Dell Ultrasharp U4919DW – ultrabred 49‑tummare med IPS-panel

Permalänk
Melding Plague

Dell Ultrasharp U4919DW – ultrabred 49‑tummare med IPS-panel

Formatet 32:9 är som två 16:9-skärmar i ett om du så vill. Med 5 120 × 1 440-pixlars IPS-panel, hög kvalitet och inbyggd KVM-växel passar Dell U4919DW dig som har mycket på bordet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En sån vill jag ha!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Åh gud vad jag vill ha på jobbet. Simulera vågformer för FPGA:er i en halv oändlighet.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Bara för att få lite perspektiv ... Det är alltså i runda slängar en 55"-skärm med 5K-upplösning som man kapat på mitten horisontellt.

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Som storebror till min Ultrawide 34" Dell-skärm. KVM-delen är grym och jag kör 3 olika datorer till min skärm, USB-C-kontakten kan driva 90w vilket krävs för en 15" MBP. Hoppas att denna har bättre kontrast än den mindre för det är en inte helt lysande bildkvalitet på den.
U3419w fungerar riktigt bra att spela på också då den också kan köra upplösningen 2560 × 1440 och istället ge svarta kanter för spelen som inte har stöd för mer widescreen-upplösningar.

Permalänk
Medlem

Finns det något pris på denna eller missade jag det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MsSmith:

Finns det något pris på denna eller missade jag det?

Straxt under 13000kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?ref=203&p=4963823

Nu när det går att få in två riktiga skärmar på en börjar det bli mer intressant. Synd bara att skrivbordet lär bli ganska fullt av en sånhär och ett par 24-27" skärmar....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Blev lite sugen 🥰🥰🥰 fin fet skärm fin ersättare till min Benq XR3501 AMVA 35" Curved😊😊

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd

Kan man konfigurera skärmen så att den visas för operativsystemet som två skärmar?
Så att när jag maximerar ett fönster så maximeras den bara över halva skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Kan man konfigurera skärmen så att den visas för operativsystemet som två skärmar?
Så att när jag maximerar ett fönster så maximeras den bara över halva skärmen?

Kan du inte bara dra ut fönstret i hörnet så "fäster" den sig över halva?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Om den bara kunde täcka Adobe RGB som min UP2716D

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Kan man konfigurera skärmen så att den visas för operativsystemet som två skärmar?
Så att när jag maximerar ett fönster så maximeras den bara över halva skärmen?

Dom nämnde aldrig i artikeln men man använder sig av Dell display manager så kan man dela upp skärmen i olika ytor som du vill.
Se denna user guide och gå till rubriken Organizing windows with Easy Arrange

Visa signatur

https://hackernet.se - Wiki med inriktning open source och nätverk.

Permalänk

Är det alltid bra att jättestora dataskärmar har ett format eller en form som avviker från det som en lekman är van vid? Ingen som vill att en stor dataskärm ska vara "tv-formad"?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Kan du inte bara dra ut fönstret i hörnet så "fäster" den sig över halva?

Hmm, jo!
Tack för tipset, det glömde jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Är det alltid bra att jättestora dataskärmar har ett format eller en form som avviker från det som en lekman är van vid? Ingen som vill att en stor dataskärm ska vara "tv-formad"?

TV-formad är ju bara en vanlig skärm fast större?

Man borde se denna skärm som just två stycken 1440p-skärmar, ingen kant och möjlighet att köra det som en stor panel. Nischad produkt men nog ändå något som skulle kunna vara eftertraktat i ganska många arbetsmoment.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Tråkigt med den kassa aspect ration, vem fan vill arbeta med en sån här skärm?

Permalänk
Medlem

Har en sån här på jobbet, mycket fin!

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Lekte lite med en sån skärm när jag var hos dell i frankfurt och blev förälskad!! min 43" känns meh! i jämförelse

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Inaktiv

För låg på höjden känns det som. Tycker 21:9 är perfa men gjorde misstaget att jag inte tänkte över hur 21:9 är mindre än 16:9 skärmar. Köpte en billig 29" och den känns nästan mindre än min gamla 16:9 24".

Ultimata skärmen förblir nog 38" 21:9 tills vidare.

Har dock full förståelse för folk som kommer köra två datorer på den. Men är det bara yta man vill ha så är det ju tokigt att inte nyttja utrymmet på höjden. 2stk 4:3 skärmar brevid varandra blir ju t.ex 24:9

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ja jäklar ja... Själv sitter man på en 17 tums skärm, duger fullgott.

Skulle max kunna tänka mig typ 26-30? Snacka om overkill med ett sådant monster.
Börjar ju känna mig gammalmodig nu sådär...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

För låg på höjden känns det som. Tycker 21:9 är perfa men gjorde misstaget att jag inte tänkte över hur 21:9 är mindre än 16:9 skärmar. Köpte en billig 29" och den känns nästan mindre än min gamla 16:9 24".

Den här skärmen har höjden.
Den är hög som en 34" 21:9-skärm eller en 27" 16:9-skärm, bara bredare.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Vet någon varför det alltid är så dåligt med pixlar på höjden på dessa breda skärmar?
Är väl högst subjektivt men tycker alltid det blir för mycket scrollande i höjdled.

5120/3440*2160 vore intressant, tror jag, utan att ha sett nått sånt såklart.

Permalänk
Medlem

Bredden låter bra men vill se en högre med högre upplösning på höjden. Att gå full out på en 16:9 i 45"+ känns inte helt perfekt det heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Tråkigt med den kassa aspect ration, vem fan vill arbeta med en sån här skärm?

Med två 27" 1440p? Rätt många skulle jag säga, jag inkluderad.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Vet någon varför det alltid är så dåligt med pixlar på höjden på dessa breda skärmar?
Är väl högst subjektivt men tycker alltid det blir för mycket scrollande i höjdled.

5120/3440*2160 vore intressant, tror jag, utan att ha sett nått sånt såklart.

En 32:9 skärm hade behövt 7680*2160 om man ska få in 2160 pixlar på höjden.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BasseBaba:

Vet någon varför det alltid är så dåligt med pixlar på höjden på dessa breda skärmar?

Den enda skärm jag känner till som svarar mot de önskemålen är LG 34WK95U-W som kör 5120x2160, 21:9-format

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4752761

Ungefär samma pris, så ett ganska intressant alternativ.

Permalänk
Medlem

Tolkar jag det rätt att det motsvarar två 24 skärmsr på 16:9?

Känns ju väldigt meh i min värld

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Vargas:

Bara för att få lite perspektiv ... Det är alltså i runda slängar en 55"-skärm med 5K-upplösning som man kapat på mitten horisontellt.

Jag gissar att det är en i sammanhanget förhållandevis kostnadseffektiv urskärning från samma typ av moderglas som ger oss vanliga 27-tums 2560x1440-paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag gissar att det är en i sammanhanget förhållandevis kostnadseffektiv urskärning från samma typ av moderglas som ger oss vanliga 27-tums 2560x1440-paneler.

För min del var det mest en betraktelse av storleken. Jag sitter med en enkel 27" 1440p-skärm hemma och har lite svårt att mentalt ignorera skärmkanterna samt verkligen visualisera bredden när jag tänker mig 2st 27" bredvid varandra. Bredden blev betydligt mer påtaglig när jag satte mig på motsvarande avstånd från vardagsrums-TV:n på 55". "It's yuuuge!"

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Är det alltid bra att jättestora dataskärmar har ett format eller en form som avviker från det som en lekman är van vid? Ingen som vill att en stor dataskärm ska vara "tv-formad"?

Hmm. Tycker frågan är felställd. Eller ja jag kan bara svara nej på den så är det avklarat ;).
En mer givande fråga är hur utbudet av 16:9-skärmar ser ut. Alltså samma aspect ratio som TVskärmar. Hur vanligt är det?
Ja kollar man på prisjakt och även vad folk köper så verkar det fortfarande vara det mest populära alternativet. Utbudet av skärmar med samma format som TVn är alltså jättebra och det finns inte mycket anledning att misströsta om man nu är mest intresserad av denna aspect ratio.

Skrivet av g146:

Tråkigt med den kassa aspect ration, vem fan vill arbeta med en sån här skärm?

Jag skulle nog säga att det är tämligen vanligt att folk sitter med 2st 16:9-skärmar bredvid varandra. Jag har haft det på alla mina arbetsplatser senaste åren. Och ja, det motsvarar ju precis en sådan skärm som nyheten handlar om.
Så med tanke på hur vanligt det är att folk vill ha två skärmar på arbetsplatsen så är det kanske inte särskilt far fetched att det kommer produkter som erbjuder två skärmar i en ;).

Skrivet av BasseBaba:

Vet någon varför det alltid är så dåligt med pixlar på höjden på dessa breda skärmar?
Är väl högst subjektivt men tycker alltid det blir för mycket scrollande i höjdled.

5120/3440*2160 vore intressant, tror jag, utan att ha sett nått sånt såklart.

Skrivet av Lasrod:

Bredden låter bra men vill se en högre med högre upplösning på höjden. Att gå full out på en 16:9 i 45"+ känns inte helt perfekt det heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm. Vad är det som efterfågas här? Vill ni ha kvar samma aspect ratio men fler pixlar på höjden? Alltså att pixlarna inte längre är kvadratiska utan utplattade och rektangulära? Det... hade jag inte rekommenderat ;). Är säkert inte det som efterfrågas men det innebär en annan aspect ratio om ni vill ha fler pixlar enkom på höjden.

Alternativet är då 21:9-skärmarna. De De har fler pixlar på höjden i förhållande till mängden pixlar på bredden men skärmarna är fortfartande bredare än det vanligare 16:9-formatet. Låter som att det är dessa ni efterfrågar. Och de finns! Woohooo!

Här är ett exempel:
https://www.inet.se/produkt/2214249/lg-34-34wk95u-21-9-thunde...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled