Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Tvinga fram högre upplösning:

Det verkar dock minska batteritiden ganska mycket?

Permalänk
Medlem

Är det någon som har testat (eller sett någon skriva om) ALVR ihop med animeringsappen Quill eller modelleringsappen Medium?

Det vore ju förnämligt att kunna gå runt sitt objekt utan att tänka på en sladd.

Permalänk
Medlem

Nån som spelat en del nu med denna? Nöjda?
Kan man casta sändningen till TV, eller platta, så resten av familjen, eller vänner kan se vad man gör i spelet?

Permalänk
Medlem

Jag har haft min Oculus Quest sedan release och sedan dess har det blivit headsetet jag använt mest. Har även tagit med mig Questen och visat för kollegor och kompisar som alla har gillat det. Antalet applikationer är rätt begränsat men Beat Saber och Super Hot brukar gå hem bra hos de flesta. Man kan i de flesta applikationer strömma video från Questen till iallafall telefon/platta. Det skall tydligen gå att strömma till TV också, men det har jag inte provat då min TV inte dyker upp i appen.

Det är så enkelt och snabbt att komma igång med Questen så när man är sugen på att köra lite Beat Saber blir det oftast på den istället för på PCn. Man är igång och har hunnit spela lite innan VR-datorn ens startat upp. Vi skall köra lite "Keep Talking and Nobody Explodes" i helgen och det tror jag också kan vara en rolig party-app på Questen.

Har även provat SideQuest och använt den för att testa ALVR. Tyckte det kändes som en toppenidé att kunna strömma VR från VR-datorn till Questen, men det krävs nog lite arbete till för att det skall fungera riktigt bra. (testat med SideQuest v0.4.2 och ALVR v2.4.0-alpha5)
Med ALVR får man visserligen VR strömmad från datorn till Oculus Quest med tracking av kontroller + headset, men för mig känns uppdateringsfrekvensen lite för hacking och ibland har jag sett kraftiga komprimeringsartefakter. Problemen var mycket märkbara i t.ex. bågskyttedemot i The Lab.
Var även lite bökigt att behöva gå igenom guardian-wizard i SteamVR och sätta upp en extra spelyta - hade varit bättre om den fördes över från Questen.
Trots dessa problem är det dock kul att kunna köra vad man vill från sitt PC-bibliotek på questen. Blir lite mer att välja på...

Skall se om jag kan prova strömmad VR via Virtual Desktop-applikationen då jag sett att man kan få tillbaka den funktionen via SideQuest (Facebook låg tydligen på dem att plocka bort den efter att den infördes). Kanske fungerar strömmad VR bättre den vägen?

Har även sett att de i SideQuest gjort ett ordentligt jobb med att göra det enkelt att få in custom-låtar i Beat Saber. Har inte provat detta själv ännu men av det jag läst ser det mycket lovande ut.

Länkar:

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Undrar också varför det inte skrivs mer här om denna spännande produkt?

Jag beställde en 64 GB i mitten på juni via Elgiganten, tyvärr har de fortfarande inte levererat, leveransdatumet har flyttats fram två ggr och det börjar kännas som att jag borde lägga en beställning någon annanstans.
Har någon ett förslag på snabbare leverantör?

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem
Skrivet av kite:

Undrar också varför det inte skrivs mer här om denna spännande produkt?

VR överlag är en väldigt smal produkt och väldigt många som är intresserade har nog redan hoppat på tåget med Vive eller Rift och då kännns det kanske inte så högt prioriterat med ett trådlöst, mobildrivet headset för fem papp.

Det är så klart en helt unik produkt och detta är nog ett bra första steg mot framtidens VR men för min del har den för många kompromisser. Jag kan inte se att jag skulle ta med mig den särskilt ofta utan det mesta av spelandet skulle ändå ske på hemmaplan och har man då en vettig PC är Rift S helt klart att föredra.

Det största problemet som jag upplevde det var att behöva dra fram och konfigurera sensorer vilket man nu slipper och det tar väl inte mer än någon enstaka minut längre att komma igång med Rift S jämfört med Quest.

Jag skulle placera denna produkt i kategorin "förfestmojäng", lite som en Switch med tillhörande partyspel, och även om den fyller sitt syfte känns den inte vidare prisvärd. De flesta som är intresserade av VR har troligtvis både en skaplig PC och eventuellt även ett vanligt VR-headset så målgruppen är rät snäv och för resterande som vill ha den som casual novelty är prislappen troligtvis för hög.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Skrivet av kite:

Undrar också varför det inte skrivs mer här om denna spännande produkt?

Jag beställde en 64 GB i mitten på juni via Elgiganten, tyvärr har de fortfarande inte levererat, leveransdatumet har flyttats fram två ggr och det börjar kännas som att jag borde lägga en beställning någon annanstans.
Har någon ett förslag på snabbare leverantör?

Jag beställde min från Oculus hemsida. De hade på lager när Elgiganten inte hade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kite:

Undrar också varför det inte skrivs mer här om denna spännande produkt?

Jag beställde en 64 GB i mitten på juni via Elgiganten, tyvärr har de fortfarande inte levererat, leveransdatumet har flyttats fram två ggr och det börjar kännas som att jag borde lägga en beställning någon annanstans.
Har någon ett förslag på snabbare leverantör?

Nu vet jag inte hur det ser ut med lagersaldo men oculus.com är väl både billigast och tar några dagar att få hem tror jag om dom har inne.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Nu vet jag inte hur det ser ut med lagersaldo men oculus.com är väl både billigast och tar några dagar att få hem tror jag om dom har inne.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror att det tog två dagar från beställning till leverans när jag beställde min vanliga Rift. Det kanske har ändrats men då skickades de i alla fall från ett lager i Nederländerna med UPS så leveranstiden kan eventuellt vara någon dag eller två längre om man bor i en del av Sverige med sämre täckning av UPS.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Ny beställning lagd på oculus.com, skickas imorgon den 10 juli! Det var andra bullar!
Nu kan regnet komma när helst det behagar

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem
Skrivet av kite:

Ny beställning lagd på oculus.com, skickas imorgon den 10 juli! Det var andra bullar!

Skönt!

Är sugen att testa den själv, misstänker att den skulle användas lite mer än min Rift pga så enkelt att bara stoppa på huvudet och köra. Och sugen att testa kabelfritt.

Men den är nog ca 2k för dyr för att jag ska slå till bara av dom anledningarna när jag redan har en Rift.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Skönt!

Är sugen att testa den själv, misstänker att den skulle användas lite mer än min Rift pga så enkelt att bara stoppa på huvudet och köra. Och sugen att testa kabelfritt.

Men den är nog ca 2k för dyr för att jag ska slå till bara av dom anledningarna när jag redan har en Rift.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är själva användarvänligheten som tillsammans med att konsolen är helt trådlös som gör den så jäkla kul att använda!
Oculus har dessutom byggt ett utmärkt operativsystem som är snabbt och smidigt att använda.

En kanonprodukt helt enkelt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Det är själva användarvänligheten som tillsammans med att konsolen är helt trådlös som gör den så jäkla kul att använda!
Oculus har dessutom byggt ett utmärkt operativsystem som är snabbt och smidigt att använda.

En kanonprodukt helt enkelt!

Tycker du inte att den känns lite överflödig om man redan har en Rift? Eller menar du att man skulle byta ut den mot en Quest?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Skrivet av ågren:

Tycker du inte att den känns lite överflödig om man redan har en Rift? Eller menar du att man skulle byta ut den mot en Quest?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker inte att questen ersätter PC-VR. Inte förrän det går felfritt att streama till den från PC:n iallafall.
Jag har för tillfället inget PC:vr, men jag ska införskaffa ett när jag sett vad Cosmosen hamnar prismässigt.
Quest för casual gaming och ett PC:vr för tyngre spel.
Ps. Ungarna älskar både Questen och Oculus Go!

Permalänk
Medlem

Såg att det kommit en ny version av SideQuest när jag tänkte testade VR-strömmning via VirtualDesktop igår kväll. Nya versionen är SideQuest v0.5.0 (Beat On).

Hursomhelst, efter att först ha köpt och installerat Virtual Desptop på Oculus Questen och testkört att visa desktop från VR-pcn var det rätt enkelt att komma igång med VR strömningen.

  • Installera den borttagna VR-funktionen till Virtual Desktop på Questen via SideQuest

  • Starta Virtual Desptop på Questen och koppla upp mot desktop på VR-pcn

  • Starta valfri VR-applikaiton via SteamVR på desktopen via Questen.

Kvaliteten var i mitt tycke mycket än via ALVR, men det var lite lagg i tracking av kontrollers och ibland "hackar" strömmen. Inte kul att spela spel som Beat Saber strömmat även om det går att ta sig igenom låtar på iallfall upp till Hard, men lugnare spel funkar kanon.

Länkar:

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Är det någon annan som inte kan betala i deras webshop? Paypal fungerar inte och när jag försöker lägga till kort går inte det heller. Jag vet inte om det är Oculus eller PayPal som strular.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@nukethenick: Jag la en order idag och betalade med kontokort. Det fungerade utan problem för mig iaf.

Permalänk

Jag har testat ALVR en del nu och jag tycker inte att jag får till det utan att det blir rejäla eftersläp.
Det fungerar perfekt endast på standard inställningar, men om man ska tro på div. Youtubers så ska det ju gå att höja upplösningen och få "super sharp image"...

Någon som har testat att höja upplösningen i ALVR och fått det att fungera utan eftersläp?

Permalänk
Medlem

Go emulation is coming to Quest later this year, by way of a compatibility layer that makes Quest report as a Go and emulate the Go controller for old apps.

https://mobile.twitter.com/ID_AA_Carmack/status/1153816848086...

Permalänk
Inaktiv

Jag har undvikit att läsa i denna tråd, och allmänt om Quest, då jag kämpar med att spara för husköp. Men jag är lite inne ändå på att köpa 64GB modellen direkt från Oculus. Bra nog med exempelvis Beat Saber. Pavlov på gång är grymt, hoppas att ProTube får kompatibla Quest, fästen med. Hade Tetris Effect släppts direkt i Oculus store hade jag köpt igår.

Klarar man sig bra nog med 64GB modellen? Jag vet ju hur jag använder min Rift, är väldigt mycket speltid på ett fåtal spel så jag tror utrymmet borde funka.

Fixar Quest att man ligger på golvet/marken? Då min ProTube har bipod så finns det potential för intressant spelande även där hehe.

Stor risk att jag köper på lunchen. Har ändå tänkt sälja min PSVR så drar in lite pengar där iallafall. Men de där tusenlapparna är inte dumma för att accelerera budgeten samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag har undvikit att läsa i denna tråd, och allmänt om Quest, då jag kämpar med att spara för husköp. Men jag är lite inne ändå på att köpa 64GB modellen direkt från Oculus. Bra nog med exempelvis Beat Saber. Pavlov på gång är grymt, hoppas att ProTube får kompatibla Quest, fästen med. Hade Tetris Effect släppts direkt i Oculus store hade jag köpt igår.

Klarar man sig bra nog med 64GB modellen? Jag vet ju hur jag använder min Rift, är väldigt mycket speltid på ett fåtal spel så jag tror utrymmet borde funka.

Fixar Quest att man ligger på golvet/marken? Då min ProTube har bipod så finns det potential för intressant spelande även där hehe.

Stor risk att jag köper på lunchen. Har ändå tänkt sälja min PSVR så drar in lite pengar där iallafall. Men de där tusenlapparna är inte dumma för att accelerera budgeten samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

64GB räcker långt, spelen är inte lika stora som till PC. Enda gången 128GB är värt är om du tänker ha ett gäng 4K-filmer att kolla på under en resa eller dylikt.
Vill du spara en slant kanske du kan hålla ut till black friday, borde väl komma någon mindre rabatt då fast häromveckan sa Zuck att Quest säljs i samma takt som dom tillverkas så skulle tippa på max 10%.

I övrigt så förbättrar senaste firmware trackingen rätt så ordentligt, inte lika kinkigt längre om kontrollerna är nära ansiktet, utanför synfältet och sen kommer tillbaka in eller om kontrollerna skymmer varandra.

Edit: Ja det går att ligga på golvet, det är mer individuellt vilka appar som stödjer det. Inga problem med Oculus Browser, medan Firefox inte verkar stödja det för tillfället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Halldin:

64GB räcker långt, spelen är inte lika stora som till PC. Enda gången 128GB är värt är om du tänker ha ett gäng 4K-filmer att kolla på under en resa eller dylikt.
Vill du spara en slant kanske du kan hålla ut till black friday, borde väl komma någon mindre rabatt då fast häromveckan sa Zuck att Quest säljs i samma takt som dom tillverkas så skulle tippa på max 10%.

I övrigt så förbättrar senaste firmware trackingen rätt så ordentligt, inte lika kinkigt längre om kontrollerna är nära ansiktet, utanför synfältet och sen kommer tillbaka in eller om kontrollerna skymmer varandra.

Edit: Ja det går att ligga på golvet, det är mer individuellt vilka appar som stödjer det. Inga problem med Oculus Browser, medan Firefox inte verkar stödja det för tillfället.

Stort tack för svar, låter rätt lovande detta!
Blir att sikta in mig på 64GB-modellen, och att invänta Black Friday vore nog inte orimligt. Stämmer det dessutom som du säger att alla som tillverkas säljs så lär nog inte våra svenska butiker och kedjor sälja något. Jag har kollat till och från sedan lanseringen och jag har aldrig sett de i lager, de som är inkommande verkar som du säger sälja slut på direkten.

Väldigt bra det med, minns att trackingen var ett rätt stort problem med Quest men även Rift S vid lanseringarna. Sensorerna till Rift är sådär lagomt roliga att kalibrera och jag måste göra det igen innan jag kan använda min Rift då jag flyttat datorn de är anslutna till 50cm åt sidan. Evig frustration att kalibrera tre sensorer, speciellt då man måste starta om kalibreringen om Oculus inte gillar vinkeln på tredje sensorn.

Möjligheten till att via side load ge Quest mer funktionalitet är något jag gillar med, och samtidigt önskar att Facebook/Oculus kunde freda. Bara att ha trådlöst känns som det bör ge enorma möjligheter. Vet inte hur många gånger jag virat in mig i kabeln vid någon intensivare spelsession. Samt att man aldrig riktigt släpper tanken på att hålla koll på vart kabeln är.

Sjukt nära att jag beställde igår men ska försöka att vänta lite till. Och så länge är det inte så otroligt jobbigt att kalibrera Riften bara jag låter sensorerna + dator behålla samma position.

Låter lovande det! Att använda ProTuben och använda skrivbordet för att luta bipod är extremt osmidigt. Att bara lägga mig ner på golvet/marken och stödja kontrollen hade nog gjort upplevelsen så mycket behagligare.

Permalänk
Medlem

@anon5930: Det kom en större uppdatering till Quest som förbättrade trackingen avsevärt och kalibreringen är inte svårare än att titta på marken och "markera" hur pass långt ner golvet är (eller hur lång man är, vet inte hur systemet definierar) och är redo att spela sekunden därefter.

Är väldigt nöjd med min Quest, SideQuest har också blivit enklare att använda och modda in låtar och mods för Beat Saber (som nu inte en längre kräver SideQuest för var gång du vill, bara första gången initiallt). Jag har använt ALVR (men slagit över till Virtual Desktop) men inte kunnat köra så många spel då begränsad ekonomi vid tillfället efter större köpet av en Quest begränsade användandet till tech demos och liknande.

Nu blir jag väldigt lätt sliten efter ett par rundor i Beat Saber (dålig kondition) så jag blir slut före batteriet, men det blir att införskaffa en PowerBank för längre sessioner i andra spel.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ohem:

@anders190: Det kom en större uppdatering till Quest som förbättrade trackingen avsevärt och kalibreringen är inte svårare än att titta på marken och "markera" hur pass långt ner golvet är (eller hur lång man är, vet inte hur systemet definierar) och är redo att spela sekunden därefter.

Är väldigt nöjd med min Quest, SideQuest har också blivit enklare att använda och modda in låtar och mods för Beat Saber (som nu inte en längre kräver SideQuest för var gång du vill, bara första gången initiallt). Jag har använt ALVR (men slagit över till Virtual Desktop) men inte kunnat köra så många spel då begränsad ekonomi vid tillfället efter större köpet av en Quest begränsade användandet till tech demos och liknande.

Nu blir jag väldigt lätt sliten efter ett par rundor i Beat Saber (dålig kondition) så jag blir slut före batteriet, men det blir att införskaffa en PowerBank för längre sessioner i andra spel.

Tack för input!

Riktigt bra det, speciellt kalibreringen. Jag har många gånger tänkt ta med min Rift för att visa upp vad VR går för men allt pyssel det innebär att få igång det hela har gjort det till något jag skippat. Men markerar man bara ytorna så är det ju definitivt en fin kandidat att ha med sig när man är utanför hemmet.

Låter lovande med sideloading!

De mer aktiva VR-titlarna är ju rätt bra träningsmässigt med kan jag tänka mig. Jag körde själv Beat Saber på morgonen innan jobbet i våras och min normalt ganska stela kropp kändes lite mjukare och medgörlig under denna period. Något jag gärna vill ha mer lättåtkomligt igen, inte alltid att bara starta något på Steam med min Rift, ofta krävs det en del jobb och svordommar på senare tid. :/
Det är typ 2-3 timmar man får ut? Är ju ändå en ganska lång spelsession, men är man fler än en så lär den ju behöva laddas oftare förstås.

Permalänk
Inaktiv

Jag är en svag människa. Jag vet inte om det är det svalare vädret, kära minnen av vårmorgnar med VR-sessioner innan jobbet eller vad det nu kan vara. Men beställde en Oculus Quest 64GB tidigare idag.

Snart blir det Uzi-piruetter i (kabelfri) frihet:

Blir att dra till jobbet med den någon helg också. Är verkstan och förrådet tomt så finns det utrymme att spela på.

Permalänk
Inaktiv

Som urgammal Firefox-användare så ser jag fram emot Oculus Quest-stödet med: https://www.roadtovr.com/mozilla-firefox-reality-oculus-quest...

Permalänk
Inaktiv

Suck, UPS är verkligen universums sämsta fraktbolag. Tog evigheter att få paketet från Nederländerna till Sverige, och evigheter sista biten. Hade DHL använts hade paketet varit framme för längesedan.

Kan verkligen vara värt att tänka på vid köp direkt hos Oculus, de använder UPS och UPS suger röv. Att boka och invänta från Elgiganten är en bättre lösning såvida man inte bor på en plats där UPS leveranser faktiskt fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Femte inlägget på rad, oh well!
Fick min Quest levererad igår äntligen. Väldigt imponerad av bildkvalitén speciellt i menyer då jag kommer från Rift. Inte lika imponerande väl i spel men med tanke på vad för SoC Quest drivs av? Klart imponerad.

Blev fyra spelköp igår efter jobbet, Beat Saber (köpte tyvärr spelet på Steam tidigare), Star Wars spelet, Gun Club VR och Angry Birds VR. Testat samtliga, fungerar överlag bra men ser fram emot Pavlov VR mest. Och Tetris Effect on spelet nu skulle dyka upp framöver. Blev en snabb Best Saber session på morgonen innan jobbet, så mycket smidigare än med Rift och eventuellt Steam krångel.

Blir att prova den trådlöst mot datorn när jag får lite tid över, nyfiken på hur bra det blir och om jag ersätter min Rift helt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fräsig grafik på Quest i Red Matter som kommer ut 15 augusti

Permalänk
Medlem

Komfortmods (har inte testat någon av dom):

1) Kinesisk kopia av PSVR-halon: https://www.goquestvr.com/index.php/product/halo-strap/
Inräknat moms och tull så borde den hamna strax under en DAS i pris.

2) Studioform, finns några varianter men den enklaste är ett brett band som hjälper till att lyfta upp headsetet från ansiktet: https://www.studioformcreative.com/product-page/go-quest-delu...
Finns också ett tillbehör som går ut på att lasta vikter på baksidan av headsetet för att på så vis göra den mindre framtung.