Rengöra glasrutor i Akvarium " Hjälp "

Permalänk
Medlem

Rengöra glasrutor i Akvarium " Hjälp "

Tjena.
Min dotter har köpt ett begagnat akvarium som jag har kämpat med i 2 dagar " Ska lägga ny silikon "
Men hur i H......E! ska jag få rent rutorna? Har testat detta.
1. Rakbladsskrapa
2. Ättika
3. Yes
4. Kalkbort " Nilfisk "
5. Glasputs
Inget biter på dessa glasrutor , vet att det är mycket gifter men akvariet står på gräsmattan och luftas. Har sköljt ut det ca 10 gånger med rent vatten
Nu ska det iofs inte in fiskar utan det ska va till hennes ödla som har växt ur det gamla.
Hoppas ni har nått tips på nått mirakelmedel , har tittat på youtube och alla andra sociala medier.
Mvh / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Tjena.
Min dotter har köpt ett begagnat akvarium som jag har kämpat med i 2 dagar " Ska lägga ny silikon "
Men hur i H......E! ska jag få rent rutorna? Har testat detta.
1. Rakbladsskrapa
2. Ättika
3. Yes
4. Kalkbort " Nilfisk "
5. Glasputs
Inget biter på dessa glasrutor , vet att det är mycket gifter men akvariet står på gräsmattan och luftas. Har sköljt ut det ca 10 gånger med rent vatten
Nu ska det iofs inte in fiskar utan det ska va till hennes ödla som har växt ur det gamla.
Hoppas ni har nått tips på nått mirakelmedel , har tittat på youtube och alla andra sociala medier.
Mvh / Mangee

Rakblad brukar funka bra.
Tänk bara på att lägg rätt sorts silikon så den inte är giftig.

Har du någon bild på hur rutan/rutorna ser ut?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Rakblad brukar funka bra.
Tänk bara på att lägg rätt sorts silikon så den inte är giftig.

Har du någon bild på hur rutan/rutorna ser ut?

Har ingen bild just nu , men kan ta en imorgon.
Har köpt Akvariesilikon som är giftfritt , kanske inte behövs till en ödla? Men nu är det inhandlat.
Har som sagt testat med rakblad och det tog det översta lagret , men rutorna ser så där immiga och tråkiga ut.
Mvh / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Har ingen bild just nu , men kan ta en imorgon.
Har köpt Akvariesilikon som är giftfritt , kanske inte behövs till en ödla? Men nu är det inhandlat.
Har som sagt testat med rakblad och det tog det översta lagret , men rutorna ser så där immiga och tråkiga ut.
Mvh / Mangee

Dom brukar bli lite immiga men brukar bara ta lite vatten och torka av med så brukar det blir bra.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Dom brukar bli lite immiga men brukar bara ta lite vatten och torka av med så brukar det blir bra.

Har testat med bara vatten också.
Får se om det dyker upp fler svar , men tack för hjälpen.
Mvh / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Jag skulle testa kaustiksoda. Det tar bort det mesta, även skinnet på händerna. Så använd hela gummihandskar. Kanske en matsked kaustiksoda till en liter vatten. Jag använder kaustiksoda till bakugnen, stopp i avloppet samt tvättar bort insekterna på bilen på hösten. Kanske bäst att testa på ett litet område först så inte för stor yta blir förstörd om det är känsligt glas i akvariet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Har ingen bild just nu , men kan ta en imorgon.
Har köpt Akvariesilikon som är giftfritt , kanske inte behövs till en ödla? Men nu är det inhandlat.
Har som sagt testat med rakblad och det tog det översta lagret , men rutorna ser så där immiga och tråkiga ut.
Mvh / Mangee

Beror på vem man frågar, vissa FB-grupper tror att djuren dör så fort det är en varningssymbol på materialet man använder i närheten av djuren. Så länge ödlan inte kommer kontakt med silikonet så spelar det ingen roll. Asbest är jättefarligt, men så länge du inte slickar på eternit-plattorna så dör du inte.

Däremot är det bättre med riktigt terrarium till reptiler, vilket kan vara värt att tänka på nästa gång.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

citronsyra brukar vara bra till sådant.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Jag skulle testa kaustiksoda. Det tar bort det mesta, även skinnet på händerna. Så använd hela gummihandskar. Kanske en matsked kaustiksoda till en liter vatten. Jag använder kaustiksoda till bakugnen, stopp i avloppet samt tvättar bort insekterna på bilen på hösten. Kanske bäst att testa på ett litet område först så inte för stor yta blir förstörd om det är känsligt glas i akvariet.

Kaustiksoda kanske kan va nått , ska testa det på en liten del av rutan.

Skrivet av scienta:

Beror på vem man frågar, vissa FB-grupper tror att djuren dör så fort det är en varningssymbol på materialet man använder i närheten av djuren. Så länge ödlan inte kommer kontakt med silikonet så spelar det ingen roll. Asbest är jättefarligt, men så länge du inte slickar på eternit-plattorna så dör du inte.

Däremot är det bättre med riktigt terrarium till reptiler, vilket kan vara värt att tänka på nästa gång.

Absolut är ett terrarium att föredra , men nu hitta hon detta till ett bra pris. Det va ju rätt stort också om man jämför med hennes gamla.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

citronsyra brukar vara bra till sådant.

Det glömde jag att skriva , har testat.
Fick tips av grannen att slipa rutorna med 1000 kornigt eller finare våtsandpapper? Låter ju sådär eller?
Visserligen är ju 1000korn jävligt fint , nästan om toapapper

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Absolut är ett terrarium att föredra , men nu hitta hon detta till ett bra pris. Det va ju rätt stort också om man jämför med hennes gamla.

Storlek är alltid en bra prioritering! Tillsammans med berikande inredning så får man glada djur Vad är det för ödla?

Ska du slipa med papper så hade jag nog kollat på finare än 1000. Fråga lokala glasmästaren vad som kan vara bra.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Storlek är alltid en bra prioritering! Tillsammans med berikande inredning så får man glada djur Vad är det för ödla?

Ska du slipa med papper så hade jag nog kollat på finare än 1000. Fråga lokala glasmästaren vad som kan vara bra.

Det är en skäggagam på 53cm. Hennes nuvarande terrarium är 100X50X50 och det " nya " är på 150X50X60 så det ska han nog trivas i.
Ska köra på ditt tips och fråga en glasmästare efter jobb imorgon
Vet inte han/hon då får det va så , är mest jag " pappa " som stör mig på glaset
Tack för tipset / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Det är en skäggagam på 53cm. Hennes nuvarande terrarium är 100X50X50 och det " nya " är på 150X50X60 så det ska han nog trivas i.
Ska köra på ditt tips och fråga en glasmästare efter jobb imorgon
Vet inte han/hon då får det va så , är mest jag " pappa " som stör mig på glaset
Tack för tipset / Mangee

Härligt! Skäggisar är trevliga. De rackarna kräver ju en del yta då de blir förhållandevis stora. 150*50 i bottenyta är lite på gränsen den ödlan egentligen, L80 kräver minst 1.8kvm för marklevande ödlor över 51cm: https://www.terrariedjur.se/info/terrarium/l80

Är den fullvuxen så kan det funka ändå

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Har du testat nåt vax/ polermedel till bil ihop med polertrasa?

Kan inget om akvarium men det enda som tar på en riktigt nerskitad lack är just polermedel... skölj ordentligt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sånt där medel man gör rent spishällar med, kan det fungera?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Jättemånga tips på olika medel, men har du testat att låta den stå ett tag fylld med vatten?
Lite ättika i kan säkert hjälpa, men får den bara stå i blöt så kommer det sannolikt gå lättare att få ren den. Gärna ett dygn eller två, men åtminstone över natten skall nog räcka. Du kan prova om det lossnar lättare med en svamp innan du tömmer ut vattnet.

Permalänk

Det som bet bäst sist jag rengjorde ett ingrott beggat akvarium: Dela en citron, gnid in en ruta i taget med citronhalva. Salta RIKLIGT på den fuktade rutan och gnugga HÅRT med citonhalvan. Det ska vara rejält med salt/citronsaftgegga du gnider runt. Sen när du gnuggat alla glas låter du det stå i blöt med vatten och någon syra (ättika t.ex) över natt och sköljer rent sen.

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Härligt! Skäggisar är trevliga. De rackarna kräver ju en del yta då de blir förhållandevis stora. 150*50 i bottenyta är lite på gränsen den ödlan egentligen, L80 kräver minst 1.8kvm för marklevande ödlor över 51cm: https://www.terrariedjur.se/info/terrarium/l80

Är den fullvuxen så kan det funka ändå

Den är full vuxen , dottern ringde till nån tropikaffär och fråga om måtten va okej innan hon köpte det. Han tyckte det va helt okej såvida man inte ska ha 2 skäggisar.
Tack för alla svaren.
Mvh Mangee

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Väldigt fint polermedel, och en polermaskin, kanske?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm. Jag vet inte riktigt hur det ser ut. Det är ganska avgörande för vad som kan tänkas fungera.

Sitter det kvar ett lager organiskt matieral (alger, smuts å skitavlagringar) så kan en stark bas lösa upp detta. Kaustiksoda har föreslagits och det kan ju hjälpa (fast det är onödigt starkt medel för ändamålet).
Men det borde även kunna hanteras bra med rakblad tänker jag mig.

Det här har inte hjälpt riktigt verkar det som.

Det var liksom immigt ut fortfarande enligt beskrivning.

En möjlighet är att det är kalkavlagringar.
Det får man inte bort med rakblad. Kalk är basiskt och det är heeeelt värdelöst att då använda en bas för att försöka få bort detta med hjälp av exempelvis kaustiksoda (undvik gärna just denna bas i många lägen ändå för den är... ja obehagligt potent).

Är det kalk så är det väl i stort sett bara syra som kan få bort kalken.
Stark syra under kort tid är inte optimalt.
Bättre med längre exponering av en svagare syra. Så kan man ställa upp rutorna i ett vattenbad med en del citronsyra eller ättika i så kan det släppa på kalken efter något dygnt tror jag. Om syran kommer åt och får verka ett tag liksom.

Men är det ens kalkavlagringar? Det är ju frågan ;).

Kan det vara glaspest kanske? Det här kan jag för lite om, men om så är fallet så har väl yttersta lagret av keramen reagerat på nå sätt och det är svårt att göra så mycket åt. Men det kanske inte alls är fallet här. Dunno.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det värsta medlet jag testat ur alla synpunkter, speciellt miljömässigt är kallavfettning MEN det biter nog på allt. men använd det sparsamt.
notera att det är extremt giftigt så välventilerat och när du är klar så samla upp det i ett kärl och kör det till återvinning. och tvätta akvariumet NOGA.
jag skulle anväda det som sista utväg och först testa på en liten bit glas så att det fungerar.

är det "mjölkigt" kanske någon form av vax fungerar(bilvax)?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det värsta medlet jag testat ur alla synpunkter, speciellt miljömässigt är kallavfettning MEN det biter nog på allt. men använd det sparsamt.
notera att det är extremt giftigt så välventilerat och när du är klar så samla upp det i ett kärl och kör det till återvinning. och tvätta akvariumet NOGA.
jag skulle anväda det som sista utväg och först testa på en liten bit glas så att det fungerar.

är det "mjölkigt" kanske någon form av vax fungerar(bilvax)?

Ska testa detta , har ju sånt hemma.
Som sista utväg blir det att polera , men baksidan ska hon klä in i nån typ av kork eller vad hon sa.
Så den kan man laborera med , tur att det står på gräsmattan i trädgården så det är lätt att spola av och lufta.
Än en gång , tack för svaren och tipsen.

Mvh Mangee

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

0000 stålull brukar väll fönsterputsare använda har jag för mig. Finns även videos på tuben när folk använder det på vindrutor etc, verkar vara riktigt bra. Aldrig testat själv dock

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mangee75:

Ska testa detta , har ju sånt hemma.
Som sista utväg blir det att polera , men baksidan ska hon klä in i nån typ av kork eller vad hon sa.
Så den kan man laborera med , tur att det står på gräsmattan i trädgården så det är lätt att spola av och lufta.
Än en gång , tack för svaren och tipsen.

Mvh Mangee

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av HeroiX:

0000 stålull brukar väll fönsterputsare använda har jag för mig. Finns även videos på tuben när folk använder det på vindrutor etc, verkar vara riktigt bra. Aldrig testat själv dock

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte riktigt så enkelt som att det starkaste medlet är det bästa.

Kallavfettning är väl vanligen basiskt det också, right? Det löser upp oljor, fetter, asfalt och insekter. Organiska ämnen. Även avföring från fiskar och alger alltså. Det är vad baser gör och kallavfettning är en stark bas. Men man kan inte lösa upp rost eller kalk med en bas. För detta behövs en syra.
Baser är verkanslöst för ändamålet.

Så "sista utväg" är väl kanske inte helt rätt tänk för området. Starkast vinner inte utan det behöver också vara rätt typ av lösningsmedel för det man tänkt lösa upp.

Är det kalkavlagringar så behövs syra.

Nu vet vi ju inte riktigt vad det är som är fast där. Är det organiska rester så kan avfettningen eller annan mindre "nasty" bas göra jobbet.
Är det kalk så kan syra fungera.

Är det glaspest så har du keramer som inte är genomskinliga. Och ja, keramer är resistenta mot både syror och baser. Svårhanterat.

Edit: Det kan säkert vara andra lösningsmedel i kallavfettning också. Någon alkohol eller något kolväte kanske. Jag vet inte vad alla aktiva substanser är i kallavfettning. Men varken kolväten eller alkoholer kan heller lösa kalk.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Den är full vuxen , dottern ringde till nån tropikaffär och fråga om måtten va okej innan hon köpte det. Han tyckte det va helt okej såvida man inte ska ha 2 skäggisar.
Tack för alla svaren.
Mvh Mangee

Skickades från m.sweclockers.com

Ptja, det stämmer inte riktigt. Räcker det åt 1 skäggis så räcker det också till 2. Jordbruksverket L80 tolkas så att varje könsmogen invid ska ha minst 0.45kvm och minsta tillåtna yta är 0.9kvm. Där får alltså plats 2 individer, om man skulle vilja.

Men det blir säkert jättebra, låter som en ansvarsfull reptilägerska!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Ska testa detta , har ju sånt hemma.
Som sista utväg blir det att polera , men baksidan ska hon klä in i nån typ av kork eller vad hon sa.
Så den kan man laborera med , tur att det står på gräsmattan i trädgården så det är lätt att spola av och lufta.
Än en gång , tack för svaren och tipsen.

Mvh Mangee

Skickades från m.sweclockers.com

lycka till!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeroiX:

0000 stålull brukar väll fönsterputsare använda har jag för mig. Finns även videos på tuben när folk använder det på vindrutor etc, verkar vara riktigt bra. Aldrig testat själv dock

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset , stålull funka ej

Skrivet av Söderbäck:

Det är inte riktigt så enkelt som att det starkaste medlet är det bästa.

Kallavfettning är väl vanligen basiskt det också, right? Det löser upp oljor, fetter, asfalt och insekter. Organiska ämnen. Även avföring från fiskar och alger alltså. Det är vad baser gör och kallavfettning är en stark bas. Men man kan inte lösa upp rost eller kalk med en bas. För detta behövs en syra.
Baser är verkanslöst för ändamålet.

Så "sista utväg" är väl kanske inte helt rätt tänk för området. Starkast vinner inte utan det behöver också vara rätt typ av lösningsmedel för det man tänkt lösa upp.

Är det kalkavlagringar så behövs syra.

Nu vet vi ju inte riktigt vad det är som är fast där. Är det organiska rester så kan avfettningen eller annan mindre "nasty" bas göra jobbet.
Är det kalk så kan syra fungera.

Är det glaspest så har du keramer som inte är genomskinliga. Och ja, keramer är resistenta mot både syror och baser. Svårhanterat.

Edit: Det kan säkert vara andra lösningsmedel i kallavfettning också. Någon alkohol eller något kolväte kanske. Jag vet inte vad alla aktiva substanser är i kallavfettning. Men varken kolväten eller alkoholer kan heller lösa kalk.

Har pratat med en glasmästare på väg hem , du har rätt i det du skriver! Enligt han är det beroende på vilket glas och kan även vara vart det är tillverkat som avgör hur lätt det är att göra rent. Jag sa även allt vi har testat och tips jag fått , då skratta han och sa att det åtminstone inte innehåller några bakterier eller virus
Kallavfettning va inte lönt enligt han , är det glaspest går det inte att rädda glaset mer än att rubba och polera. Men det va inte säkert att resultatet blev bra och det va tidskrävande och dyrt. Eventuellt kunde han fixa en billig ruta och byta den som sitter fram , bakrutan och sidorutorna ska ju kläs in med nån kork eller vad det nu va hon sa.
Mvh / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Ptja, det stämmer inte riktigt. Räcker det åt 1 skäggis så räcker det också till 2. Jordbruksverket L80 tolkas så att varje könsmogen invid ska ha minst 0.45kvm och minsta tillåtna yta är 0.9kvm. Där får alltså plats 2 individer, om man skulle vilja.

Men det blir säkert jättebra, låter som en ansvarsfull reptilägerska!

Det är hon , köper dyrare grönsaker " eko " till ödlan än vad vi köper. Handlar endast kackerlackor av en uppfödare så att det alltid är samma mat dom fått. Maten till dom köper hon också bara från han.

Skrivet av Aka_The_Barf:

lycka till!

Tackar

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Natriumhydroxid (kaustik soda) skall du undvika då det fräter på glas och ytan blir matt. Försök med natriumsalt av etylendiamintetraättiksyra (EDTA), som är en effektiv komplexbildare.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Tänkte lägga upp en bild sen när det är inrett och " Blue " som ödlan heter har fått sitt nya hem klart.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition