Permalänk

Nytt grafikkort

Hej allihop,

Behöver nu lite råd, mitt trogna GTX 970 verkar ha kastat in handduken och behöver ersättas med något nytt, jag är dock inte beredd att betala hur mycket som helst utan har satt en budget på runt 3500 riksdaler. Kortet kommer paras med en lätt överklockad 2500K och upplösningen det kommer tampas med är 1920@60Hz, jag har dock tankar på att en ny dator senare i år, men inget som är hugget i sten.

De kort jag kollat på är Vega 56, GTX 1660 Ti och RTX 2060, det sista går dock över min budget men jag ser ingen anledning till att vara dumsnål om det är så att det är det bästa kortet. Jag har kollat in lite recensioner och 1660 Ti verkar vara det svagaste kortet av dessa och mellan de andra två verkar det vara hugget som stucket beroende på speltitel. Så frågan är, är 2060 värt runt 600 kronor mer än 56:an?

Tack på förhand.

Permalänk

@Pannkakskungen: Jag hade kört på Vega 56, bra kort för riktigt bra pris, 2060 är ju självklart bättre, men du kommer ju få betala en del mer, så jag skulle säga att Vega är rätt val för dig. (Speciellt i 1920x1080 60hz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pannkakskungen:

Hej allihop,

Behöver nu lite råd, mitt trogna GTX 970 verkar ha kastat in handduken och behöver ersättas med något nytt, jag är dock inte beredd att betala hur mycket som helst utan har satt en budget på runt 3500 riksdaler. Kortet kommer paras med en lätt överklockad 2500K och upplösningen det kommer tampas med är 1920@60Hz, jag har dock tankar på att en ny dator senare i år, men inget som är hugget i sten.

De kort jag kollat på är Vega 56, GTX 1660 Ti och RTX 2060, det sista går dock över min budget men jag ser ingen anledning till att vara dumsnål om det är så att det är det bästa kortet. Jag har kollat in lite recensioner och 1660 Ti verkar vara det svagaste kortet av dessa och mellan de andra två verkar det vara hugget som stucket beroende på speltitel. Så frågan är, är 2060 värt runt 600 kronor mer än 56:an?

Tack på förhand.

Bara att kolla Sweclockers prestandaindex och bedöma själv om man tycker det är värt eller ej. Ditt 970 är väl jämförbart med R9 390 som finns i testerna.

DX11:

DX12:

Index för andra upplösningar kan du hitta här.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha väntat till mitten av Augusti och köpt ett 5700 från Tredjepartstillverkare.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5156007

https://www.sweclockers.com/test/27832-amd-radeon-rx-5700-och...

Radeon Anti-lag som de nyligen introducerade är ju helt magiskt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av Pannkakskungen:

Hej allihop,

Behöver nu lite råd, mitt trogna GTX 970 verkar ha kastat in handduken och behöver ersättas med något nytt, jag är dock inte beredd att betala hur mycket som helst utan har satt en budget på runt 3500 riksdaler. Kortet kommer paras med en lätt överklockad 2500K och upplösningen det kommer tampas med är 1920@60Hz, jag har dock tankar på att en ny dator senare i år, men inget som är hugget i sten.

De kort jag kollat på är Vega 56, GTX 1660 Ti och RTX 2060, det sista går dock över min budget men jag ser ingen anledning till att vara dumsnål om det är så att det är det bästa kortet. Jag har kollat in lite recensioner och 1660 Ti verkar vara det svagaste kortet av dessa och mellan de andra två verkar det vara hugget som stucket beroende på speltitel. Så frågan är, är 2060 värt runt 600 kronor mer än 56:an?

Tack på förhand.

Ren prestanda nej, 56:an är mer prisvärd. RTX kommer dock med lite extra funktioner som kanske eller kanske inte spelar någon roll för dig.

Visa signatur

R5 1600 @3,925 GHz 1,25V, KFA2 GTX 1080 EXOC, Asus B350-F gaming, 2x8 Corsair Vengance 3000MHz, Samsung 860 500GB, EVGA Supernova G3 750W, 1 TB WD Blue, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emillundberg:

Ren prestanda nej, 56:an är mer prisvärd. RTX kommer dock med lite extra funktioner som kanske eller kanske inte spelar någon roll för dig.

Hur mycket användning har man av RTX-funktionerna på "low-tier"korten? Känns som >2080 går på knäna i RTX.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av frong:

Hur mycket användning har man av RTX-funktionerna på "low-tier"korten? Känns som >2080 går på knäna i RTX.

Det finns bland annat deras NVENC encoder för streaming om det du kommer börja med. Sedan finns Shadow Play om du ska spela in något men det är inte RTX specifikt. Om du inte tänker använda någon av de så är det väl saksamma med RTX

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 1600 @3,925 GHz 1,25V, KFA2 GTX 1080 EXOC, Asus B350-F gaming, 2x8 Corsair Vengance 3000MHz, Samsung 860 500GB, EVGA Supernova G3 750W, 1 TB WD Blue, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Skrivet av Willzmcdillz:

@Pannkakskungen: Jag hade kört på Vega 56, bra kort för riktigt bra pris, 2060 är ju självklart bättre, men du kommer ju få betala en del mer, så jag skulle säga att Vega är rätt val för dig. (Speciellt i 1920x1080 60hz)

Skrivet av Emillundberg:

Ren prestanda nej, 56:an är mer prisvärd. RTX kommer dock med lite extra funktioner som kanske eller kanske inte spelar någon roll för dig.

Skrivet av frong:

Hur mycket användning har man av RTX-funktionerna på "low-tier"korten? Känns som >2080 går på knäna i RTX.

Skrivet av Emillundberg:

Det finns bland annat deras NVENC encoder för streaming om det du kommer börja med. Sedan finns Shadow Play om du ska spela in något men det är inte RTX specifikt. Om du inte tänker använda någon av de så är det väl saksamma med RTX

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för bra feedback, jag beställde just ett Vega, väldigt spelar det in att det känns som om jag pratar om att jag köpt en segelbåt när jag säger att jag köpt ett Vega Visst, 2060 är modernare, men också betydligt mycket dyrare, samma sak med de nya AMD-korten, och all ny lull-lull som kommer med 2060 har jag inget direkt behov av, så Vega it is.