AMD Ryzen 9 3900X och 7 3700X "Matisse"

Permalänk
Medlem

Uppskattar att man tagit med CS:GO, spelet som spelas av massor.
Fick reda på att L3-cacheminnet är viktigt för det spelet, men vad är mer viktigt om man ser från CPU & GPU?

Permalänk
Inaktiv

@Mordekai: Utvecklare kan sprida ut trådarna hur de vill inom samma process. Är det jag menar med att utvecklare kan optimera framtida spel till att minimera påverkan av CCX latenserna, sätta latensokänsliga trådar på andra CCX klustret.

Windows sätter redan 4 trådar på samma kluster, det gör alltså ingen skillnad att sätta affinity manuellt. Det är redan fixat. Men om ett spel vill utnyttja 8 eller 16 lika tunga trådar kommer du inte undan CCX latenserna för 8 kärnor är återigen bättre än 4 kärnor med (eller utan) SMT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39067:

Edit: SMT orsakar inte mer än ungefär en 3% prestandaförlust när trådar är uppdelade optimalt, och är alltså därför inte ett problem. Problemet med SMT är endast när SMT prioriteras över riktiga kärnor på ett sub-optimalt sätt, Microsoft har redan fixat detta.

Skriv ett program som startar 2xkärnor trådar som exekverar i 0,01 sekunder, pausar 0,01 sekunder, starta trådarna seriellt med fördröjning så ingen är i synk. Varje tråd ska efter pausen fortsätta sitt arbete med data från innan pausen. Vad som kommer hända är att den pausade tråden ligger kvar på en virtuell kärna men en annan tråd på samma fysiska kärna kommer ersätta L1 cache med sin egen data. Detta har Microsoft mitigerat så långt det går men det finns defintivt fall (CS:GO exempelvis) där man kan se en tydlig prestandaförlust med HT påslaget (självklart beroende på omständigheter som antal kärnor, cachestorlekar, cachehastighet). Innan mitigeringarna gav HT enorma prestandaförluster på exempelvis MS SQL-server just för att den har extremt många trådar som gör lite i taget.

I övrigt så menar jag så klart alltid mitigeringar i mjukvara, Microsoft kan inte trolla bort latenser i hårdvaran med mjukvara.

[EDIT] Och ja, varje tråd i mitt exempel innehåller ett objekt som använder exakt lika mycket minne som L1 cache för en core är.

Permalänk
Inaktiv

@Mordekai: Jag har endast uppmätt en 3% prestandaförlust i CS:GO med SMT påslaget med min Ryzen 7 2700. Det är inte ett problem utanför sällsynta extremfall, och SMT kommer alltid att komma med en liten prestandaförlust när det inte utnyttjas på grund av extra overhead. Givetvis ser man en enorm prestandaförlust om logiska kärnor prioriteras över fysiska kärnor. Min poäng var bara att CCX latenserna på Ryzen alltid kommer att vara ett problem i dagens spel för både 2700X och 3700X, och det finns inget varken användaren eller Microsoft kan göra åt saken eftersom att det är ett hårdvaru problem. Eftersom att framtida spel mest troligt kommer att utnyttja 8 till 16 trådar flitigt kommer man alltid vilja utnyttja båda CCX klusterna på 2700X och 3700X.

3900X som har två separata chiplets, ser helt enkelt bara samma problem som 1800X såg när den var ny. Alltså schedulern är inte medveten om att processorn har två separata chiplets och delar därför inte upp trådarna inom samma chiplet, och detta kan fixas. När spel däremot kommer vilja utnyttja 24 trådar kommer du se samma problem där, att latenserna mellan dessa chiplets kommer att begränsa prestandan på 3900X och det går inte heller att fixa på något annat sätt än att utvecklare är medvetna om denna latensen och sätter latensokänsliga trådar på det sekundära chiplet i framtida spel. Scarlett kommer inte ha två stycken chiplets dock, den kommer bara ha 1 chiplet (2 CCX kluster, 8 kärnor med SMT). Därför skulle jag aldrig rekommendera 3900X för den som bara ska spela, det är bortkastade pengar. Den är däremot bra för multitasking (t.ex twitch streaming), rendering, komprimering etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twicefire:

Tråkigt behöva vänta typ 2 månader på få en 3900x för man inte var snabb nog beställa en och sedan x570 på det då man inte har någon ryzen sedan tidigare så problem behöva uppdatera bios.

Blev en 9900k istället får väl duga.

ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39067:

@Mordekai: Utvecklare kan sprida ut trådarna hur de vill inom samma process.

Sweet, hade missat att man kunde sätta processor affinity på en enskild tråd, dock känns det ju grymt riskabelt på något annat än en konsoll där man vet exakt vilka kärnor man "äger".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39067:

@JBE @Mordekai: När jag pratar CCX kluster syftar jag på CCX kluster inom samma chiplet, även på nya Ryzen 3000 serien. Ryzen 3900X är 12 kärnor (24 trådar med SMT), alltså två helt separata chiplets (4 CCX kluster) vilket har ännu högre latens än två CCX kluster har. Ryzen 2700X har endast 1 die, men ändå 2 CCX kluster inom den med hög latens mellan dom. Återigen, detta går inte att fixa på mjukvaru nivå och kan därför inte fixas av Microsoft, endast mitigeras. Det spelar alltså ingen roll hur schedulern hanterar det, det går inte heller att fixa igenom att manuellt sätta core affinity. Om ett spel vill utnyttja 8 lika tunga trådar vill man givetvis utnyttja båda CCX kluster eftersom att 8 kärnor är bättre än 4 kärnor med SMT (1 CCX kluster), och då är man tvungen att utnyttja båda CCX kluster. Om ett spel vill utnyttja 16 trådar kommer man inte undan CCX latensen överhuvudtaget på 2700X och 3700X.

Edit: SMT orsakar inte mer än ungefär en 3% prestandaförlust när trådar är uppdelade optimalt, och är alltså därför inte ett problem. Problemet med SMT är endast när SMT prioriteras över riktiga kärnor på ett sub-optimalt sätt, Microsoft har redan fixat detta.

Här kan ni se hur dessa kluster ser ut på Ryzen 2000 serien.

https://hexus.net/media/uploaded/2018/4/2b60e0c9-4b4e-4ea8-85f4-49eac25f9d0f.jpg

Så här ser Ryzen 3900X ut med dess 12 kärnor på 2 chiplets.

https://i.gadgets360cdn.com/large/amd_ryzen_3000_1562498136175.jpg

Här är en potentiellt bättre bild:

Skulle vara mycket intressant att se hur mycket ping latensen har ändrats på de nya Ryzen prollarna, här är ex. Ryzen 1800X och 2700X (den senare med två ram hastigheter):

Kanske någon användare här på forumet med nyinförskaffad Ryzen 3900X kan pröva, får kanske göra en tråd eller skriva i den stora matisse tråden...

Edit Skrev i matisse tråden, men programmet för att mäta latens kräver linux och lite lätt kompileringskunskap.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39067:

@JBE @Mordekai: När jag pratar CCX kluster syftar jag på CCX kluster inom samma chiplet, även på nya Ryzen 3000 serien. Ryzen 3900X är 12 kärnor (24 trådar med SMT), alltså två helt separata chiplets (4 CCX kluster) vilket har ännu högre latens än två CCX kluster har. Ryzen 2700X har endast 1 die, men ändå 2 CCX kluster inom den med hög latens mellan dom. Återigen, detta går inte att fixa på mjukvaru nivå och kan därför inte fixas av Microsoft, endast mitigeras. Det spelar alltså ingen roll hur schedulern hanterar det, det går inte heller att fixa igenom att manuellt sätta core affinity. Om ett spel vill utnyttja 8 lika tunga trådar vill man givetvis utnyttja båda CCX kluster eftersom att 8 kärnor är bättre än 4 kärnor med SMT (1 CCX kluster), och då är man tvungen att utnyttja båda CCX kluster. Om ett spel vill utnyttja 16 trådar kommer man inte undan CCX latensen överhuvudtaget på 2700X och 3700X.

Edit: SMT orsakar inte mer än ungefär en 3% prestandaförlust när trådar är uppdelade optimalt, och är alltså därför inte ett problem. Problemet med SMT är endast när SMT prioriteras över riktiga kärnor på ett sub-optimalt sätt, Microsoft har redan fixat detta.

Här kan ni se hur dessa kluster ser ut på Ryzen 2000 serien.

https://hexus.net/media/uploaded/2018/4/2b60e0c9-4b4e-4ea8-85f4-49eac25f9d0f.jpg

Så här ser Ryzen 3900X ut med dess 12 kärnor på 2 chiplets.

https://i.gadgets360cdn.com/large/amd_ryzen_3000_1562498136175.jpg

Nu ser jag att ni redan diskuterat mycket av detta medan jag pillat med annat, så utan att det var meningen att repetera något eller vara tjatig;

I många scenarion går det nog att fixa. Det LTT beskriver verkar ju vara att att trådar hamnar huller om buller på random på olika chiplets helt utan affinity.
Det går att fixa 100% upp til 4 fysiska +4smt, mitigera upp till 6/12 och bara optimera över 7..
(Se till att 4 är på samma ccx, 5-6 på samma chiplet, 7+ SOL men optimera så gott det går).

Men först layouten, det jag ovan kallat chiplet1 med 2 cluster och chiplet 2 med 2 cluster (som kanske är lite svårt att visualisera), ser på 3900x ut så här (kanske det är random beroende på om vilken/någon core är trasig?, men sålänge detta presenteras till os spelar det inte roll):

Chiplet1
c1 c2
1 -5
2 --
3 -6
4 --

Chiplet2
7 -11
8 --
9 -12
10 --

smt dubblar ju detta i logiska cores. för enkelhetens skull är logiska smt-cores 13-24 här.
Du kan ju redan idag sätta en affinity mask så att varje gång en applikation startas så tvingas det köra på exakt de cores du säger.
Eller lägga det i en configfil användaren enkelt kan dirigeras till och mixtra med.
Ryzen har nog bara varit så oviktigt tills nu, att antagligen väldigt få brytt sig.

Konkret exempel som funnits sen 2006ish https://wow.gamepedia.com/CVar_processAffinityMask
Minns att jag faktiskt fick mixtra med det på i7-920 när den var ny för att optimera prestanda i wow.

I detta exemplet var det en decimalt representerad binärmask. Nu kan säkert många detta, men kanske intressant för någon.
Räkna cores från höger, 1=aktiv.
Låt oss säga att vi vill tvinga wow att köra på core 7-10 som är på samma cluster, men också på tillhörande smt-threads ;
001111000000001111000000 dvs 3933120 i decimal, släng in i conf, klart.
(sen är kanske cores och smt varannan och inte i serie men skitsamma - då hade det bara blivit 000011111111000000000000 dvs 522240 som skall in i conf).

Detta är ju något vilken utvecklare som helst kan göra. Vilken användare som helst kan göra motsvarande i shortcut/conf.

Sålänge 4cores +4smt räcker i sync, är det ju en 100% fix.

Som Mordekai också säger är det ju viktigt för microsoft att optimera detta pga xbox. Inte bara optimera windows utan också framtida spel (även ps5 -> windows ports).
OM chiplet/cluster latency är så stort problem (är det verkligen det?), så får man ju ordentligt i spelutveckling rannsaka allt som överhuvudtaget inte måste gå i sync med huvudrendering och köra det asynkront på chiplet#2

Vissa geometriska/fysiska beräkningar som gäller saker spelare inte direkt interagerar med, kanske istället för att beräknas i sync och av huvudrendering istället kan beräknas asynkront och bara populera variabler som huvudrenderingsprocessen okritiskt och asynkront läser.

Optimal lösning kunde bli något i stil med?

1. spel startar. game mode slås på och prioriterar denna process (om de någonsin får game mode i win-dos att fungera bra...)
2. förhandling: tjenaläget vill dedikera 19 cores 28 smt.
3. det fåru inte, konfigurationen är xx yyy zz
4. haha aa de ären mina bekanta. kan jag få xxx yy zzzzz?
4 okerå *sätter affinity*
5. presenterar metadata till win-dos i stil med;
prio1: thread 1,2,3,4 skall på fysiska cores och smt 5,6,7,8 skall hänga ihop på samma ccx.
Prio1: thread 19,20 skall på samma
Prio2: thread 9,10,11,12 skall hänga ihop
prio3 thread 13 skall vara en fysisk core

Windows scheduler: *respekterar*

etc etc

Då borde man kunna 100% fixa eller mitigera problemet om man nu inte absolut måste ha >4 eller >6 fysiska cores i låg-latens sync.
Med tanke på hur acceptabelt båda gamla och nya ryzen fungerar så borde detta vara nog?
Som du säger går det ju inte rent fysiskt att göra det bättre.

Skrivet av anon39067:

Om ett spel vill utnyttja 16 trådar kommer man inte undan CCX latensen överhuvudtaget på 2700X och 3700X.

Det beror ju som nämnt ovan på om alla 16 trådarna måste vara i sync.

ps4 -> ps5 :) och fel binärmask
Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Det beror ju som nämnt ovan på om alla 16 trådarna måste vara i sync.

stort fan av pedagogiken och avsaknad mästrande, beskrivet så att vem som helst kan förstå utan en massa viktigpetterord.

Gällande det sista här, just det som är nödvändigt i spel, hela jvla tiden måste man kolla att inte nån skjutit sig i foten. Renderingar däremot kan köra fullt fräs med sin arbetslast eftersom ingen kommer förändras under beräkningen. I det senare fallet gynnas helt klart Ryzen. Jag tror dock att det kan räcka med mycket små kodförändringar och i vissa fall kan det räcka med en omkompilering som görs i en kompilator som optimerats för Zen 2 för att Zen 2 ska gå om 9900K även spel. I lättare laster med i huvudsak en tråd tror jag dock inte att Zen 2 under nuvarande kännedom har en chans mot 9900K. Händer något drastisk med boosten pga fixad bios, ja visst men jag tror AMD stenhårt måste fokusera på att få upp klockan snarast. Med en bättre IPC är det de enda de har kvar för klockan spelar stor roll och kommer alltid att göra det.

Permalänk
Medlem

Gamer Meld har en poäng här angående om Ryzen 3000 är bäst för gaming eller om Intel fortfarande är herre på täppan

Permalänk
Medlem

När kommer B550 eller vad den kan heta, vad är de senaste ryktena?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det gällde dock inte bara spel och Sweclockers har aldrig, såvitt jag kan minnas, haft det som fokus heller. Däremot har ju spelare alltid varit en stor grupp. Inga konstigheter där.

Absolut, samma här. När jag blev medlem här var spel mitt största fokus, men inte ens då tyckte jag Swec var en spelsajt. Systersajten Fragzone har existerat längre än Swec...
Idag bryr jag mig inte jättemycket om spel. Tycker de flesta spel är tråkiga, om jag ska vara helt ärlig. Utveckling och ny teknik däremot... absolut. Det kommer aldrig bli gammalt och kollar man förstasidan på Swec är det en rätt bra sammanfattning om vad det handlar om.

Instämmer, helt.

Jag registrerade mig för ca tolv år sedan, då jag sakta men säkert såg att nivån på inläggen var i paritet med andra, utrikes sajter.

Det känns märkligt att jag hade glömt bort att FZ betyder Fragzone, trots att att flera tusen stroggare strukit med; kollade vad ordet "frag" kommer ifrån:

https://www.urbandictionary.com/define.php?term=frag

Citat:

1a) noun. a slang term for a fragmentation hand grenade.

Citat:

2a) verb. "accidently" killing an officer who is incapable of leading troops by dropping a grenade on him.

2b) verb. slang used to describe the act of eliminating an opponent with a fragmentation grenade..

Citat:

3) verb. slang used by computer game players to describe the act of defeating another player.

Nummer tre lät ju nästan trevligt. Själv har jag använt mig av frasen med innebörden "DON'T FRAG WITH ME, FRIGGING GOAT CUNT", eller något liknande. Hmmm. Blir nu osäker på om det var ordet frag jag använde eller om det var ett annat, snarlikt engelskt ord.

Hursomhelst, antalet stroggare sjönk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Tänkte att det är dags å byta ut min gamla i7 860 processor som jag haft sedan 2010. 9 år är bra lång tid för en och samma dator. förr behövde jag byta ut hela rasket vid 3-4 år bara. Då jag inte byter särskilt ofta så är självklart hållbarheten över tid mellan de olika processorerna den viktigaste frågan och inte vad som är snabbast just nu då det enbart handlar om några fåtal %.

Det jag försöker göra är att räkna ut hur det eventuellt kan gå för spelindustrin inom 5 år då jag troligen kommer ha processorn i 7-8 år. Om jag inte missminner mej så publicerade sweclockers en artikel för ett par månader sen att Crytek gjort så att en del av grafikberäkningen i den nya cryengine motorn sker på bekostnad på processorkärnorna och dess trådar, vilket borde ge en 3900X ett reelt övertag mot 9900K i spel om 5 år om andra spelutvecklare går samma väg. Om utvecklingen kommer gå åt det hållet kan jag bara sia om, men jag vete tusan om jag är intresserad av att chansa.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Tänkte att det är dags å byta ut min gamla i7 860 processor som jag haft sedan 2010. 9 år är bra lång tid för en och samma dator. förr behövde jag byta ut hela rasket vid 3-4 år bara. Då jag inte byter särskilt ofta så är självklart hållbarheten över tid mellan de olika processorerna den viktigaste frågan och inte vad som är snabbast just nu då det enbart handlar om några fåtal %.

Det jag försöker göra är att räkna ut hur det eventuellt kan gå för spelindustrin inom 5 år då jag troligen kommer ha processorn i 7-8 år. Om jag inte missminner mej så publicerade sweclockers en artikel för ett par månader sen att Crytek gjort så att en del av grafikberäkningen i den nya cryengine motorn sker på bekostnad på processorkärnorna och dess trådar, vilket borde ge en 3900X ett reelt övertag mot 9900K i spel om 5 år om andra spelutvecklare går samma väg. Om utvecklingen kommer gå åt det hållet kan jag bara sia om, men jag vete tusan om jag är intresserad av att chansa.

Beror ju lite på vad man lirar och krav man har.
Min Ryzen 1800X är redan gammal och trött och behöver bytas ut. Har problem att hålla FPSen över 120 i Apex Legends.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Beror ju lite på vad man lirar och krav man har.
Min Ryzen 1800X är redan gammal och trött och behöver bytas ut. Har problem att hålla FPSen över 120 i Apex Legends.

Nja, det handlar mer om att om man har familj å barn så kan iaf inte jag köpa nytt vart 5:e år längre så då får man försöka göra vettiga köp som håller upp emot 10 år istället ^^

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Wow... Trodde jag aldrig man skulle höra från LTT

Prestanda per krona kontra Intel är ju of the charts.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Datavetare
Skrivet av wowsers:

NH-L9i ska fixa 91W vilket med nöd och näppe borde fixa en 3900X vid "mindre" hårda scenarion likt spel (med hänvisning till JonasT's tidigare inlägg), du lär ju veta bäst om detta är en acceptabel lösning.

NH-D9L (som petabyte nämnde) ska fixa 165W vilket borde klara hårda hammringar av CPUn galant, men då är man uppe i 3U istället för 2.

Dom där Xeon Gold processorerna ligger tekniskt sett redan på 150W styck (så om det redan är 2U chassin borde det redan throttla friskt på tunga laster), frågan blir ju om Intel har räknat server TDP på samma sätt som konsument TDP eller använt worst case.

Ett rack-chassi är i praktiken en vindtunnel. Är noll problem med throttling med två 150 W TDP CPUer i ett sådan chassi, de kan hantera två st 200 W TDP CPUer. Xeon E 2266G CPUn jag också funderar på (95 W TDP) levereras normalt i 1U-chassin.

1U är kanske lite väl optimistisk om man tänker använda vanliga konsument moderkort och CPUer, men finns sådana avsedda för mITX. Inte helt på det klara med vilken CPU-kylare som skulle fungera där för Ryzen eller S-serien...

Att säga att en kylare har en TDP blir rätt mycket nonsens, faktisk kyleffekt är en direkt konsekvens av flöde och temperatur av kylmediet (luft i detta fall) samt temperatur på det som ska kylas (CPUn). Gissar att de effekter som listas för NH-L9i och NH-D9L är beräknade för "typisk" lufttemperatur i ett PC-chassi. Omgivande temperatur i ett rack-chassi kommer vara lägre, dels p.g.a. högre luftflöde men också då det kommer sitta i ett kylt serverrum.

Ställde frågan ifall någon medlem kanske har erfarenhet av konsument CPUer i rack-chassi. Kommer köpa in prylarna och testa om ingen från erfarenhet direkt kan säga att det finns bättre sätt. Enbart ~10°C lägre omgivande temperatur kommer öka kyleffekten på en kylare med ~25 % vid 75°C CPU-temperatur och ~20 % vid 90°C (högre CPU-temperatur ger högre absolut kyleffekt, men lite lägre relativ förbättring av kallare kylmedium).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ett rack-chassi är i praktiken en vindtunnel. Är noll problem med throttling med två 150 W TDP CPUer i ett sådan chassi, de kan hantera två st 200 W TDP CPUer. Xeon E 2266G CPUn jag också funderar på (95 W TDP) levereras normalt i 1U-chassin.

1U är kanske lite väl optimistisk om man tänker använda vanliga konsument moderkort och CPUer, men finns sådana avsedda för mITX. Inte helt på det klara med vilken CPU-kylare som skulle fungera där för Ryzen eller S-serien...

Att säga att en kylare har en TDP blir rätt mycket nonsens, faktisk kyleffekt är en direkt konsekvens av flöde och temperatur av kylmediet (luft i detta fall) samt temperatur på det som ska kylas (CPUn). Gissar att de effekter som listas för NH-L9i och NH-D9L är beräknade för "typisk" lufttemperatur i ett PC-chassi. Omgivande temperatur i ett rack-chassi kommer vara lägre, dels p.g.a. högre luftflöde men också då det kommer sitta i ett kylt serverrum.

Ställde frågan ifall någon medlem kanske har erfarenhet av konsument CPUer i rack-chassi. Kommer köpa in prylarna och testa om ingen från erfarenhet direkt kan säga att det finns bättre sätt. Enbart ~10°C lägre omgivande temperatur kommer öka kyleffekten på en kylare med ~25 % vid 75°C CPU-temperatur och ~20 % vid 90°C (högre CPU-temperatur ger högre absolut kyleffekt, men lite lägre relativ förbättring av kallare kylmedium).

Det jag kom fram till var att det krävdes en kylare avsedd för rack, behöver inte ens ha fläkt om chassit som mitt har 5 jetmotorer till fläktar i fronten, bara att flänsarna på blocket är längs med luftriktingen. Avleder utan problem 150W i 2U.

Mullet har ju bra serverprylar men jag är tveksam till AM4-sockeln i en server.
http://mullet.se/category.html?category_id=2745

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det jag kom fram till var att det krävdes en kylare avsedd för rack, behöver inte ens ha fläkt om chassit som mitt har 5 jetmotorer till fläktar i fronten, bara att flänsarna på blocket är längs med luftriktingen. Avleder utan problem 150W i 2U.

Mullet har ju bra serverprylar men jag är tveksam till AM4-sockeln i en server.
http://mullet.se/category.html?category_id=2745

Hittade en AM4 kylare för rack
https://www.jj-computer.com/artinfo.php?artnr=A%20%20%202645

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ett rack-chassi är i praktiken en vindtunnel. Är noll problem med throttling med två 150 W TDP CPUer i ett sådan chassi, de kan hantera två st 200 W TDP CPUer. Xeon E 2266G CPUn jag också funderar på (95 W TDP) levereras normalt i 1U-chassin.

1U är kanske lite väl optimistisk om man tänker använda vanliga konsument moderkort och CPUer, men finns sådana avsedda för mITX. Inte helt på det klara med vilken CPU-kylare som skulle fungera där för Ryzen eller S-serien...

Att säga att en kylare har en TDP blir rätt mycket nonsens, faktisk kyleffekt är en direkt konsekvens av flöde och temperatur av kylmediet (luft i detta fall) samt temperatur på det som ska kylas (CPUn). Gissar att de effekter som listas för NH-L9i och NH-D9L är beräknade för "typisk" lufttemperatur i ett PC-chassi. Omgivande temperatur i ett rack-chassi kommer vara lägre, dels p.g.a. högre luftflöde men också då det kommer sitta i ett kylt serverrum.

Ställde frågan ifall någon medlem kanske har erfarenhet av konsument CPUer i rack-chassi. Kommer köpa in prylarna och testa om ingen från erfarenhet direkt kan säga att det finns bättre sätt. Enbart ~10°C lägre omgivande temperatur kommer öka kyleffekten på en kylare med ~25 % vid 75°C CPU-temperatur och ~20 % vid 90°C (högre CPU-temperatur ger högre absolut kyleffekt, men lite lägre relativ förbättring av kallare kylmedium).

Tänkte inte på detta, kollade lite närmare på 1U kylare för Xeon prollen och om denna kylare räcker till 165W-200W borde noctua kylaren gott och väl räcka till att kyla 100-150W.

VÄLDIGT VIKTIGT: Efter jag kollade på monteringsanvisningar insåg jag att denna kylare inte kommer funka alls på en konsument AM4 i ett 1U server rack, på Intel mobos sitter den så att luft friskt kan flyga förbi både RAM och CPU kylaren samtidigt, men på AM4 kommer kylaren sitta 90 grader mot det, så det kommer bromsa mot sidan av CPU kylaren eller mot RAM om moderkortet blir vridet 90 grader. Så du får nog oturligt nog söka vidare.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

@JonasT och @emilakered: Grymt och gediget test, verkligen! Även era instickare i forumet gällande b350.

Vad jag dock saknar är ett resonemang kring PB2 och AO huruvida det öht. fungerar. Ni har ju en sida med klockfrekvens över tid men säkerställer inte i något av testen att processorn i enkeltrådat når upp till sin utannonserade boost-frekvens. Utifrån graferna som presenteras så ser det lite vekt ut minst sagt även om prestandan imponerar.

Något ser ut att vara fel, i någon kommentar berör ni detta gällande bios-versioner men vore intressant med lite djuplodande kring detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av tuomi:

@JonasT och @emilakered: Grymt och gediget test, verkligen! Även era instickare i forumet gällande b350.

Vad jag dock saknar är ett resonemang kring PB2 och AO huruvida det öht. fungerar. Ni har ju en sida med klockfrekvens över tid men säkerställer inte i något av testen att processorn i enkeltrådat når upp till sin utannonserade boost-frekvens. Utifrån graferna som presenteras så ser det lite vekt ut minst sagt även om prestandan imponerar.

Något ser ut att vara fel, i någon kommentar berör ni detta gällande bios-versioner men vore intressant med lite djuplodande kring detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan flika in igen att jag inte varit inblandad alls i testet. Det är @JonasT, @Kenneth och @Jacob som kämpat.

Skribenter står alltid mellan rubriken och ingressen på mobil, till höger om artikeltexten på desktop om man är osäker!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Kan flika in igen att jag inte varit inblandad alls i testet. Det är @JonasT, @Kenneth och @Jacob som kämpat.

Skribenter står alltid mellan rubriken och ingressen på mobil, till höger om artikeltexten på desktop om man är osäker!

My bad, ni är ett så härligt radarpar att jag alltid klumpar ihop er, sorry! Njut av semestern!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Är turbofrekvensen på alla kärnor eller singel kärna? Tänker främst på 3600X.

Permalänk
Medlem

Det här är exakt vad Intel behöver göra.... O sorry intel fanboys. De är just nu en shitshow om de inte agerar snabbt.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

De vad så otroligt många missar i diskussionen: ja kan köpa en billig b450 planka som exempel.. för låt säga 1200kr. Kasta i den en ryzen 3700x, jag får en kylare med som funkar ok. Bam. Jag har ett högpresterande system för en billig slant som är tillräckligt nära tom 9900k för o duga i spel o sysslar jag med annat så är jag on par eller bättre.. Intel.. låt säga ja går ner lite. Till 8700K.. planka dyrare om ja ska nyttja prollen . Javisstja. Kylarfanskapet måste jag oxå köpa. Pang. Du sitter med grundsystem som är dubbelt så dyrt. Presterar aningen bättre i spel o suger i jämförelse i annat.. 9900k ska vi inte ens snacka om! Vettig kylare så du kan "klocka" 1000 spänn. Planka i jämförelse.. dubbelt så dyr. O de alla intel fanboys tidigare skrikit högt om men håller käft om idag.. effektförbrukning.. den är nu DUBBEELT up för intel om du ska klocka den.! Enögheten är förbluffande då det gäller "fanboys" eller " försvarare av sitt korkade köp"... I9 9900k är en otroligt bra processor.. hade den bara kostat 4000 och det följt med en kylare som klara den. Med intel än iallafall har du alltid betalat "premium" för att få klocka. Du har i fallen du fått kylare fått skräp.. som du betalar för.. Du har fått avklippt hyperthreading fast den finns där. Du har helt enkelt sugits ut alla cent/ören de kunnat suga ur. Och då struntar jag i gå in på hur mycket de ljugit, hotat och vilselett....

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk

@JonasT, @Kenneth @Jacob @emilakered När beräknar ni att få klart recensionerna till resten av CPUerna?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

3600X vs 8700k från techdeals
https://youtu.be/n0uB17Io2is
De drar jämnt, 3600/3600X kommer nog bli riktiga storsäljare. Jag får erkänna att jag är riktigt imponerad av prestandan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av hipstergamer:

@JonasT, @Kenneth @Jacob @emilakered När beräknar ni att få klart recensionerna till resten av CPUerna?

Vi väntar på att få några testexemplar! När de väl kommer har de testerna så klart prio.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av socsoc:

Är turbofrekvensen på alla kärnor eller singel kärna? Tänker främst på 3600X.

Inget av alternativen, men i teorin alla kärnor. Det kommer dock inte hända. Som Precision Boost fungerar strävar algoritmerna alltid att köra de kärnor som används så högt som möjligt. Det är därför man faktiskt kan skönja rätt stora prestandaskillnader med en bättre kylare.

Ser man till den maximala frekvensen på Ryzen 9 3900X kan den bara peaka där med en enstaka kärna, medan CPU:er längre ned i serien kanske klarar nå sin maximala (som också är lägre) med nån enstaka kärna extra.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner