Nintendo Switch Lite använder optimerad Tegra X1 – kan ta plats i fullstora Switch

Permalänk
Melding Plague

Nintendo Switch Lite använder optimerad Tegra X1 – kan ta plats i fullstora Switch

Med Switch Lite introducerar Nintendo en optimerad version av systemkretsen Nvidia Tegra X1, vilken också ser ut att ta plats i fullstora Switch.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

2x Performance är ju inte fy skam om det blir verklighet. Finns en del spel med slowdowns idag. Om prestandasiffrorna stämmer är det nog ingen omöjlighet att man kniper en Pro-version.

Permalänk

Största grejen med detta är väl att man inte längre kommer kunna brygga två kontakter i högra joycon-porten och ladda homebrew?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@jreklund: nja den prestandasiffran är jämfört med Tegra K1, Switchen använder bara X1. Den reviderade modellen påstås alltså få en variant av X1 med krympt tillverkningsprocess och eventuellt höjda klockfrekvenser. Det som återstår att se är om denna modell faktiskt är Pro-modellen eller om det faktiskt blir en rejälare Pro-modell längre fram.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

@loevet: Nooooooo! Så kan det gå när man inte läser tillräckligt noga. Håller ändå tummarna på en mycket kraftfullare modell. Vilket inte är helt omöjligt, de har ju gjort så förr med typ alla DS versioner.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@jreklund: Nintendo Switch XL, vilket senare följs upp av New Nintendo Switch XL

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Nya minnen kan väl vara att gå från flera lägre kapacitet chip till färre med större kapacitet. Det är vanlig ändring på konsoller för att spara några cent. Blir lägre strömförbrukning med färre chip också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@dagas: absolut, kan mycket väl vara så. Om ordinarie Switch-modell endast får krympt tillverkningsprocess utan signifikanta ökningar av klockfrekvenser skulle det inte vara orimligt att behålla standardlagring på 32 GB men uppnå detta med färre och billigare kretsar.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Avstängd

Vad surt om det faktiskt kmr en Switch Pro då man har en vanlig Switch, inte lixom nån som kmr vilja köpa ens då så att man själv kan uppgradera...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vad surt om det faktiskt kmr en Switch Pro då man har en vanlig Switch, inte lixom nån som kmr vilja köpa ens då så att man själv kan uppgradera...

Ja, det är nästan så man hoppas på att det aldrig kommer någon Switch Pro. Jag är sjukt nöjd med min Switch, men skulle de släppa en Pro som t.ex. ger bättre prestanda i BotW så skulle jag nog inte kunna motstå frestelsen.

Permalänk

Har funderat att skaffa en Switch för Metroid Prime 4 (när det nu kommer) och uppföljaren till Zelda BoTW. Tur att man avvaktat lite om detta nu verkar stämma

Permalänk
Medlem

Nog för att man är sugen på att spela Zelda Breath of the Wild men man kan köpa en mobil med tillräcklig spel prestanda och grym kamera för inte så mycket mer(K20pro).

Permalänk

Verkar som man sålde sin Switch i rätt läge eller i sista minuten, skönt!

Permalänk
Medlem

Upptäckte själv att Netonnet hade 3 månader öppet köp och returnerade den. Bra beslut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det här är bara ny revision.
Det enda bättre vi eventuellt får är bättre batteritid.

Logiskt sett kommer det inte en Pro förrän tidigast nästa år med tanke på hur Nintendo tänkt med försäljningssiffror till aktieägare.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vad surt om det faktiskt kmr en Switch Pro då man har en vanlig Switch, inte lixom nån som kmr vilja köpa ens då så att man själv kan uppgradera...

Skrivet av perost:

Ja, det är nästan så man hoppas på att det aldrig kommer någon Switch Pro. Jag är sjukt nöjd med min Switch, men skulle de släppa en Pro som t.ex. ger bättre prestanda i BotW så skulle jag nog inte kunna motstå frestelsen.

Ni har ju haft en produkt, därmed är ju det ni lagt på produkten summan av den tid/det nöje ni fått ut av produkten hittills och fram till dess att denna pro modell släpps. Varför se det som något dåligt att det ni gillar blir bättre?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thor:

Ni har ju haft en produkt, därmed är ju det ni lagt på produkten summan av den tid/det nöje ni fått ut av produkten hittills och fram till dess att denna pro modell släpps. Varför se det som något dåligt att det ni gillar blir bättre?

Av den simpla anledningen att jag ser inköpet som en smartphone: jag har tänkt att jag ska ha den i flera år och vill inte känna att jag måste "uppgradera" den varje stup i kvarten när stora delar är desamma: spelutbud, kontroller, övriga funktioner. Det känns mjölkande i min bok i just detta specifika fall att jag sitter på en enhet som plötsligt KUNDE ha varit dubbelt så snabb i och med Pro-släppet.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Ni har ju haft en produkt, därmed är ju det ni lagt på produkten summan av den tid/det nöje ni fått ut av produkten hittills och fram till dess att denna pro modell släpps. Varför se det som något dåligt att det ni gillar blir bättre?

Ett problem är att det kan göra upplevelsen sämre för befintliga ägare.

Redan idag ska titlarna anpassas till de två olika prestandanivåerna som dockat respektive handhållet läge ger. Detta har utvecklare löst med varierande kvalitet, exempelvis finns det många titlar fungerar inte lika bra i det dockade läget som det handhållna. En pro-variant skulle slänga in ytterligare två nya prestandanivåer som utvecklarna ska optimera och anpassa sin titel till.

Med tanke på att det inte går så bra med två prestandanivåer, så kan vi förvänta oss att det blir ännu sämre med fyra. Ska inte spelkostnaden gå upp, så kan vi inte räkna med att det kommer läggas mer tid på anpassning/optimering.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Ett problem är att det kan göra upplevelsen sämre för befintliga ägare.

Redan idag ska titlarna anpassas till de två olika prestandanivåerna som dockat respektive handhållet läge ger. Detta har utvecklare löst med varierande kvalitet, exempelvis finns det många titlar fungerar inte lika bra i det dockade läget som det handhållna. En pro-variant skulle slänga in ytterligare två nya prestandanivåer som utvecklarna ska optimera och anpassa sin titel till.

Med tanke på att det inte går så bra med två prestandanivåer, så kan vi förvänta oss att det blir ännu sämre med fyra. Ska inte spelkostnaden gå upp, så kan vi inte räkna med att det kommer läggas mer tid på något.

Det är av just denna anledning det inte kommer en Pro i närtid.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swejay77:

Nog för att man är sugen på att spela Zelda Breath of the Wild men man kan köpa en mobil med tillräcklig spel prestanda och grym kamera för inte så mycket mer(K20pro).

Dock så kan du ju inte spela Breath of the Wild på en mobil, oavsett prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nubenai:

Dock så kan du ju inte spela Breath of the Wild på en mobil, oavsett prestanda.

Nä det är ju det enda spelet som verkligen lockar till köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Av den simpla anledningen att jag ser inköpet som en smartphone: jag har tänkt att jag ska ha den i flera år och vill inte känna att jag måste "uppgradera" den varje stup i kvarten när stora delar är desamma: spelutbud, kontroller, övriga funktioner. Det känns mjölkande i min bok i just detta specifika fall att jag sitter på en enhet som plötsligt KUNDE ha varit dubbelt så snabb i och med Pro-släppet.

Fast du kunde ju inte haft en bättre produkt, då pro-versionen inte fanns när du köpte din. Sen tror jag inte att Nintendo kommer att strunta i sin redan etablerade användarbas av switch, det hade varit ganska dålig PR om de som redan har en switch och inte vill köpa ny får en sämre upplevelse sett till hur det är i dagsläget med befintliga switch.

Visst kommer du inte få en likadan upplevelse som en pro, men det är en nyare och kraftigare produkt.

Skrivet av sniglom:

Ett problem är att det kan göra upplevelsen sämre för befintliga ägare.

Redan idag ska titlarna anpassas till de två olika prestandanivåerna som dockat respektive handhållet läge ger. Detta har utvecklare löst med varierande kvalitet, exempelvis finns det många titlar fungerar inte lika bra i det dockade läget som det handhållna. En pro-variant skulle slänga in ytterligare två nya prestandanivåer som utvecklarna ska optimera och anpassa sin titel till.

Med tanke på att det inte går så bra med två prestandanivåer, så kan vi förvänta oss att det blir ännu sämre med fyra. Ska inte spelkostnaden gå upp, så kan vi inte räkna med att det kommer läggas mer tid på anpassning/optimering.

Jag tvivlar på att Nintendo kommer strunta i sin redan etablerade användarbas av switch. En majoritet av de som redan äger en switch kommer troligen inte att köpa en ny switch om det nu är så att en eventuell "pro modell" skulle vara kraftfullare. Det vore ett stort misstag av Nintendo att inte hålla upplevelsen på samma nivå som är i dagsläget för original switch.

Sen kommer deras intäkter öka iom att det blir större spelarbas med en ny produkt, så kostnaden för att lösa flera kvalitetsnivåer bör lösa sig naturligt iom de större intäkterna till följd av mer sålda spel.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.