Permalänk
Medlem

Vad bör jag uppgradera?

Hallå, har precis köpt en dator för första gången sen pentium 4 va nytt och märker ju rätt snabbt att billigast kanske inte alltid är bäst. Köpte en burk på facebook och säg att jag har 2000kr till en uppgradering, vad bör jag börja med?

Nuvarande
Operating System
Windows 10 Home 64-bit
CPU
Intel Core i5 750 @ 2.67GHz 41 °C
Lynnfield 45nm Technology
RAM
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 739MHz (8-8-8-24)
Motherboard
Gigabyte Technology Co. Ltd. P55A-UD3 (Socket 1156) 35 °C
Graphics
U28E570 (3840x2160@60Hz)
2047MB NVIDIA GeForce GTX 770 (ASUStek Computer Inc) 32 °C
Storage
465GB Seagate ST3500418AS (SATA ) 33 °C
931GB Seagate ST31000524AS (SATA ) 32 °C
Optical Drives
Virtuell DVD-ROM-enhet från Microsoft
TSSTcorp CDDVDW SH-S223C
Audio
NVIDIA Virtual Audio Device (Wave Extensible) (WDM)
CPU:n är klockad till 3.2ghz just nu.
Antar att ett bättre begagnat grafikkort borde vara rätt väg att gå, typ 1060/1070?

Permalänk
Medlem

Hoppas att du inte blev blåst, ja nytt grafikkort är det enda som är värt att uppgradera för inget annat går att uppgradera utan att byta allt.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Mycket i den datorn är värdelöst (saknar värde) och med 2000kr kommer du tyvärr inte långt. Främst processorn som är i behov av uppgradering, men också den komponent som är svårast att byta ut och kräver även nytt moderkort samt nya DDR4 minnen.

Skulle säga att grafikkortet är den komponent som är i bäst skick. Vad köpte du datorn för och när?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Ouch, tyvärr inte värt att uppgradera något, komponenterna är för gamla för att hitta något som matchar idag. Du får stå ut med den där tills du skrapat ihop minst ca 8 000:-, med de pengarna kan du köpa begagnade delar eller en komplett dator begagnat eller tom ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Mycket i den datorn är värdelöst (saknar värde) och med 2000kr kommer du tyvärr inte långt. Främst processorn som är i behov av uppgradering, men också den komponent som är svårast att byta ut och kräver även nytt moderkort samt nya DDR4 minnen.

Skulle säga att grafikkortet är den komponent som är i bäst skick. Vad köpte du datorn för och när?

2000 spänn för två veckor sen på Facebook. Tänkte köpa ett paket på komplett länge fram, är sugen på ett B450 och ryzen 5.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wargar:

2000 spänn för två veckor sen på Facebook. Tänkte köpa ett paket på komplett länge fram, är sugen på ett B450 och ryzen 5.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det är möjligt så skulle jag undersöka ifall det är möjligt att återlämna datorn och få pengarna tillbaka. Vilket nätaggregat sitter i datorn?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Om det är möjligt så skulle jag undersöka ifall det är möjligt att återlämna datorn och få pengarna tillbaka. Vilket nätaggregat sitter i datorn?

Tror nog en retur blir omöjligt. Nätdelen är en fractal design integra 500.
Vattenkyld processor också, corsair.
Är ju inte direkt årets grejer men så jävla dåligt köp kan det väl inte varit?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wargar:

Tror nog en retur blir omöjligt. Nätdelen är en fractal design integra 500.
Vattenkyld processor också, corsair.
Är ju inte direkt årets grejer men så jävla dåligt köp kan det väl inte varit?

Skickades från m.sweclockers.com

Förståeligt, men tyvärr var det ett riktigt dåligt kap :/

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Förståeligt, men tyvärr var det ett riktigt dåligt kap :/

Helvete... Jaja, synd att sweclockers har den där 7 dagars spärren på köp och sälj.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Satt med samma processor och moderkort fram tills förra året, inköpt 2009.

Ville inte lägga mycket på uppgradering så köpte begagnat moderkort och CPU via nån facebookgrupp.

Blev en Intel core i5 2500K med tillhörande moderkort för 700kr. Delarna är från ca 2012 men det gjorde enorm skillnad och det går att överklocka CPUn.

Har SSD, 8GB RAM och ett Radeon HD 7850 (ditt GTX770 är bättre) och tycker det funkar bra. Knappast läge för ULTRA HIGH i PUBG eller nåt, men på låga settings klarar jag det mesta.

Så du behöver ju inte slänga allt, men en SSD, mobo och CPU håller dig flytande (särskilt om du klarat dig på Pentium 4 ända tills nu...)

Permalänk
Medlem

Vad ska du använda datorn till? För vanlig surf och lättare spel bör allt hålla ihop med något 2nd hand kort, mina 2 småbröder kör med samma processor sen flera år tillbaka då både jag och storebrorsan köpte nya, rullar på fortfarande och dom spelar lättare spel som Fortnite, CS:GO etc utan några större problem, dom har dock varsitt 970 i burken så det gör en del jämfört med ditt 770, kan väl inte gå mycket högre utan att det börjar flaska, kan väl vara värt och att skaffa ett sådant om du inte har några större krav på grafik.

Ska du spela nya spel så blir det en annan femma och du får byta ut allt omgående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zexz:

Vad ska du använda datorn till? För vanlig surf och lättare spel bör allt hålla ihop med något 2nd hand kort, mina 2 småbröder kör med samma processor sen flera år tillbaka då både jag och storebrorsan köpte nya, rullar på fortfarande och dom spelar lättare spel som Fortnite, CS:GO etc utan några större problem, dom har dock varsitt 970 i burken så det gör en del jämfört med ditt 770, kan väl inte gå mycket högre utan att det börjar flaska, kan väl vara värt och att skaffa ett sådant om du inte har några större krav på grafik.

Ska du spela nya spel så blir det en annan femma och du får byta ut allt omgående.

770 är väl någonstans mellan 1050/1050ti så det borde gå att lira en hel del på det kortet om man inte räknar med höga inställningar. Dock lär ju 2GB vram sätta lite bromsklossar i några spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sobieski:

Satt med samma processor och moderkort fram tills förra året, inköpt 2009.

Ville inte lägga mycket på uppgradering så köpte begagnat moderkort och CPU via nån facebookgrupp.

Blev en Intel core i5 2500K med tillhörande moderkort för 700kr. Delarna är från ca 2012 men det gjorde enorm skillnad och det går att överklocka CPUn.

Har SSD, 8GB RAM och ett Radeon HD 7850 (ditt GTX770 är bättre) och tycker det funkar bra. Knappast läge för ULTRA HIGH i PUBG eller nåt, men på låga settings klarar jag det mesta.

Så du behöver ju inte slänga allt, men en SSD, mobo och CPU håller dig flytande (särskilt om du klarat dig på Pentium 4 ända tills nu...)

Köpte en dator från komplett 2004, den hängde med till 2009 ungefär, har vart utan sedan dess.
Tanken är ju inte att maxa cyperpunk när det kommer men jag vill ha något relativt modernt. Håller koll på köp/sälj och hoppas på att många byter upp sig till ryzen 3000 serien och lägger ut sina gamla grejer här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wargar:

Köpte en dator från komplett 2004, den hängde med till 2009 ungefär, har vart utan sedan dess.
Tanken är ju inte att maxa cyperpunk när det kommer men jag vill ha något relativt modernt. Håller koll på köp/sälj och hoppas på att många byter upp sig till ryzen 3000 serien och lägger ut sina gamla grejer här.

Skickades från m.sweclockers.com

Det lär blir billigt speciellt första gen ryzen har tappat rätt bra i andahandsvärde. Men då är den ju lite klenare men inte dålig för den sakens skull.

Permalänk
Inaktiv

@Wargar Fy Vad tråkigt lider med dig! Du kan få min R5 1600 nu när jag får min R5 3600 nu i dagarna för en hundring och frakten så från Finland så skickar jag med orginal kylaren med.

Då har du 1700+ att hitta mobo och minnen för vilket inte borde vara några problem! 😊
Hoppas det inte bryter mot några regler att ”sälja” min CPU till han här men en pizza sitter ju aldrig fel 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon239600:

@Wargar Fy Vad tråkigt lider med dig! Du kan få min R5 1600 nu när jag får min R5 3600 nu i dagarna för en hundring och frakten så från Finland så skickar jag med orginal kylaren med.

Då har du 1700+ att hitta mobo och minnen för vilket inte borde vara några problem! 😊
Hoppas det inte bryter mot några regler att ”sälja” min CPU till han här men en pizza sitter ju aldrig fel 😂

Schysst! 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle börjat med att klocka, de gamla i5orna har riktigt mycket att hämta ut där. Min 760 gör 4GHz+, så du borde åtminstone kunna gå upp från 3.2 till 3.7 ganska enkelt. Förutsatt att den inte klockar riktigt uruselt är det nog ingen idé att leta snabbare CPUer på begagnatmarknaden, såvida ingen kastar dem efter dig. i7-modellerna brukar klocka lite lägre med HT-påslaget, så det är ett nollsummespel ofta.

8GB ram kommer räcka fint.

Är man okej med att skruva ner inställningarna kommer man förvånansvärt långt på ett 770.
Low/Medium så kommer många spel fungera i 1440p eller 1080p.

För 2000kr skulle jag nog se om det gick att skrapa ihop till begagnad SSD och ett Geforce 970 / 980.
Gissar på att 480 och 580 skulle kunna vara alternativ på AMD-sidan. Kommer du upp till 1060/1070 är det så klart trevligt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Tackar alla för input👍🏻

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

770 vs 970 vs 1070 av en seriös (trovärdig) youtuber https://youtu.be/gTBd3YbxLyM
Så kan du se och jämföra lite vad som skiljer mellan kortet. Dock kanske inte förvänta dig samma resultat ifall cpun sätter stopp men du får iaf en blick frammåt ifall du skulle byta cpu

770 tycker jag inte gör bort sig precis, skärskilt med tanke på att det är ultra, sänk inställningarna något så rullar det nog på fint, dock återigen så finns det 2 versioner av 770, en med 4GB och en med 2GB vram. Dock så är det 2GB varianten i videon.