Intels Core 10000-serien "Comet Lake" för stationära hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

Intels Core 10000-serien "Comet Lake" för stationära hittar ut på webben

Specifikationer för tionde generationens Core-processorer letar sig ut på webben, med flaggskeppet Core i9-10900KF i spetsen som bjuder på 10 kärnor och 20 trådar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur fan ska Youtube-gänget uttala det här? 😁

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Inaktiv

Nice. 😁

Permalänk
Medlem

14nm+++

Here we go again.

Intel verkar lite skraja för AMD då de låst upp hyperthreading igen på billigare CPUer.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Det här är ju kanon, de känner sig pressade från AMD att gå upp i antal trådar/kärnor. Det händer lite mer nu på processorutvecklingen efter konkurrenten är tillbaka.

"Modellen Core i5-10600K bestyckas med 6 kärnor och 12 trådar med 3,7 GHz basfrekvens och turbofrekvens upp till 4,9 GHz. Den får 12 MB L3-cache och har ett TDP-värde på 95 W. Prislappen blir 229 USD vilket ställer den mot Ryzen 5 3600X med riktpriset 249 USD."

Speciellt trevligt med lite fight i den något lägre prissegmentet eftersom de ofta har tillräckligt med prestanda för den stora massan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Kommer Comet Lake ha åtgärder på hårdvarunivå mot de säkerhetsproblem som Intel dragits med på sista tiden? Deras kommande 6C/12T och 8C/16T CPUer ser i så fall ut att bli riktigt prisvärda.

Permalänk
Medlem

För få plus? Borde vara åtminstone 4 plus (++++) vid det här laget Måste vara ny stepping från Coffe Lake eller kanske är det inga nya "förfiningar", bara "Coffe Lake" med nya beteckningar.

Permalänk
Medlem

Damn, jag som trodde valet skulle bli lätt. Hade tänkt vänta på B550 och köpa en Ryzen 3700x, men då de lär dröja till ungefär samma kvartal som Comet Lake kommer så kanske man kan hållas sig den extra månaden eller två.

Permalänk
Medlem

Priskriget är här grabbar! Såg att de billigare 6/12 saknar k-suffixet vilket är lite tråkigt..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

1) Samma gamla Skylake arkitektur från 2015 på 14 nm, denna gång med upp till 10 kärnor.
2) Värmen kommer att bli problematisk
3) Patcharna som fixar till säkerhetsbristerna kommer att påverka prestandan
4) Ny sockel (LGA 1159) som ej har någon bakåtkompatibilitet (vad är anledningen denna gång?)

Väldigt tråkigt att Intel måste lansera detta för att kunna konkurrera mot AMDs nya CPU:er (bland annat 3900X). Jag hoppas att de lyckas få till sin 10 nm arkitektur så att de äntligen kan pensionera Skylake.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Namnen är ju en och en halv munfull. Hur kommer man säga det om man är lite fräck? Ten-nine hundred K?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem

Najs, gissar på att de blir riktigt trevliga för spel då Intel redan ligger på topp där och nu får man lite högre boost clocks och fler kärnor.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu plötsligt passar det för Intel att leverera Hyperthreading på alla processorer ända ner från i3 upp till i9...

Kan det ha något att göra med hur konkurrenten positionerar sina processorer? Alla Ryzen 3000 (förutom Ryzen 3 3200G) har ju SMT...

Skönt att slippa denna artificiella idiotsegmentering hur som helst om detta visar sig vara sant!

Annars är ju detta precis som alla väntat sig, lite snabbare klockfrekvenser, 2 kärnor till och snabbare minne. Typ som varje lansering sedan 8:e generationen.

Permalänk
Medlem

Detta är väl något Intel borde gjort för längesen att köra 1C/2T på alla sina prollar? De strulade till det lite när en I7-8700K är 6C/12T medans en I7-9700K bara är 8C/8T och alla I5:or varit utan HT, så nu ser det mer korrekt ut.

I9 - 10C/20T
I7 - 8C/16T
I5 - 6C/12T
I3 - 4C/8T (här låg I7 för några år sedan)

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Detta är väl något Intel borde gjort för längesen att köra 1C/2T på alla sina prollar? De strulade till det lite när en I7-8700K är 6C/12T medans en I7-9700K bara är 8C/8T och alla I5:or varit utan HT, så nu ser det mer korrekt ut.

I9 - 10C/20T
I7 - 8C/16T
I5 - 6C/12T
I3 - 4C/8T (här låg I7 för några år sedan)

Bara att tacka AMD för att ha rört ihop grytan med Ryzen. Hade de inte släppt något/konkat så hade vi alla suttit kvar på 4c/8t.

Hursomhelst, bra att Intel äntligen lägger ner larvet med att släppa CPU:er utan HT.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Om Intel verkligen ville sätta press på AMD så borde de gjort dessa CPUer bakåtkompitabla en generation eller två (Socket)

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Min första tanke: "Wow, prisvärda Intel CPuer. Vad har hänt?"

Kul att se.
Jag tror vi har ett par ypperligt intressanta år på ingång.
"Björnen" Intel har vaknat och börjar spänna musklerna!
"Tigern" AMD är redan i fullt språng.

To be continued!
Säsong 2 kommer 2020, säsong 3 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Om Intel verkligen ville sätta press på AMD så borde de gjort dessa CPUer bakåtkompitabla en generation eller två (Socket)

Så att man får ett riktigt gammalt uselt moderkort med ett chipset som praktiskt taget är rebrandat fyra gånger?

Annars kan man ju passa på att kapa lite bakåtkompatibilitet för att äntligen uppgradera plattformen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Om Intel verkligen ville sätta press på AMD så borde de gjort dessa CPUer bakåtkompitabla en generation eller två (Socket)

Håller helt med.
Hade dom varit bakåtkompatibla så hade jag mycket väl kunnat tänka mig att byta ut min 8700k mot en 10700k.

Men när dom nu byter sockel (igen...) så finns det noll chans i helvete att jag köper en Comet Lake-CPU.

Skrivet av Sveklockarn:

Så att man får ett riktigt gammalt uselt moderkort med ett chipset som praktiskt taget är rebrandat fyra gånger?

Annars kan man ju passa på att kapa lite bakåtkompatibilitet för att äntligen uppgradera plattformen.

Definera "uselt".
Är rätt nöjd med mitt nuvarande moderkort, och har inget sug att spendera ett antal tusenlappar på "features" jag inte känner att jag behöver "bara för att".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Börjar bli långa namn. Själv funderar jag på att helt enkelt kalla 10900 för "tio-nio".

Permalänk
Medlem

Intel Core i9-10900KF 14nm+++ 10/20 3.4 GHz 5.2 GHz N/A 20 MB 105W < - - Ha Ha jo tjena

Köp en chiller redan nu, eller gör plats i frysen för burken.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Hedersmedlem

Den enda processorn som verkar vara vettig i den här läckta lineupen för gemene PC-byggare blir ju i5-10600K. På en prisnivå på 269 USD (utan kylare) så är den lite dyrare än en Ryzen 5 3600X för 249 USD (med kylare). För de extra 20 USD + en tredjepartskylare får man en CPU som kommer prestera bättre i spel än AMD:s top end. Samtidigt kommer en 6/12-CPU att vara tillräckligt framtidssäker för att inte vara ett dumköp som dagens i5-9600K.

Om den här läckan stämmer kan jag klart se i5-10600K som en storsäljare. Det kommer vara en grym processor för de som vill ha en framtidssäker gamingrigg, och inte prioriterar någon slags produktivitetsprestanda. Samtidigt är Ryzen 5 kvar som ett helt okej något billigare och något långsammare alternativ för gaming.

Jag har dock väldigt svårt att se vem som, givet ett val mellan AMD och Intel, skulle välja att köpa en av de läckta i9:orna. För de som kör någon slags produktivitet alls så ser valfri Ryzen 9 ut att bli ett betydligt smartare köp, med fler kärnor och därmed applikationsprestanda för pengarna. För någon som faktiskt vill använda fler kärnor tror jag att fler kärnor för samma pengar kommer väga betydligt högre än typ 10% högre FPS med ett värstinggrafikkort.

Ryzen 7 3xxx mot i7-10xxx kan ju dock fortfarande fara en rätt så jämn kamp. För tidigt att bedöma än, vi får se i verkligheten.

Permalänk
Skrivet av TurboFreak68:

I9 - 10C/20T
I7 - 8C/16T
I5 - 6C/12T
I3 - 4C/8T (här låg I7 för några år sedan)

100% vad jag förväntade mig faktiskt!
Det var ju väntat på att HT skulle finnas med på alla modellerna nu. Inget att spara nu

forntida i7......blir i3 för 179$

10 kärnor för 409$ i 5,0GHz....det känns nästan overkligt.

och dagens 9900k.....för 339$ (49x102)

10700 mot 3700x och 10700k mot 3800x blir det ju att välja på.
med dessa så kommer intel dra ifrån lätt på spel.
och en monotolisk 10 kärnig utan HT kan vara lätt den nya kungen av spel...20% bättre än alla AMD.

Inte illa....om det inte är en papperlansering

10600k blir en perfekt uppgradering till min 9600k!
förändringarnas tid

Permalänk
Medlem

Är det jag som är blind? Ser inget datum om när dom kommer.

Är det så är det ju bara en papperslansering för att sno lite uppmärksamhet AMD.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

1) Samma gamla Skylake arkitektur från 2015 på 14 nm, denna gång med upp till 10 kärnor.
2) Värmen kommer att bli problematisk
3) Patcharna som fixar till säkerhetsbristerna kommer att påverka prestandan
4) Ny sockel (LGA 1159) som ej har någon bakåtkompatibilitet (vad är anledningen denna gång?)

Väldigt tråkigt att Intel måste lansera detta för att kunna konkurrera mot AMDs nya CPU:er (bland annat 3900X). Jag hoppas att de lyckas få till sin 10 nm arkitektur så att de äntligen kan pensionera Skylake.

@Icte

Inget som blir problematisk då det är en förfinad process som drar mindre.
Samma TDP som AMD på 105W, är det problematisk för de då?

Skrivet av Oneirogen:

Intel Core i9-10900KF 14nm+++ 10/20 3.4 GHz 5.2 GHz N/A 20 MB 105W < - - Ha Ha jo tjena

Köp en chiller redan nu, eller gör plats i frysen för burken.

@Oneirogen

Vet du ens vad TDP är?

Thermal Design Power (TDP) (ung. Termisk avledningseffekt) representerar den maximala värmeeffekt ett kylsystem i exempelvis en dator behöver avleda för att hålla datorkomponenten på en temperatur som inte överstiger komponentens maximala driftstemperatur. Till exempel kan en processor i en dator ha ett TDP-värde på 60 watt. Då måste fläns och fläkt på processorn tillsammans kunna leda bort 60 watt värmeeffekt för att processorn inte ska bli överhettad.

I praktiken är de flesta kylsystem inte byggda för att kontinuerligt kunna kyla ner den maximala värmeeffekten, eftersom normal drift inte utvecklar maximalt med värme och tröghet i kylsystemet kan jämna ut tillfälliga toppar i värmeutvecklingen.

Det finns också olika definitioner på hur man mäter exempelvis en processors TDP-värde [1]. Intel anger ett TDP-värde baserat på hur mycket effekt processorn i praktiken drar då den kör ett program, medan AMD anger ett TDP-värde baserat på den teoretiskt maximala effekt processorn kan utveckla. Det gör att AMD:s värden ligger något över Intels värden.

Nu borde amd och Intel mäta lika har jag hört.
Mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon298854:

@Icte

Inget som blir problematisk då det är en förfinad process som drar mindre.
Samma TDP som AMD på 105W, är det problematisk för de då?

Mvh

Intel och AMD mäter inte TDP på samma sätt. Vad Intel kallar för en processor med 105W TDP drar mer än en AMD-processor med 105W TDP. Intel mäter TDP vid basfrekvensen.

Visst kanske denna iteration av 14nm drar lite mindre än förra, men du får ju inte glömma att AMD faktiskt är på en mindre processnod (7nm, vilket motvarar kanske 10nm på Intels sätt att räkna) än Intel.

Edit: Precis när jag skrev klart mitt inlägg så såg jag att du faktiskt känner till skillnaderna mellan Intels och AMD:s sätt att räkna TDP. Trots detta väljer du att jämföra TDP-värdena rakt av. Varför det?

Permalänk
Medlem

Här kommer ju frågan som för mig är viktig, är det lödd IHS eller klistrad? Med den värmeutvecklingen när den verkligen pressas så vore jag intresserad av att delidda den. Jag skummade artikeln men såg inget om det. Men jissess, 10C/20T är verkligen intressant.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

1) Samma gamla Skylake arkitektur från 2015 på 14 nm, denna gång med upp till 10 kärnor.
2) Värmen kommer att bli problematisk
3) Patcharna som fixar till säkerhetsbristerna kommer att påverka prestandan
4) Ny sockel (LGA 1159) som ej har någon bakåtkompatibilitet (vad är anledningen denna gång?)

Väldigt tråkigt att Intel måste lansera detta för att kunna konkurrera mot AMDs nya CPU:er (bland annat 3900X). Jag hoppas att de lyckas få till sin 10 nm arkitektur så att de äntligen kan pensionera Skylake.

Värmeproblemet bör inte ses som ett problem. Nya Ryzen 3000, har också "värmeproblem" och således inte något att argumentera mot.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Är det jag som är blind? Ser inget datum om när dom kommer.

Är det så är det ju bara en papperslansering för att sno lite uppmärksamhet AMD.

Saknade också det i artikeln, men har för mig att det ryktats om Q1 2020 förut

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Den enda processorn som verkar vara vettig i den här läckta lineupen för gemene PC-byggare blir ju i5-10600K. På en prisnivå på 349 USD (utan kylare) så är den lite dyrare än en Ryzen 5 3600X för 329 USD (med kylare). För de extra 20 USD + en tredjepartskylare får man en CPU som kommer prestera bättre i spel än AMD:s top end. Samtidigt kommer en 6/12-CPU att vara tillräckligt framtidssäker för att inte vara ett dumköp som dagens i5-9600K.

Om den här läckan stämmer kan jag klart se i5-10600K som en storsäljare. Det kommer vara en grym processor för de som vill ha en framtidssäker gamingrigg, och inte prioriterar någon slags produktivitetsprestanda. Samtidigt är Ryzen 5 kvar som ett helt okej något billigare och något långsammare alternativ för gaming.

Jag har dock väldigt svårt att se vem som, givet ett val mellan AMD och Intel, skulle välja att köpa en av de läckta i7:orna eller i9:orna. För de som kör någon slags produktivitet alls så ser valfri Ryzen 7 eller Ryzen 9 ut att bli ett betydligt smartare köp, med fler kärnor och därmed applikationsprestanda för pengarna. För någon som faktiskt vill använda fler kärnor tror jag att fler kärnor för samma pengar kommer väga betydligt högre än typ 10% högre FPS med ett värstinggrafikkort.

Då kan du tänka om. nutida 9900k kommer att kosta 339$ 10600K kostar enligt tabellen 269$ inte 349$

Att köpa en bra kylare för 70-80$ kommer att ge mera extra prestanda och det lönar sig. Att köpa en maffig kylare åt zen2 ger gu inget i utbyte.