du kanske inte ser dom som bra spel men många andra gör det. Att säga Switch har lite exklusiva spel är fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Till att börja med vill jag säga att jag är en Nintendo-nörd, eller kanske konsol-nörd.

Jag har verkligen försökt att gilla Switchen och hoppats på den, men tyvärr är spelutbudet uselt. Ifs beror det kanske på att jag även spelar på Playstation, Xbox och PC. Men jag vill också ha bra exklusiva titlar till Switchen.

Så till din lista.....
Zelda: Breath of the Wild - Ej exklusivt!
Mario Odyssey - ok då (fantastiskt bra).
Smash Ultimate - ok då.
Splatoon 2 - Hmmm, ettan är tråkig, men ok då.
Mario Maker 2 - ok då.
Xenoblade 2 - ok då.
Super Mario Party - Näst-näst sämsta Mario Party nånsin.
Cadence of Hyrule - Nja, inte riktigt exklusivt.
Yoshis Crafted World - Nja, inte värst bra.
Mario + Rabbits - Skittråkigt.
Golf Story - Knappast ett AAA-spel.
Mario Tennis Aces - Vet inte, men troligtvis ointressant.
Kirby Star Allies - Vet inte.

Du sa att det finns 6st exklusiva bra spel. Jag får det till 5st (ok då). Uruselt tycker jag med tanke på att konsolen funnits i 2.5år och sålt som smör sedan start.

Jag vill ändå påstå att din lista är komplett. Det är så här det ser ut på Switch'en. Alla andra portade spel kan jag lika gärna spela på andra format, för under halva priset.

Jag och tanten sitter och beklagar oss över att Pikmin 4 aldrig släpps till Switch. Pikmin 3 är ett av dem bästa spel som gjorts, top 5 alla kategorier genom tiderna!

Permalänk
Medlem

Kör själv mycket dockat så vanliga varienten pssar mig bättre men det här kan säkert bli något för dom som mest/endast spelar i bärbart läge endå, ser ut att landa på en bra prisnivå också.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Lessismore: över det senaste året har Switch gått från att vara ett komplement till min PC och PS4 Pro till att vara den plattform jag spelar allra mest på. De exklusiva spelen är grymt bra och multiplattformstitlarna är så himla smidiga att spela bärbart att det inte gör mig något att de har lägre upplösning eller bilduppdatering. Min lista över fysiska spel till konsolen innehåller nästan bara spel jag anser vara grymt bra, och då har jag även en diger lista med digitala spel som är riktigt trevliga.

  • The Legend of Zelda: Breath of the Wild (suveränt på alla vis, spelar ingen roll att det släpptes på Wii U också)

  • Mario Kart 8 Deluxe

  • Splatoon 2

  • Mario + Rabbids: Kingdom Battle (håller inte med, galet charmigt och rolig spelmekanik)

  • Rayman Legends Definitive Edition

  • DOOM 2016

  • Super Mario Odyssey

  • Lost Sphear

  • Kirby: Star Allies

  • Donkey Kong Country: Tropical Freeze

  • Fire Emblem Warriors Limited Edition

  • Ys VIII: Lacrimosa of Dana

  • Crash Bandicoot: N’ sane Trilogy

  • Captain Toad: Treasure Tracker

  • Octopath Traveler (exklusivt och ett av de bästa JRPG:s jag spelat på flera år)

  • Thimbleweed Park

  • Sonic Mania Plus

  • Xenoblade Chronicles 2 (trög start men annars ruskigt bra JRPG)

  • Xenoblade Chronicles 2: Torna ~ The Golden Country

  • Yomawari: The Long Night Collection

  • Dark Souls Remastered

  • Diablo Eternal Collection

  • Tales of Vesperia Definitive Edition (en fint uppdaterad klassiker som är underbart att spela i bärbar form)

  • New Super Mario Bros U Deluxe

  • The Caligula Effect: Overdose

  • World of Final Fantasy Maxima

  • Bloodstained: Curse of the Moon Classic Edition

  • Final Fantasy X/X-2

  • Final Fantasy XII: The Zodiac Age

  • Monster Boy and the Cursed Kingdom (väldigt charmigt spel i Wonder Boy-anda)

  • Crash Team Racing: Nitro Fueled

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Exklusiva titlar, skulle klassa högt 2 av dessa som AAA titlar.

  • AAA 97 - Super Mario Odyssey

  • 85 - Mario + Rabbids: Kingdom Battle

  • 83 - Octopath Traveler

  • AAA? 83 - Splatoon 2

  • 82 - Xenoblade Chronicles 2

  • 82 - Captain Toad: Treasure Tracker

  • 73 - Kirby: Star Allies

Titlar som finns till tidigare version av konsol

  • 97 - The Legend of Zelda: Breath of the Wild

  • 92 - Mario Kart 8 Deluxe

  • 86 - Donkey Kong Country: Tropical Freeze

  • 80 - New Super Mario Bros U Deluxe

  • 74 - Fire Emblem Warriors Limited Edition

Titlar som finns till andra plattformar och som inte helt sällan fått bättre betyg där.

  • 91 - Sonic Mania Plus

  • 88 - Diablo Eternal Collection

  • 86 - Final Fantasy XII: The Zodiac Age

  • 86 - Monster Boy and the Cursed Kingdom

  • 84 - Final Fantasy X/X-2

  • 84- Rayman Legends Definitive Edition

  • 83 - Dark Souls Remastered

  • 83 - Tales of Vesperia Definitive Edition

  • 82 - Thimbleweed Park

  • 82 - Ys VIII: Lacrimosa of Dana

  • 82 - Bloodstained: Curse of the Moon Classic Edition

  • 80 - Crash Team Racing: Nitro Fueled

  • 79 - DOOM 2016

  • 79 - World of Final Fantasy Maxima

  • 78 - Crash Bandicoot: N’ sane Trilogy

  • 73 - Yomawari: The Long Night Collection

  • 69 - Lost Sphear

  • 60 - The Caligula Effect: Overdose

*Nummer = Metascore

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Exklusiva titlar, skulle klassa högt 2 av dessa som AAA titlar.
83 - Octopath Traveler
82 - Captain Toad: Treasure Tracker

Octopath finns numera till Steam.
Captain Toad kommer ifrån Wii U.

Sen förstår jag inte varför ett spel måste vara ett AAA för att få nämnas. Spelar ju bara roll hur bra ett spel är. Bästa spelet på Ps4 när den släpptes var ju Resogun.

Tycker inte heller att spelen måste vara exklusiva för att "räknas" till just Switchen, eftersom den kan spelas bärbart vilket inte går på någon annan konsol.

Men som Wii U ägare och helt ointresserad av Smash, Mario Party osv så håller jag med om att det vart lite snålt med intressanta stortitlar. Hade man inte Wii U (vilket är många) så är det ju betydligt bättre.

Permalänk
Avstängd

Game Boy Advance vibbar, men man kan spela The Witcher och Skyrim nu, det kommer bli ett köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

En D-pad ger fortfarande 4st inputs. Frågan är om Nintendo prioriterar en optimal användarupplevelse för dom som använder en joycon eller för dom som använder båda joycons.

Det är inte 4 separata och oberoende inputs. Du kan maximalt trycka två åt gången, och då bara två som är bredvid varandra och inte mittemot. Och det är långsamt och klumpigt att hoppa från en knapp till en annan, speciellt om det är just mittemot.

En D-pad funkar inte som substitut för A/B/X/Y -knapparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Till att börja med vill jag säga att jag är en Nintendo-nörd, eller kanske konsol-nörd.

Jag har verkligen försökt att gilla Switchen och hoppats på den, men tyvärr är spelutbudet uselt. Ifs beror det kanske på att jag även spelar på Playstation, Xbox och PC. Men jag vill också ha bra exklusiva titlar till Switchen.

Så till din lista.....
Zelda: Breath of the Wild - Ej exklusivt!
Mario Odyssey - ok då (fantastiskt bra).
Smash Ultimate - ok då.
Splatoon 2 - Hmmm, ettan är tråkig, men ok då.
Mario Maker 2 - ok då.
Xenoblade 2 - ok då.
Super Mario Party - Näst-näst sämsta Mario Party nånsin.
Cadence of Hyrule - Nja, inte riktigt exklusivt.
Yoshis Crafted World - Nja, inte värst bra.
Mario + Rabbits - Skittråkigt.
Golf Story - Knappast ett AAA-spel.
Mario Tennis Aces - Vet inte, men troligtvis ointressant.
Kirby Star Allies - Vet inte.

Du sa att det finns 6st exklusiva bra spel. Jag får det till 5st (ok då). Uruselt tycker jag med tanke på att konsolen funnits i 2.5år och sålt som smör sedan start.

Jag vill ändå påstå att din lista är komplett. Det är så här det ser ut på Switch'en. Alla andra portade spel kan jag lika gärna spela på andra format, för under halva priset.

Jag och tanten sitter och beklagar oss över att Pikmin 4 aldrig släpps till Switch. Pikmin 3 är ett av dem bästa spel som gjorts, top 5 alla kategorier genom tiderna!

Spel som är portade från Wii U är i praktiken exklusiva, för knappt någon köpte Wii U. Om du nu redan råkar ha en Wii U så förstår jag att utbudet på Switch blir mindre, men för alla andra så är inte Wii U ett alternativ när man funderar på vilken konsol man ska köpa.

Edit:
Och även titlar som inte är exklusiva blir exklusivt portabla på Switchen, om man tycker det är värt något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Det är inte 4 separata och oberoende inputs. Du kan maximalt trycka två åt gången, och då bara två som är bredvid varandra och inte mittemot. Och det är långsamt och klumpigt att hoppa från en knapp till en annan, speciellt om det är just mittemot.

En D-pad funkar inte som substitut för A/B/X/Y -knapparna.

Hur ofta trycker du 4 facebuttons samtidigt, om ens två? Använda facebuttons ist. för D-pad är långsamt och klumpigt. 4 separata knappar är inte ett "krav" för löstagbara joycons. Det är som jag sa, en fråga om vilken användarupplevelse man prioriterar och jag skulle påstå att en proper D-pad är ett betydligt bättre avvägande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Lessismore: över det senaste året har Switch gått från att vara ett komplement till min PC och PS4 Pro till att vara den plattform jag spelar allra mest på. De exklusiva spelen är grymt bra och multiplattformstitlarna är så himla smidiga att spela bärbart att det inte gör mig något att de har lägre upplösning eller bilduppdatering. Min lista över fysiska spel till konsolen innehåller nästan bara spel jag anser vara grymt bra, och då har jag även en diger lista med digitala spel som är riktigt trevliga.

  • The Legend of Zelda: Breath of the Wild (suveränt på alla vis, spelar ingen roll att det släpptes på Wii U också)

  • Mario Kart 8 Deluxe

  • Splatoon 2

  • Mario + Rabbids: Kingdom Battle (håller inte med, galet charmigt och rolig spelmekanik)

  • Rayman Legends Definitive Edition

  • DOOM 2016

  • Super Mario Odyssey

  • Lost Sphear

  • Kirby: Star Allies

  • Donkey Kong Country: Tropical Freeze

  • Fire Emblem Warriors Limited Edition

  • Ys VIII: Lacrimosa of Dana

  • Crash Bandicoot: N’ sane Trilogy

  • Captain Toad: Treasure Tracker

  • Octopath Traveler (exklusivt och ett av de bästa JRPG:s jag spelat på flera år)

  • Thimbleweed Park

  • Sonic Mania Plus

  • Xenoblade Chronicles 2 (trög start men annars ruskigt bra JRPG)

  • Xenoblade Chronicles 2: Torna ~ The Golden Country

  • Yomawari: The Long Night Collection

  • Dark Souls Remastered

  • Diablo Eternal Collection

  • Tales of Vesperia Definitive Edition (en fint uppdaterad klassiker som är underbart att spela i bärbar form)

  • New Super Mario Bros U Deluxe

  • The Caligula Effect: Overdose

  • World of Final Fantasy Maxima

  • Bloodstained: Curse of the Moon Classic Edition

  • Final Fantasy X/X-2

  • Final Fantasy XII: The Zodiac Age

  • Monster Boy and the Cursed Kingdom (väldigt charmigt spel i Wonder Boy-anda)

  • Crash Team Racing: Nitro Fueled

Skrivet av Jimmy:

Exklusiva titlar, skulle klassa högt 2 av dessa som AAA titlar.

  • AAA 97 - Super Mario Odyssey

  • 85 - Mario + Rabbids: Kingdom Battle

  • 83 - Octopath Traveler

  • AAA? 83 - Splatoon 2

  • 82 - Xenoblade Chronicles 2

  • 82 - Captain Toad: Treasure Tracker

  • 73 - Kirby: Star Allies

Titlar som finns till tidigare version av konsol

  • 97 - The Legend of Zelda: Breath of the Wild

  • 92 - Mario Kart 8 Deluxe

  • 86 - Donkey Kong Country: Tropical Freeze

  • 80 - New Super Mario Bros U Deluxe

  • 74 - Fire Emblem Warriors Limited Edition

Titlar som finns till andra plattformar och som inte helt sällan fått bättre betyg där.

  • 91 - Sonic Mania Plus

  • 88 - Diablo Eternal Collection

  • 86 - Final Fantasy XII: The Zodiac Age

  • 86 - Monster Boy and the Cursed Kingdom

  • 84 - Final Fantasy X/X-2

  • 84- Rayman Legends Definitive Edition

  • 83 - Dark Souls Remastered

  • 83 - Tales of Vesperia Definitive Edition

  • 82 - Thimbleweed Park

  • 82 - Ys VIII: Lacrimosa of Dana

  • 82 - Bloodstained: Curse of the Moon Classic Edition

  • 80 - Crash Team Racing: Nitro Fueled

  • 79 - DOOM 2016

  • 79 - World of Final Fantasy Maxima

  • 78 - Crash Bandicoot: N’ sane Trilogy

  • 73 - Yomawari: The Long Night Collection

  • 69 - Lost Sphear

  • 60 - The Caligula Effect: Overdose

*Nummer = Metascore

Skrivet av Squallie:

Octopath finns numera till Steam.
Captain Toad kommer ifrån Wii U.

Sen förstår jag inte varför ett spel måste vara ett AAA för att få nämnas. Spelar ju bara roll hur bra ett spel är. Bästa spelet på Ps4 när den släpptes var ju Resogun.

Tycker inte heller att spelen måste vara exklusiva för att "räknas" till just Switchen, eftersom den kan spelas bärbart vilket inte går på någon annan konsol.

Men som Wii U ägare och helt ointresserad av Smash, Mario Party osv så håller jag med om att det vart lite snålt med intressanta stortitlar. Hade man inte Wii U (vilket är många) så är det ju betydligt bättre.

Skrivet av ajp_anton:

Spel som är portade från Wii U är i praktiken exklusiva, för knappt någon köpte Wii U. Om du nu redan råkar ha en Wii U så förstår jag att utbudet på Switch blir mindre, men för alla andra så är inte Wii U ett alternativ när man funderar på vilken konsol man ska köpa.

Edit:
Och även titlar som inte är exklusiva blir exklusivt portabla på Switchen, om man tycker det är värt något.

Skrivet av loevet:

@Lessismore: över det senaste året har Switch gått från att vara ett komplement till min PC och PS4 Pro till att vara den plattform jag spelar allra mest på. De exklusiva spelen är grymt bra och multiplattformstitlarna är så himla smidiga att spela bärbart att det inte gör mig något att de har lägre upplösning eller bilduppdatering. Min lista över fysiska spel till konsolen innehåller nästan bara spel jag anser vara grymt bra, och då har jag även en diger lista med digitala spel som är riktigt trevliga.

  • The Legend of Zelda: Breath of the Wild (suveränt på alla vis, spelar ingen roll att det släpptes på Wii U också)

  • Mario Kart 8 Deluxe

  • Splatoon 2

  • Mario + Rabbids: Kingdom Battle (håller inte med, galet charmigt och rolig spelmekanik)

  • Rayman Legends Definitive Edition

  • DOOM 2016

  • Super Mario Odyssey

  • Lost Sphear

  • Kirby: Star Allies

  • Donkey Kong Country: Tropical Freeze

  • Fire Emblem Warriors Limited Edition

  • Ys VIII: Lacrimosa of Dana

  • Crash Bandicoot: N’ sane Trilogy

  • Captain Toad: Treasure Tracker

  • Octopath Traveler (exklusivt och ett av de bästa JRPG:s jag spelat på flera år)

  • Thimbleweed Park

  • Sonic Mania Plus

  • Xenoblade Chronicles 2 (trög start men annars ruskigt bra JRPG)

  • Xenoblade Chronicles 2: Torna ~ The Golden Country

  • Yomawari: The Long Night Collection

  • Dark Souls Remastered

  • Diablo Eternal Collection

  • Tales of Vesperia Definitive Edition (en fint uppdaterad klassiker som är underbart att spela i bärbar form)

  • New Super Mario Bros U Deluxe

  • The Caligula Effect: Overdose

  • World of Final Fantasy Maxima

  • Bloodstained: Curse of the Moon Classic Edition

  • Final Fantasy X/X-2

  • Final Fantasy XII: The Zodiac Age

  • Monster Boy and the Cursed Kingdom (väldigt charmigt spel i Wonder Boy-anda)

  • Crash Team Racing: Nitro Fueled

Skrivet av Jimmy:

Exklusiva titlar, skulle klassa högt 2 av dessa som AAA titlar.

  • AAA 97 - Super Mario Odyssey

  • 85 - Mario + Rabbids: Kingdom Battle

  • 83 - Octopath Traveler

  • AAA? 83 - Splatoon 2

  • 82 - Xenoblade Chronicles 2

  • 82 - Captain Toad: Treasure Tracker

  • 73 - Kirby: Star Allies

Titlar som finns till tidigare version av konsol

  • 97 - The Legend of Zelda: Breath of the Wild

  • 92 - Mario Kart 8 Deluxe

  • 86 - Donkey Kong Country: Tropical Freeze

  • 80 - New Super Mario Bros U Deluxe

  • 74 - Fire Emblem Warriors Limited Edition

Titlar som finns till andra plattformar och som inte helt sällan fått bättre betyg där.

  • 91 - Sonic Mania Plus

  • 88 - Diablo Eternal Collection

  • 86 - Final Fantasy XII: The Zodiac Age

  • 86 - Monster Boy and the Cursed Kingdom

  • 84 - Final Fantasy X/X-2

  • 84- Rayman Legends Definitive Edition

  • 83 - Dark Souls Remastered

  • 83 - Tales of Vesperia Definitive Edition

  • 82 - Thimbleweed Park

  • 82 - Ys VIII: Lacrimosa of Dana

  • 82 - Bloodstained: Curse of the Moon Classic Edition

  • 80 - Crash Team Racing: Nitro Fueled

  • 79 - DOOM 2016

  • 79 - World of Final Fantasy Maxima

  • 78 - Crash Bandicoot: N’ sane Trilogy

  • 73 - Yomawari: The Long Night Collection

  • 69 - Lost Sphear

  • 60 - The Caligula Effect: Overdose

*Nummer = Metascore

Skrivet av Squallie:

Octopath finns numera till Steam.
Captain Toad kommer ifrån Wii U.

Sen förstår jag inte varför ett spel måste vara ett AAA för att få nämnas. Spelar ju bara roll hur bra ett spel är. Bästa spelet på Ps4 när den släpptes var ju Resogun.

Tycker inte heller att spelen måste vara exklusiva för att "räknas" till just Switchen, eftersom den kan spelas bärbart vilket inte går på någon annan konsol.

Men som Wii U ägare och helt ointresserad av Smash, Mario Party osv så håller jag med om att det vart lite snålt med intressanta stortitlar. Hade man inte Wii U (vilket är många) så är det ju betydligt bättre.

Skrivet av ajp_anton:

Spel som är portade från Wii U är i praktiken exklusiva, för knappt någon köpte Wii U. Om du nu redan råkar ha en Wii U så förstår jag att utbudet på Switch blir mindre, men för alla andra så är inte Wii U ett alternativ när man funderar på vilken konsol man ska köpa.

Edit:
Och även titlar som inte är exklusiva blir exklusivt portabla på Switchen, om man tycker det är värt något.

Ni (vi) har alla rätt.
Jag är glad att Nintendo är kvar på banan och hoppas dem släpper ännu fler exklusiva spel. Däremot undrar jag varför det tar sån tid att klämma fram dem? Jag menar ett New Super Mario Switch borde man ju kunna snickra ihop på nolltid. Och vad äre med Pikmin 4? Det var ju klart för 3 år sedan!??!

Det finns så många spel som Nintendo kan släppa för att locka/behålla fans:
En remake av Majora's Mask, eller kanske t om en 2'a.
Vad händer med Metroid Prime 4?
Som sagt Pikmin 4.
Köp exklusiv rättighet för Castlevania 6 (eller vilken i ordningen), i "retro-HD".
Samma som ovan med Contra/Probotector.
Metroid Returns, fortsättning eller omtolkning i "större format".
Kid Icarus 2. Ej experimentella varianten som på 3DS, utan mer trogen originalet.
Wrecking Crew skulle nog funka i ny tappning.
F-Zero 4.
Body Harvest 2.
Blast Corps 2
Ice Clinber
Skyward Sword skulle må bra av en HD-remake, men vi får väl en rerelease av Windwaker igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Hur ofta trycker du 4 facebuttons samtidigt, om ens två? Använda facebuttons ist. för D-pad är långsamt och klumpigt. 4 separata knappar är inte ett "krav" för löstagbara joycons. Det är som jag sa, en fråga om vilken användarupplevelse man prioriterar och jag skulle påstå att en proper D-pad är ett betydligt bättre avvägande.

Jag trycker två samtidigt väldigt ofta. Sällan, men ändå ibland, två som är mittemot varandra. Detta vore fysiskt omöjligt med en D-pad, så det handlar inte ens om användarupplevelse, utan om att vissa saker helt enkelt inte går att göra.

Ännu oftare hoppar jag från en knapp till en annan så snabbt att det skulle vara ytterst svårt med en D-pad. Även att snabbt trycka på samma knapp upprepade gånger är svårt med en D-pad. Båda dessa pga lutningen och att tummen inte sitter i "mitten" av en knapp.

För mig är det helt oförståeligt hur man kan tycka att Dpad->4knappar är värre än 4knappar->Dpad, men tydligen går det också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Ni (vi) har alla rätt.
Jag är glad att Nintendo är kvar på banan och hoppas dem släpper ännu fler exklusiva spel. Däremot undrar jag varför det tar sån tid att klämma fram dem? Jag menar ett New Super Mario Switch borde man ju kunna snickra ihop på nolltid. Och vad äre med Pikmin 4? Det var ju klart för 3 år sedan!??!

Det finns så många spel som Nintendo kan släppa för att locka/behålla fans:
En remake av Majora's Mask, eller kanske t om en 2'a.
Vad händer med Metroid Prime 4?
Som sagt Pikmin 4.
Köp exklusiv rättighet för Castlevania 6 (eller vilken i ordningen), i "retro-HD".
Samma som ovan med Contra/Probotector.
Metroid Returns, fortsättning eller omtolkning i "större format".
Kid Icarus 2. Ej experimentella varianten som på 3DS, utan mer trogen originalet.
Wrecking Crew skulle nog funka i ny tappning.
F-Zero 4.
Body Harvest 2.
Blast Corps 2
Ice Clinber
Skyward Sword skulle må bra av en HD-remake, men vi får väl en rerelease av Windwaker igen.

Eftersom det är så pass få titlar som faktiskt lever upp till Nintendo AAA så känns de som finns på tok för korta(förutom Zelda). Det är helt enkelt svårt att hitta anledning att ta fram konsolen o spela. Så kul är det inte att spela om och om samma spel. New Super Mario och Donkey Kong var riktiga besvikelser för mig, jag hade iallafall hoppats på en uppsjö nya banor men icke. Ser ingen anledning till att betala Nintendo för något jag redan betalat tidigare för och som jag dessutom spelat igenom flertalet gånger.

Håller helt med om att det finns spel som alla Nintendo konsoler borde ha men det finns en väldig seghet hos Nintendo för att få ut dem. Det märkliga är att deras konsol har sålt bra så de borde ha ekonomin som krävs. Kanske är inte Nintendo så stora som man kan tro.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Vad händer med Metroid Prime 4?

Spelet levde inte upp till Nintendos förväntningar så Retro studios är satta på att utveckla det istället och då började dom om från början igen. Detta var väl ett år sen tror jag.

På tal om Retro så saknas ju deras nya spel dom måste jobbat på sen donkey kong till Wii U.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Jag trycker två samtidigt väldigt ofta. Sällan, men ändå ibland, två som är mittemot varandra. Detta vore fysiskt omöjligt med en D-pad, så det handlar inte ens om användarupplevelse, utan om att vissa saker helt enkelt inte går att göra.

Ännu oftare hoppar jag från en knapp till en annan så snabbt att det skulle vara ytterst svårt med en D-pad. Även att snabbt trycka på samma knapp upprepade gånger är svårt med en D-pad. Båda dessa pga lutningen och att tummen inte sitter i "mitten" av en knapp.

För mig är det helt oförståeligt hur man kan tycka att Dpad->4knappar är värre än 4knappar->Dpad, men tydligen går det också...

Vilka spel spelar du väldigt ofta som kräver dubbla facebuttons samtidigt? Att växla mellan olika inputs görs lättare på en D-pad just för att du kan vila tummen i mitten och snabbt luta fingret åt inputen du vill trycka. Upprepade inputs i snabb succession kan nog vara jobbigare men återigen handlar det om prioritering av användarupplevelse. Hur tror du den totala speltiden för alla Switch-spelare ser ut gällande att spela med en joycon vs. båda joycons? Jag skulle gissa en övervägande majoritet spelas med båda joycons så tycker det vore mer användbart att ha en D-pad ist.