Nvidia Geforce RTX 2060 Super och RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

@mill: Det finns en fiunktion till som Unity håller på och implementerar, CAS (Contrast Adaptive Sharpening). Länk till den delev av deras demo med.

https://www.youtube.com/watch?v=yxPBXNuX6Xs

Detta skall vara AMD/Navi´s motsvarighet till nvidias DLSS. Man skalar upp en bild från 1440p till 4K utan att det blir suddigt som tusan.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

https://youtu.be/InBIs4M9BsY

Överprisade kort som fortfarande inte klarar ray tracing till ett högre pris är rtx korten i ett nötskal.

Skickades från m.sweclockers.com

Vem orkar kolla på sådana videos? En idiot som skriker för att han tycker att något är för dyrt för honom? Sandlådefasoner.

Folk köper uppenbarligen korten, ergo är de inte ”överprisade”. Nvidia höjde prestandan för samma pris för att kontra AMD, det är ju bra för konsumenterna att få mer prestanda för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raymond:

Jag sitter med ett gtx 970 ... Letar nytt och för mig är det en bra boost med antingen ett 2060s eller 2070s, priserna kan man alltid gnälla över...

Prismässigt ligger väl RTX 2060 närmast, bara lite högre än vad GTX 970 kostade för fem år sedan (med hänsyn taget till inflation och ändrad växelkurs).
Det innebär en prestandaökning i prisklassen på drygt 30% över två generationer. Borde snarare ligga på 30% per generation.

Permalänk
Hjälpsam

Som sagt +15% är ju inte helt fel.
Jag tror att största problemet är att folk hade för stora förväntninar.
AMD kommer inte att starta ett priskrig på länge, Nvidia har mycke bättre kassa, allt ett priskrig leder till, är att AMD och Nvidia förlorar pengar.
Jo då vi får billigare kort, men det är inte AMD:s viktigaste prioritet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Är bra besviken på Rtx super korten då dom har Micron minnen än vad fan !!!!! suck trodde dom hade haft samsung minnen vi detta laget ? wtf lixom

nu är jag arg ska man behöva vara rädd att kortet går sönder precis som innan om man köper ett Rtx 2080 ti super kort om den nu kommer ???

nej jag står över denna gång av grafikkort tills Ampere kommer nästa år

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Om prissättning på grafikkort från både AMD o nVidia genom tiderna....

https://www.youtube.com/watch?v=WYTPgDvLkmY

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ragnarok:

Vad är detta för [eget nedlåtande ord] kort som AMD släpper ? Om man skall tro "videocardz" så är korten sämre än 1080ti. 1080ti som släpptes i ~Mars 2017.

Sömnpiller.

Vad är detta för [eget nedlåtande ord] kort som Nvida släpper ? Om man skall tro Sweclockers tester så är korten sämre än 1080ti. 1080ti som släpptes i ~Mars 2017.

Sömnpiller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

jag kan också se det som rtx 2080 prestanda för 3000-4000kr billigare. 2070 borde ligga under 400 fortfarande och 2060 runt 2500kr. Ray tracing är irrelevant fram tills det att det finns ett 20-tal spel med det som även gör det bra. Dlss är blurigt jitter och sämmre än amds motsvarande teknik.

Skickades från m.sweclockers.com

Men DX12 och Vulkan var inte irrelevant trots att ett par spel stödde det. Fast du var ju en av dom som drog upp DX12 till skyarna, och vi ser ju hur det gick nu såhär flera år senare, det gick liksom inte så snabbt och alla gjorde det inte direkt bra. Är det därför du är kitisk till "ny" teknik nu?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Det här är väl ungefär vad manga känner idag…….
Sen finns det ju försvararna som alltid rycker ut oavsett att de blir rånade.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Men DX12 och Vulkan var inte irrelevant trots att ett par spel stödde det. Fast du var ju en av dom som drog upp DX12 till skyarna, och vi ser ju hur det gick nu såhär flera år senare, det gick liksom inte så snabbt och alla gjorde det inte direkt bra. Är det därför du är kitisk till "ny" teknik nu?

kritisk till hur dåligt det presterar trotts dedikerad teknik för det. Även dlss som har dedikerade kärnor för det gör inte det bättre. Jag förväntade mig ändå inte mycket av tekniken men även dem sämsta korten borde kunna pusha 60 fps stadigt, vilket inte dem gör.

Jag är inte mycket för dx12 längre. Den är ett misdlyckande. Vulkan däremot borde vara den nya standarden att utveckla med.

Sen kan vi jämföra raytracing emot async compute som ansågs gimmik men som när implementeras i spel ger en rejäl skjuts i prestandan. Det gör inte raytracing. Tvärtom och det kommer bara bli mer tungdrivet med tiden.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av _Merc_:

kritisk till hur dåligt det presterar trotts dedikerad teknik för det. Även dlss som har dedikerade kärnor för det gör inte det bättre. Jag förväntade mig ändå inte mycket av tekniken men även dem sämsta korten borde kunna pusha 60 fps stadigt, vilket inte dem gör.

Jag är inte mycket för dx12 längre. Den är ett misdlyckande. Vulkan däremot borde vara den nya standarden att utveckla med.

Sen kan vi jämföra raytracing emot async compute som ansågs gimmik men som när implementeras i spel ger en rejäl skjuts i prestandan. Det gör inte raytracing. Tvärtom och det kommer bara bli mer tungdrivet med tiden.
Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle inte kalla DX12 för ett misslyckande. Det finns titlar som faktiskt funkar bättre med det, vilket är huvudtanken med gränssnittet från början. Sen om problemet ligger hos "lata" utvecklare eller att det är för komplicerat att jobba med kan jag inte riktigt säga. Men jag håller med om att Vulkan borde synas mer i spel, hittills har alla (?) spel presterat riktigt bra med det. More of that please!

Permalänk
Medlem

Palit Super Jetstream. Haha. Kan bli lite förvirrande.

Kan nya namnet bli Super Super Jetstream?

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Kan folk sluta säga att Nvidia lurar oss konsumenter? Man vet exakt vad man betalar och man vet exakt vilken prestanda man får för det priset. Hur fan blir man lurad då?! Man må vara bra korkad i sådana fall..

Orkar inte citera, ta åt er om ni känner er träffade eller bryr er

Vänligen upplys mig. Hur vet du exakt vad du betalar för?

Permalänk

Vet vi om de partnertillverkade korten också kommer den 9 juli? Om inte, hur länge kan de dröja?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Vänligen upplys mig. Hur vet du exakt vad du betalar för?

Kollar tester och jämför prestandan och priserna. Ser inte det svåra i det. Hur gör du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Prismässigt ligger väl RTX 2060 närmast, bara lite högre än vad GTX 970 kostade för fem år sedan (med hänsyn taget till inflation och ändrad växelkurs).
Det innebär en prestandaökning i prisklassen på drygt 30% över två generationer. Borde snarare ligga på 30% per generation.

Vadå 30%? Ett 2060 är 45-50% snabbare än ett 970. Sen förstår jag inte resonemanget om 30% bättre varje generation. Varför ska de vara de?

Permalänk

Undrar hur många som kommer köpa detta kortet av misstag.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Väldigt mysko förvänting måste jag säga, vad baserar du ens det på när ingen varit nära det pris/prestanda?

4K är ju nya 1080p det har bara tagit väldigt länge innan det blivigt standard på riktigt... kanske mest för att grafikkorten knappt orkat med. 5K-6K, hög DPI (kan väl kalla det Retina) skärmarna lyser nästan helt med sin frånvaro, iaf till överkomligt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

4K är ju nya 1080p det har bara tagit väldigt länge innan det blivigt standard på riktigt... kanske mest för att grafikkorten knappt orkat med. 5K-6K, hög DPI (kan väl kalla det Retina) skärmarna lyser nästan helt med sin frånvaro, iaf till överkomligt pris.

1440p är väl snarare att klassa som det nya 1080p om något? 4k är bra jävla långt från någon standard Hur kan skärmar som lyser med sin frånvaro ens vara i närheten av någon standard?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alpha77:

4K är ju nya 1080p det har bara tagit väldigt länge innan det blivigt standard på riktigt... kanske mest för att grafikkorten knappt orkat med. 5K-6K, hög DPI (kan väl kalla det Retina) skärmarna lyser nästan helt med sin frånvaro, iaf till överkomligt pris.

4K är idag vad 1080p var för typ...jag vet inte...15 år sen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Vet vi om de partnertillverkade korten också kommer den 9 juli? Om inte, hur länge kan de dröja?

NDA lyfts 16(?)/7 så troligtvis strax efter det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Efter att man köpte sitt 2060 FE för 4 månader sedan, så känns det som att 2060 Super för omkring 700 kronor mer är ett riktigt hårt slag mot magen. Förväntade mig ändå att det skulle ta längre tid innan en bättre ersättare kring pris/prestanda kom in i bilden, bortsett från ryktena kring Navi i våras

Permalänk
Medlem

"vettig prislapp."

lol ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Miss the old days GTX460 2000kr

Hittade på mitt gamla kvitto igår, GTX N560 Twin frozzer 3 (nåt i den stilen)

Köpt på cdon för snäva 1900kr.

I nästa rigg luktar det GTX 1080

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett GTX 1060 i en av mina datorer och vill uppgradera till RTX 2070 S.
Är det alltså från och med idag (9/7) som man kommer kunna hitta kort i butik eller dröjer det ytterligare någon månad innan
kort från partners når butik?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av asamot:

Jag sitter på ett GTX 1060 i en av mina datorer och vill uppgradera till RTX 2070 S.
Är det alltså från och med idag (9/7) som man kommer kunna hitta kort i butik eller dröjer det ytterligare någon månad innan
kort från partners når butik?

Säljstarten för både Nvidias Founders Edition och partnervarianterna av RTX 2070/2060 Super var idag vid 15-tiden. Så kika runt lite i butikerna nu så finns vissa i lager.

Permalänk
Medlem

En gång trodde jag att jag förstod hur Nvidia namngav sina produkter. Nu misstänker jag att ingen kan förutse vad nästa serie kommer heta. Spännande!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Såg nu att 2070super landar på ca 6,5-7,5k i Sverige. Lite saftigt..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk

Är det någon butik i Sverige som kommer sälja 2070 Super FE eller köper man den bara direkt från Nvidia? På Komplett och Inet kan man köpa Superkort nu med eftermarknadskylare, men leverans sker först nästa vecka.

EDIT - är det nån som hittat något 2070 Super med eftermarknadskylare som är semi-passivt?

Permalänk
Medlem

Cirka 800 kronor högre för 2060 Super än vanliga, i vissa fall 1000 kronor. Vad i helvete? Det är väl fan inte värt?

Undrar om någon vet om priserna kan sjunka på de vanliga 2060 korten?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!