När betalas "löner" i Spanien?

Permalänk
Avstängd

När betalas "löner" i Spanien?

Tjena! Jag har en internetkund via mitt nätbaserade frilansarbete i Spanien och det verkar som om "löner" där betalas ut i mitten av på månaden istället för klassiska vid slutet av månaden som i Sverige? Någon som vet hur det ligger till?

Det är så att min faktura som jag skickar vid slutet av månaden verkar ta upp till 2 veckor att betalas vilket jag finner frustrerande men om detta faktiskt beror på den spanska affärskulturen i hur och när "löner" betalas ut så kmr jag ha bättre förståelse och mindre frustration.

Någon insatt som vet?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Vet inte hur det är i Spanien, men här i Finland är det nästan alltid 15:e för ex. kontorsarbete och månadslöner som inte betalas ut enligt timlistor. Om du skickar faktura sätter du väl förfallodag själv dock?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HellDildo:

Vet inte hur det är i Spanien, men här i Finland är det nästan alltid 15:e för ex. kontorsarbete och månadslöner som inte betalas ut enligt timlistor. Om du skickar faktura sätter du väl förfallodag själv dock?

Jo, det är Due on receipt *facepalm*, men i den nätbaserade frilanseringsvärlden så har du alltid underläge rättsligt talat. Det är uppenbart att klienten struntar i detta eller så följer de helt enkelt 15:e biten. Måste kolla när jag fick betalt förra månaden om det var runt 15:e då oxå.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy:
Det är den 15:e i Norge också.
Någon som vet om det är någon orsak till att man kör 15 resp. 25e?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

När fick de fakturan?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Min mor jobbar inom handels i Sverige och får också lön den 15e så gäller inte bara Spanien.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bacon:

När fick de fakturan?

Den skickades via PDF-skapad PayPal-faktura den 28:e juni 2019, alltså sista fredagen den månaden. Vet ej hur det fungerar med bokföringen i Spanien och således hur de tolkar när de har mottagit fakturan.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Att det tar 2 veckor att få betalt är väl inget att bli frustrerad över. Mig vetligen så vet jag ingen som har kortare än 14 dagar på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Den skickades via PDF-skapad PayPal-faktura den 28:e juni 2019, alltså sista fredagen den månaden. Vet ej hur det fungerar med bokföringen i Spanien och således hur de tolkar när de har mottagit fakturan.

Och de har sagt att de kommer betala den 15:e?

2 veckor är självklart en ganska liberal tolkning av "omedelbart" men man måste samtidigt förstå att betalningar i bolag ofta ska vandra genom ett gäng attester etc.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bacon:

Och de har sagt att de kommer betala den 15:e?

2 veckor är självklart en ganska liberal tolkning av "omedelbart" men man måste samtidigt förstå att betalningar i bolag ofta ska vandra genom ett gäng attester etc.

Jag ser nu att föregående månadsfaktura skickades den 28:e juni 2019 och blev betald den 6:e juli 2019. Spanska kunden sade "under föregående eller denna vecka" skulle fakturan betalas så håller tummarna då att det blir senast nu på fredag.

Jag har aldrig varit med om sådan här lång väntan mellan levererat & bekräftat arbete och betalning. En svensk kund som jag har i annat EU-land betalar alltid typ samma dag som jag skickar fakturan vid slutet av månaden (och då är det hon som attesterar). En annan kund i Norge (men som verkar vara från Italien) betalar inom 48 timmar efter skickad faktura efter leverarat & bekräftat arbete.

På UpWork så fungerar det så att kunden sätter in pengar via "escrow" (mellanhand) som sedan släpps av kunden efter man skickat in arbete för "approval". Sedan har kunden 14 dagar på sig att bevilja arbetet eller begära förändring annars kmr pengarna släppas efter 14 dagar från och med dagen man skickade in sitt arbete. Detta är ej med fallet med denna spanska kund då det körs utanför UpWork (varav riskerna).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Du skriver ju att du fakturerar och då låter ju som om du är ngn form av företagare. Företagare i Sverige får oftast betalt efter 30 dagar, men det finns storföretag som satt i system att betala fakturor efter 120 dagar. Förhoppningsvis på väg bort nu.

https://www.svensktnaringsliv.se/fragor/regelkrangel/storbola...

I Sydeuropa brukar man vara ännu sämre på att betala i tid, så jag tror du ska skatta dig lycklig med dina korta betalningstider.