Nvidia gratulerar AMD efter lanseringen av Ryzen 3000-serien

Permalänk
Avstängd

Jag tror jensen fortfarande är bitter över att intel satte stopp för nvidias ambitioner att tillverka moderkort med många pcie banor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Nej det är väl endast i AI och maskininlärning som högre PCIe standarder kommer till användning. V5 är väl på ingång, så inte omöjligt att dom skippar 4.

Rätta mig om jag har fel, men dagens konsument-GPUer klarar sig på god marginal med v3.
Sen att det finns annan fördel med PCIe 4 vid lagring och liknande hör inte till GPU-delen att göra.

Hur länge är man villig att slösa med 16 PCIe-banor till grafikkortet, när 8 räcker och blir över?

Jag tror att samtliga tillverkare vill gå över till högre PCIe-versioner, så fort det bara går...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Inget att oroa sig över? Nvidia är tydligt nojjiga över den nya RDNA arkitekturen. Finns redan uppgifter att de börjat med samma fulspel med "belönade" recencenter som framställer RTX super i bra mkt bättre dager än rx 5700... De att de kommer med ryzen o rtx passar utmärkt ihop är också ett tecken på det eftersom de vet att folk som köper ryzen prolle även i samma veva snegrar på amd grafikdel. Varför? Jo eftersom deras prollar nu är state of the art så undrar man också om inte deras nya grafikkort inte också är där nånstans.
RDNA är bättre än många kanske tror. Drivers mm är fortfarande näst intill i betastadiet och kan vara att med lite justrringar där.. patchar i spel.. så visar de sig var nåt riktigt bra. O Navi 20? Som kommer snart... Vad kommer den med?
Läser du bara slutsatserna av revs så kan du få uppfattningen att den inte riktigt räcker till. (Tex swec review). Där rtx 2070 super får toppklass medans 5700xt får endast utmärkt.. det skiljer inte många procent i prestanda och 5700xt är 1000 kr billigare .. dessutom.. i annat än spel.. skapande osv spöar 5700xt tom 2080ti... Så.. hur ligger de efter menar du?
Nvidia kan va nojjigare nu än t om då 7970 etc kom . RDNA kommer skaka om grafikmaknaden.. detta är bara början o mellansegmentet.
Hursomhelst kul! Konkurrens gynnar oss! O amd verkar köra samma til lite som mot intel. Billigare, med jämförbar prestanda kanske tom snäppet bättre när drivisarna blir ordentliga (de är bra på sånt amd)

Det var en utmaning att läsa den texten.

Sen hoppas jag du är medveten om att siffror är inte allt som säljer, det är faktiskt en rätt liten del.
Marketing är något Nvidia är kungar på, och vad bekanta säger spelar väldigt stor betydelse.

Kanske detta är en början, men det kommer ta några generationer med väldigt bra kort för att folk ska börja rekommendera AMD i den stora skalan (nu snackar jag inte om nördforum som Sweclockers).

Och AMD har alltid varit billigare än Intel och Nvidia, men de har inte sålt fler gpuer eller Cpuer ändå, vilket även klart bevisar att det krävs mer än detta för att sälja i mängder.

Jag hoppas AMD kan börja klättra på GPU marknaden äntligen, men jag har inga förhoppningar att 5700 serien kommer magiskt ändra något, om 2-3 generationer kanske om de fortsätter.

Så nej, Nvidia har inget att svettas för gällande 5700 serien.

Det enda jag håller med om är att konkurrens gynnar oss alla, AMD som Nvidia eller Intel köpare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Känns rätt så sliskigt och äckligt när dom i andra stunden smutskastar på AMDs grafikkort....

Det är datorhårdvara, snälla. Hela grejen är skrattretande barnslig, det liknar religion/sport...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Bra!
Mycket trevligare sånt här än pajkastning.

Skickades från m.sweclockers.com

passiv aggressivt kan det väl ändå vara? de yrkar på ingen konkurrens i gpu kategorin skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

Med tanke på nVidias pris på grafikkort så är det långt ifrån compelling pair...

Permalänk
Medlem

Jag är sjukt synisk och tror att i deras fokusgrupper så visade det sig att "Vara snäll mot AMD" gjorde att nVidia blev sedda mer positivt och att allt egentligen bara handlar om egoistiskt PR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jag är sjukt synisk och tror att i deras fokusgrupper så visade det sig att "Vara snäll mot AMD" gjorde att nVidia blev sedda mer positivt och att allt egentligen bara handlar om egoistiskt PR

Nej, all marknadsföring är bra. Så win-win för båda.

Permalänk
Medlem

En trevlig gratulations som också gränsar till ett vara ett litet köttben. De kunde ju inte låta bli att göra för reklam för sig själva samtidigt

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Haha, bara jag som ser det här som ett subtilt hån?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Haha, bara jag som ser det här som ett subtilt hån?

Nej det var exakt vad jag tänkte med, känslan att "jaja ni har hunnit ifatt/om intel men vi ligger först" ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Ja nu när Ryzen är on par med Core i9 i spel, give or take, så är det förståss många som kommer köpa Ryzen 3000 för spel, så då vill de passa på att påminna om sina grafikkort Men ja sådant här är mycket bättre än raljanta och dryga kommentarer från Nvidias VD.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Nej det var exakt vad jag tänkte med, känslan att "jaja ni har hunnit ifatt/om intel men vi ligger först" ^^

Eller ett sätt att nå ut till hundratusentals personer med reklam helt gratis?
På med foliehattarna.

Permalänk

= grattis AMD, Nvidia kommer att tjäna pengar framöver. LOL

Så nu kommer alla att ha 3600 på en billig bräda....och sen grafikkorten kommer att bestämma hur bra speldator du vill ha.
Tänkte skriva före jag läste artikeln att Nvidia måste vara nöjd nu. Billig R5 och sen är det upp till grafikkorten som bestämmer prestandan.

3600 3700x 3800x på RTX 2700....skiljer +-5%

200$ vs 400$ ZEN2 i spel på RTX2070

Permalänk

@Dual-Tjur:
Ser ut som om RTX 2070 är bottleneck där, kan inte dra några direkta slutsatser då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Så 5700XT kostar I runda slängar 1000kr mindre än 2070 Super och presterar på sin höjd 5-10% i Dx11 och drar identiskt i Dx12. Sen får vi se hur pass mycket dyrare 3e-partskorten blir för AMD. Nvidia må vara kungar I entusiastkategorin men i medelsegmentet och lågsegmentet har AMD varit kungar sedan flera år tillbaka med 570 och 580. Bryr man sig inte om RTX finns det absolut 0 anledning att köpa nVidia bortsett från 2080/Ti (IMHO).

Skickades från m.sweclockers.com

Låt oss höra hur osugen på RTX du är, när cyberpunk 2077 väl kommer ut med raytracing stöd 😎

Permalänk
Skrivet av Galadhnen:

@Dual-Tjur:
Ser ut som om RTX 2070 är bottleneck där, kan inte dra några direkta slutsatser då.

vilket gör nvidia till vinnare. precis vad jag vill poängtera

Permalänk

@Dual-Tjur:
Ja då förstår jag hur du tänkte. ^^
Det stämmer iaf för de som söker prestanda i nivå med RTX 2080 Super och RTX 2080 Ti, då finns ju inget annat val.
I augusti får vi se hur bra partnerkorten av Navi blir. Med bra (och tystare) kylning och inte alltför mycket mer i pris så kan de kanske bli rätt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Bra!
Mycket trevligare sånt här än pajkastning.

Skickades från m.sweclockers.com

"Trevligare"?! Vem fan bryr sig om vad som är "trevligt" när två samarbetspartners gör vinster och får svennebanan att tro att dom skulle vara rivaler?! Allt som kan tolkas som rivalitet är ett spel för gallerierna... Titta istället på vad grafikkort kostar idag. Då är det ganska lätt att konstatera att både AMD och Nvidia är vinnare och förlorarna är de som går på lögnen att de skulle vara rivaler och köper in på den här typen av stegrande priser vi sett under de senaste åren. Det krävs inte direkt någon konspirationsteoretiker för att se att priserna ökat med över 100% de senaste 10 åren.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tack för gratulationerna Nvidia!

Nu tar jag mig o köper 3600 + 5700 XT

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Kan jag få källor på dessa påståenden. Försökte googla, första påståendet hittade jag en nonamer utuber.
Andra påståendet fann jag inte alls.

https://youtu.be/Yi-_T3vsv-Q

Där kring min 9 nånstans prater de om det.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Det var en utmaning att läsa den texten.

Sen hoppas jag du är medveten om att siffror är inte allt som säljer, det är faktiskt en rätt liten del.
Marketing är något Nvidia är kungar på, och vad bekanta säger spelar väldigt stor betydelse.

Kanske detta är en början, men det kommer ta några generationer med väldigt bra kort för att folk ska börja rekommendera AMD i den stora skalan (nu snackar jag inte om nördforum som Sweclockers).

Och AMD har alltid varit billigare än Intel och Nvidia, men de har inte sålt fler gpuer eller Cpuer ändå, vilket även klart bevisar att det krävs mer än detta för att sälja i mängder.

Jag hoppas AMD kan börja klättra på GPU marknaden äntligen, men jag har inga förhoppningar att 5700 serien kommer magiskt ändra något, om 2-3 generationer kanske om de fortsätter.

Så nej, Nvidia har inget att svettas för gällande 5700 serien.

Det enda jag håller med om är att konkurrens gynnar oss alla, AMD som Nvidia eller Intel köpare.

Njaoa. Svettas år kanske fel ordval. Nvidia är mästare på marketing men också på att muta, tvinga recencenter att lägga fram deras saker i positivt ljus. De har gjort det tidigare och gör det igen om det behövs.. o kanske det behövs då man ser en del historiskt Nvidiapositiva tona ner 5700...

Men konkurrens är bra och AMD behöver bättre marketing utan de skumma delarna Nvidia o intel är mästare på

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderFarre:

Låt oss höra hur osugen på RTX du är, när cyberpunk 2077 väl kommer ut med raytracing stöd 😎

Vilket du inte ändå kan använda med dagens rtx kort eftersom framedrop är brutal.. sitta där med sin "fantastiska 144hz skärm, 2560x så får vi se hur bra det flyter

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

"Trevligare"?! Vem fan bryr sig om vad som är "trevligt" när två samarbetspartners gör vinster och får svennebanan att tro att dom skulle vara rivaler?! Allt som kan tolkas som rivalitet är ett spel för gallerierna... Titta istället på vad grafikkort kostar idag. Då är det ganska lätt att konstatera att både AMD och Nvidia är vinnare och förlorarna är de som går på lögnen att de skulle vara rivaler och köper in på den här typen av stegrande priser vi sett under de senaste åren. Det krävs inte direkt någon konspirationsteoretiker för att se att priserna ökat med över 100% de senaste 10 åren.

Jag bryr mig då, tycker det är trevligt när det inte är pajkastning. Dom sysslar ju inte med något krig för att döda människor. Så visst är det trevligare och positivare om inte alla är så bittra? Det är ungefär som att en butik skulle skälla ut en när du kom dit och skulle handla, inte skulle det vara så trevligt heller och man skulle inte vilja besöka den igen. Jag köper faktiskt inget från Nvidia faktiskt pga deras sätt att agera utåt. Så jag ser detta som positivt av Nvidia och vill absolut se mer av det. Deras teknik blir inte heller bättre bara för att man beter sig dåligt.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Det kanske ser ut som en fin gest av Nvidia. Men jag tror risken är att väldigt många som byter till röda laget med nya Ryzen kommer även att välja gpu från samma tillverkare...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Inte så konstigt egentligen. Ju bättre AMD-processorer presterar i spel, desto fler passar på att även köpa nytt grafikkort när de uppgraderar till de nya processorerna. Så försäljningen av GeForce-kort (och givetvis även Radeon) går också upp.

Om man bara ska lira spel kan man ju lika gärna köpa sig en 9600K eller 9700K som båda presterar lika bra eller bättre än 3900X.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av emilio0o:

Det kanske ser ut som en fin gest av Nvidia. Men jag tror risken är att väldigt många som byter till röda laget med nya Ryzen kommer även att välja gpu från samma tillverkare...

Skickades från m.sweclockers.com

Inte helt utan anledning att Nvidia papperslanserade Super-korten strax innan Navi-lanseringen och att säljstarten började någon dag senare. Twitter-meddelandet är för att påminna om att de också finns, och att deras kort bör köras istället för Navi, med Zen2-baserade system.

Sen hjälper det inte AMD att Zen2-lanseringen dessutom överskuggade deras egna Navi-lansering ganska rejält troligen. Had gärna sett lanseringen av dessa kort förskjuten iallafall en dag, måndag, 8 juli, istället kanske.

Permalänk
Medlem

Vad är det som är bittert de är konkurrenter trots allt?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Inte helt utan anledning att Nvidia papperslanserade Super-korten strax innan Navi-lanseringen och att säljstarten började någon dag senare. Twitter-meddelandet är för att påminna om att de också finns, och att deras kort bör köras istället för Navi, med Zen2-baserade system.

Sen hjälper det inte AMD att Zen2-lanseringen dessutom överskuggade deras egna Navi-lansering ganska rejält troligen. Had gärna sett lanseringen av dessa kort förskjuten iallafall en dag, måndag, 8 juli, istället kanske.

De var nog fullt medvetna att Zen var huvudnumret. Men inte så få faktiskt väntade också på Navi. De väntade på räddaren från Nvidias ockerpriser. Sen finns det en annan del i de hela också att de lanserades samtidigt. AMD har traditionellt sålt mer av sina grafikkort då cpu delen sålt bra. En hel del tenderar köpa AMD grafikkort samtidigt som de köper deras CPU. Ser man på försäljningskurvor så hakar grafikkortsförsäljningen med uppåt då deras cpu säljer bättre o vice versa neråt då det går sämre.

Jag vet att många tvivlar på det men Rdna kommer innebära problem för Nvidia och mer väntar vid horisonten .... Intels intåg. Folk verkar inte förstå hur stor grej AMD har på g nu. De kommer vara basvaran i konsollerna (cpu/grafik) De är basvaran i de nya molnbaserade speltjänsterna. Vad tror ni spelen kommer va optimerade för? Och varflr tror ni de väljer t ex navi? För de tror på den i framiden!
Varför jobbar intel för att komma in på grafikmarknaden? De vet vad AMD gör och har på G. Jag räknar inte ut Nvidia.. men de har problem på gång. Stora problem.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk

Hade jag varit den som skrivit Nvidias inlägg, så hade jag även gratulerat AMD med Navi-släppet. Det hade fått det hela att kännas än mer "genuint" av Nvidia (samtidigt som baktanken självfallet är en annan än att genuint gratulera av hela sitt hjärta förmodligen).

RX 5700XT är förmodligen inte det sista vi kommer att se av Navi inom kort om detta kan tänkas stämma:
https://wccftech.com/amd-radeon-rx-5950-5900-5850-5800-graphi...

Så om 5700XT är uppe och nosar på över RTX 2070 med release-date drivers, kan det tänkas att det finns möjligheter för AMD kvar att visa musklerna även i toppsegmentet.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|