Intels Core 10000-serien "Comet Lake" för stationära hittar ut på webben

Permalänk
Skrivet av Bakwetu:

Hur bestyrkt är det att detta är äkta och inte nån tomte som suttit och photoshoppad ihop en önskelista?
Enligt Computerbase kommer detta från https://twitter.com/sohachi/status/1148367223423033345 som i sin tur fått det från i 5ch.net och den länken kan jag inte kolla tyvärr

Listan är 100% fake. Man ser mycket som är inklistrad ojämnt + olika storlekar på font..etc....

De två första i3 processorerna har ologiska TDP. 65 och den snabbare 62W (????) Varför skulle man göra det???

Sen kan man se på 10/20 att de är inte likadana.....bara nån som slarvade och inte orkade förfalska helt.

Och det är samma som ADORED TV med AMD Zen2. Man kan inte fastställa priserna så här tidigt, speciellt om man inte vet när dessa kommer att släppas och hur mycket av ZEN2 kommer att göra skillnaden.

Att släppa sista serien som en refresh på en ny socket???? Nej.... 100% inte.

Permalänk
Medlem

Ja, detta ser ut att vara fake, men såklart kommer Intel att svara. Bara att vi får vänta tills Intel släpper egen info

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Konspiratorikern i mig säger att detta är nåt intels marketing slängt ur sig. Det är tillräckligt realistiska siffror för att folk ska tvivla på att köpa från konkurrenten men intel har inte lovat nånting och kan därmed prissätta hur fan de vill när de väl släpper sakerna. På köpet kan de kolla hur folk reagerar på så låga priser...
Men det är ju som sagt min paranoida sida...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Såhär kände jag innan jag fick reda på att det var fake:
Vad snällt av dem att vi bönder får ytterliggare två extra kärnor kastade ned till oss från deras tronar.

Tack så mycket, fina nobla Intel-människor, tack så mycket!!

Skrivet av SweMerlin:

Impressive! 5,2 GHz på tio kärnor!

Sedan vet jag inte riktigt vad jag skall med alla kärnor till, förstås. Personligen hade jag nog hetsat upp mig ännu mer över fyra kärnor i 5,5 GHz, till exempel.

.

De extra två kärnorna kan du kanske stream:a ditt minesweeperspelande med.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Hur fan ska Youtube-gänget uttala det här? 😁

10K kanske?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är ju en läcka.

Du menar att jag ska läsa rubriken och första stycket

Misstänker fortfarande att det är inte som har läkt det för att sprida FUD

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

den är 100% fake. Man ser mycket som är inklistrad ojämnt + olika storlekar på font..etc....

de två första i3 processorerna har ologiska TDP. 65 och den snabbare 62W (????) Varför skulle man göra det???
Sen kan man se på 10/20 att de är inte likadana.....bara nån som slarvade och inte orkade förfalska helt.

Som du säger, fullt med små fel. De har också satt $ tecknet på fel ställe och det finns kolumner som inte brukar finnas med på äkta.

Bara att jämföra med officiella från 9000-serien:

Jag förstår inte varför Sweclockers publicerade det här som om det vore äkta när det är så uppenbart att det inte är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B3liskner:

Som du säger, fullt med små fel. De har också satt $ tecknet på fel ställe och det finns kolumner som inte brukar finnas med på äkta.

Bara att jämföra med officiella från 9000-serien:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/69922?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNjk5MjIiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9b3JpZ2luYWwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiYjAwYmQxOGUyZjliOTJiMDZjNGMyZmQ1N2MyODBhYWQifQ%3D%3D

Jag förstår inte varför Sweclockers publicerade det här som om det vore äkta när det är så uppenbart att det inte är det.

På den officiella så sitter checkmarksen inte riktigt på samma höjd överallt. Ser ju också lite fake ut. Kolla unlocked kolumnen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Intressant. HT på alla CPUer. 8000 och 9000 serien var ju utan HT på många som annars skulle varit intressanta.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

@B3liskner:

jo nu är det säkert när man ser källan

jag tycker att intels nya skulle kunna heta:
9350K super 4/8 179$
9600k super 6/12 279$
9700k super 8/16 379$
9900k supergigant 8/16 5Ghz all core eller med e-dram 559€

då kommer de säkert få en puss av Nvidia när dessa släpps

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Dagens dummaste måste jag säga. Kylare ger inget extra för Zen2. Framtidssäker.....vad får du ordet ifrån. Min 9600k är
väldigt framtidsäker. 5,1Ghz och knäpptyst dator. Så för mig är den just nu den enda processorn som ger mig allt jag behöver.

10600k+ett moderkort....får man för priset av dagens 8700k.

Det jag menar när jag skriver att en i5-9600K inte är framtidssäker med endast 6 trådar är att när man jämför med en i7-9700K med 8 trådar märker man en ganska stor skillnad i 1% low-prestanda. Det betyder att en i5-9600K redan idag underpresterar i spel jämfört med Intels dyrare processorer. Men detta är ju fixat i i5-10600K. Det är ofta svårt att jämföra framtidssäkerhet mellan två arkitekturer, men nu jämför jag mellan två processorer i samma arkitektur och generation. Det har inget att göra med någon jämförelse med AMD, men det visar att 6/6 är för få kärnor/trådar för att slippa få frame-dippar. Detta är ett problem som kommer bli värre med tid, inte bättre, därav dålig framtidssäkerhet.

Och ja, det är helt korrekt att en Ryzen 3000-processor inte har mycket att vinna prestandamässigt på en tredjepartskylare. Om något så styrker ju det bara det jag skrev, att med Ryzen 5 3600X köper du en processor + en kompetent kylare för ~2900 kr, medan för en i5-9600K köper du bara processorn för ~2700 kr, och får lägga på några hundringar för en vettig kylare. Det gör Ryzen 5 3600X billigare än i5-9600K.

Nu har tyvärr inte Sweclockers hunnit testa Ryzen 5 3600X ännu (det kommer antar jag) så jag kan inte ta ut någon av mina fina tabeller för att jämföra minimi-värden, men det räcker att kolla på t.ex. TechSpots recension av Ryzen 5 3600 för att se att i5-9600K har problem med 1% lows i spel jämfört både med Ryzen 5 3600 och med i7-9700K. Vi kan kolla på Battlefield V för ett exempel:

Detta visar tydligt tycker jag att en 6/12 är betydligt bättre än en 6/6, räcker att jämföra med en 8700K om man inte vill blanda in AMD i bilden.

Sedan har jag ju full respekt för att du köpt en i5-9600K, och att den säkert passar dina ändamål väldigt bra. Du säger själv att du inte spelar särskilt mycket, så då spelar kanske inte de här resonemangen om 1% lows i spel någon roll. Alla har ju individuella behov, men jag har ju alltid postat utifrån ett gamerperspektiv.

Du har ju säkert också gått och köpt processorn innan Ryzen 3000 kom ut vilket gör att den kan ha varit bästa processorn för dig när du köpte den. När jag säger att en i5-9600K är ett dumköp så menar jag inte att de som köpte den innan Ryzen 3000 kom ut var dumma, jag menar att den är idag ett dumköp för den som vill ha en bra spelupplevelse. Då är ju både Ryzen 5 3600 och i7-9700K bättre köp idag, på sina olika respektive sätt.

Men för att dra slutsatsen och återgå till ämnet, så ser ju den läckta i5-10600K väldigt lockande ut för de som vill ha bästa möjliga spelprestanda utan att behöva köpa en i7:a eller behöva kompromissa med för få trådar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av B3liskner:

Som du säger, fullt med små fel. De har också satt $ tecknet på fel ställe och det finns kolumner som inte brukar finnas med på äkta.

Bara att jämföra med officiella från 9000-serien:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/69922?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNjk5MjIiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9b3JpZ2luYWwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiYjAwYmQxOGUyZjliOTJiMDZjNGMyZmQ1N2MyODBhYWQifQ%3D%3D

Jag förstår inte varför Sweclockers publicerade det här som om det vore äkta när det är så uppenbart att det inte är det.

Att något är fullt med småfel betyder inte automatiskt att något är fake. Anställda på Intel gör också fel (eftersom de är människor precis som du och jag och inte gudar), särskilt i slides som kanske inte är korrade än.

(Det betyder för den sakens skull inte att jag tror eller vet att läckan är sann heller, bara att felaktigheter i diagrammet inte behöver peka på att det är fejk. Om något är småfel något man skulle förvänta sig i äkta förhandsmaterial, däremot inte av en välgjord fejkning...)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dual-Tjur:

BTW

Modellen ser därmed ut att ställas mot AMD Ryzen 3900X med 16 kärnor, 32 trådar och boost-frekvenser på 4,7 GHz.

Bra fångat. Jag har skickat in en rättelse åt dig på detta så får redaktionen kolla på det.

Permalänk
Medlem

Nu jävlar i5 ska få HT??

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Definera "uselt".
Är rätt nöjd med mitt nuvarande moderkort, och har inget sug att spendera ett antal tusenlappar på "features" jag inte känner att jag behöver "bara för att".

Men du ska byta CPU "bara för att" få några nya "features"?

Det kanske inte är någon större idé att uppgradera alls om man tror att en ny CPU kommer göra skillnad på en föråldrad plattform från 2015? Likadant för den som sitter och tröskar med hårddiskar, där spelar det ju ingen roll med förbättrad I/O heller eftersom det är fysikaliska begränsningar som gör att de enheterna bara kommer mer och mer på efterkälken i fler och fler avseenden, men jag förusätter att det är en kraftigt minskande andel av alla PC-användare, eller helt enkelt en kundgrupp som det är hyfsat irrelevant för Intel att på något sätt anpassa sitt produktutbud efter.

Permalänk

@pv2b:

jag förstår detta men det är inte lätt att kyla dagens datorer med fläktar som snurrar i max 500-600rpm.
Vill jag t.ex spela måste jag antingen gå ner 200-300Mhz eller ha fläktar hela tiden 1000-1500rpm. Har dock inte steam installerat just nu.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Trevligt litet program du gjort synd att min gamla trotjänare inte finns med, i7 5820K

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dual-Tjur:

@pv2b:

jag förstår detta men det är inte lätt att kyla dagens datorer med fläktar som snurrar i max 500-600rpm.
Vill jag t.ex spela måste jag antingen gå ner 200-300Mhz eller ha fläktar hela tiden 1000-1500rpm. Hat dock inte steam installerat just nu.

Jag förstår iofs inte varför du köpte en i5-9600K om din prio var en tyst dator. Då hade den mer energieffektiva i5-9400/9400F (med en bra eftermarknadskylare, eftersom Intels stockkylare är e-waste direkt från fabrik) eller kanske t.o.m. Ryzen 5 2600 vart ett bättre val.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sukero:

@pv2b: Trevligt litet program du gjort synd att in gamla trotjänare finns med, i7 5820K

Tack, det beror på mina mätvärden kommer från Sweclockers artikel med tester. De testade inte alla processorer. Jag har inte testat något själv, bara fixat ihop ett tabellverktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Icte

Inget som blir problematisk då det är en förfinad process som drar mindre.
Samma TDP som AMD på 105W, är det problematisk för de då?

@Oneirogen

Vet du ens vad TDP är?

Thermal Design Power (TDP) (ung. Termisk avledningseffekt) representerar den maximala värmeeffekt ett kylsystem i exempelvis en dator behöver avleda för att hålla datorkomponenten på en temperatur som inte överstiger komponentens maximala driftstemperatur. Till exempel kan en processor i en dator ha ett TDP-värde på 60 watt. Då måste fläns och fläkt på processorn tillsammans kunna leda bort 60 watt värmeeffekt för att processorn inte ska bli överhettad.

I praktiken är de flesta kylsystem inte byggda för att kontinuerligt kunna kyla ner den maximala värmeeffekten, eftersom normal drift inte utvecklar maximalt med värme och tröghet i kylsystemet kan jämna ut tillfälliga toppar i värmeutvecklingen.

Det finns också olika definitioner på hur man mäter exempelvis en processors TDP-värde [1]. Intel anger ett TDP-värde baserat på hur mycket effekt processorn i praktiken drar då den kör ett program, medan AMD anger ett TDP-värde baserat på den teoretiskt maximala effekt processorn kan utveckla. Det gör att AMD:s värden ligger något över Intels värden.

Nu borde amd och Intel mäta lika har jag hört.
Mvh

Ja jag vet vad TDP står för. Vet du vad ett skämt är, och kan du inte läsa lite mellan raderna?

Intel anger 95Watt TDP på 9900k, men de flesta om inte alla moderkort kommer från fabrik med denna begränsning på processorn avslagen, och då drar en 9900k i 4.7Ghz med alla kärnor belastade ca 168Watt. Krävs rätt bra kylning och fläktar på max för att kyla en 168watt CPU, nu ska de alltså lägga till 2 kärnor och 4 trådar. Om vi antar att de pressas till 4.7Ghz som 9900k, räkna då med minst 220watt.

Det roliga är hur missvisande detta teoretiska stock TDP är i jämförelse med verkligheten och i praktiken.
De flesta recensioner och jämförelser med 9900k som jag sett körs med MCE påslagen, alltså gäller ovanstående, och 95watt finns inte ens på kartan längre.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

jag förstår detta men det är inte lätt att kyla dagens datorer med fläktar som snurrar i max 500-600rpm.

Hur tänkte du här?

Det beror på massa andra parametrar, t.ex. storleken på fläkten, hur öppet chassit är, vilken fläktkonfiguration man kör, temperatur på ingående luft osv. Varvtalet kommer möjligen in som den sista lilla finjusteringen när resten är klart, så att säga.

Btw så kyler jag min i7-8086K ihop med ett RTX 2080 inne i en FD Define R6 med 140 mm-fläktar från Noctua som går i varvtalsspannet du skriver, och det skulle rent tekniskt sett gå att köra dem lägre utan några som helst problem med kylningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Ja jag vet vad TDP står för. Vet du vad ett skämt är, och kan du inte läsa lite mellan raderna?

Intel anger 95Watt TDP på 9900k, men de flesta om inte alla moderkort kommer från fabrik med denna begränsning på processorn avslagen, och då drar en 9900k i 4.7Ghz med alla kärnor belastade ca 168Watt. Krävs rätt bra kylning och fläktar på max för att kyla en 168watt CPU, nu ska de alltså lägga till 2 kärnor och 4 trådar. Om vi antar att de pressas till 4.7Ghz som 9900k, räkna då med minst 220watt.

Det roliga är hur missvisande detta teoretiska stock TDP är i jämförelse med verkligheten och i praktiken.
De flesta recensioner och jämförelser med 9900k som jag sett körs med MCE påslagen, alltså gäller ovanstående, och 95watt finns inte ens på kartan längre.

Vilka sidor kör med mce påslaget respektive avslaget? Det var lite snack om det för ett tag sedan men det vore ju nice att ha en sida som nyttjar mce och en som inte gör det och jämföra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

@pv2b: hade 9350k@4,9Ghz på en bra mobo sen 2017. Köpte en ny 9600k på auktion för endast 2300kr..(sålde den gamla för 1300kr)

Permalänk
Avstängd

När intel släpper sina cpuer och amd prissänker 3000 serien tackar jag intel och köper Amd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Hur tänkte du här?

Det beror på massa andra parametrar, t.ex. storleken på fläkten, hur öppet chassit är, vilken fläktkonfiguration man kör, temperatur på ingående luft osv. Varvtalet kommer möjligen in som den sista lilla finjusteringen när resten är klart, så att säga.

Btw så kyler jag min i7-8086K ihop med ett RTX 2080 inne i en FD Define R6 med 140 mm-fläktar från Noctua som går i varvtalsspannet du skriver, och det skulle rent tekniskt sett gå att köra dem lägre utan några som helst problem med kylningen.

sant har nog lär mig detta med luftflöden.
Varvtalen på mina har jag så minimala att det slutar snurra om man skruvar ner 1% mera

jag har inga chassi alls. 2st ligger på en egna "moddade brädor" i en byrålåda som är öppen för de mesta. Jag har bytt ut 2 fläktar till tysta 140mm och 970 snurrar ju aldrig. Nu har jag endast m.2 och ssd och när HDD flög ut i början av året så var det äntligen härligt tyst. Nu är det skärmen som har mest ljud

Den andra datorn är ännu tystare. en undervoltad 4590k med en jävla stor Rijiantek thetis kylare och 950 strix.
Bra att veta att 6kärning med HT går att kyla också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

När intel släpper sina cpuer och amd prissänker 3000 serien tackar jag intel och köper Amd

Skickades från m.sweclockers.com

Så Intel ska släppa nytt för att du ska kunna köpa AMD billigare?...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Men du ska byta CPU "bara för att" få några nya "features"?

Vet inte om jag skulle kalla 33% fler kärnor och trådar samt högre frekvens för en "feature" i detta scenariot.

Eller du menar att det inte hade gett någon prestandaskillnad att gå från 6/12 till 8/16 eftersom mitt moderkort är baserat på något som lanserades 2015?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Så Intel ska släppa nytt för att du ska kunna köpa AMD billigare?...

ta det jag skrev med en nypa salt i intels sår. Jag vill alltid köpa mina produkter för det bästa priset jag kan få. Om intel släppercnya cpuer till jul och amd prisjusterar för att möta dem så kan jag vänta tills dess med att uppgradera, specielt då min r7 1700 oc presterar bättre än en stock 2700x

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vilka sidor kör med mce påslaget respektive avslaget? Det var lite snack om det för ett tag sedan men det vore ju nice att ha en sida som nyttjar mce och en som inte gör det och jämföra.

Skickades från m.sweclockers.com

Hardware unboxed gjorde en video med 95 tdp 9900k

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

Om detta stämmer är det ju spiken i kistan på nästan samtliga föregående intel-generationer. Beggade 7700k, osv = kalla som is när en random i3:a är bättre och billigare. Om det är en sann läcka så tror jag det är kontraproduktivt av Intel, de borde inleda kriget i långsammare takt för att inte förlora sitt varumärke helt.