Raspberry Pi 4 bryter mot standarden för USB Type-C

Permalänk
Melding Plague

Raspberry Pi 4 bryter mot standarden för USB Type-C

Den fjärde utgåvan av enkortsdatorn Raspberry Pi 4 erbjuder mycket nytt, däribland USB Type-C. Nu uppdagas att implementationen inte följer USB Type-C-standarden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte hela världen, men lite fårvånad att det inte upptäcktes av dem själva under utveckling om det inte var medvetet.
Nu kom Pi4 betydligt tidigare än väntat, så några småsaker var nästan givet.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Inaktiv

Finns ingen anledning för dem att använda Type C om det inte fungerar universellt med befintliga sladdar.är min första tanke. Mer än att sälja officiella strömadaptrar.

Permalänk
Medlem

Inte hela värden, tyckte det lät mest komiskt.

Det blir fixat så småningom ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av som99:

Inte hela världen

Precis.
Det är inte så att man kopplar in den med olika kablar hela tiden utan man har ju sin Pi-kabel med den hela tiden ändå.

RPi4B snart då?

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Precis.
Det är inte så att man kopplar in den med olika kablar hela tiden utan man har ju sin Pi-kabel med den hela tiden ändå.

RPi4B snart då?

Nej, förmodligen bara en ny revision av kretskortet. Det har gjorts tidigare utan större väsen från stiftelsen.

https://www.raspberrypi-spy.co.uk/2012/09/checking-your-raspb...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

I mitt tycker är det faktiskt hela världen. Det är precis sån här skit som gör att sopbergen växer. Det finns en universell standard, men så gör man sin egen twist på det.
Samma sak med USB C-dockor där många tillverkare inte vill följa standard för att dockorna bara ska fungera med deras datorer - idioti!

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Pinsamt. Väljer man en standardkontakt ska man givetvis följa dess specifikationer fullt ut. Har vi inte haft nog av produkter som typ fast ändå inte följer befintlig standard? Det kan fungera fint, speciellt på kort sikt. Men hur kul blir det när alla om sex månader glömt bort detta och börjar blanda kompatibla och icke-kompatibla laddare huller om buller och sedan inte fattar varför det inte fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Illa, speciellt när USB Type-C faktiskt funnits så länge. Nu köpte jag med RPi's egna (feldesignade) strömadapter så här fungerar det som det är. Men då jag faktiskt funderat på möjligheterna att driva den med exempelvis powerbank så lär väl det vara kört med antagligen.

Antingen följer man standarden eller får man gott kalla den för Brexit Type-C eller något annat passande...

Permalänk
Medlem

Att man lyckats utveckla ett eget kretskort utan att "märka" att det inte är korrekt låter (imo) inte särskilt troligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Illa, speciellt när USB Type-C faktiskt funnits så länge. Nu köpte jag med RPi's egna (feldesignade) strömadapter så här fungerar det som det är. Men då jag faktiskt funderat på möjligheterna att driva den med exempelvis powerbank så lär väl det vara kört med antagligen.

Antingen följer man standarden eller får man gott kalla den för Brexit Type-C eller något annat passande...

Har du öht läst artikeln som länkas till? Det är inget fel på nätadaptern, det är vissa kablar som inte fungerar. Det finns massor av USB C-kablar som fungerar och några som inte gör det.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av jockos:

I mitt tycker är det faktiskt hela världen. Det är precis sån här skit som gör att sopbergen växer. Det finns en universell standard, men så gör man sin egen twist på det.
Samma sak med USB C-dockor där många tillverkare inte vill följa standard för att dockorna bara ska fungera med deras datorer - idioti!

Är böjd att hålla med. Även om just det här kan vara "oskyldigt" är beteendet själva problemet. När det börjar rubbas på och trixas med standarder är vi snabbt tillbaka i en välbekant soppa igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv

Ska man göra rätt, då reklamerar man, sätt butikerna & RPI foundation på att korrigera(betala) fusket.. RPi foundation måste få en chans att reparera!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zarkov:

Har du öht läst artikeln som länkas till? Det är inget fel på nätadaptern, det är vissa kablar som inte fungerar. Det finns massor av USB C-kablar som fungerar och några som inte gör det.

Ja, jag ögnade igenom den snabbt igår men lusläste den inte. Adaptern fungerar men följer den standarden?

Adaptern fungerar uppenbarligen då jag har just en sådan till min RPi 4. Men är allt verkligen korrekt här?

Permalänk
Inaktiv

Bra att få denna info. Har gått i köptankar kring Pi 4'an men velat vänta tills mjukvaran har hunnit utvecklas lite så att den faktiskt går att använda. Nu får man vänta lite till.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon12433:

Bra att få denna info. Har gått i köptankar kring Pi 4'an men velat vänta tills mjukvaran har hunnit utvecklas lite så att den faktiskt går att använda. Nu får man vänta lite till.

Skulle definitivt råda att vänta tills iallafall mjukvaran och stödet mognat. Jag beställde en så fort de presenterades då jag fortfarande minns hur svår RPi Zero var att tag i början, och risken att det kunde bli något liknande då RPi 4 tar ett rejält kliv framåt både funktionsmässigt men även prestandamässigt.

Den kommer nog bli en riktigt trevlig plattform framöver faktiskt. Inte helt hundra på vad jag ska använda min till ännu men lutar mest åt att ersätta iallafall delar av smartfunktionerna i min LG OLED.

Permalänk

Jobbat med kretskortdesign i ett antal år. När man ser okonventionella lösningar på enkla saker blir man bara tokig. Urdumt att spara in på någon resistor och lite layout-arbete och samtidigt bryta mot den enklaste delen av en standard, speciellt när ens marknad är entusiaster...

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ja, jag ögnade igenom den snabbt igår men lusläste den inte. Adaptern fungerar men följer den standarden?

Adaptern fungerar uppenbarligen då jag har just en sådan till min RPi 4. Men är allt verkligen korrekt här?

Det finns kablar med och utan elektronik. Kablar utan elektronik fungerar, kablar med elektronik (E-märkta) fungerar inte. En enkel nätadapter som den RPi säljer behöver knappast dessa funktioner och fungerar således.

Citat:

E-märkta kablar har kretsar som sköter energihantering, kommunikation med tillbehör, hastighet över kabeln och andra funktioner i specifikationen. E-märkta kablar är mer avancerade och brukar användas tillsammans med mer avancerade produkter som bärbara datorer.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Hur dum får man bli, detta gör att jag kommer vänta på nästa revision av kretskortet.

Hade hellre betalat 10-20kr mer utan att ens fundera bara det är korrekt gjort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag ser på 4GB-varianten som grundplåten för en billig GB-router, givet att man kan ansluta en GB NIC över USB C. Hoppas inte detta förstör.

Permalänk
Inaktiv

@ThomasLidstrom: Går nog att få en vettig Mikrotik för samma pris som en RPI4 med allt tillbehör som behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

I mitt tycker är det faktiskt hela världen. Det är precis sån här skit som gör att sopbergen växer. Det finns en universell standard, men så gör man sin egen twist på det.
Samma sak med USB C-dockor där många tillverkare inte vill följa standard för att dockorna bara ska fungera med deras datorer - idioti!

Word!!

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Fast om man läser källmaterialet till artikeln så ser det snarare ut som att de drog en ledare fel, båda motstånden sitter ju där men är ihopkopplade på USB-sidan istället för på jordsidan.

Om man bara vill ändra så att sin egen RPi4B följer standard är det relativt snabbt fixat med skalpell och virtråd. Kapa spåret mellan pinnarna och löd virtråd mellan motstånden på rätt sida. Du behöver antagligen stadig hand, fin spets och en timme för att hitta var på kortet du ska pilla, men det borde inte vara överdrivet svårt för den tänkta målgruppen som redan håller på med elektronik på fritiden.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

@jockos: Håller med! Det är faktiskt "hela världen". Ska man göra en sån förändring och använda USB-C så ska man också följa specifikationerna fullt ut. Det skapar ju problem annars, som nu någon upptäckte ganska snabbt...

Gör om, gör bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Fast om man läser källmaterialet till artikeln så ser det snarare ut som att de drog en ledare fel, båda motstånden sitter ju där men är ihopkopplade på USB-sidan istället för på jordsidan.

Om man bara vill ändra så att sin egen RPi4B följer standard är det relativt snabbt fixat med skalpell och virtråd. Kapa spåret mellan pinnarna och löd virtråd mellan motstånden på rätt sida. Du behöver antagligen stadig hand, fin spets och en timme för att hitta var på kortet du ska pilla, men det borde inte vara överdrivet svårt för den tänkta målgruppen som redan håller på med elektronik på fritiden.

Nej, det behövs tre motstånd, var sitt för CC-ledarna (R79) och ett för PDSENSE (R1). Om man gjort det här av misstag eller medvetet låter jag vara osagt, oavsett tycker jag inte det är "hela världen" när det är så enkelt att komma runt för slutanvändaren. Dumt, ja. Katastrof, nej.

Mer info:
https://www.scorpia.co.uk/2019/06/28/pi4-not-working-with-som...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Kommer vi få byta om våra fel designade när de fått ordning på type C standarden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nej, det behövs tre motstånd, var sitt för CC-ledarna (R79) och ett för PDSENSE (R1). Om man gjort det här av misstag eller medvetet låter jag vara osagt, oavsett tycker jag inte det är "hela världen" när det är så enkelt att komma runt för slutanvändaren. Dumt, ja. Katastrof, nej.

Mer info:
https://www.scorpia.co.uk/2019/06/28/pi4-not-working-with-som...

Nej, du behöver inte tre motstånd.

Du kan kapa bort spåret som heter PD_SENSE och sannolikt brygga den till jord. PD_SENSE går till en MXL7704-P4 (ingång AN1 på U2 i kopplingsschemat) och är en programmerbar analog ingång, i databladet står det att om den inte används ska den kopplas till AGND (precis som AN2 på U2). Eftersom en RPi4B fungerar med en dum kabel utan datapinnar är PD_SENSE inte gärna nödvändig, eftersom den då har samma potential som GND genom R1 i schemat. Vidare sitter A0 och A1 (A1 respektive A2 i schemat för RPi4B) precis bredvid varandra (pinne 22 och 21), kanske lite svårare att komma åt men knappast omöjligt och i värsta fall borde du kunna koppla PD_SENSE till vanliga GND istället för AGND.

Kort sagt, det är bara en extra bit virtråd eller lödbrygga för att fixa PD_SENSE också.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Då har vi både RPI4 och Nintendo Switch bland vanlgiga konsumentprodukter med feldesignad USB-C strömförsörjning.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Slarv och/eller förbannad nonchalans.
Oavsett vilket så lär jag invänta en fixad revision (låter ju som det lär komma).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Slarv och/eller förbannad nonchalans.
Oavsett vilket så lär jag invänta en fixad revision (låter ju som det lär komma).

Schemat ser ju ut att komma från KiCAD och i min relativt korta erfarenhet är det lätt att missa denna sortens fel när man drar ledare som visserligen hör ihop, men inte ska vara anslutna, vid olika tillfällen. Att de heter R1 och R79 är ju ett ganska bra tecken på att någon ganska sent kom på att USB-C ska ha två motstånd för konfiguration av matningen (det "sista" motståndet i den offentliga delen av schemat är R85 vad jag kan se).

KiCAD är väldigt pigg på att låta dig dra ledare över varandra och slå ihop dem utan varning, har gjort det själv ett par gånger och missade det tills jag gick tillbaka och kontrollerade kopplingen jag precis gjorde.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810