Permalänk

Ok. Nu dök det där reglaget upp. Men..alltså, är det bättre att ha det på MAX och köra på Ryzen Balanserad, än att köra Max Prestanda i energiläge (och då försvinner ju reglaget). Fattar inte skillnaden och vad de olika sakerna gör... =P

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Ok. Nu dök det där reglaget upp. Men..alltså, är det bättre att ha det på MAX och köra på Ryzen Balanserad, än att köra Max Prestanda i energiläge (och då försvinner ju reglaget). Fattar inte skillnaden och vad de olika sakerna gör... =P

"Max prestanda" är ju vansinne, bara att elda för kråkorna utan några fördelar.
Processorn klockar ju upp sig på millisekunder om det skulle krävas.

"Max prestanda" använder man på sin höjd när man håller på att ratta in en överklockning.
När man är klar så sätter man "Balanserad" igen.

Permalänk

Olika bud här....

Saken är den att uppklockningen som borde ta just millisekunder...det känns liksom som att det släpar lite. Hmpth. Men alltså, ryzen 5 1600 - även om den är klockad till 3.8, kanske inte är så bra för bildredigering osv? Eller så är felet något helt annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

"Max prestanda" är ju vansinne, bara att elda för kråkorna utan några fördelar.
Processorn klockar ju upp sig på millisekunder om det skulle krävas.

"Max prestanda" använder man på sin höjd när man håller på att ratta in en överklockning.
När man är klar så sätter man "Balanserad" igen.

Fast nu pratar vi skjutreglaget, som just nu står på Ryzen Balanserad. Sen är prestandareglaget på föregående sida satt till "max prestanda". Bara så vi pratar om samma sak. Tydligen kan man inte ha max på energischema + använda slidern.

Försöker i detta nu förstå skillnaden och vad man ska ha.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Tog nu istället hem AMD's chipset drivers direkt från deras hemsida. Avinstallerade först de som jag hämtat på Asus sida.

Efter installationen så har jag nu inte någon Balanced Ryzen profil att välja längre. Jaha?
Sen skulle jag avinstallera för att installera Asus igen - då funkade inte avinstalleraren. Jaha.

Vad händer?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Vlademil:

Jag hade en lustig bugg för ett tag sen. Datorns cpu spikade upp och ner och gjorde allt segt. Listade ut att det var på grund av att jag hade en .png bild öppen med Windows fotovisare. Helt sjukt. Det är säkert inte samma för dig men det var liknande symptom jag led av iaf.

En kompis till mig har samma problem fortfarande. Så fort Windows fotovisare är uppe så laggar streams och merparten av datorn ihop

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av spacedebree:

Tog nu istället hem AMD's chipset drivers direkt från deras hemsida. Avinstallerade först de som jag hämtat på Asus sida.

Efter installationen så har jag nu inte någon Balanced Ryzen profil att välja längre. Jaha?
Sen skulle jag avinstallera för att installera Asus igen - då funkade inte avinstalleraren. Jaha.

Vad händer?

I ditt fall låter det som att Windows i sig är trasigt, du borde överväga att formatera datorn.

En Ryzen 1600 ska inte ha några problem med redigering av bilder eller dylikt alls, och du har uppenbarligen problem med Windows-registret när det inte fungerar att installera/avinstallera saker korrekt.

Har du testat att avinstallera med RevoUninstaller och sedan startat om datorn? Det programmet går mycket djupare med sin uninstall och ger alternativ att rensa register-keys och även hitta dolda mappar som blir kvar efter en avinstallation av ett program - Det är även gratis om man inte vill ha företagslicens eller Pro versionen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Byggde ny burk åt dottern nyligen för den gamla var seg,installerade den nya burken o den segade åxå...
Såg att disken låg på 100% stundvis,googlade lite o såg att det var en känd bugg med den ssdn,bytte disk o allt går som tåget.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av BABOON_ASS:

Byggde ny burk åt dottern nyligen för den gamla var seg,installerade den nya burken o den segade åxå...
Såg att disken låg på 100% stundvis,googlade lite o såg att det var en känd bugg med den ssdn,bytte disk o allt går som tåget.

Ett SJ-tåg eller ett japanskt maglev?

Permalänk

@tcntad: Japanskt !

Trist när man ledsnat på felsökning av den gamla o köper nytt Ryzen kit o upptäcker att den fortfarande laggar så fort den gör nåt, men bra att jag hittade felet till slut

Man kanske kan byta tillbaka till den gamla hårdvaran o ta den nya själv ...

Men värt att nämna igen, vissa ssd:er har firmware med bug i som ger hög cpu användning+disk ligger på 100% ofta fast den knappt gör nåt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av BABOON_ASS:

@tcntad: Japanskt !

Trist när man ledsnat på felsökning av den gamla o köper nytt Ryzen kit o upptäcker att den fortfarande laggar så fort den gör nåt, men bra att jag hittade felet till slut

Man kanske kan byta tillbaka till den gamla hårdvaran o ta den nya själv ...

Men värt att nämna igen, vissa ssd:er har firmware med bug i som ger hög cpu användning+disk ligger på 100% ofta fast den knappt gör nåt.

Sjukt irriterande faktiskt. Inte stött på sånt själv än som tur är, kör dock bara Samsung

Permalänk

@BABOON_ASS: Oj! Vilken SSD var detta?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

@spacedebree: Verbatim, men det gällde fler fabrikat åxå, kommer dock ej ihåg vilka.

Permalänk

@BABOON_ASS: Ok. Har du någon källa, gärna med länk så kan jag kolla själv.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av spacedebree:

@BABOON_ASS: Oj! Vilken SSD var detta?

Skrivet av BABOON_ASS:

@spacedebree: Verbatim, men det gällde fler fabrikat åxå, kommer dock ej ihåg vilka.

Ang slöa SSDs
Kingston har också några diskar med luddig firmware på vissa chipset. Men Kingston har update till det som fixar saken.
https://www.kingston.com/en/support/technical/ssdmanager

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Något om Crucial MX500 1Gb? Är den med i detta luddiga gäng?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma