LG öppnar andra fabrik för OLED-tillverkning – dubblerar världens kapacitet

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av superegg:

@Laxpudding Viskar till ditt öra och säger att Samsung Micro-led är på ingång.

Micro-LED är på prisnivåer om ca 20.000 dollar per kvadratmeter, exklusive montering och serviceavtal. 65 tum är ca 1,15 kvadratmeter, så får man loss en nolla blir det lite rimligare.

Tror dock att dessa kvadratmeterpriser handlar om riktigt stora väggar. 146-tummaren "The Wall" kostade ca 400.000 dollar när det visades. Så behöver några år till innan vi är där.

Permalänk
Avstängd

Men när kan vi få se microLED skärmar då?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av rektor:

Men när kan vi få se microLED skärmar då?

Vi har väntat i snart 20 år på OLED-skärmar ska komma och ta över marknaden. Vilket det gör på små format som mobiltelefoner. Men LCD är idag väldigt prispressat och överproducerat där ingen OLED-tillverkare riktigt kommer i kapp i fråga om priset på tillverkningen. Och situationen är värre på datorsidan än på TV-sidan där volymerna och ytorna är mycket större. Så det närmaste vi kommit är Dells försök med en OLED som kostade 50.000 kronor. Inget har lyckats slå det priset med något som är desktopstorlek. Kanske att någon lyckas få ut en 13-tummare för 10.000 kronor eller liknande. Men det är lika avlägset.

Micro-LED och motsvarande har ännu längre att gå än OLED och då har den här typen av teknik ändå funnits länge den med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vi har väntat i snart 20 år på OLED-skärmar ska komma och ta över marknaden. Vilket det gör på små format som mobiltelefoner. Men LCD är idag väldigt prispressat och överproducerat där ingen OLED-tillverkare riktigt kommer i kapp i fråga om priset på tillverkningen. Och situationen är värre på datorsidan än på TV-sidan där volymerna och ytorna är mycket större. Så det närmaste vi kommit är Dells försök med en OLED som kostade 50.000 kronor. Inget har lyckats slå det priset med något som är desktopstorlek. Kanske att någon lyckas få ut en 13-tummare för 10.000 kronor eller liknande. Men det är lika avlägset.

Micro-LED och motsvarande har ännu längre att gå än OLED och då har den här typen av teknik ändå funnits länge den med.

Jag tänkte faktiskt just det att det är ungefär tjugo år sedan jag läste någon notis om framtidens teknik organisk lysdiod. Det var väl något år eller två efter att ha skådat lågupplöst plasma i prisklassen 100-200 kkr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zogez:

problematiskt är att ta i.. men finns några som har drabbas,

Jag har inbränningar på min inte 1.5år gamla galaxy note 8. Inte så kul.

Ser man endast på film och kanske lite tv så är nog oled perfekt. Men har man minsta tanke att ha skärmen inkopplasd till pc under längre tider med statiska bakgrundsbilder och menuer så skulle jag nog skippa oled.

Någon som haft en dator med oled skärm som kan yttra sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det byggs en fabrik för skärmtillverkning här i Chuzhou, som om jag förstod det rätt ska vara en Co-op mellan olika företag för panelerna. totala investeringen i staden, ca 600 Miljarder RMB. var av skärmfabriken var runt 200 av dem

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Jag vill tro att om Kodak hade behållit patentet för OLED, hade fler tillverkare idag fått tillverka på licens.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Notera att 48" OLED är på G oxå.

Blir väl en lagom gaming-monitor för pojkrummet?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av superapan:

Jag vill tro att om Kodak hade behållit patentet för OLED, hade fler tillverkare idag fått tillverka på licens.

Vete tusan ifall Kodak som företag hade någon som helst kraft och förmåga att ta det patentet bortom just ett patent? Får man tro wikipedia såldes patentet 2009 till LG och 2012 gick Kodak i konkurs.

Annars intressant att se att Kodak plockade fram sin OLED-variant 1987. Masstillverkad teknik har ofta en äldre och längre utvecklingsperiod än man tänker sig.

Permalänk
Medlem

Tror mest på EL-QLED aka QD-LED (electro emissive/INTE LCD med backlight)... då den inte har OLEDs inbränning eller ljus-degradation.

Denna tillsvidare kanske?: (2lagers LCD, gråskale 1080p bakom 4k för extra svärta)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Nej finns nästan ingen chans för det

Jag har en 3 generation gammal lg oled tv.. 0 inbränning. Har haft massa statisk bild på i flera timmar. Om någon har inbränning så vet jag fan vad de gör med sin tv

Man tittar till exempel på TV4s nyhetsmorgon.
Det är många som lagt upp bilder på en inbränd sol nere i vänstra hörnet på deras nya OLED tv-apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag vill tro att om Kodak hade behållit patentet för OLED, hade fler tillverkare idag fått tillverka på licens.

Knappast de gamla Kodak-patenten som hindrat någon. Ingen annan tillverkare har spenderat miljarder på dedikerade fabriker (nya eller ombyggda) för stora paneler helt enkelt. Det är ju nu Samsung börjar bygga sin anläggning för QD-OLED-produktion (BOLED) t.ex. Så massproduktion är fortfarande flera år bort där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Jag har inbränningar på min inte 1.5år gamla galaxy note 8. Inte så kul.

Ser man endast på film och kanske lite tv så är nog oled perfekt. Men har man minsta tanke att ha skärmen inkopplasd till pc under längre tider med statiska bakgrundsbilder och menuer så skulle jag nog skippa oled.

Någon som haft en dator med oled skärm som kan yttra sig?

Skickades från m.sweclockers.com

mobiler är fasiken inte konstigt att det blir inbränning med oled, har inte samma inbyggda programvara som tv apparater har för att motverka inbränning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Man tittar till exempel på TV4s nyhetsmorgon.
Det är många som lagt upp bilder på en inbränd sol nere i vänstra hörnet på deras nya OLED tv-apparater.

ja många bilder har man sett på det, dock försvinner dom flesta "inbränning" efter ett tag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

de
@emilakered: exempel

@Laxpudding Viskar till ditt öra och säger att Samsung Micro-led är på ingång.

Skulle förvåna mig, men hade varit praktiskt att kunna bygga ihop en storlek i etapper varefter som man hade råd med det, exempel kunna öka storleken 5 tum per år. Förutsatt då att MicroLED är som det visades på CES, alltså små skärmar man byggde ihop.

Personligen tror jag att OLED kommer vara filmentusiastens val några år till.

Skrev först på min platta
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Jag har inbränningar på min inte 1.5år gamla galaxy note 8. Inte så kul.

Ser man endast på film och kanske lite tv så är nog oled perfekt. Men har man minsta tanke att ha skärmen inkopplasd till pc under längre tider med statiska bakgrundsbilder och menuer så skulle jag nog skippa oled.

Någon som haft en dator med oled skärm som kan yttra sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Har ingen datorskärm, endast B7 Oled, Jag har iaf aldrig haft nått strul och haft min Oled sen Nov 2017.
Tittar inte på Nyhetsmorgon så kan inte uttala mig om det

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Har en Oled, once u go oled u never go back. Skämt o sido en oled kostar 12-13.000kr och folk tycker det är dyrt. Meanwhile iPhone xs samma pris men då är det shut up and take my money. Human logic

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Micro-LED är på prisnivåer om ca 20.000 dollar per kvadratmeter, exklusive montering och serviceavtal. 65 tum är ca 1,15 kvadratmeter, så får man loss en nolla blir det lite rimligare.

Tror dock att dessa kvadratmeterpriser handlar om riktigt stora väggar. 146-tummaren "The Wall" kostade ca 400.000 dollar när det visades. Så behöver några år till innan vi är där.

Det tog många år för OLED att gå ner i pris, hoppas det går snabbare för Micro-LED.

Skrivet av yrfhar:

Skulle förvåna mig, men hade varit praktiskt att kunna bygga ihop en storlek i etapper varefter som man hade råd med det, exempel kunna öka storleken 5 tum per år. Förutsatt då att MicroLED är som det visades på CES, alltså små skärmar man byggde ihop.

Personligen tror jag att OLED kommer vara filmentusiastens val några år till.

OLED kommer vara på toppen ett bra tag till, hade vart nice att ha Micro-LED till mobilen samt datorskärm.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666