Cooler Master Mastercase H100 är Mini ITX-chassi med högt luftflöde

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master Mastercase H100 är Mini ITX-chassi med högt luftflöde

Cooler Master presenterar nu en kompakt datorlåda med luftflöde och portabilitet i fokus. Bland paradnumren syns ett inbyggt handtag, mesh-front och en 200 mm-fläkt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fint format men tämligen olyckligt utförande. Fläkten på 200mm kan ej styras över 800rpm och således blir luftflödet (speciellt för GPU) lidande, speciellt med tanke på att det varken finns andra luftintag eller något utblås.

Skickades från m.sweclockers.com

Ord
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kul låda, men den där nätaggsplaceringen ovanför CPU-kylaren har jag svårt för...
Maxhöjden för CPU-kylaren blir lite för tajt.
Sen verkar de väl kanske inte maxutnyttjat utrymmet i chassit, men det är väl ungefär som vanligt.

Skrivet av trattgunnar:

Fläkten på 200mm kan ej styras över 800rpm

Bara för att förtydliga: är alltså maxvarvet på fläkten 800rpm? (eller menar du något annat? )
Det borde väl räcka rätt långt på en 200mm fläkt?

Skrivet av trattgunnar:

speciellt med tanke på att det varken finns andra luftintag eller något utblås.

Intaget i fronten räcker nog mer än väl till
Men du har en poäng gällande utblås: det finns ju väldigt få ventilationshål i bak på chassit.
Obalanserad konstruktion med den väldigt öppna meshfronten, men en nästan tillsluten baksidan.
Lär bli ett onödigt stort övertryck i den lådan.

*edit*
Och som Guggeen också är inne på så är ju maxlängden för grafikkort väldigt begränsad.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tyvärr en utav de fulare ITX lådorna på marknaden. Intressant design på lådan, men som andra säger är nätaggsplaceringen katastrofal och du kan endast sätta in super korta grafikkort. Hoppas på en nästa generation!

Visa signatur

--- Louqe Ghost S1 <>Gigabyte Z390 I AORUS PRO WIFI <> Intel® Core™ i5-8600K <> Noctua NH-L12 <> EVGA GTX 1080 FE <> Corsair Vengeance LPX 16 Gb 3200 Mhz DDR4 <> Corsair SF600 600W 80+ Platinum <> ---

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Roger W:

Kul låda, men den där nätaggsplaceringen ovanför CPU-kylaren har jag svårt för...
Maxhöjden för CPU-kylaren blir lite för tajt.

Par cm mer än Loque Ghost, här får man i varje fall plats med en MasterAir G100M som är OK pris/prestanda lågprofil kylare Behöver man mer kylning får man som vanligt med ITX gå på en 120mm rad AIO vattenkylare.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Par cm mer än Loque Ghost, här får man i varje fall plats med en MasterAir G100M som är OK pris/prestanda lågprofil kylare

Jo kunde vara värre, men samtidigt är det ett varmt nätagg man har ovanför cpu-kylaren och inte en meshpanel mot utsidan som på Ghost.
Och det känns principiellt fel med en över 20cm bred towerliknande låda som bara har drygt 8cm utrymme för cpu-fläkt

Skrivet av Fluf:

Behöver man mer kylning får man som vanligt med ITX gå på en 120mm rad AIO vattenkylare.

Fast då sabbar man nog en stor del av grejen med att lådan nu har en 200mm fläkt i fronten.
Ska man köra 120mm rad, så skulle jag leta upp en annan låda bättre optimerad för det.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att den ser gullig ut?

Permalänk
Medlem

kolla denna video innan ni köper. Den är väldigt dåligt optimerad och finns bättre alternativ i samma prisklass.

Permalänk

@Monarchy: Det ser ju inte snyggt baktill tack vare AATX-PSU. Stycket utåt dödar mycket rum, då kunde de byggt ut hela bakstycket för extra plats åt bland annat grafikkort. Tycker också det är riktigt konstigt att de har valt att gå med ATX PSU...

Vad gäller fläkten så får jag känslan av budget delux. Skulle kunna tänka mig en prislapp på max 500kr.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

@SE_Larsson: och att man är väldigt begränsad med CPU kylare och ändå stort chassi, så korkat.

Permalänk
Medlem

Datorchassin över lag är inga vackra skapelser, men den här var verkligen grotesk. Jag är ingen snickare direkt, men skulle kunna slänga ihop ett snyggare chassi av några överblivna köksluckor jag har liggandes hemma och det är precis vad jag tänker göra. Kubchassin är bland det värsta jag vet. Till och med på 80-taket fattade man att desktopvarianter var smartare. Det gick dessutom att ha datorskärmen på och vips, så tog inte datorn upp mycket större plats än skärmen. Ska du ha ett chassi idag som du kan ha som "skärmstativ" får du antingen bygga själv eller punga ut 10.000:- Själv kommer jag bygga alla mina framtida chassin.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Lite väl stort för att ha så begränsat utrymme för grafikkort 😒

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Silverstone SG-13B | Moderkort: MSI B450I | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | CPU-kylare: Alphacool Eisbaer LT120 (fläktar utbytta till Corsair Premium ML120) | RAM: Crucial Ballistix 3600Mhz CL16 2x8GB | PSU: EVGA G3 1000W | GPU: AMD Radeon 5700 XT | Skärm: Dell U2515h | SSD: Corsair MP510 960GB | HDD: Seagate Firecuda 2TB (2,5")

Permalänk
Inaktiv

Ruskigt fult och verkar inte vara genomtänkt alls invändigt.

Permalänk
Medlem

Coolermaster måste börja göra SFX eller SFX-L nätagg, för detta är inte första gången de gjort en sån utbuktning på ett litet chassi bara för att de vill slotta in sina fullstora ATX nätagg. Men även utan den är det ett bedrövligt byggt chassi.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Kan inte förstå sånt här. Varför är det aldrig någon som inser att man vill ha ITX-chassin för att man vill att de ska vara små? Här har de kastat på massa plast på alla håll, och en stor 200mm fläkt i den överdimensionerade fronten, och ändå så blir kylningen värdelös om man inte kör vatten eftersom man placerar nätaggregatet mot processorfläkten. Varför?

Hade de bara placerat nätaggregatet ovanför moderkortet och struntat i fetfläkten så hade de fått en mindre, mer lättarbetad låda med bättre kylningsmöjligheter. Den där klumpen tar ju knappt mindre plats på skrivbordet än vissa ATX-chassin eller mATX-chassin.

Varför tycks hela poängen med ITX vara att placera nätaggregatet dumt snarare än att få till ett chassi som tar lite plats? Det är vad man får intrycket av när man ser utbudet.

Permalänk
Avstängd

Men alla bra moderkort är ATX, eller finns det bra mini-ITX moderkort också?

När jag köpte dator för 6 år sedan, så var det mycket enklare att handla ATX moderkort, då utbudet var mycket större.

Permalänk
Snusfri

*mega-ITX

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Förutom att den är ganska ful, så är den också ordentligt ful. Jag hade nog aldrig satt den bredvid min TV som något jag skulle vilja synas.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

God idé men det verkar som utförandet vart mindre bra.
Det gör mig inget om ITX chassin blir lite större, så länge det inte blir lika stort som mATX-chassin i yttre mått.
Skulle vara lockad av en högpresterande mATX dator också men moderkorten är väldigt dåliga i det segmentet, tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fastie:

Skulle vara lockad av en högpresterande mATX dator också men moderkorten är väldigt dåliga i det segmentet, tycker jag.

Jo nuförtiden då SLI/CF i princip inte existerar längre och då moderkorten har så mycket funktionalitet så att man behöver väldigt få PCI slottar, så skulle jag vilja argumentera för att mATX i praktiken skulle kunna ta över som den nya standarden...

Men trenden verkar inte gå ditåt såvitt jag kan se: folk kör fortfarande mest varianter på vanliga ATX miditower, med vissa trender mot små ITX byggen eller stora EATX klossar

Undrar varför? Höna-ägg scenario? (dvs finns inte så mycket vettiga nya mATX moderkort och chassin, så ingen bygger med dem, så behovet finns inte att utveckla nya osv)

Ursäkta sidospåret

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av rektor:

Men alla bra moderkort är ATX, eller finns det bra mini-ITX moderkort också?

När jag köpte dator för 6 år sedan, så var det mycket enklare att handla ATX moderkort, då utbudet var mycket större.

Det finns riktigt bra mITX-brädor även om utbudet inte är enormt alla gånger. Om det inte är några specifika funktioner du känner att du saknar?

När jag slutade köra SLI var steget ned från ATX till mITX en självklarhet, har aldrig riktigt känt någon poäng med mATX personligen.
Kör både ett Ryzen-system och ett Devil's Canyon i varsitt Fractal Design Core 500, det enda jag egentligen saknar är en Core 500-variant med plats för ventilation och fläkt i fronten istället för 5.25"-platsen.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte förstå varför det råder sådan brist på chassin som är estetiskt tilltalande. Visst det är ju en smaksak, men allt ser billigt eller sportigt ut. Och all denna jäkla led.

Jag skulle vilja se mer materialval som förr i tiden va populära såsom borstad plåt, blästrat glas, vackra träpaneler, mer färger eller vitt/pärl. Något man kan ställa i sitt vardagsrum som kan vara en vacker del av inredningen. Har sett folk här i forumet som jag hade anställt direkt som designers om jag vore en större tillverkare.

Apple är bra på design och det märks när man ser hur många artister och designers och andra som köper dem just för detta.

Nu har vi haft svarta p12 lådor länge nog. Tror inte jag är den enda som känner såhär.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Har aldrig sett ett snyggt chassi från CoolerMaster. Så jag blev inte direkt förvånad.

Skrivet av serverfel:

Jag kan inte förstå varför det råder sådan brist på chassin som är estetiskt tilltalande. Visst det är ju en smaksak, men allt ser billigt eller sportigt ut. Och all denna jäkla led.

Jag skulle vilja se mer materialval som förr i tiden va populära såsom borstad plåt, blästrat glas, vackra träpaneler, mer färger eller vitt/pärl. Något man kan ställa i sitt vardagsrum som kan vara en vacker del av inredningen. Har sett folk här i forumet som jag hade anställt direkt som designers om jag vore en större tillverkare.

Apple är bra på design och det märks när man ser hur många artister och designers och andra som köper dem just för detta.

Nu har vi haft svarta p12 lådor länge nog. Tror inte jag är den enda som känner såhär.

Delar din frustration. Förr trodde jag det berodde på att en stor andel av köparna var p12, men idag ligger väl köpkraften hos entusiaster i spannet 25-50. Det är bara konstigt att ingen vill tillverka något som smälter in i en vuxen persons hem. Jag har inga problem att betala ett premiumpris, men vad hjälper det när utbudet är obefintligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Har aldrig sett ett snyggt chassi från CoolerMaster. Så jag blev inte direkt förvånad.

Delar din frustration. Förr trodde jag det berodde på att en stor andel av köparna var p12, men idag ligger väl köpkraften hos entusiaster i spannet 25-50. Det är bara konstigt att ingen vill tillverka något som smälter in i en vuxen persons hem. Jag har inga problem att betala ett premiumpris, men vad hjälper det när utbudet är obefintligt.

Jepp. Samma sak känner jag med gaminglaptops. Ingen bryr sig om designen när man sitter på hotellet och lirar, men om man skulle ha för sig att använda dem på jobb är det ju direkt pinsamt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli