Permalänk
Inaktiv

Intel i9 9900x stutter lag i CSGO?

Hej! det är såhär att jag köpte mig en dator för cirka två veckor sedan och har känt av att jag får konstiga FPS förändringar (Kan gå från 500-300/250fps medans jag spelar CSGO) på 1 sec och då får jag ett lag som jag stör mig på.. Förstår inte vad detta kan bero på! Det är så sjukt störande när jag har lagt ner så pass mycket pengar på en dator.

Vad tror ni det kan vara? har försökt att googla fram en massa grejer men hittar inget som hjälper mig.

Tror ni alternativt att byta ut Moderkort/CPU mot K Serien istället för X?

Om ni behöver någon mer information angående min burk så skriv här nedanför

Tack!

Specs:
Intel i9 9900x
NVIDIA Geforce RTX 2080 TI
32GB Ram
PRIME X299-DELUXE II

- En förvirrad kille

Permalänk
Medlem

Vet inte vad det kan vara. Din dator är totalt overkill för CSGO, och att byta till K serien kommer nog inte hjälpa.
http://www.logicalincrements.com/games/csgo

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

om du bara spelar dataspel undrar jag varför du köpte denna cpu känns lite bortkastat. Det är ju mer workstation CPU du har köpt men den borde funka bra.

går dator varm? sitter kylare fast orenligt. ladda ner nåt som ser tempen på CPU o kolla att den inte throttla.

ser du ju vad som är bäst om du bara spela cs 9900k är nog bättre men känns ju bortkastat när du köpt denna CPU redan

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Uppdatera ljud och nätverksdrivrutinerna för moderkortet separat

Permalänk
Inaktiv

@JeanC: Okej, ska testa detta

Permalänk
Medlem

Att fpsen rör sig våldsamt mycket på kort tid är helt normalt när du rör dig och motståndare kommer. Själv märker jag också av detta fenomen men då måste fpsen gå unde runt 120 för att jag skall känna att spelet nästan saktar in.
Har du ett riktigt problem kommer det med 99% chans ligga i mjukvara, drivrutiner och inte med hårdvara. Sök där först är mitt råd. Sedan är det också så att även fast du har har en 9900 så kan den inte trycka fps i oänderlighet i alla miljöer.
Du kommer inte ha 500fps hela tiden helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon311434:

Hej! det är såhär att jag köpte mig en dator för cirka två veckor sedan och har känt av att jag får konstiga FPS förändringar (Kan gå från 500-300/250fps medans jag spelar CSGO) på 1 sec och då får jag ett lag som jag stör mig på.. Förstår inte vad detta kan bero på! Det är så sjukt störande när jag har lagt ner så pass mycket pengar på en dator.

Vad tror ni det kan vara? har försökt att googla fram en massa grejer men hittar inget som hjälper mig.

Tror ni alternativt att byta ut Moderkort/CPU mot K Serien istället för X?

Om ni behöver någon mer information angående min burk så skriv här nedanför

Tack!

Specs:
Intel i9 9900x
NVIDIA Geforce RTX 2080 TI
32GB Ram
PRIME X299-DELUXE II

- En förvirrad kille

Lite offtopic kanske, men ..

Jag hade bytt (om du har öppet köp) 9900X och moderkortet till en 9900K om det nu är en speldator du har. 9900K är faktiskt bättre till spel - samtidigt som den är betydligt billigare ..

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Avstängd

Ursäkta frågan men vad är skillnaden mellan att skärmen uppdateras 500 gånger per sekund eller 200 gånger per sekund då ögat inte klarar av att urskilja det.
Får du nu snabba drop som du upplever som lagg så kanske det är bättre att ställa in max 200 fps som faktiskt datorn fixar alla dagar i veckan.

Utdrag från wiki...
Ögats uppfattningsförmåga beror på om det är ljus eller mörker och vilka färger det är som dyker upp. Gröna färger uppfattas bland de snabbaste. Därför kan man inte påstå att ögat uppdaterar i något bestämt tal. Beroende på förutsättning är det fullt möjligt att uppfatta bilder som dyker upp i 1/200 sekund, 200 förändringar per sekund.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon311434:

Tror ni alternativt att byta ut Moderkort/CPU mot K Serien istället för X?

K kan ibland vara snäppet bättre för spel än X... (spel utnyttjar sällan 10 kärnor, och drar ofta mer nytta av att varje kärna har hög klockfrekvens.. Och K har högre frekvenser än X)

Så du har ju bränt ett par tusenlappar mest i onödan kan man tycka om spel är ditt fokus

Men skillnaden är inte stor, och det är rimligen inte värt att ta smällen att byta allt! (ok, möjligen om du fortfarande har öppet köp)
Kanske läge att klocka processorn lite lagom istället, om du har kylning för det

...

Och det specifika problem du har med stutter lär bero på något annat.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ja men det är cs för dig, du kommer ha sådana drops oavsett vilken dator du sitter på så länge du släpper FPS fri.

Som @Stefflo säger, lås din FPS till 250 eller 300 fps så kommer du inte störas (iaf lika mycket) av drops.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

Ja men det är cs för dig, du kommer ha sådana drops oavsett vilken dator du sitter på så länge du släpper FPS fri.

Som @Stefflo säger, lås din FPS till 250 eller 300 fps så kommer du inte störas (iaf lika mycket) av drops.

Man vill helst ha extremt hög fps i cs go, långt över vad skärmen kan visa. Det medför lägre latency etc.

Till TS: Det finns en guide här för att öka din FPS om det visar sig att det inte är fel med drivrutiner etc.
Har inte testat den men läst att den skall vara bra.
YT Video guide

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

testa att låsa fps till 300 med fps_max 301

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ursäkta frågan men vad är skillnaden mellan att skärmen uppdateras 500 gånger per sekund eller 200 gånger per sekund då ögat inte klarar av att urskilja det.
Får du nu snabba drop som du upplever som lagg så kanske det är bättre att ställa in max 200 fps som faktiskt datorn fixar alla dagar i veckan.

Utdrag från wiki...
Ögats uppfattningsförmåga beror på om det är ljus eller mörker och vilka färger det är som dyker upp. Gröna färger uppfattas bland de snabbaste. Därför kan man inte påstå att ögat uppdaterar i något bestämt tal. Beroende på förutsättning är det fullt möjligt att uppfatta bilder som dyker upp i 1/200 sekund, 200 förändringar per sekund.

För att spelet i sig uppdateras mycket oftare med högre FPS och lägre input lag?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

För mig försvann dessa problem när jag valde high performance power plan så processorn inte klockar ner eller upp medans jag spelar, prova om det hjälper för det löste liknande problem jag hade när cs 1.6 var het.

Visa signatur

Fractal Torrent | Intel Core i9-11900KF | G.Skill Trident Z Neo 3600Mhz | Asus ROG Maximus Hero XIII | Asus RTX 3080 STRIX | Corsair AX1200i |Samsung 970 EVO M.2 250gb | Asus ROG Swift PG267Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

För att spelet i sig uppdateras mycket oftare med högre FPS och lägre input lag?

Det förstår jag men om nu ögat inte klarar av att se dessa förändringar på en skärm så kanske 500 fps är overkill.

Att läsa och testa om man nu har möjligheten.
http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

Borde väl gå att göra ett program där skärmen visar bara vitt och sen kastar in en bildruta svart och sen se om man ens kan säga när den svarta bilden visades. Inte säkert om den svarta bilden visas en 200 del av en sekund.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segmonsson:

Man vill helst ha extremt hög fps i cs go, långt över vad skärmen kan visa. Det medför lägre latency etc.

Jo jag vet, sitter själv med 450-500. Det jag säger är att det i CS inte går att undvika ganska kraftiga drop utan att sätta max fps till ungefär där det droppar till.

Drops stör inte mig så jag har inte gjort det, men jag tvivlar inte på att det genuint stör TS, och då kan han med fördel göra som majoriteten av alla proffs som sitter på maskiner väl kapabla till 500-600 fps, och cappa runt 300 (+/- 50).

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det förstår jag men om nu ögat inte klarar av att se dessa förändringar på en skärm så kanske 500 fps är overkill.

Att läsa och testa om man nu har möjligheten.
http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

Borde väl gå att göra ett program där skärmen visar bara vitt och sen kastar in en bildruta svart och sen se om man ens kan säga när den svarta bilden visades. Inte säkert om den svarta bilden visas en 200 del av en sekund.

Jo, men se det från det här extremexemplet.

Säg att du ska panga någon lallare i melonen i CS och du har siktet på den absolut sista pixeln där han tar skada och spelet inte hinner uppdatera att du faktiskt skjutit innan han kommer undan, vilket skulle varit möjligt med högre FPS.

Sedan så har vi som sagt input lag från musen.
Även dom du inte ser 500 FPS så märker du ju att bilden på skärmen rör på sig snabbare när du väl börjar röra på musen.
Eye to hand coordination så att säga blir lättare ju närmare "instant" man kommer

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd

Har du bra ping i spelet? Kan vara serverrelaterat?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv

@VadSaDu: Japp jag har 100/100. Ping mellan 7-35 beroende på servrar.

Permalänk
Medlem

Sitter på en 9900k och har samma "problem", men det är cs i ett nötskal. Det finns ingen dator i världen som klarar driva cs i stabila 500-600 fps om man krämar på lite effekter och upplösning. På servrar med 32 pers har jag sett så lågt som 100fps på dåligt optimerade banor.

Jag har löst mitt problem med att sätta cappen på 300fps, finns ingen anledning till att ha högre. Kommer inte ihåg hur det är i cs-go men på 1.6 tiden så innebar för hög fps att du sprang långsammare än alla andra (och kunde klättra på väggar). Så det är inte helt problemfritt att lira med extremt hög fps.

Det är bara gilla läget, 500-600 stabila fps är inte rimligt och fullständigt onödigt.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz