AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

@Mocka: Jag kör mest applikationer. Skulle dock gärna vilja ha fler än sex kärnor, men har svårt att bestämmma mig. 3900X verkar lite för dyr.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Så vart min Aida test har inte använd Ryzen Dram calc än

Permalänk
Medlem

Så, då vart en Ryzen 5 3600 men är osäker på om vrm på Gigabyte Aurous Elite håller måttet. Har vet att det finns en tråd om det men får inte riktigt grepp om det hela så om någon kan bekräfta om det kommer fungera ordentligt med det kortet så hade jag varit tacksam.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag funderar på bygga en rigg med Ryzen 5 3600X och undrar om det är bättre och vänta tills priserna sänks lite då allting är nysläppt och verkar vara lite dyrt just nu. Hur länge bör man vänta då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Så, då vart en Ryzen 5 3600 men är osäker på om vrm på Gigabyte Aurous Elite håller måttet. Har vet att det finns en tråd om det men får inte riktigt grepp om det hela så om någon kan bekräfta om det kommer fungera ordentligt med det kortet så hade jag varit tacksam.

Mvh

Antar att det är B450 du har? Enligt denna lista ska den klara R5 3600 finnemang

https://i.redd.it/jns90zhx3o731.png

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Jag funderar på bygga en rigg med Ryzen 5 3600X och undrar om det är bättre och vänta tills priserna sänks lite då allting är nysläppt och verkar vara lite dyrt just nu. Hur länge bör man vänta då?

Black friday är ganska säker gissning så November

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Ozzed: Är du säker på att boosten ej fungerar som den skall?

Detta är med mitt X370 CH6 moderkort, flera kärnor som når 46,3;

https://i.imgur.com/2cLpCrH.jpg

Mvh

Kan vara så att det är skillnad mellan CHVI och CHVII. Är det UEFI 7106 du kör? Står inte vad den har för AGESA, men kan ju vara den "fixade" i så fall.

En annan sak som är lite störig, i alla fall med senaste CHVII-UEFI är att man verkar få sätta massa spänningar till minnet manuellt. Inget jätteproblem men ändå drygt, så de har lite saker att putsa även om boost nu skulle fungera bra.

Får du dessa boost-hastigheter i till exempel CB20 single thread eller är det endast i idle?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kan vara så att det är skillnad mellan CHVI och CHVII. Är det UEFI 7106 du kör? Står inte vad den har för AGESA, men kan ju vara den "fixade" i så fall.

En annan sak som är lite störig, i alla fall med senaste CHVII-UEFI är att man verkar få sätta massa spänningar till minnet manuellt. Inget jätteproblem men ändå drygt, så de har lite saker att putsa även om boost nu skulle fungera bra.

Får du dessa boost-hastigheter i till exempel CB20 single thread eller är det endast i idle?

Nej, ingen större skillnad, baserade på samma AGESA 1.0.0.2. Och vad gäller CH7, eller hela serien med samma bios, så är det inte en massa spänningar man måste sätta manuellt. Det är EN. Boot Dram Voltage som fleaktigt ställer sig på 1.2V som default, inte svårt att ändra den manuellt innan man bootar om första gången.

Bioset fungerar, och presterar, vad jag har sett. Har sett minnesklocks på 4400MHz med 3900X/CH7. Men det har ett antal råa inslag av beta bios.

Mer till det positiva är att användare rapporterar att det är stabilt, och inter core latency är den lägsta på något bios även med Ryzen 2000.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Black friday är ganska säker gissning så November

Skapade ihop ett bygge och landade på 13K. Hur mycket tror du det kommer kosta mig på Black Friday?

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nej, ingen större skillnad, baserade på samma AGESA 1.0.0.2. Och vad gäller CH7, eller hela serien med samma bios, så är det inte en massa spänningar man måste sätta manuellt. Det är EN. Boot Dram Voltage som fleaktigt ställer sig på 1.2V som default, inte svårt att ändra den manuellt innan man bootar om första gången.

Bioset fungerar, och presterar, vad jag har sett. Har sett minnesklocks på 4400MHz med 3900X/CH7. Men det har ett antal råa inslag av beta bios.

Mer till det positiva är att användare rapporterar att det är stabilt, och inter core latency är den lägsta på något bios även med Ryzen 2000.

Gött! Då kanske mina stackars B-die äntligen kommer upp i sina specade 3600Mhz istället för 3466 som de är fast på nu (har säker blivit bättre redan innan då jag sitter på ett UEI från yngre stenåldern).

Om jag fattat det rätt så vinner man mer på 3600 med så tighta timins det går istället för att jaga frekvens och behöva offra latens på kuppen.

En annan fråga, om någon vet. Buildzoid har i en rad av sina PCB breakdowns pratat om en "thingy" som kan klockas men han har inte sagt vad det är pga att de han fått infom från varit under NDA så han har inte velat röja dem. Någon som har koll på vad det kan röra sig om?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Gött! Då kanske mina stackars B-die äntligen kommer upp i sina specade 3600Mhz istället för 3466 som de är fast på nu (har säker blivit bättre redan innan då jag sitter på ett UEI från yngre stenåldern).

Om jag fattat det rätt så vinner man mer på 3600 med så tighta timins det går istället för att jaga frekvens och behöva offra latens på kuppen.

En annan fråga, om någon vet. Buildzoid har i en rad av sina PCB breakdowns pratat om en "thingy" som kan klockas men han har inte sagt vad det är pga att de han fått infom från varit under NDA så han har inte velat röja dem. Någon som har koll på vad det kan röra sig om?

Ingen aning om vad han menar, men möjligen menar han funktionen att låsa IF. Den går nämligen inte bara att låsa vid 1600MHz, den går även att klocka upp. Såg nån i ett forum som körde IF i 1900MHz låst, och minnena i över 4000MHz. Inte så många som utforskat detta ännu, men det kanske finns en del att hämta? OM så är fallet innebär det att det måste finnas ett antal hittills okända och skumma dividers, värt att leta reda på mer info om.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Antar att det är B450 du har? Enligt denna lista ska den klara R5 3600 finnemang

https://i.redd.it/jns90zhx3o731.png

Precis glömde skriva b450 det såg bra ut får se då hur den beter sig vid en lätt oc annars blir det nått bättre kort

Permalänk
Medlem

@the squonk: vänta nu, kan man låsa IF och fortsätta att klocka minnena utan "penalty"?! I sådana fall borde det ju alla gånger löna sig att klocka sk.. ur minnena. Diminishing returns såklart, men det bör ju inte bli sämre iaf?

Som jag har förstått det hela tiden så kör man t.ex. 3600 minnen så ligger IF på 1800, och går jag sen över till t.ex. 4000-minnen så klockas IF till endast 1000. Det ser ju också ut som att det blir så med tanke på den där grafen AMD visade, där ser man tydligt att latensen stiger markant efter 3600/3733. Det känns som jag missar nåt här.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

@the squonk: vänta nu, kan man låsa IF och fortsätta att klocka minnena utan "penalty"?! I sådana fall borde det ju alla gånger löna sig att klocka sk.. ur minnena. Diminishing returns såklart, men det bör ju inte bli sämre iaf?

Som jag har förstått det hela tiden så kör man t.ex. 3600 minnen så ligger IF på 1800, och går jag sen över till t.ex. 4000-minnen så klockas IF till endast 1000. Det ser ju också ut som att det blir så med tanke på den där grafen AMD visade, där ser man tydligt att latensen stiger markant efter 3600/3733. Det känns som jag missar nåt här.

Det som händer är att IF låses till 1800MHz och minneskontrollern halverar sin interna frekvens, detta kan låsas upp till 1:1 även över 3600MT/s men ytterst få chip kommer klara högre IF frekvens än 1800MHz så den prestanda regression du ser över 3600 i tester beror på halverad frekvens på kontrollern och asynkron hastighet till IF.

Info om att IF går i halv frekvens över 3600 stämmer icke egentligen, utan IF låses som sagt till 1800 och kontrollern halverar frekvens. Har skrivit detta ett par ggr men inläggen tenderar att drunkna nu vid lansering.

Att man inte får en penalty stämmer ej, den penalty som blir är dock inte så illa så då beror det på vad man gör och har behov av, låg latens eller hög bandbredd.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag tänkte bara slänga in en liten blänkare om Asus Prime B350-plus, detta eftersom jag tror att många förutom mig sitter med den (budget-)brädan. Den ska med nyare bios hur som helst fungera med 3000-seriens processorer.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/ca9syb/prime_b350_plus_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Har för mig att det var två kärnor på ena CCX i varje CCD som var avstängt då det inte gick att köra med udda antal kärnor i varje CCX, men kan ha fel här.

Någon som vet/har källa?

På tidigare generationer så har det i alla varit så att bägge CCX:erna var lov att ha samma antal kärnor aktiverade, så t.ex. 2600X är 3+3 (annars skulle kärnorna bl.a. få olika mycket L3$, eftersom den delas per CCX). Och jag har inte läst något om att de skulle ha ändrat på det, CCX-upplägget är vad jag vet samma som det alltid varit på Ryzen.

Permalänk
Medlem

@tellus82: Klart som korvspad.. Du är en klippa, tack.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

@3rk0: Vad har du för temps på din Noctua-kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det som händer är att IF låses till 1800MHz och minneskontrollern halverar sin interna frekvens, detta kan låsas upp till 1:1 även över 3600MT/s men ytterst få chip kommer klara högre IF frekvens än 1800MHz så den prestanda regression du ser över 3600 i tester beror på halverad frekvens på kontrollern och asynkron hastighet till IF.

Info om att IF går i halv frekvens över 3600 stämmer icke egentligen, utan IF låses som sagt till 1800 och kontrollern halverar frekvens. Har skrivit detta ett par ggr men inläggen tenderar att drunkna nu vid lansering.

Att man inte får en penalty stämmer ej, den penalty som blir är dock inte så illa så då beror det på vad man gör och har behov av, låg latens eller hög bandbredd.
Skickades från m.sweclockers.com

Om man då kör 3600Mhz på minnena och lyckas få upp IF i 1900Mhz så borde väl det vara bättre än 1800Mhz? är ju ändå en skillnad på 5.5555555%? Eller tappar man bara för att den nu kör asynkront?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om man då kör 3600Mhz på minnena och lyckas få upp IF i 1900Mhz så borde väl det vara bättre än 1800Mhz? är ju ändå en skillnad på 5.5555555%? Eller tappar man bara för att den nu kör asynkront?

Vid 3600MT/s blir det 1800MHz IF hur du än gör, vid 3800 skulle du med låst 1:1 få 1900MHz IF med full frekvens på kontrollern, så hög IF är nog bara guld ex som klarar.

Med 3800MT/s och asynkront läge skulle IF hamna på 1800MHz fortfarande och minneskontrollern jobbar vid halva frekvensen internt, detta ökar latens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pathway:

@3rk0: Vad har du för temps på din Noctua-kylare?

Prime85 20min = 80c

Permalänk
Medlem

3700X på plats med asrock x370 gaming-itx/ac mini itx am4 och g.skill 3200MHz CL14 Flare X körs i 3000Mhz. 3200 ville sig inte.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Jag tänkte bara slänga in en liten blänkare om Asus Prime B350-plus, detta eftersom jag tror att många förutom mig sitter med den (budget-)brädan. Den ska med nyare bios hur som helst fungera med 3000-seriens processorer.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/ca9syb/prime_b350_plus_...

Även verifierat av @JonasT här på forumet
#17974530

Oavsett, tack för att du delar med dig! Har du planer på något ur 3000 med den?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Du har tur, du har valt ett moderkort som går att flasha utan processor:

"Flash BIOS Button: Simply use a USB key to flash any BIOS within seconds, without installing a CPU, memory or graphics card."

En bra guide finns i den medföljande manualen, annars finns det säkert hundratals "how to" på Youtube.

Gillar det. Bara tuta o köra som det ska vara:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Så, då vart en Ryzen 5 3600 men är osäker på om vrm på Gigabyte Aurous Elite håller måttet. Har vet att det finns en tråd om det men får inte riktigt grepp om det hela så om någon kan bekräfta om det kommer fungera ordentligt med det kortet så hade jag varit tacksam.

Mvh

Alltså ni måste släppa VRM ångesten här, det har tjatats så länge och varit så många fantasier om att man skulle behöva klocka ner processorer osv.

3900x fungerar lika bra på B350 som x570, givet att VRM kylningen inte är undermålig som i exemplet i artikeln.
Men så länge det finns någon form av luftflöde runt VRM så klockar de precis lika bra, även på detta moderkortet som knappt har en kylfläns för VRM.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-9-3900x-tested-on-cheap-b350-motherboard/

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk

Tänkte beställa en 9900k men sen såg jag alla 1440p inställningar och valde en 3900x istället då jag ändå också gillar har 1080p stream och kanske hearthstone i bakgrunden När jag lirar samt en drös flikar i webbläsaren så kändes som 3900x kommer leverera bättre då samt måste stödja när dom gjort ett bra jobb

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Jag läste precis en utmärkt test av Techgage som fokuserar på workstation apps, mest encoding & rendering av olika slag. Jämförelser mot t.ex. 2nd gen inkl Threadrippers, diverse Intels som 9900K och 9980XE.

Kan ju vara intressant för någon mer, tänkte jag.

https://techgage.com/article/amd-ryzen-7-3700x-ryzen-9-3900x-...

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

Alltså ni måste släppa VRM ångesten här, det har tjatats så länge och varit så många fantasier om att man skulle behöva klocka ner processorer osv.

3900x fungerar lika bra på B350 som x570, givet att VRM kylningen inte är undermålig som i exemplet i artikeln.
Men så länge det finns någon form av luftflöde runt VRM så klockar de precis lika bra, även på detta moderkortet som knappt har en kylfläns för VRM.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-9-3900x-tested-on-cheap-b350-motherboard/

Tack för att du delade det så nu kan jag vara lugn jag har bara skummat igenom tråden och sett mycket om just VRM och därför blev man lite fundersam

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Även verifierat av @JonasT här på forumet
#17974530

Oavsett, tack för att du delar med dig! Har du planer på något ur 3000 med den?

3700x skulle jag vilja ha, fast just nu tycker jag att den kostar mer än det smakar. Jag hoppas att den kan gå ner 600 eller så. Tills dess behåller jag min 1600.